Titta

Superungar - syntolkat

Superungar - syntolkat

Om Superungar - syntolkat

Vi möter familjer med barn som lever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det kan till exempel vara adhd, Aspergers syndrom eller autism. Programledaren Måns Möller träffar en familj per avsnitt, och vi får ta del av de problem just den familjen har i vardagen. Måns sätter varje familj i kontakt med en expert som ska hjälpa dem att minska stressen och få en enklare vardag. Parallellt med huvudberättelserna träffar vi vuxna med NPF och Måns son Viggo, som har autism.

Till första programmet

Superungar - syntolkat : AliciaDela
  1. De flesta som beskriver
    sin svårighet att somna brukar säga:

  2. "Jag kunde inte sova
    för att jag tänkte så dumma tankar."

  3. Min erfarenhet är att det är tvärtom
    - att sömnproblemet är det primära-

  4. -men självklart väcker det
    de grubblerier man har.

  5. Jag heter Måns Möller. Min son Viggo
    har autism, och sen vi fick veta det-

  6. -har jag träffat massor av barn
    med diagnoser och fascinerats av dem.

  7. I den här serien träffar jag barn
    med NPF-diagnoser och deras familjer.

  8. Jag vill hjälpa de här kidsen att
    förstå att de kan göra vad de vill-

  9. -även om vägen till målet
    kan bli lite annorlunda.

  10. För att nå målet tar jag hjälp
    av experter, för en sak är säker:

  11. De här barnen, de är superungar.

  12. I dag träffar vi Alicia med familj,
    Helen, som är vuxen och har adhd-

  13. -och psykologen Örjan, som jobbar
    med barn och vuxna med NPF-diagnos.

  14. Jag heter Alicia och är fjorton år.
    Jag jobbar i kyrkan.

  15. Jag gillar att vara med kompisar.
    Jag tycker om innebandy och simning-

  16. -och blir gladare när jag är aktiv.

  17. Nu har vi hamnat på vischan utanför
    Linköping, och vi ska träffa Alicia-

  18. -fjorton år, med adhd och asperger.
    Hon är i stallet, där hon trivs bäst.

  19. Hon har haft lite problem
    med det sociala och skolan-

  20. -men framför allt så har Alicia
    jättestora problem med sömnen-

  21. -och det tänker jag sätta tänderna i.

  22. Jag har adhd och autism och dyslexi.

  23. Dyslexin påverkar mig mer nu än förr.

  24. Om man messar med kompisar
    är man rädd för att skriva fel.

  25. Adhd :n gör en hyperaktiv.

  26. Man tänker inte efter
    innan man gör nånting.

  27. Och autismen gör så att... Jag visar
    inte att jag är aggressiv i skolan.

  28. Jag är aggressiv inombords
    och släpper inte ut känslorna.

  29. Tjena! Får man en kram?
    Härligt! Måns heter jag.

  30. -Alicia.
    -Ja... Oj, schyst!

  31. -Vad heter den här killen, då?
    -Tigge.

  32. Okej. Den var jättefin!

  33. -Trivs du här i stallet?
    -Ja.

  34. -Vad är det bästa med stallet?
    -Att få ta hand om hästarna.

  35. Det är inte att rida, det är bara att
    få vara med och ta hand om hästarna.

  36. -Blir du lugn av hästar?
    -Ja. De är aldrig elaka.

  37. Om man är snäll mot dem,
    så är de snälla tillbaka.

  38. Har du dåliga erfarenheter
    om man jämför med människor?

  39. Ja, för om man är snäll mot människor
    så är de inte alltid snälla tillbaka.

  40. Ibland är man snäll mot nån,
    men sen är den elak tillbaka.

  41. Det var fint sagt. Ska vi ta ut...
    Tigge, hette han så? Eller hon?

  42. -Det är en han.
    -Ja...

  43. Nej, jag...missade veterinärkursen.

  44. Ska vi ta ut Tigge, eller?
    Nu är han väl färdigkammad?

  45. Han ser ut att vara klar för tävling!

  46. Hästen känner av allting.
    Om du är rädd, blir den rädd.

  47. Du kan bygga upp ett förtroende,
    nästan som till en människa.

  48. Man måste vara snäll och trevlig.

  49. Man kan inte behandla den illa
    bara för att det är ett djur.

  50. När jag sitter på hästryggen eller
    är i stallet kan jag vara mig själv.

  51. Jag behöver inte ändra på mig.

  52. Men Alicia, när du är ute så här...

  53. Jag kommer att vara
    trött som en örn i kväll.

  54. Hur är det med din sömn
    när du har varit ute och ridit?

  55. När jag ska somna
    har jag tusen tankar i huvudet.

  56. Jag har ofta ganska svårt att somna.

  57. -Ja... Nu vänder jag. Är det okej?
    -Ja.

  58. Förut när jag red berättade jag
    om dagen och sånt som var jobbigt-

  59. -och fick ut
    mycket aggressioner och känslor.

  60. Det kändes som om nån lyssnade.

  61. –Ska vi dra hemåt, Alicia?
    -Ja.

  62. Kom nu, Tigge. Kom. Bra!

  63. -Har du bälte?
    -Ja.

  64. Nu har du de här diagnoserna, och då
    är man lite annorlunda på vissa plan.

  65. På vissa plan är man bättre än andra,
    och vissa saker har man svårt med.

  66. Många har problem med det sociala.

  67. Jag är alltid pigg när de andra är
    trötta, och det har varit jobbigt.

  68. -När jag har orkat har inte de orkat.
    -Då tycker de att du är för sprallig?

