Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : ProgrammeringDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, fler och fler
    kallar sig för "makers".

  3. Maker är ett engelskt ord,
    och betyder ungefär "skapare".

  4. Det är vad en maker gör: skapar
    med olika verktyg och material.

  5. Man använder trä, tyg och plast,
    digital teknik och programmering.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa,
    och det här är min kompis Erik.

  9. Han är en av
    de mest påhittiga jag känner.

  10. En riktig maker, med sitt helt egna
    makerspace. Välkommen till Makeriet!

  11. Där...

  12. Ja!

  13. Vi ska träffa Erik.
    Han är en grym maker.

  14. -Wow!
    -Coolt!

  15. Det här är Jack. Han är maker.

  16. Jag tänkte att han måste få komma
    till Makeriet. Vad är det här?

  17. Det här är zucchini.
    Det här kallas för "citron".

  18. Jag vet vad grejerna är,
    men hur kan det komma ljud från dem?

  19. Hemligheten är mikrochipet
    som mäter kapacitans.

  20. Kapacitans är olika materials förmåga
    att lagra elektrisk laddning.

  21. Så kapacitans är hur mycket
    de olika materialen kan lagra?

  22. Ja, lagra elektrisk laddning.
    Så de måste vara ledande.

  23. Den här skickar i väg ström och
    mäter: Hur mycket kan den här lagra?

  24. Vad händer när du kommer hit? Då blir
    det plötsligt mer som kan lagra.

  25. Kan man ha vad som helst här?

  26. Jag har experimenterat lite.
    Testa att trycka där, Jack.

  27. Yes. Och så testar du där.

  28. Och nu, till allas stora förvåning...

  29. Det kom inget ljud.

  30. Det är inget ledande material. Det
    kan inte hålla elektrisk laddning.

  31. -Så bomull och tyg funkar inte?
    -Nej, precis.

  32. Men här såg jag en grej.
    Det här är ju färg?

  33. Det är konduktiv färg,
    som helt enkelt leder ström.

  34. Det här är så häftigt!

  35. Mina instrument kan spela upp ljud
    för att de är programmerade.

  36. Med vad är egentligen programmering?

  37. Enkelt förklarat är det
    att ge instruktioner till teknik.

  38. Nu ska jag programmera instruktioner
    till Arantxa med hjälp av färger-

  39. -för att visa
    hur en sån instruktion kan se ut.

  40. Grön kod betyder
    att Arantxa ska ta ett steg framåt.

  41. Gult betyder att hon ska vrida sig
    åt vänster, och rött betyder höger.

  42. I rutnätet finns fyra
    olika bokstäver, fyra olika ljud-

  43. -som bildar mitt namn.

  44. Koden för att starta programmet E
    ser ut så här: Grön, gul, grön.

  45. Vi testar.

  46. E!

  47. Koden för R ser ut så här:
    Grön, grön, grön, gul, grön.

  48. Den testar vi också.

  49. R!

  50. Arantxa kommer till olika platser
    eller utför olika ljud-

  51. -beroende på vad koden
    säger till henne att göra.

  52. På samma sätt kan appar kodas
    för att utföra helt olika saker.

  53. Ordningen som man vill att koden
    ska komma i kallas för "algoritm".

  54. Jag är sugen på
    att sätta ihop en gatuorkester.

  55. Det här var den bästa idén nånsin!

  56. -Kan vi göra egna instrument?
    -Ja!

  57. Jag vet hur man gör såna
    av återvunnet material.

  58. Det enda som fattas är att
    gå till förrådet och hitta grejer.

  59. -Ska vi gå dit?
    -Ja, vi kör!

  60. Jag kommer snart. Jag ska fixa en
    grej. Jag ska ha ett viktigt samtal.

  61. Jag kommer snart.

  62. Här är vårt lilla förråd.

  63. Du får guida mig i vad vi behöver.

  64. -Har vi nån återvinning?
    -Ja.

  65. -Vad behöver vi?
    -Skruvkorkar...

  66. Och så behöver vi två tonfiskburkar.

  67. De luktar inte så jättetrevligt.

  68. Jag blir nyfiken. Hur kommer det sig
    att du blev en maker?

  69. Jag läste en katalog
    och hittade en liten mikrokontroller.

  70. Den var intressant, så jag köpte
    ett kit med den mikrokontrollern i.

  71. Jag fick med en bok. Jag läste boken
    och hittade en massa information.

  72. Sen började jag använda komponenterna
    och mikrokontrollern som följde med.

  73. -Programmerar du, och skriver kod?
    -Ja.

  74. Jag lär mig utifrån boken, och be-
    stämmer vad som ska hända med koden.

  75. Jag är peppad på att se vad du
    har i kikaren med våra instrument.

  76. Jack, hur ska det här bli instrument?

  77. Det ska bli maracas, det kastanjetter
    och det handtrummor.

  78. Till våra maracas
    har vi två tomma pet-flaskor.

  79. Till kastanjetterna har vi resårband,
    en tom kartong och korkar.

  80. Till handtrumman har vi
    tomma tonfiskburkar, hushållsrulle-

  81. -flirtkulor och lite snören.

  82. -Och så klart sax och limpistol.
    -Och pynt, så klart.

  83. Jag klurar på hur vi ska få
    pet-flaskorna att låta som maracas.

  84. -Man kan ha ris och bönor i.
    -Ris har vi faktiskt här.

  85. Man kan höra lite här.

  86. Om man har ris blir det ljusa ljud.
    Om man har bönor blir det mörkare.

  87. Man kan påverka ljudet
    beroende på vad man har i, så klart.

  88. -Jack, vad blir första steget?
    -Arantxa ska göra maracas.

