Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : RobotarMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. Erik, jag ser en massa robotar.
    Är det dina?

  12. Ja, det är små städrobotar.
    Eller tramsbotar, kan man kalla dem.

  13. -Vad då tramsbotar?
    -En robot utan riktig mening.

  14. De har visst ett syfte.
    Jag blir glad av den.

  15. Om det hade varit smulor på bordet
    hade de kunnat...

  16. Eventuellt hade de städat bort dem.

  17. Den var mer kraftfull.
    Den här kan städa.

  18. -Är det här ett batteri?
    -Ja, precis.

  19. Batteriet driver motorn. Sen har jag
    limmat dit en mutter lite off-center.

  20. -Den är inte riktigt i mitten.
    -Precis.

  21. Det gör att den får
    en hoppande rörelse.

  22. -Och det här är...?
    -Det är kusinen. Inte lika...

  23. Den låter ganska mycket.
    Den gör ett ganska gediget jobb!

  24. -Ja.
    -Den här var ju galen.

  25. -Exakt, så...
    -Hallå!

  26. -Välkomna!
    -Tack. Ines.

  27. -Vi gör en sån bara.
    -Elsa.

  28. -Vad har ni med er för nåt?
    -En uppfinning vi kallar trashbag.

  29. Som en skräpsamlare. Berätta
    vad trashbag gör och hur den funkar.

  30. Om man går på en promenad
    och har med sig matsäck-

  31. -slänger man det i trashbag
    istället för på marken.

  32. -Som en portabel återvinningsstation.
    -Är det i munnen eller här uppe?

  33. I munnen är det för småsaker.
    För större saker öppnar man locket.

  34. Supersmart. Sen är det
    en massa kablar. Vad gör de?

  35. Det är mest pynt
    och för att han ska höra.

  36. Sen kan man ta upp den,
    så man kan dra den efter sig.

  37. -Som ett koppel. Kallas trashbag nåt?
    -Vi brukar kalla den Trash bara.

  38. -Vad vill ni göra med Trash?
    -Kanske att den kan röra sig lite.

  39. Lite lyse på den också.

  40. -Då hittar man den i mörkret.
    -Vi vill få den att funka på riktigt.

  41. -Lampor och motorer.
    -Jag får världens idé nu!

  42. Erik, du har gjort
    en massa städrobotar.

  43. Och vi har Trash här.
    Vi kanske kan göra en städpatrull.

  44. -Är ni peppade på att bygga en sån?
    -Ja.

  45. -De ser ut att tycka om varandra.
    -Då ska vi... Åh!

  46. Så. Då ska vi fixa en städpatrull,
    och Trash ska uppgraderas.

  47. Jag vet exakt vart vi ska gå.

  48. Jag vill veta mer om Trash.
    Hur kom Trash till?

  49. Vi ville bygga nånting med skräp. Det
    gjorde vi på vår NO-lektion i skolan.

  50. Ja, med vår kompis Julia.
    Först hade alla olika förslag.

  51. Sen tänkte vi att vi ville göra
    en förändring, och då blev det den.

  52. Vi hade tittat på en film-

  53. -om djur som hade dött av
    att folk hade slängt plast i naturen.

  54. Det är så himla dåligt.
    - Släng inte skräp i naturen!

  55. -Erik, hur går det där uppe?
    -Jag har en gammal radiostyrd bil.

  56. -Vilket catch!
    -Det verkar jättebra.

  57. -Då kan man limma fast den på.
    -Ta med er dem.

  58. Dem kan vi göra städrobotar av.

  59. -Viktigast av allt, tycker vi, är...
    -...pyntet!

  60. Vi har plockat på oss det vi behöver,
    och till städrobotarna använder vi:

  61. Skurborstar, limpistol, lödpenna,
    lödtenn och, så klart, pynt.

  62. För att få robotarna att röra sig...

  63. ...så behöver vi motorer,
    batterier, sladdar, muttrar...

  64. Sen vill vi slå på och av robotarna.

  65. -För att uppgradera Trash behövs:
    -En radiostyrd bil.

  66. -Pynt och lampor eller ljus.
    -Ska vi sätta igång?

  67. När du hör ordet robot
    tänker du säkert på en sån här.

  68. Eller en sån här. Men om man
    vill förklara vad en robot är-

  69. -kan man säga att det är en elektrisk
    maskin som gör en människas uppgift.

  70. Till exempel en robotdammsugare
    eller en gräsklipparrobot.

  71. Inom industrin används ofta robotar
    för att göra tunga och farliga jobb-

  72. -så människor slipper det. Vanligtvis
    är en robot byggd för ett visst jobb.

  73. Men på Makeriet bygger vi robotar som
    har till uppgift att se roliga ut-

  74. -och kanske städa lite.

  75. Hur skulle ni göra
    för att fästa bilen på Trash?

  76. -Jag tror att man skulle ställa...
    -Där nere, typ.

  77. -Ja, så där.
    -Men vet vi att den funkar, då?

  78. -Oj!
    -Det funkar!

  79. För att Trash ska kunna stå på bilen
    så fäster vi en platta på den.

  80. -Det här blir nog bra.
    -Hur ska vi pynta Trash?

  81. Den här är redan rätt så färgglad
    med olika mönster.

  82. Det kanske blir fint
    med många mönster.

  83. Elsa pyntar Trash.
    Ines bygger en städrobot-

  84. -av en strömbrytare, ett batteri och
    en motor som hon fäster på en borste.