  69. Ja, men så här...

  70. Jag tänker mig inte alltid för
    innan jag gör saker.

  71. Jag kanske säger nånting
    som låter lite konstigt-

  72. -men som inte låter konstigt för mig.

  73. Jag tar in mycket... Jag har svårt
    för att stänga ute andras känslor.

  74. Om nån ogillar mig känner jag det,
    och jag bryr mig om andras åsikter.

  75. Jag lyssnar inte på mig själv,
    utan jag lyssnar mest på andra.

  76. Det är svårt att passa in,
    och därför ändrar man sig.

  77. Jag försöker vara likadan som de,
    så jag har aldrig varit mig själv.

  78. Så du låg och tänkte
    "Om jag gör så där"-

  79. -"så passar jag kanske in där",
    och så blev det bara ännu mer fel?

  80. Under det första året dolde jag det.
    Jag var så rädd och visste inte...

  81. Jag hade aldrig varit med om mobbning
    och visste inte vad som var normalt.

  82. Jag hade aldrig sett
    en sån grov mobbning.

  83. Jag var rädd för att mamma och pappa
    skulle bli arga på mig.

  84. De mobbare som finns i dag
    är duktiga på att gömma det.

  85. De visar inte lika öppet
    att de mobbar personer.

  86. De gör det väldigt tyst
    och när ingen lärare är i närheten.

  87. Många lärare förstår inte
    att det finns så många ungdomar-

  88. -som inte vågar säga
    att de är grovt mobbade.

  89. Gick det så långt att du inte...

  90. -Att du bara ville dö?
    -Ja, det har jag känt.

  91. Ibland kände jag: "Nu orkar jag
    inte mer. Jag vill bara försvinna."

  92. Jag har en stark familj,
    och de har alltid sagt:

  93. "Du vill ju inte förlora oss."

  94. "Du vill bara bli av med barnen
    i skolorna som är elaka mot dig."

  95. "Det är inte oss eller ditt liv,
    det är bara de dumma personerna."

  96. -Så ditt råd är att man ska...
    -...kämpa.

  97. Våga säga ifrån och inte ge upp.

  98. Det jag gjorde fel var att inte säga
    nåt. Det är det värsta man kan göra.

  99. Man ska aldrig tro att man själv
    gör fel när man blir mobbad.

  100. Vad modig du är!

  101. Det är... Jag blir nästan tårögd.

  102. Jag tycker att du är så stark.
    Det är fräckt. Det är jättefräckt.

  103. Alicias historia är brokig
    och föräldrarna såg tidigt tecken på-

  104. -att hon kunde ha
    en diagnos inom autismspektrat.

  105. Oj, oj, oj! Vilken kåk!

  106. Det vi märkte var en annan del
    av NPF-spektrat - språkstörning.

  107. Det var det vi såg först,
    så vi körde tecken som stöd.

  108. Upp till hon var fem, sex år
    var det svårt att höra vad hon sa.

  109. Sen märkte vi att hon hade
    svårt att sitta still i skolan.

  110. Hon hittade på ärenden i klassrummet
    som hon skulle göra.

  111. -Blir det husesyn nu?
    -Det var svårt med kompisar.

  112. Hon ville vara väldigt nära,
    men det blev liksom för nära.

  113. Och turtagning var svårt,
    och då började man tänka:

  114. "Det är inte bara språkstörningen.
    Hon blir störd i inlärningen också."

  115. -Här är mamma. Hej! Måns.
    -Caroline.

  116. -Jaha, här luktar det kaffe.
    -Ja, ska jag börja servera?

  117. Vi ska kolla huset, tänkte vi.

  118. -Spelar du piano?
    -Min brorsa spelar.

  119. -Du har en brorsa och en syrra?
    -Hon var satt i en vanlig klass.

  120. Hon kom in i en snurra där hon
    inte hängde med på lektionerna.

  121. Det visade sig ganska fort
    att hon inte klarade av skolan-

  122. -så vi flaggade rätt snabbt för
    att hon behövde ha resurser.

  123. Då fick vi
    ett erbjudande om en resursskola.

  124. Här är ju brorsan!
    Måns. Theodor, härligt!

  125. Jag vill se ditt rum,
    så vi kan väl gå upp?

  126. Adhd:n fick jag på papper i tvåan.

  127. Det var jobbigt
    att få en diagnos till-

  128. -för jag hade redan dyslexin då.

  129. Här bor jag.

  130. Jaha, och det är lillsyrran, eller?

  131. -Vad heter hon?
    -Angelina.

  132. Autismen fick jag när jag var
    tretton, så för ett år sen.

  133. Det var jobbigt p.g.a. alla fördomar.

  134. Många av mina klasskompisar tar ut
    sin aggressivitet väldigt synligt-

  135. -så jag var rädd för att bli så,
    för att bli en annan människa.

  136. Men jag är fortfarande samma person.
    Det är bara en diagnos på ett papper.

  137. -Medaljerna... Vilken sport är det?
    -Innebandy.

  138. Innebandy? Är du bra, eller?
    Du har ju massor av medaljer.

  139. -Vilken är du mest stolt över?
    -Jag ska se om jag hittar den...

  140. Den. Och vid samma tillfälle
    vann jag den här, eller laget.

  141. Ni vann hela grejen, flickor 12.
    Snyggt!

  142. Hon går i en klass där hon
    inte får träna det sociala-

  143. -men det är nyttigt att utsättas för
    sociala sammanhang och lära sig det.

