Titta

Makeriet

Makeriet

Om Makeriet

I Makeriet kombineras teknik, kreativitet och slöjd. Programledarna Arantxa Álvares och Erik Rosales utforskar teknikens värld med digital slöjd och skapar och uppfinner tillsammans med barnen som besöker dem i verkstaden. De använder sig av allt från återvunnet material och gammalt skrot till digital teknik. På vägen lär de sig om mekanismerna bakom sina uppfinningar - som till exempel elektricitet, hydraulik och sensorer. Här skapar vuxna och barn tillsammans. Utgångspunkten är gör-det-själv-skapande och Maker-rörelsen.

Till första programmet

Makeriet : DimensionerMaterialDela
  1. Vad har rymdingenjörer, konstnärer,
    slöjdlärare och barn gemensamt?

  2. Jo, allt fler kallar sig för makers.

  3. Maker är ett engelskt ord
    för skapare.

  4. Det är vad en maker gör: Skapar saker
    med olika verktyg och material.

  5. En maker använder allt från trä, tyg
    och plast till digital teknik.

  6. Ofta kan man återanvända material
    eller bygga saker av gammalt skrot.

  7. Det viktigaste är att man har roligt
    och testar nya saker.

  8. Jag heter Arantxa. Det här är Erik.

  9. Han är en av de mest påhittiga
    jag känner. En riktig maker-

  10. -med sitt helt egna "makerspace".
    Välkommen in i Makeriet!

  11. -Erik! Vad gör du?
    -Jag skriver ut en logga...

  12. -...till Makeriet.
    -Häftigt! Hur har du gjort den?

  13. -Det är printat på en 3D-skrivare.
    -Är det här en skrivare?

  14. Ja. Istället för att skriva ut papper
    på en skrivare är det en 3D-skrivare-

  15. -som skriver ut 3D-objekt. Det där
    är plastmaterial. Plastfilament.

  16. -Det är gjort av majs.
    -Det smakar inte majs.

  17. Nej, men stoppar du det i komposten,
    så blir det...jord!

  18. Vad miljövänligt det blev!
    Men vad är 3D för nåt?

  19. 3D är när nåt får ett djup.
    Ett papper har höjd och bredd.

  20. Så fort det får djup, så du får
    olika perspektiv på det, är det 3D.

  21. Är vi 3D då?
    Jag tänker bredd, höjd, djup.

  22. Vad är det för skillnad på 2D och 3D?

  23. Jo, D:et står för dimension.

  24. Det betyder hur vi människor
    uppfattar längd, bredd och djup.

  25. Om du ritar nåt på ett vanligt papper
    skulle du skapa nåt i 2D.

  26. Alltså på längden och bredden.

  27. Gör du istället
    en skulptur eller modell-

  28. -har du använt en till dimension:
    djup.

  29. Hela vår värld, som vi rör oss i
    och ser, är tredimensionell.

  30. Våra ögon kan uppfatta djup och vi
    kan känna med nästan hela kroppen.

  31. Hur funkar då en 3D-skrivare? För att
    visa det använder jag en pärlplatta.

  32. Jag bygger en botten. Samtidigt låter
    jag en 3D-skrivare göra det jag gör.

  33. Den jobbar efter ett programmerat
    rörelsemönster, nerifrån och upp.

  34. Lager på lager. När botten är klar
    bygger jag och skrivaren kanterna.

  35. Då blir det en 3D-form.

  36. Då är vi klara. Människan mot
    maskinen. Människan var snabbare.

  37. Nu har jag kombinerat bas-pärlplattan
    med kanten som jag gjorde sen.

  38. Från ett platt 2D-objekt
    så har det blivit ett 3D-objekt.

  39. På samma sätt som 3D-skrivaren
    gjorde. Den målade först ut basen-

  40. -och gjorde sen kanten,
    så den fick en höjd.

  41. Och det går faktiskt väldigt bra
    att göra 3D-objekt med pärlor.

  42. Det här får mig att tänka på Rita
    som är grym på att pärla saker i 3D.

  43. -Typ 3D-mobilskal.
    -Det skulle jag vilja lära mig!

  44. -Hur får vi tag på henne?
    -Vi kan ringa Rita.

  45. -Hej!
    -Hej, Rita! Arantxa här.

  46. Det här är Erik. Jag har berättat att
    du är grym på att pärla olika grejer-

  47. -som till exempel mobilskal. Kan inte
    du visa annat som du har gjort?

  48. Jag har gjort en kaka som man lägger
    hörlurarna runt. Den vita krämen här.

  49. Och en sushibricka med två pinnar.

  50. -Är det där av pärlor?
    -Det är så himla snyggt!

  51. Erik vill lära sig hur man gör
    mobilskal i 3D. Kan du hjälpa honom?

  52. Absolut! Jag kan komma på direkten.

  53. Toppen! Rita, då väntar vi på dig,
    så kan vi börja pärla. Hej då!

  54. -Hallå!
    -Rita! Välkommen till vår verkstad.

