Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : HydraulikMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, fler och fler
    kallar sig för "makers".

  3. Maker är ett engelskt ord,
    och betyder ungefär "skapare".

  4. Det är vad en maker gör: skapar
    med olika verktyg och material.

  5. Man använder trä, tyg och plast,
    digital teknik och programmering.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa,
    och det här är min kompis Erik.

  9. Han är en av
    de mest påhittiga jag känner.

  10. En riktig maker, med sitt helt egna
    makerspace. Välkommen till Makeriet!

  11. Jag är så sugen
    på att se hur den funkar.

  12. Håll fram händerna.

  13. Ja, det är bra!

  14. Nästan! Den är precis vid kanten.

  15. -Ja! Så bra! - Till dig.
    -Tack.

  16. Jag har bara sett såna med läsk,
    inte med godis.

  17. Ja, just det!
    Man har typ läsk och sugrör.

  18. Den är så häftig.
    Jag måste visa Erik!

  19. Nämen hej!

  20. Välkommen! Här är mina två kolleger
    och makers.

  21. -Younes och Sasha.
    -En massa makers, vad kul!

  22. -Vad har du byggt här?
    -En hydraulisk gripklo!

  23. -Hur fungerar den?
    -Den har fyra sprutor med vätska.

  24. De är kopplade till tomma sprutor.

  25. -Så den förflyttar vätska?
    -Ja, så den förflyttar kraft.

  26. -Och då rör sig den andra sprutan?
    -Exakt!

  27. Man kan kalla det för
    en hydraulisk maskin.

  28. -Så alla färger har en viss uppgift?
    -Det stämmer.

  29. Vi har ju fyra sprutor
    och vi är fyra stycken.

  30. Vi kan testa
    att plocka upp den här med gripklon.

  31. Får jag vara den gröna?

  32. -Den höjer och sänker, va?
    -Med den gula sprutan roterar man.

  33. -Då måste vi samarbeta.
    -Jag tror att den gröna ska gå ner.

  34. Gul åt det här hållet. Yes!

  35. -Nu går jag ner. Säg stopp.
    -Lite mer. Stopp!

  36. Och så gripklon. Snyggt!

  37. -Och så upp. Titta!
    -Vilket teamwork!

  38. Man blir sugen på att utforska
    vad mer man kan göra med hydraulik.

  39. Här har vi ju en gripklo.

  40. -Ska vi bygga en lyftkran?
    -Ja, absolut!

  41. Vi drar till förrådet för att hitta
    allt vi behöver till en lyftkran.

  42. Så...

  43. -Vad är det vi behöver?
    -Vi behöver en slang.

  44. Man kanske behöver en bas
    att ställa själva kranen på.

  45. -Här har vi sprutor.
    -Perfekt!

  46. Jag tror vi har allt vi behöver.
    Då kan vi gå tillbaka.

  47. Det är det här vi ska använda i dag
    för att bygga vår lyftkran.

  48. Vi har en basplatta som kranen
    ska stå på, en genomskinlig slang-

  49. -karamellfärg, limpistol-

  50. -kartong som vi ska bygga korgarna av
    till kranen-

  51. -små spånplankor
    som vi ska bygga kranen av-

  52. -en maskinskruv och en mutter.

  53. Vi har två sprutor - tio milliliter,
    blompinnar och en sax.

  54. -Och det viktigaste av allt - pyntet!
    -Ja, pynt!

  55. -Är det allt som behövs?
    -Ja.

  56. -Ska vi inte sätta i gång?
    -Jo, det tycker jag!

  57. Vad är egentligen hydraulik,
    och hur fungerar det?

  58. Ordet "hydraulik" kommer
    från de antika grekiska orden-

  59. -"hydor" som betyder "vatten"
    och "aulos", som betyder "rör".

  60. Det är det hydraulik handlar om:

  61. Att liksom knuffa runt vatten eller
    andra vätskor i rör och slangar.

  62. Varför vill man knuffa runt vatten?

  63. Jo, genom att utsätta vätskan
    i en hydraulisk maskin för tryck-

  64. -kan du överföra tryckkraften
    från ett ställe till ett annat-

  65. -vilket kan vara väldigt användbart.