  144. Hon spelar innebandy
    med jämnåriga tjejer.

  145. Hon går på
    konfirmationsundervisning i kyrkan.

  146. Då får hon träna på det
    där ramarna är ganska givna.

  147. Man får vara med i det vanliga tugget
    kring smink och "lip gloss" och så.

  148. -Här är det lite kompisfoton.
    -Det är min bästa kompis och jag.

  149. -Åh! Går ni i samma klass?
    -Nej, vi går på olika skolor.

  150. Vi träffades genom Chilla på riktigt,
    som finns här i Linköping.

  151. Vi körde en höghöjdsbana ihop
    och lärde känna varandra jättebra.

  152. När jag är med andra så är jag ofta
    inte mig själv, jag är mer som de.

  153. Att inte vara sig själv
    kan vara väldigt jobbigt-

  154. -för man tröttar ut sig själv
    när man anstränger sig så mycket.

  155. Man måste hela tiden tänka: "Vad
    gör jag nu? Vad ska jag säga nu?"

  156. Man borde strunta i det
    och bara vara sig själv.

  157. Man är inte likadan som alla andra.
    Det går liksom inte att vara likadan.

  158. Alicia och jag har haft många både
    jobbiga och fantastiska promenader.

  159. Det som är genomgående
    i alla promenader är-

  160. -att jag försöker få henne att se-

  161. -att antingen väljer hon
    den vägen eller den vägen.

  162. Om hon väljer att gå den vägen,
    så kommer det här tråkiga hända.

  163. Jag vill få henne att förstå
    att det blir jobbigt och bråkigt.

  164. Om hon i stället
    väljer den andra vägen-

  165. -så kommer hon
    att hitta positiva saker.

  166. Hon kommer i sitt beteende
    att hitta kompisar och vänner-

  167. -och det funkar bättre i familjen.
    Ibland har vi fått gå väldigt långt.

  168. Men det har alltid blivit
    nånting positivt av det.

  169. Det är ju jobbigt, men hon måste
    röra sig för att komma ner i varv.

  170. Det har varit en nyckel, att gå och
    prata och lyssna på allt hon säger.

  171. Så det är här du försöker somna?

  172. Nu är jag du. "Åh, det var så stökigt
    i skolan i dag! Jag kan inte somna."

  173. Och så går timmarna.
    Vad gör du till slut?

  174. -Jag sätter mig upp och tänker.
    -"Hur ska jag kunna somna?" Så?

  175. Att det är viktigt att kunna somna
    tänker jag på i princip hela dagarna.

  176. Jag tänker: "Jag måste kunna sova
    i kväll. Hur ska jag sova bättre?"

  177. Men... Jag försöker lugna ner mig
    vid niotiden.

  178. Då tar jag min nattablett,
    och sen tar jag nattfika.

  179. Sen går jag och borstar tänderna,
    säger god natt och försöker sova.

  180. Ibland lyckas jag varva ner,
    och ibland lyckas jag inte alls.

  181. Adhd:n gör så att jag får
    tusen tankar i huvudet.

  182. När jag ligger där helt själv,
    så hör jag allting.

  183. Det är inte helt tyst.
    Jag hör minsta lilla ljud i rummet.

  184. Jag börjar tänka:
    "Vad var det som lät?"

  185. Jag blir orolig,
    får tankar i huvudet-

  186. -är rädd för att se saker utomhus-

  187. -och har alltid täcket över mig
    för att det är så obehagligt.

  188. -Hur stort är problemet egentligen?
    -Jag sover typ tre timmar per natt.

  189. Tre timmar per natt?

  190. Ja, då fattar jag att du är trött,
    fast då blir du extra hyper, eller?

  191. Ja, och efter tre dagar blir jag
    jättetrött och orkar ingenting.

  192. Jag blir inaktiv och orkar inte
    ta in lika mycket information.

  193. Just det...

  194. Om man har det jobbigt med kompisar
    redan innan och har sovit så lite...

  195. ...så blir det dubbelt så svårt.

  196. Du, häng kvar här. Jag sticker ner
    och snackar lite med mamma. Okej?

  197. Om jag får sova mer orkar jag mer.
    Jag orkar vara med i samtalsämnena.

  198. Jag fladdrar i väg mindre. Om jag
    är trött fladdrar tankarna i väg.

  199. -Är pappa hemma?
    -Nu är pappa hemma.

  200. -Tjena! Har du lite kaffe till mig?
    -Ja, absolut!

  201. -Hej! Vad heter du?
    -Angelina.

  202. Oj, oj, oj. Hör ni...

  203. Ni har en dotter här som har
    rätt stora problem med sömnen.

  204. -Hur påverkar det er i familjen?
    -Hon har mindre ork dagen därpå.

  205. Ja... Du märker alltså direkt
    när det har varit en dålig natt?

  206. Hon är svårväckt till att börja med.

  207. Så hon blir på dåligt humör för att
    hon är så trött när vi väcker henne.

  208. Så det blir en dålig start.

  209. -Känner du dig taskig?
    -Tjatig, framför allt.

  210. Hon måste ju upp för att vi
    ska i väg. Så mest tjatig.

  211. -Är det mest du som tar väckningen?
    -Vi har mycket rutiner på morgnarna.

  212. Man är på dåligt humör för att man
    blir väckt, och sen blir det bråk.

  213. Alla ska i väg samtidigt,
    så morgonen blir känslig.

  214. På eftermiddagen droppar folk in
    vartefter, så det blir annorlunda.

  215. Men hon orkar mindre i skolan,
    så det påverkar skolresultaten.

  216. Hon orkar mindre på eftermiddagen och
    skippar ibland fritidsaktiviteterna-

  217. -eftersom hon är så trött.