  55. -Vad kul!
    -Du tog med dig grejerna.

  56. Jag har aldrig sett såna här. Grymt!

  57. Du ska visa oss
    hur man pärlar ett mobilskal i 3D.

  58. Erik ska visa oss hur man printar
    ett mobilskal i en 3D-printer.

  59. Rita, vi går till förrådet och
    plockar på oss pärlor och blingbling.

  60. Så där. Varsågod, Rita.
    Sen har vi förrådet där inne.

  61. Det blir väl bra. En jättestor penna
    har vi där. En liten tuss på huvudet.

  62. Magiskt! Okej, pärlor.
    Det gillar du. Det funkar, va?

  63. Då går vi vidare.

  64. Nu till det roliga. Vi ska börja
    pärla. Har vi allting vi behöver?

  65. Ja.
    Vi har pärlor, pärlplattor och pynt.

  66. Det första man gör
    är att mäta ut hörnen.

  67. -Sedan bygger man själva kanten runt.
    -Det blir jättefint.

  68. -Vad är nästa steg?
    -Vi ska stryka det här.

  69. Kan du hämta
    bakplåtspapper och strykjärn?

  70. Man ska liksom pressa, eller?
    När vet man att det är klart?

  71. Först ser man inte riktigt pärlorna.
    Sen börjar de komma fram igenom.

  72. Då ser man att de smälter ihop.
    Det ser bra ut.

  73. -Som en pannkaka!
    -Nu limmar vi fast dem...

  74. ...så att det blir
    kanter till skalet.

  75. Tänk på
    att kameran måste vara åt rätt håll.

  76. Ja, annars blir det som ett lock för.

  77. -3D!
    -Nu är det 3D. Höjd, bredd, djup.

  78. Vi borde testa,
    så att telefonen passar.

  79. -Tre, två, ett... Den höll!
    -Den funkade. Så bra!

  80. Då ska vi se med min. Ah!

  81. Det blev inte som planerat, men jag
    vet hur jag ska lösa problemet.

  82. Först ska vi börja på 3D-ritningen
    till mobilskalet vi ska printa.

  83. Vi gör först en kopia på din telefon.
    Du kan dra ut en box på ytan.

  84. -Den röda?
    -Exakt. Bredden är 67 millimeter.

  85. Och så tar vi höjden. 138.
    Yes, där har vi kopian på telefonen.

  86. Nu ska vi göra skalet 4 millimeter
    större. 2 millimeter åt varje håll.

  87. -Vad blir 7 plus 4?
    -Det blir 11.

  88. Ja, då blir det 71. Det som är
    mobiltelefonen ska vara ett hål.

  89. Så hålet tar bort och gröper ur. Man
    kan sägas gräva en grop ur själva...

  90. -Den?
    -Ja, precis. Det här har du gjort!

  91. -Wow!
    -Eller hur? Vet du vad vi gör?

  92. Ska vi inte sätta ett par kaninöron
    här uppe och blinga den lite mer?

  93. -Kan man ha en mustasch också?
    -Varför inte? Det blir jättebra.

  94. -Där?
    -Ja. Ditt kaninskal med mustasch.

  95. -Vad sägs?
    -Jättebra.

  96. Nu lägger vi det på det här kortet
    och för över det till 3D-skrivaren.

  97. Nu ska vi använda den här till
    att skriva ut det du gjorde i dag.

  98. Man kan skriva ut i metall,
    man kan skriva ut i porslin, i trä...

  99. -Och man kan skriva ut i choklad.
    -Va? Kan man?

  100. -Ja.
    -Det vill jag testa nån gång.

  101. -Fast mobil blir ganska dumt...
    -...när den börjar smälta i handen.

  102. En varm dag på stranden.
    Nu kan du trycka i mitten där.

  103. -Oj, oj, oj! Nu, ni...
    -Man ser redan hur mustaschen blir.

  104. Ja, där såg jag! Nu har den
    satt igång. Hur lång tid tar det här?

  105. I datorn står det 1 timme
    och 44 minuter, men svårt att säga.

  106. Vi kan kolla ett "makerspace" ute i
    Sverige och se vad de håller på med.

  107. I Luleås "makerspace" kan barn
    och vuxna jobba med 3D-skrivare.

  108. Just 3D-skrivaren är väldigt poppis.

  109. Laserskäraren har vi fått nyligen, så
    det är ett komplement till skapandet.

  110. Laserskärare
    är en variant på 3D-skrivare.

  111. Istället för att bygga upp en 3D-form
    stegvis, såsom med Makeriet-skylten-

  112. -så skär laserskäraren ut formen
    ur ett material, som en träbit.

  113. Hur lägger vi den, så vi inte slösar
    material? Vi lägger den i kanten.

  114. Men hur funkar en laserskärare?

  115. Det är en metod där en laserstråle
    används för att hetta upp materialet-

  116. -så mycket att det smälter
    och skapar ett snitt.