  66. Vätskor kan inte tryckas ihop, utan
    måste jämt uppta lika mycket plats.

  67. Om du utsätter den för tryck tvingas
    den flytta sig nån annanstans.

  68. Med ett slutet,
    alltså luft- och vattentätt system-

  69. -kan vi därför flytta kraften-

  70. -från ett tryck vi skapar i ena änden
    av en slang till den andra.

  71. I maskinerna vi bygger använder vi
    sprutor för att skapa slutna system.

  72. Trycket som skapas i sprutan
    när vi pressar in kolven-

  73. -knuffar i väg vattnet
    och skjuter därmed kraften vidare-

  74. -från tummen till kranen.

  75. Nu när vi vet hur det fungerar
    är det bara att bygga.

  76. Vi sågar till basplattan till kranen.

  77. Om man ska såga får man gärna ha
    en vuxen med sig, eller vara vuxen.

  78. -Jag är ju vuxen, och jag är med dig.
    -Yes!

  79. Då har vi vår bas.

  80. Då kan vi börja med spånskivorna-

  81. -och borra hål så maskinskruven
    kan gå in i mitten här.

  82. Så där! Då kan vi sätta ihop den här,
    helt enkelt.

  83. Muttern håller fast allt,
    så den inte bara faller isär.

  84. Den ska fortfarande kunna röra sig.

  85. -Så.
    -Nästan som en snabel.

  86. -Vad är nästa steg?
    -Att limma fast kranen på basplattan.

  87. Vi har limpistol till det.

  88. Ska jag hjälpa till att hålla lite?

  89. Nu står den stabilt.

  90. Då gör vi fästet till korgen. Du
    kan klippa av en bit av blompinnen.

  91. Den här kartongbiten
    blir basen för själva korgen.

  92. Vi limmar fast glasspinnar
    så det blir en korg.

  93. Annars är det ju bara en platta.

  94. Nu är korgen klar,
    och ni har klippt lite blompinnar.

  95. Vi ska kombinera blompinnarna
    med korgen.

  96. -Ska vi köra limpistol, eller?
    -Ja.

  97. Stiligt!

  98. Superbra, ju! Limpistolsproffs!

  99. Då ska vi fästa sprutan,
    så den kan åka upp och ner.

  100. -Ska slangen gå igenom här då?
    -Det stämmer.

  101. Den är klar
    när den slutar vara genomskinlig.

  102. Vi kan blåsa tillsammans, alla tre.

  103. Jag prövar att släppa den.

  104. -Yes!
    -Perfekt!

  105. Då är det bara att sätta i gång
    och pimpa lite.

  106. Den ser lite tråkig ut. Lite beige.
    Den behöver få lite liv.

  107. -Men slangen, då?
    -Den testar vi när vi har pyntat.

  108. Nu pyntar vi loss.

  109. Vi snyggar till vår lyftkran-

  110. -och jag passar på att pynta gripklon
    så den blir mer färgglad.

  111. Jag har en idé om vad vi kan göra
    med dem tillsammans sen.

  112. Den här ska vara
    lite mer rödrosa-inspirerad-

  113. -så man ser att det är härifrån
    den röda vätskan kommer.

  114. Samma med den blå. Där det är
    blå vätska rör sig den blå delen.

  115. -Hur går det för er?
    -Bra, vi är klara.

  116. Vi har uppgraderat vattnet,
    så det är glittervatten.

  117. -Jättefint! Hur gör du det där?
    -Med lite färg och mycket glitter.

  118. Vi har också uppgraderat vår gripklo-

  119. -så att den har magneter här och här.

  120. Vår gripklo har blivit en målarrobot
    som drivs av hydraulik.

  121. Vad coolt!

  122. Vi kan kombinera kranen med gripklon
    och göra nåt spännande där.

  123. -Vad säger ni?
    -Suveränt!