  218. Alicia har även haft
    problem med det sociala.

  219. Hur tror ni att sömnen... Har det
    att göra med det? Har det spelat in?

  220. Hon har haft sömnproblem så länge,
    så vi vet inte hur det har påverkat.

  221. Hennes grundproblematik är adhd:n,
    som får det att gå fort och bli fel-

  222. -och på det har hon sömnsvårigheter,
    som gör att hon blir mindre uthållig.

  223. Därför orkar hon inte förstå när
    det blir fel eller lösa konflikter.

  224. Hon kör på, och då blir det mer fel-

  225. -men det blir ännu svårare att tänka
    efter, för den kraften finns inte.

  226. Får vi till sömnen, så kanske hon
    orkar läsa de här sociala koderna-

  227. -och får lite mer energi, så att
    hon inte speedar i väg med adhd:n.

  228. Hon kanske kan känna in läget bättre
    om hon är mer alert.

  229. Kan vi komma i hamn med det här
    en dag i veckan, en vardagsdag-

  230. -då är vi jättenöjda.
    Då är det toppen!

  231. Då har vi ett första mål. Jag är ju
    inte kompetent, jag är bara pappa.

  232. Men det finns folk som är proffs
    på att jobba dels med familjer-

  233. -men också med kids som Alicia,
    som har en diagnosproblematik.

  234. Ni är ju inte ensamma,
    och det är därför jag är här.

  235. Det här rör så många andra
    som sitter i samma båt som ni.

  236. Jag ska ringa runt och hitta
    ett proffs, så kör vi i gång.

  237. Det vore skönt att lyckas
    - att jag kan få sova mer.

  238. Då får jag mer energi
    och orkar mycket mer.

  239. Nu har vi en tydlig uppgift.
    Vi måste fixa Alicias sömn-

  240. -så att hon slipper bli retad
    för att hon inte orkar det sociala.

  241. Hon har inga roliga minnen härifrån.

  242. Jag känner ett ansvar.
    Jag måste hitta rätt person.

  243. Hitta en riktigt jäkla bra expert.

  244. Får man en dålig start på dagen,
    blir det kaos för hela familjen.

  245. Det är bara att sätta i gång.

  246. Många föräldrar till NPF-barn
    oroar sig för barnens framtid.

  247. Här träffar jag även vuxna
    med diagnoser, som Helen.

  248. Jag heter Helen,
    och jag har adhd och asperger.

  249. Adhd:n gör att jag är dum-modig.

  250. Autismen gör mig ganska känslig.

  251. Jag vill ha ordning och reda,
    och allt ska vara färgkoordinerat.

  252. Det kan vara en fördel, men det
    blir jobbigt när det inte är ordning.

  253. -Tjena! Är det bra?
    -Ja, jag tror det!

  254. -Hej! Måns.
    -Helen.

  255. -Här skottar vi räta linjer.
    -Blir du arg om andra skottar...?

  256. Ingen annan skottar ju här, så jag
    skottar parkeringar och utanför alla.

  257. Du måste vara en supergranne.

  258. Relativt rakt, va?
    Har du några invändningar?

  259. Den här vinkeln var väl ändå lite...
    Här finns en förbättringspotential.

  260. Då har jag att göra i kväll
    när jag inte sover.

  261. Huvudet är på jämt.
    Det skannar av allt och hör allt.

  262. Det är ganska jobbigt.
    Jag behöver tyst i huvudet ibland.

  263. Jag får döva bruset och fokusera
    på nånting annat, som ljudböcker.

  264. Kroppen måste vara trött,
    för då kan huvudet bli lugnare.

  265. Är kroppen pigg...
    Det behövs en balans.

  266. -Du sa "när jag inte sover".
    -Jag sover ju så dåligt!

  267. -Har du nåt...?
    -Sömntabletter funkar inte.

  268. -Har du provat med Kedjetäcke?
    -Ja, eller jag har ett fibertäcke.

  269. Man kan inte andas. Jag fick det
    lättaste de hade på habiliteringen.

  270. -Min sons funkade på mig.
    -Har du också svårt att sova?

  271. -Ja, men kanske inte på din nivå.
    -I natt har jag sovit 1,5 timme.

  272. Oj! Om jag har sovit 4-5,
    så har sovit lite för lite.

  273. -Jag är lyxlirare i sammanhanget.
    -Ta i nu, Måns, och böj på knäna.

  274. Ja, just det, man ska spara ryggen.

  275. -Skottar jag som en 08:a?
    -Ja, men du får godkänt ändå.

  276. -Ska vi dra och kolla...?
    -Ja! Han borde vara där inne.

  277. -Hunden, alltså?
    -Han heter Arrax.

  278. Jag och Arrax
    har hittat draghundssporten.

  279. Varannan dag kör vi det, för att få
    kondition, för att han gillar det-

  280. -och för att få bättre samarbete.
    Jag tänker att vi ska tävla också.

  281. -Är det svårt att bromsa?
    -Man får prata och ploga.

  282. Helen har en outtröttlig energi.

  283. Kunde man tappa den på flaska och
    sälja den skulle man vara miljonär.

  284. Jag åker inte skidor.
    Jag har alltid vägrat.

  285. Det är kallt och krångligt,
    men han gillar det.

  286. -Lite uppskattar du det väl?
    -Nej, jag springer ju.