  89. Jag ska fixa handtrumman
    och Erik får fixa kastanjetterna.

  90. Perfekt! Men jag vill förstå hur du
    tänkt att det ska bli kastanjetter.

  91. -Kan du rita på vår whiteboard?
    -Visst.

  92. Kastanjetterna ska se ut
    ungefär som ett hundben.

  93. Jag klipper ut det här.

  94. Man viker den i mitten
    och sätter skruvkorkarna här.

  95. Och sen, min handtrumma...

  96. Toarullen sätter vi här, och
    så limmar vi ihop tonfiskburkarna.

  97. Sen sätter man fast flirtkulorna
    med snören.

  98. Till Arantxas maracas
    ska vi ha en pet-flaska-

  99. -som vi fyller med ris.

  100. Sen vrider vi på korken
    och pyntar lite.

  101. -Jag är redo.
    -Jag med!

  102. Jag gör en mänsklig tratt
    med fingrarna. Det går så där.

  103. Man kan använda en vanlig tratt.

  104. Om man har mycket ris i en och mindre
    i den andra blir det olika toner.

  105. Den med mindre ris låter ljusare.

  106. -Är det här en bra form, Jack?
    -Ja.

  107. Formen är inte viktig,
    så länge korkarna får plats.

  108. Korkarna ska möta varann.
    Det är det som är viktigt.

  109. Jag är klar med mina maracas. Det
    gick fort att få i riset i flaskorna.

  110. Jag gjorde en med mer och en
    med mindre, så det blir olika ljud.

  111. -Kan jag hjälpa dig på nåt sätt?
    -Jag behöver få loss den här tråden.

  112. -Vad är första steget med trumman?
    -Att limma ihop de här med varann.

  113. -Det där funkar.
    -Bra!

  114. -Så, ungefär?
    -Ja.

  115. Det kommer ljud!

  116. Makeriet, Makeriet

  117. Du får lite "spanish feeling".

  118. -Vad ska du med resårbandet till?
    -Vi ska klippa det, och sätta här.

  119. -Då kan man ha fingrarna så här.
    -Aha!

  120. Nu är det dags för steg nummer två:
    att limma fast de här i toarullen.

  121. Då behöver vi bollarna och snören.

  122. -Är det här jag ska sätta fast den?
    -Nej, sätt fast dem där.

  123. På mitten? Just det,
    så flirtkulan slår mot det platta.

  124. Så det blir som en trumma.

  125. Det vore roligt
    att göra en gubbe av den här.

  126. Så det är som tänderna som slår ihop.

  127. Jag testar en gång om det blir nåt.

  128. -Yes!
    -Bra!

  129. -Vi ska ha två stycken, eller hur?
    -Ja, här är den andra.

  130. Den ser inte så cool ut.

  131. -Ska vi pynta?
    -Ja!

  132. Det är dags att dra ut på stan
    och testa det här.

  133. Vi drar ihop ett större maker-gäng,
    så vi får en stor orkester.

  134. En maker-orkester? Det blir toppen!

  135. Medan vi fixar med det kollar vi in
    ett makerspace i Sverige.

  136. På Järvaveckan samlas olika partier,
    föreningar och organisationer-

  137. -och berättar om vad de gör. Hit har
    Tekniska museets Maker Tour kommit-

  138. -för att låta barn testa "making".

  139. Man kan vara med och bygga
    en budskapsskulptur.

  140. Vi använder oss av såna här.
    "Glasspinnar" kallar vi dem.

  141. Man skriver ett budskap.
    Är det nåt speciellt ni tänker på?

  142. -Att alla barn ska få gå i skolan.
    -Varsågod. Ta den pinnen.

  143. -Och alla ska må bra.
    -Alla ska må bra. Perfekt.

  144. Man får välja hur man vill bygga.

  145. Det är ni som är makers. Ni
    bestämmer, och hittar egna lösningar.

  146. Här finns det ett programmeringsspel,
    som ett sånt jag och Erik gjorde-

  147. -men man samlar kulor
    i stället för bokstäver.

  148. En programmerare och en robot.
    Då kör vi!

  149. Rotera nittio grader till höger.

  150. Framåt.

  151. Ta upp en kula.

  152. Det är så där spelet går till!

  153. Det här är Makeriets orkester!

  154. Vi skapar, vi fixar och trixar

  155. Vi limmar, vi klipper och fnittrar

  156. Och allt det gör vi tillsammans
    i vårt egna Makeri

  157. Vi skapar, vi fixar och trixar

  158. Vi limmar, vi klipper och fnittrar

  159. Och allt det gör vi tillsammans
    i vårt egna Makeri

  160. Skapare, makare, vi bara fixar det

  161. Improviserar med det vi har,
    nej, inget bestämt

  162. Vi bara tar det som finns
    i vårt förråd - Makeriet!

  163. Vi skapar, vi fixar och trixar

  164. Vi limmar, vi klipper och fnittrar

  165. Och allt det gör vi tillsammans
    i vårt egna Makeri

  166. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Ämnen:
Slöjd, Teknik
Ämnesord:
Databehandling, Datorer, Kreativitet, Musikinstrument, Programmering, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pick a colour

School

Flea och Bug leker skola. Bug vill bara ha lunchrast. Men Flea, som är läraren, har ett digert schema innan det äntligen blir dags för mat. "Count to twenty!" är uppmaningen som gömmer sig bakom den svarta fliken i Fleas loppa. Barnpanelen räknar till tjugo. Filurerna Penny och Gordon är också i skolan. Det är en skola där pennor och skrivböcker är magiska. Vi lyssnar och tittar på videon till låten "My school". Engelska för de yngsta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vad ska vi göra idag?

Bengt och Bodil får besök

Idag får Bengt och Bodil oväntat besök. Tvillingarna Love och Alina kommer med nybakta bullar.

Fråga oss