Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : Enkla maskinerMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. Vi ska se om det funkar.

  12. -Yes!
    -Cool! Har du gjort den själv?

  13. -Ja.
    -Hur funkar den, då?

  14. Det är ett gångjärn av ståltråd som
    jag har limmat fast mot kartongbiten.

  15. Sen är det en bit här uppe
    som trycker upp kartongbiten.

  16. När den här går upp, går munnen upp.

  17. Så här, typ. Här är veven, och
    det här är insidan av krokodilmunnen.

  18. Enkel maskin.

  19. -Vad ska du med den till?
    -Skrämma barn?

  20. Får jag testa om den bits?

  21. Nej, det är bara kartong. Oj!

  22. -Nämen, hej!
    -Gud, vad härligt med besök!

  23. Vad är det där?
    Det är ju en liten, liten hamster!

  24. Vi har inte haft nåt levande
    på Makeriet.

  25. -Ester.
    -Benjamin.

  26. -Tuva.
    -Och jag är Erik.

  27. -Vem är det där?
    -Det är Lakrits.

  28. -Hur gammal är Lakrits?
    -Fem månader.

  29. Vad vill ni skapa på Makeriet?

  30. Vi vill göra Lakrits djurvärld
    lite roligare.

  31. Har ni några idéer på
    vad ni skulle vilja göra?

  32. En gunga, en gungbräda
    och en rutschkana, kanske.

  33. Som ett nöjesfält för en hamster!

  34. Vet du vad som är knäppt?
    Allt är enkla maskiner.

  35. Vi kan ha enkla maskiner
    i djurvärlden.

  36. Vet ni vad enkla maskiner är?

  37. En enkel maskin uppfattas
    mer som ett verktyg än en maskin.

  38. Det för över kraft så att saker blir
    lättare att t.ex. lyfta eller flytta.

  39. Man kan säga att en enkel maskin
    förstorar kraften på olika sätt.

  40. -Är det här också en enkel maskin?
    -Ja, det är lutande planet.

  41. Om jag skulle ta mig upp här
    krävs mycket energi.

  42. Men här planar man ut vägen,
    så vägen blir längre.

  43. Då krävs inte lika mycket energi
    att ta sig upp.

  44. Det sex vanligaste
    enkla maskinerna är: Lutande planet-

  45. -är ett sätt att låta ett tungt
    föremål glida snett upp eller ner-

  46. -istället för att lyftas rakt upp
    eller ner. Då orkar man nåt tungt.

  47. Hjulet. Tänk på vad mycket snabbare
    det går att cykla än att gå.

  48. Med mindre ansträngning. Skruven
    hjälper oss att fästa tunga saker.

  49. Den förflyttar kraften då den vrids,
    och inte går rakt in i väggen.

  50. Vägen blir längre när skruven snurras
    runt, men kraften blir också större.

  51. Blocket hjälper oss att lyfta tunga
    föremål genom att fördela vikten.

  52. Istället för all tyngd på en punkt,
    hamnar lite tyngd på många punkter.

  53. Då blir det lättare att lyfta.

  54. Kilen är en liten triangel som kan
    hindra tunga saker från att rulla.

  55. Men den kan också göra det enklare
    att klyva saker. Yxan är just en kil.

  56. Hävstången är en oböjlig pinne
    som med hjälp av sin längd-

  57. -kan hjälpa en människa
    att lyfta 100 kilo.

  58. En hävstång
    gör ett tungt arbete lättare.

  59. Försök med all din kraft lyfta mig.

  60. Ordentligt, Arantxa! Kom igen, kämpa!

  61. -Jag tar i.
    -Där, ja!

  62. Visst går det inte?
    Testa att gå längst bort istället.

  63. Åh, wow!
    Det är som om man får nån superkraft.

  64. -Precis!
    -Det gick!

  65. -Det är alltså hävstångseffekten.
    -Exakt!

  66. Det du förlorar i längd,
    det vinner du i kraft.

  67. Människan
    har använt enkla maskiner länge.

  68. Pyramiderna byggdes med hjälp
    av hävstången och det lutande planet.

  69. -Vill du komma ner?
    -Ja, bara att släppa ner mig.

  70. -Oj! Hur gick det?
    -Jättebra...

  71. -Vill ni ha nåt mer?
    -Lakrits springer i hjulet på natten.

  72. Vi kanske kan bygga en nattlampa,
    så hon får lite ljus mitt på natten.

  73. Man kan ta en dynamo, som finns
    på cyklar, och fästa den på hjulet.

  74. -En sån?
    -Exakt.

  75. När den snurrar så alstrar den ström.

  76. Kanske genererar den så mycket ström
    så det blir som en nattlampa.

  77. Så själva kraften från hamstern
    skapar energin, så att det blir ljus?

  78. Exakt!
    Då kan den tända sitt eget ljus.

  79. Då kan vi gå till förrådet och se
    om det vi behöver finns. Häng på!

  80. Ni vill bygga
    ett nöjesfält för hamstern.

  81. Gunga, gungbräda, rutschkana
    och en karusell.

  82. -Och en nattlampa.
    -Vad ska vi bygga allt av?

  83. Vi kan använda återvunnet material.
    Typ toarullar, glasspinnar och sånt.

  84. Där har vi allt som vi ska återvinna.

  85. -Toarullar.
    -Det här var de enda glasspinnarna.

  86. Fyra glasspinnar är lite, men jag har
    en plan. Gå tillbaka till Erik-

  87. -så ska jag fixa glasspinnar. Innan
    ni går får ni inte glömma pyntet.