  287. -Jag har undvikit det länge.
    -Ja, men du gillar skogen...

  288. Ja, men just det kalla... Du får se,
    man fryser. Är du ordentligt klädd?

  289. Ja, jag har långkallingar och allt.

  290. Och när man har hund -
    sätt inte fast de här.

  291. Du får inte av dem om du far på örat.

  292. Okej, jag är klar, bara så du vet.

  293. -Vi behöver inte köra jättesnabbt.
    -De kan inte köra lugnt!

  294. Jag älskar hundar.

  295. Jag har kört slädhundar
    och jobbat på fina kennlar.

  296. Jag har ställt ut hundar
    på världsutställningar-

  297. -så jag känner till
    många olika aspekter.

  298. Jag ser vad hundar gör för människor,
    och jag har alltid haft en längtan.

  299. Jag var funktionär på agility-SM, där
    hundarna var lika adhd:iga som jag.

  300. Vilken glädje! Det var som att komma
    till kyrkan, om man nu tror på sånt.

  301. Åh! Det här var helt sjukt!
    Vad fort det går!

  302. -Hur känns det?
    -Jag blev skraj när jag ramlade.

  303. Det var en direkt högerkurva
    efter en backe där jag låg först.

  304. Jag skulle ha låtit dig köra före.
    Det var lite dumdristigt, faktiskt.

  305. -Bra jobbat, Måns! Tacka hundarna.
    -Ja, hundarna har ju gjort jobbet.

  306. Jag måste ha rast i 2-3 timmar.
    Har vi några fackliga avtal?

  307. Experten Örjan
    ska snart träffa Alicia-

  308. -och har bett henne
    köpa lite nya saker.

  309. Örjan har gett mig i uppdrag
    att göra mitt rum lite lugnare.

  310. Jag ska inte ha lika mycket framme,
    och så ska jag ha nåt att kolla på.

  311. Vad gillar du, då? Det kanske inte
    ska vara för livligt, tänker jag.

  312. Det är ju kul, men hon tycker
    att det är roligare än jag.

  313. Jag får försöka guida henne,
    så att vi kommer till beslut.

  314. -Det här är faktiskt gardiner.
    -Ja, men jag vill ändå titta.

  315. Jag har handlat två plädar
    att ha som överkast som är fluffiga-

  316. -och sen har jag köpt ett bäddset-

  317. -med blommor som är lilavitt
    och i ganska neutrala färger.

  318. Det var väl fint?
    Med lite neutrala blommor och så...

  319. -Känner du dig nöjd?
    -Ja, det blir nog jättebra.

  320. Jag heter Örjan, och jag är psykolog.

  321. Jag jobbar med barn och vuxna med
    neuropsykiatriska funktionshinder-

  322. -på många olika sätt och ställen.

  323. I dag handlar det om sömn,
    som är ett komplicerat beteende.

  324. Det handlar om mardrömmar, dåliga
    sovvanor, att ha svårt att somna-

  325. -att ha svårt att somna om o.s.v.,
    så det är ett väldigt brett problem.

  326. -Hej! Välkommen in!
    -Tack!

  327. -Hallå!
    -Erik.

  328. Hej, Alicia! Kul att ses!

  329. Jag tror att både jag och Erik
    och Alicia känner oss motiverade.

  330. Att sova dåligt
    blir jobbigare på sikt.

  331. En natt klarar man,
    men efter ett tag blir det jobbigt.

  332. Det är centralt att få sova
    för att kunna prestera på dagen.

  333. Kul att få komma hit!

  334. När jag åker hem till familjer
    tittar jag alltid hur det ser ut.

  335. Ditt sovrum är jag intresserad av -
    hur det ser ut och var det ligger.

  336. När gick du och lade dig i går?

  337. Jag gick och lade mig vid elva,
    för jag var och pluggade lite.

  338. -Och du är tretton?
    -Nej, jag är fjorton.

  339. Din sikta-på-tid på vardagar
    är mellan tio och elva, eller?

  340. -Nej, kvart i tio.
    -Kvart i tio?

  341. -Somnade du när du lade dig?
    -Det gör jag aldrig.

  342. Då är det här en svår fråga,
    men när somnade du?

  343. -Jag somnade ungefär tolv, ett.
    -Tolv, ett? Mellan tolv och ett?

  344. -Du är duktig på det här!
    -Jag kollar ofta telefonen.

  345. -Det ska vi återkomma till.
    -Jag kollar klockan, alltså!

  346. Yes. Ska vi gå och titta
    på ditt rum, då? Kanon!

  347. Den här flickans primära problem
    är att hon har svårt att somna in.

  348. Hon ligger och grubblar
    ofta och länge i sin säng-

  349. -och grubblerier i sängen
    leder till mer grubblerier.

  350. Om du har svårt att sova här,
    så måste vi göra om ditt rum-

  351. -så att det inte sitter i väggarna
    att du ska sova dåligt.

  352. Om man inte har somnat
    många gånger i sitt rum-

  353. -då har man tittat och sett allting,
    och allt det gör att man blir pigg.

  354. De som sover bra har ett rum där det
    sitter i väggarna att man ska somna.

  355. Jag kommer från Uppsala. Det är en
    studentstad, precis som Linköping.

  356. Om man bor i studentrum
    får man ofta sömnstörningar.

  357. Man gör allt där. Man äter
    och läser och tar dit kompisar-

  358. -och mitt i det här ska man sova.