  124. Under tiden vi fixar här kollar vi in
    ett makerspace i Sverige.

  125. Det blir ju svinbra!

  126. I Sveriges sydligaste stad, Ystad-

  127. -finns en verkstad där barn lär sig
    bygga prylar med avancerad mekanik.

  128. De yngre deltagarna får
    bygga ihop saker i en viss ordning.

  129. Den här ska jag löda ihop med den.

  130. I dag ska de bygga ihop saker
    som drivs av enkla motorer-

  131. -eller lyftkranar som styrs
    av hydraulik och tryckluft.

  132. Den här saxlyften
    fungerar med tryckluft.

  133. Här är en sprutgrej som går till en
    slang som går till en annan spruta.

  134. När man gör så, så trycker den
    på den som gör så att den här höjs.

  135. En gubbe som hoppar hopprep.

  136. Den står still,
    men hopprepet rör på sig.

  137. Man måste ha tålamod. Väldigt mycket.

  138. Man måste vara noga med den här,
    och den.

  139. Om man gör fel på minsta millimeter
    så går den helt fel.

  140. Det gäller att vara jättenoga.

  141. Några av de äldre barnen
    får bestämma fritt vad de ska bygga.

  142. Anton, till exempel. Han gör
    en läskig mask man kan ha på huvudet.

  143. De här två får inte kopplas.
    Då kommer ingenting att fungera.

  144. Det blir inte alltid som man tänkt.

  145. Jag kopplade sladdarna fel.

  146. Att göra fel lär man sig av.
    Barnen uppmuntras att våga göra fel.

  147. Till slut blir även Antons mask klar.

  148. Bra jobbat! Tack så jättemycket!

  149. Nu är det äntligen dags!

  150. Vi ska kombinera våra två hydrauliska
    maskiner - kranen och gripklon.

  151. -Hur kommer det att funka?
    -Vi styr penseln tillsammans.

  152. Vi styr penseln till färgen, doppar
    den, styr tillbaka och målar här.

  153. -Vad är det vi ska måla?
    -Ett M, för Makeriet.

  154. Makeriet!

  155. -Koncentration!
    -Färgstationen är redo.

  156. Där är den. Lite till där.

  157. Är det nog med färg?
    Det är ordentligt med färg!

  158. -Nedåt.
    -Där. Ja!

  159. Upp lite, hur man nu gör det!
    Åh, vad snyggt! Superbra!

  160. -Vi behöver lite mer färg.
    -Då doppar vi i färgen!

  161. Ja! Och ner!

  162. Där uppe, där du var.
    Nej, nu åkte den ner!

  163. -Sänk ner den, fast uppåt.
    -"Sänk ner den, fast uppåt"?

  164. Där, ja!

  165. -Lite snett. Vi behöver mer färg.
    -Mer färg!

  166. Yes, och upp där! Vi är nästan där!

  167. Oj, nu blev det...

  168. -Hur tycker du att det blir, Sasha?
    -Så där.

  169. Kom igen nu!

  170. -Och så här blev resultatet!
    -Yes!

  171. Fantast... Nej, nej!

  172. Toppen! Nej, men... Så!

  173. Det här var ju...?

  174. Zooma in där i stället. Tack.

  175. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Ämnesord:
Hydraulik, Kognitiv psykologi, Kreativitet, Maskinteknik, Psykologi, Pumpar, Slöjd, Teknik, Vattenmotorer
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Tiotalsövergång

Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz får i uppdrag att göra en låt om talen mellan 10 och 20. I Sifferverkstan har Magikern Maggie råkat förvandla sin vän till ett skåp och behöver rätt siffror för att förvandla honom tillbaka till sitt rätta jag. En raketforskare har bråttom att få tag på en cylinder och en kon. Vad ska egentligen hända när hennes kollega har räknat ner från 20 till 0?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vad ska vi göra idag?

Bengt och Bodil går i skolan

Bengt och Bodil går till skolan. Bengt berättar en sak för Loves och Alinas klasskamrater. Han berättar om sin kompis, papegojan Bodil.

Fråga oss