  88. Varsågod.

  89. Då ska vi klura. Glasspinnar...
    Jag har det!

  90. -Bra lösning, va?
    -Bästa lösningen hittills!

  91. Då har vi lagt upp allt vi behöver
    för att göra Lakrits nöjesfält.

  92. Vi har bräda, sax, limpistoler...
    Vi har glass som ska ätas upp.

  93. Vi har glasspinnar, toarullar,
    maskinskruv och mutter.

  94. Och så klart pynt!

  95. Vi tar alla kablar på utsidan-

  96. -om Lakrits får för sig
    att det är godisremmar att knapra på.

  97. Men vi har alldeles
    för få glasspinnar, så varsågoda.

  98. -Tack.
    -Varsågod.

  99. Det är bara att käka på.

  100. -Där flög den!
    -Vad ska det bli för nåt?

  101. -En gungbräda.
    -Tuva, vad gör du?

  102. En rutschkana.
    Det här ska bli räcket.

  103. -Benjamin, vad gör du?
    -Jag gör en gunga till Lakrits.

  104. De enkla maskinerna
    som vi tillverkar-

  105. -blir lutande planet,
    alltså rutschkanan.

  106. Hjulet
    är karusellen och hamsterhjulet.

  107. Samt vippbrädan och gungan,
    som är hävstången.

  108. Det är så smart!
    Det blir grepp för tassarna.

  109. -Benjamin, hur går det?
    -Bra.

  110. Jag gör ett hål där jag ska stoppa in
    glasspinnen, för att göra gungstång.

  111. -Var försiktig med saxen.
    -Supersnyggt, ju!

  112. -Så här långt har jag kommit med min!
    -Vilken fin!

  113. -Då kan Lakrits ta tag med tassarna.
    -Precis! Små tasstag.

  114. -Den borde Lakrits gilla.
    -Jag hoppas det!

  115. Jag fäster Lakrits hjul på en dynamo,
    så när den springer i sitt hjul-

  116. -så bildas det ström i dynamon, som
    förs över till lampan som ska tändas.

  117. -Yes!
    -Ja!

  118. Vad bra, då är vi snart klara.

  119. Vi får se om Lakrits gillar
    sin nya hamstervärld.

  120. Medan vi fixar med det sista
    så kollar vi in ett "makerspace".

  121. Med ett batteri fick jag ström.
    Den här kan man ändra.

  122. Vi tittar in
    på ett "makerspace" i norra Sverige.

  123. Här kan man bli medlem
    för att träffa makers-

  124. -utbyta kunskap
    och prova på olika verktyg.

  125. Man får använda fantasin.
    Fantasin sätter gränserna.

  126. Man kan göra allt man vill.
    Jag ska sätta den så här.

  127. Det är oerhört blandat. Både barn
    och vuxna. Från ett år gamla-

  128. -till de som är över 80 år gamla.

  129. Det häftigaste är när man lär sig
    mellan generationer.

  130. Den behöver fart för att ta sig över
    hinder, så det behövs hastighet.

  131. Det kan man justera upp och ner.

  132. Har du gjort ett halsband som lyser?
    Så, kolla! Snyggt!

  133. Jag har alltid tyckt om
    "making" och pyssel.

  134. Det har utvecklats till svårare
    grejer. Från piprensare till lödning.

  135. Det är viktigt att prova sina idéer.

  136. Att testa, ändra
    och se att allt är möjligt.

  137. Ibland går det inte
    som man har tänkt sig.

  138. Då brukar jag försöka göra det
    till nåt annat.

  139. Vi avdramatiserar
    det tekniska skapandet.

  140. Det är inte svårt, det är inte
    farligt att använda tekniska verktyg.

  141. Dags för sluttestet! Kommer Lakrits
    att gilla sin nya hamstervärld?

  142. Vi ska se vad du provar först.

  143. -Ja, upptäcktsfärden är igång!
    -Oj!

  144. -Igen! Titta!
    -Oj!

  145. -Titta, gungan!
    -Den chillar i gungan och snacksar.

  146. -Oj!
    -Ja, hjulet!

  147. Dynamon, som vi har använt, behöver
    mer kraft än vad Lakrits klarar av.

  148. Men om vi inte hade provat
    hade vi inte fått veta det.

  149. Lakrits verkar nöjd ändå.

  150. Ja! Så himla bra kämpat! Är ni nöjda?

  151. -Ja.
    -Det finns mer glass.

  152. -Vill ni ha? Ska vi hämta mer glass?
    -Då gör vi det.

  153. Lakrits verkar nöjd
    med sin nya värld.

  154. Tänk att återvunnet material
    kan bli ett tivoli för en hamster!

  155. När ni har nåt som ni tänker slänga
    kan det bli nåt nytt i ert Makeri.

  156. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
Elektronik, Hamstrar, Konsthantverk, Kreativitet, Lek, Maskiner, Teknik, Tivoli
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera

Vad är en robot?

Det som skiljer en robot från en dator är att roboten gör något fysiskt. Den är programmerad för att göra en viss typ av fysiskt arbete. Karin Nygårds är nyfiken på vilken slags robot deltagarna skulle vilja utveckla. De får också genomföra olika programmeringsuppgifter. En av uppgifterna handlar om att få rätt kranar att öppnas för att fylla på saft i tomma bägare. Här gäller det att tänka logiskt och vara noggrann.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bygg din dröm

Leias uppvärmda cykelsadel

Leia älskar att cykla men tycker inte om att bli kall. Därför har hon kommit på en cykelsadel som värmer upp sig själv på vintern.