  359. Då har man ingen del av rummet
    som bara är till för att sova.

  360. Vi vill få bort grubblerier
    och vakenhet från sängen-

  361. -och börja använda den
    till det den är till för-

  362. -nämligen att somna i och sova i.

  363. Det är alltid kul att shoppa!

  364. Jag har köpt två plädar
    att ha som överkast-

  365. -och ett bäddset med en kudde
    och ett täcke med blommor.

  366. Vi hängde också upp en sänghimmel-

  367. -så att man kan stänga in sig och
    få det mörkt även fast man ser ut.

  368. -Nu är du rustad mot en mygginvasion.
    -Ja. Det blev jättebra, tycker jag.

  369. Ja, och den passar ihop med
    fototapeten och överkastet.

  370. Jätteskönt!

  371. Din superunge behöver:

  372. Struktur, tydlighet-

  373. -planering och framförhållning.

  374. Det skapar lugn och ro i vardagen.
    Barn med NPF-diagnos behöver veta:

  375. Vad som ska hända, när och var,
    på vilket sätt och i vilken ordning.

  376. Vilka kommer att vara med,
    och vad kommer att hända efteråt?

  377. Okej, Alicia. Programmet i punkter.

  378. Du behåller
    en väldigt tydlig läggtid-

  379. -ett läggningsschema eller en rutin,
    och det låter jättebra, det du har.

  380. Du har möblerat om så att det
    inte sitter i väggarna längre.

  381. Du kommer att pröva att somna
    när du känner dig rimligt trött.

  382. Om du inte somnar ganska snabbt,
    på 10-20 minuter, så går du upp.

  383. Då har du ordnat en plats med akt-
    iviteter som är lagom stimulerande-

  384. -och som du ägnar dig åt tills du är
    så trött att du försöker somna igen.

  385. Det blir alltså störande i början-

  386. -men det leder till att du inte
    har legat i sängen utan att somna.

  387. Börja träna på det här i kväll.

  388. Om du somnar direkt, så hurrar jag
    så att det hörs ända från Uppsala.

  389. Men troligen kommer du att få pröva-

  390. -att gå upp och fixa och så.

  391. Om Alicia kunde somna bättre
    och sova bättre under nätterna-

  392. -så skulle vi få en tjej
    som vågar lita på att hon somnar-

  393. -och vågar lita på att hon orkar
    lika mycket i morgon som i dag.

  394. Har man en sömnlös natt,
    så blir det ett undantag.

  395. Man vet att man klarar sig
    eftersom man sover i morgon.

  396. Då önskar jag lycka till, Alicia!

  397. Mamma och pappa och du
    får prata om det här.

  398. Ni börjar i kväll, och så hörs vi.

  399. Det var jättekul att få hälsa på.
    Tack ska du ha!

  400. Har du några frågor?
    - Tack så jättemycket.

  401. Satan!

  402. Jag är helt slut och sönderstressad!

  403. Nu har hon faktiskt lovat fika-

  404. -så jag hoppas att vi kan sitta ner
    och ha en konversation i mitt tempo.

  405. -Jag måste...
    -Nu är vi tillbaka!

  406. Jag har sagt till kameran
    att jag är lite stressad.

  407. -Men du har lovat fika.
    -Hembakat - mina berömda brownies.

  408. Så du ska få fika i kökssoffan.

  409. Jag vill inte ha hela ditt cv, men
    jag har inte läst på som man borde.

  410. -Visst har du många högskolepoäng?
    -Ja, 480.

  411. Fil. kand., vad var det? 120? 180?
    Man tog väl normalt sett 40 per år?

  412. Så jag har 140 eller nåt.
    Mindre än hälften av vad du har.

  413. -Men jag är lite über...
    -Vad har du läst, då? Allting?

  414. Fysioterapi, psykologi,
    sociologi, juridik... Ja.

  415. Då kan du linda min handled.
    Kan du göra det när vi fikar?

  416. Jag har inte haft det svårt
    utan lätt för mig i skolan.

  417. Jag blev ingen problemunge eftersom
    jag fick gå ut när jag var klar.

  418. Man fick göra färdigt och gå ut.
    Gör man engelskaprovet snabbt - ut.

  419. Var det för att jag var stökig? Nej,
    men varför skulle man hålla kvar mig?

  420. Många kanske tror att man slarvar då.
    Jag slarvade inte. Det var alla rätt.

  421. Ska vi köra fika nu? Nu har hunden
    platslagt mig i stället för tvärtom.

  422. Han försöker få mig att vara still,
    och jag har ett grymt bra timglas.

  423. -Vi kan vända på det.
    -Är det här en kvart?

  424. -Jag brukar klara hälften.
    -Du visualiserar tiden.

  425. Det är bra att göra.
    Jag har svårt att stå ut.

  426. -Så nu ska du försöka sitta...?
    -"Stillsjuka" sa nån i skolan.

  427. -"Jag vet hur det känns."
    -Du har jobbat i skolan.

  428. Men du... Det här är ju jättemysigt.

  429. Hunden i knät, nybakad kaka...
    Tycker du att det är jobbigt nu?

  430. Nej, men jag är hela tiden
    långt fram i huvudet.

  431. Jag har försökt hitta
    träningsformer som gör mig lugn-

  432. -men det är tyvärr bara löpning
    och simning som man blir så trött av.