  85. -Typ, så.
    -Kör lite mer.

  86. Strömbrytare. När den är
    åt ena hållet börjar motorn snurra.

  87. När man drar åt andra hållet
    slutar den snurra.

  88. För att fästa kablarna på
    strömbrytaren och motorn ska vi löda.

  89. Den är väldigt varm,
    så bränn dig inte.

  90. -Snyggt! Nu börjar det hända nåt.
    -Det här var ju inte så svårt.

  91. -T-R-A...
    -Snyggt!

  92. Där har vi det perfekta resultatet.
    Snyggt! Vill du trycka dit den?

  93. -Ines, vad gör ni?
    -Vi sätter på strömbrytaren.

  94. Jag tror att det blir
    världens bästa städpatrull.

  95. -Vill du ha den mörka gröna också?
    -Ja.

  96. Ines och Elsa byter plats,
    så de får bygga varsin städbot.

  97. Vi har kommit till punkten
    då vi fäster muttern.

  98. Man får se till att det är ordentligt
    med lim. När den börjar snurra fort-

  99. -så får den inte lossna
    och träffa nån eller nåt.

  100. Jättebra!

  101. Det räcker.

  102. -Det behövs mer lim.
    -Nu limmar du snart fast mitt finger.

  103. -Ska vi sätta på lysdioderna?
    -Såna här, menar du?

  104. Batteriet och strömbrytaren
    till lampslingan lägger vi i lådan.

  105. Det är stjärnor.

  106. Ines och Elsa är grymma på att pynta,
    men vad håller Arantxa på med?

  107. Trash är hungrig.
    Jag måste mata honom.

  108. Där, ja. Perfekt!

  109. Då börjar städbotarna bli färdiga.

  110. -Vi ska sätta på däcken.
    -Är det här det sista?

  111. Ja, vi har våra städrobotar.
    Vår städpatrull är redo att testas.

  112. -Vad heter de?
    -Larven och Slarven.

  113. "Det är jag som är mr Larvbot!"

  114. "Och jag är Slarv..."
    Den slarvar hela tiden. Varför då?

  115. -Den hoppar över skräp ibland.
    -Jaha, Slarvbot.

  116. Medan vi fixar det sista, så ser vi
    ett "makerspace" nånstans i Sverige.

  117. Mina favoritskor. När man ska ut och
    gå och inte orkar flytta fötterna-

  118. -kan man göra såna här skor.

  119. I Stockholm har Harriet Aurell sin
    verkstad. Hon håller kurser för barn.

  120. Man bygger roliga, små robotar
    som kan röra sig med enkla motorer.

  121. Vi gör robotar av olika slag.

  122. Dels gör vi en borst-robot.

  123. Det sitter en platta på motorn. Den
    sitter inte i mitten, utan på sidan.

  124. Den obalansen
    får hela borsten att röra sig framåt.

  125. Harriet har länge skapat tekniska
    prylar och vill nu lära andra det.

  126. Hon vill få tjejer
    intresserade av teknik-

  127. -för det är fortfarande vanligare
    att killar väljer tekniska yrken.

  128. Om vi tar av den, kan den gå igenom
    så. Då kan vi ta bort lite där.

  129. Du kan hålla den.
    Lite längre tag. Så!

  130. Jag hittade den i leksakslådan.

  131. Men när jag satte ihop det, gick den
    bara bakåt när jag aktiverade den.

  132. Om du ändrar så att den svarta
    sladden sitter där och den röda där-

  133. -så kommer den
    att gå åt andra hållet.

  134. Hos Harriet finns massor med leksaker
    som kan byggas om till nya grejer.

  135. Hyllorna är fulla
    av en massa spännande saker.

  136. Saker som Harriet
    och hennes makers-vänner har byggt.

  137. Den här har en liten växellåda.

  138. Med den växlar man ner hastigheten
    och ökar kraften.

  139. Det behövs för att saxen ska klippa
    och handen ska kunna vinka.

  140. De verkar ha lite skräp.
    Åk förbi dem.

  141. -Det funkar!
    -Supersnyggt!

  142. Städpatrullen blev fantastisk!
    Trash var ju bra från början-

  143. -men det var en superuppgradering.

  144. Radiostyrning, belysning
    och - så klart - en massa pynt.

  145. Och våra städbotar funkar ju kanon.

  146. Ja, även om Slarven
    är lite småslarvig.

  147. Hur skulle du bygga
    en städbot eller en tramsbot?

  148. Fundera på det,
    så ses vi snart igen här i Makeriet.

  149. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Ämnen:
Teknik > Maskinteknik
Ämnesord:
Kreativitet, Maskinteknik, Robotar, Slöjd, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera - syntolkat

Hur styr villkor programmering?

Villkor ligger bakom det mesta vi upplever i den digitala världen. Karin Nygårds frågar deltagarna vad de använder internet till och de får en uppgift som handlar om att sortera föremål efter villkor. De får även testa att programmera en robot. Om de lyckas lägga kodbrickor i rätt ordning kommer roboten att måla ett porträtt.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bygg din dröm

Hugos luftfuktighetsflygplan

Hugo har kommit på en lösning på ett klimatproblem! Eftersom flygplan är så dåliga för miljön har han uppfunnit ett flygplan som går på luftfuktighet och som inte skräpar ner i miljön!