  117. Lasern blir som en vass kniv
    som skär ut en form.

  118. Temperaturen
    kan nå flera tusen grader.

  119. Vi skriver ut ett halsband till mig
    med mitt namn i mitten.

  120. -Får vi se hur det blev? En Alex.
    -Det blev som det skulle.

  121. Ja, precis. Snyggt, va?

  122. Det står 1 timme och 50 minuter.
    Nu är den klar.

  123. -Den blev så fin. Kan jag ta ut den?
    -Kan man bara ta loss den så?

  124. -Shit, vad bra den blev!
    -Jag vill se om vi har mätt rätt.

  125. -Tror du att den passar?
    -Trumvirvel!

  126. -Yes!
    -Den passade!

  127. Bra teamwork! Toppen, ju!
    Blev det som du hade tänkt dig?

  128. Nej, den blev bättre.
    Kan man inte göra mer med den?

  129. -Ska jag hämta pyntlådan?
    -Ja.

  130. Ett säkerhetsbälte.
    Väldigt få som har uppfunnit det-

  131. -men i framtiden kommer alla
    att använda bälte till sina mobiler.

  132. -Om du vill, så kan vi byta.
    -Det är okej.

  133. -Tillbaka till verkligheten.
    -Vi går ut och testar våra skal!

  134. Folk måste få se de fina verken.

  135. -Tror ni att världen är redo för oss?
    -Självklart.

  136. Coolaste gänget på stan! Jag blev
    nöjd med mitt 3D-pärlade mobilskal.

  137. Hoppas Rita blev nöjd
    med sitt 3D-printade skal också.

  138. Vi ses snart igen i "Makeriet"!

  139. Textning: Helena Lindén
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Ämnen:
Teknik
Ämnesord:
3D-skanning, Industri, Kommunikationer, Optiska metoder, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Makeriet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Programmering

Avsnitt 1 av 8

Kan man få en zucchini att spela musik? Ja, om man kopplar den till ett microchip! I det här avsnittet tittar Erik och Arantxa närmare på programmering, och när Jack kommer till Makeriet full av idéer till olika musikinstrument, går det snart att sätta ihop en hel orkester.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Hydraulik

Avsnitt 2 av 8

Med några sprutor och slangar förklaras det svåra ordet hydraulik, och sedan är det bara att utforska hur roligt och användbart hydraulik kan vara för en "maker". Tillsammans med Sasha och Younes bygger Erik och Arantxa en lyftkran som går att styra med hjälp av ett slutet vattensystem.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Dimensioner

Avsnitt 3 av 8

Vad är egentligen dimensioner - och vad händer när man går från två till tre dimensioner? Erik demonstrerar hur en 3D-skrivare fungerar, och Rita visar hur enkelt man kan bygga tredimensionellt med vanliga pärlor.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Robotar

Avsnitt 4 av 8

Om maker-kulturen hade en egen maskot vore det nog tramsboten. En liten robot som byggs av en enkel motor och saker man har hemma och vars enda syfte är att vara kul att bygga. I det här avsnittet av Makeriet bygger Erik och Arantxa en hel städpatrull av tramsbotar tillsammans med Elsa och Inez.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Enkla maskiner

Avsnitt 5 av 8

Enkla maskiner är kanske inte alltid så enkelt som namnet påstår, men de finns precis överallt omkring oss - tänk bara på gungbrädan, rutschkanan och cykelhjulet. Ester, Tuva och Benjamin kommer till Makeriet för att göra en rolig hamstervärld och det blir ett helt tivoli byggt av enkla maskiner.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Sensorer

Avsnitt 6 av 8

Greta och Gustav kommer till Makeriet med varsitt spel som de har byggt. Erik och Arantxa blir så inspirerade att de också bygger ett spel tillsammans - sensorspelet. Men vad är egentligen sensorer, och hur fungerar de?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Elektricitet

Avsnitt 7 av 8

I det här avsnittet av Makeriet uppfinner Erik och Arantxa det nya ordet Makabärer - teknik som man kan bära på kroppen. Tillsammans med Alegra och Sahara skapar de lysande kläder och lär sig mer om elektricitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMakeriet

Innovation

Avsnitt 8 av 8

Innovation betyder "ny idé", och i säsongens sista Makeriet skapar Erik och Arantxa en ny lek - "Makerietleken", tillsammans med Klara som är på besök. I leken hjälps man åt att komma på nya saker tillsammans och sedan är det bara det roligaste kvar - att bygga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & teknik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Programmera mera - teckenspråk

Saker som är programmerade

Vilka saker kan man ha hemma som är programmerade och hur skulle man kunna förbättra dem? Första utmaningen handlar om sortering efter villkor och deltagarna ska sortera glasögon efter instruktioner. I den andra utmaningen ska de plocka ut de saker som är programmerade ur en hylla med många olika saker. Den sista utmaningen handlar om att styra en robot med hjälp av pilar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tisdagskollen med Farzad

Olle har superkoll på bilar

Farzad pratar med lyssnare om något de är extra intresserade av. Den här gången är det 10-åriga Olle från Göteborg som berättar om sitt största intresse, bilar.