  433. Simning blir man helt slut av,
    särskilt med bastun.

  434. När jag var liten hittade de mig i
    bastun, där jag låg och tinade upp.

  435. Du har ju inget underhudsfett.

  436. När jag är på ställen där det
    är varmt, blir jag som en orm.

  437. Då ligger jag still.
    Det är ju omöjligt för er att tro.

  438. Jag kan alltså ligga still
    på en strand i fyra timmar!

  439. -Jag fryser ju hela tiden här.
    -Min son gillar inte att resa.

  440. Men nu har vi, som alla andra
    svennebananer, varit i Thailand.

  441. Då har han insett att det är
    "stimester", som han säger.

  442. Då kan han sitta lugnt
    och leka med sand och så.

  443. Jag vågar gå i väg och köpa en glass.

  444. Jag kan lämna honom, för jag vet
    att han inte springer i väg där.

  445. -Oj, oj, kolla! "We did it!"
    -Men du hade ändå exakt koll.

  446. -Vem tar du mig för, Måns?
    -Nej, nej... Absolut.

  447. Jag skulle inte vilja leva utan
    min adhd. Jag är en sån person.

  448. Jag tycker att den är bra.
    Det har aldrig mamma tyckt.

  449. Men det är den som har fått mig
    att göra så mycket galna grejer.

  450. Visst, det kanske inte är alla
    som vill det, men jag är stolt!

  451. Hos Alicia har det inte gått så bra.
    Hon har fortfarande svårt att somna.

  452. -God natt.
    -God natt.

  453. Alicia påkallade snabbt
    att det inte fungerade.

  454. Det var svårt att veta var hon skulle
    vara, så det blev rätt mycket spring.

  455. -Hallå, det är Örjan Swahn.
    -Hej, Örjan. Caroline. Hej!

  456. Nu har ni kört en dryg vecka.

  457. Du mejlade mig om att det var
    några detaljer ni ville prata om.

  458. Ja, för det som blev svårt var-

  459. -dels att ha koll på de 10-20
    minuterna innan man går upp-

  460. -dels att tiden i fåtöljen
    inte ska bli för lång.

  461. Lagom roligt är svårt att avgöra-

  462. -och då blir det så att Alicia blir
    kvar där för att det är så mysigt.

  463. Problemet med tipsen från Örjan
    var att de var lite för oprecisa.

  464. Han sa att hon inte skulle ligga kvar
    i sängen när hon inte kunde somna.

  465. Han gav en tidsangivelse, men hon
    skulle inte ha en klocka i rummet-

  466. -för att den i sig blev en stress
    för att hon då tittar på klockan.

  467. Men det blev ändå en stress-

  468. -eftersom tidsomfånget
    var svårt att uppskatta.

  469. Hon satte sig i fåtöljen
    och satt där hela tiden.

  470. Grundregeln på nätterna är
    att man inte ska titta på klockan.

  471. -Blir man stressad ska den bort.
    -Då får man känna efter i stället.

  472. Sen hörde jag
    att hon ibland somnar in lätt...

  473. -...om ni finns nära.
    -Ja, så kan det vara.

  474. Tipsen från Örjan var att ha en
    tydlig struktur när hon lägger sig-

  475. -och att hon går upp samma tid,
    oavsett om det är helg eller vardag.

  476. Och så ska en förälder finnas
    i närheten så att hon vet om det.

  477. Hon behöver inte se oss,
    för hon vill ha stängd dörr-

  478. -men hon vill veta att vi finns nära.

  479. När vi sen flyttar oss
    berättar vi att vi gör det.

  480. Då kan vi hjälpa till, och om hon
    undrar hur lång tid det har gått-

  481. -så kan man svara utan att börja
    diskutera morgondagen eller så.

  482. Man kan ge korta svar
    och inte initiera till fler samtal.

  483. -God morgon. Hur har du sovit?
    -Så där. Jag somnade till slut.

  484. -Kunde du sova när du väl somnade?
    -Ja.

  485. Men nu skriver jag till Alicia,
    så att hon får höra det av mig.

  486. -Ja, det blir jättebra.
    -Och så hörs vi ganska snart igen.

  487. Det är alltid detaljer
    man behöver fila lite på.

  488. -Jättebra, Örjan! Tack!
    -Hälsa Alicia jättemycket.

  489. -Hej, hej!
    -Ha det bra!

  490. Jag och Viggo tränar på saker
    som andra barn tar för givet.

  491. Vi ska ju handla kanelbulle.
    Kan du göra det själv i dag?

  492. -Ja, nu.
    -Här är pengarna. Hej då! Puss, puss!

  493. -Bulle. Bulle.
    -Första gången han fick gå ensam...

  494. Då bodde jag hundra meter bort, men
    då behövde han inte korsa nån bilväg.

  495. Så då släppte jag i väg honom
    och stod på balkongen och tittade.

  496. Jag var sjukt nervös,
    men triumfen i hans ögon...

  497. Då köpte han
    en glass i affären bredvid.

  498. Han var ju så glad.

  499. Bulle. Då kan... Vad kul!

  500. Där...

  501. Jag hade gett allt
    för att få vara inne i Viggos huvud-

  502. -och förstå hur han tänker och så.

  503. Jag vet inte,
    det är det som är så jäkla...

  504. Jag vet ju inte... Är det här bra
    eller dåligt? Jag har ingen aning.

  505. Men jag ser ju när han är glad.

  506. -Hej!
    -Hej. Bulle.

  507. -Kanelbulle?
    -Ja.

  508. -Jag vill äta DEN.
    -Ja. Jag lägger den i påsen.

  509. Så...

  510. -Då blir det tjugo kronor.
    -Ja.

  511. -Då blir det tjugo kronor.
    -Ja.

  512. -Tack.
    -Äta bulle.

  513. -Viggo! Du skulle komma hem, ju.
    -Förlåt!

  514. Du skulle inte äta den nu.
    Blev det konstigt nu?

  515. -Var du så sugen direkt?
    -Ja. Det är inte lugnt.

  516. Nej, men du behöver inte bli ledsen.
    Du kan gå och köpa en till bulle...

  517. Nej, men gubben, det är ingen fara.
    Jag förklarade lite dåligt för dig.

  518. Nu är det jättekul, och du går och
    köper en till bulle och sparar den.

  519. Hej då! Puss, puss! Kom hem direkt!
    Stå inte och ät bullen. Kom hit sen!

  520. Det är ju vad det är. Vi ska träna
    och bli bättre. Vi klarar det här.

  521. -Hej. Bulle.
    -En kanelbulle?

  522. -Hej! Har det gått bra?
    -Ja.

  523. Och bullen och växeln!
    Vad heter det här, då?

  524. -"Tolv."
    -"Kvitto."

  525. High-five! Snyggt jobbat, Viggan!
    Kom, vi går in!

  526. Nu är jag i Linköping
    och ska träffa Alicia.

  527. Hon har haft jätteproblem med sömnen,
    och sist hade det inte gått bra alls-

  528. -men nu håller jag tummarna för
    att vi har kommit nånstans.

  529. Alicia! Tjena! Hej!

  530. Hur är läget? Är det bra? Härligt!

  531. -Jaha, hur var det att träffa Örjan?
    -Bra, men det var mycket information.

  532. -Du fick lite tips. Har de funkat?
    -Ibland har de funkat, ibland inte.

  533. -Han gjorde om i ditt rum.
    -Ja, vi lade till en fåtölj.

  534. -Och så gjorde vi en sänghimmel.
    -Ni gjorde en sänghimmel för att...?

  535. -För att stänga ute lite ljud.
    -Okej, så man skärmar av lite.

  536. Det absolut viktigaste är
    sänghimmeln som hon har fått.

  537. Det känns jättebanalt och enkelt
    att det hänger en liten himmel där-

  538. -men hon är väldigt bekväm med den
    och tycker att den är väldigt skön.

  539. Nu när det är så varmt ute
    kan det verka lite jobbigt-

  540. -men hon tycker om den.
    Den skapar ett eget rum.

  541. -Vad har skillnaden varit?
    -Att jag orkar mer på dagarna.

  542. Jag kan vara mer aktiv i huvudet.

  543. Känner du skillnad? Man tänker ju
    långsamt när man är jättetrött.

  544. -Man blir såsig, eller jag blir det.
    -Jag var van, så jag blev inte seg.

  545. Men över lång tid mådde jag sämre,
    och så blev jag stressad lättare.

  546. Ja...

  547. Det blev så att jag gick undan mer-

  548. -och hade mycket tankar i huvudet,
    och så är det inte lika ofta nu.

  549. Det känns väldigt bra att hon
    uttrycker att det känns bättre.

  550. På nåt sätt så är ju sömn...

  551. Funkar det lägger man ingen tid på
    det, annars upptar det mycket tid.

  552. Det är skönt att det är borta.
    Nu är det nånting som bara är.

  553. Det här är ju en supersuccé!
    Det är bara en sak som fattas.

  554. Jag blev lovad fika.
    Kan du ordna det, eller?

  555. -Ja, det finns nog hemma.
    -Hemma? Då kör vi hem, då.

  556. Vad är det svåraste
    för nån som har en diagnos?

  557. Det är väl att bli förstådd
    på rätt sätt för den man är-

  558. -och att inte bara få en diagnos
    som liksom bara lämnas ut så här.

  559. "Du har autism", och så ska man veta
    både vad det är och vad man kan göra.

  560. Alla är olika,
    även om de har samma diagnos.

  561. Visst, det finns vissa saker
    som många med diagnosen har-

  562. -och det är viktigt att prata om,
    men de flesta har tilläggsproblem.

  563. Att ha två eller tre diagnoser
    är det vanliga, inte det ovanliga.

  564. Det gör att man måste få besked om
    vad diagnosen innebär just för mig.

  565. -Hur har du sovit i natt?
    -Hyfsat.

  566. -Vad är hyfsat?
    -Sju, åtta timmar.

  567. Och nu somnar jag på en kvart.
    Förut tog det kanske fem timmar.

  568. Att din sömn har funkat bättre,
    hur har det påverkat familjen?

  569. Det har varit bra.
    Jag orkar mycket mer.

  570. Förut orkade jag inte göra nåt
    mellan skolan och aktiviteterna.

  571. Nu åker jag ofta och hämtar Angelina
    och är mer aktiv på jobbet i kyrkan.

  572. Örjans tips och samtal med Alicia
    har påverkat hela familjen-

  573. -genom att sömnen blir mer naturlig.
    Den blir liksom inte lika besvärlig.

  574. Den blir bara en del av dygnet,
    vilket underlättar för familjen-

  575. -då det tar mindre tid och energi.

  576. Det blir inte så negativt laddat,
    utan det blir en positiv känsla.

  577. Jag orkar vara mer med familjen,
    och jag är mer aktiv i huvudet-

  578. -så det har gynnat mig mycket.

  579. Det är lättare för oss
    att åka i väg på saker.

  580. Det är roligt att jag kan göra mer
    med familjen när jag inte är trött.

  581. Det är mycket roligare att vara pigg.

  582. Efter alla aktiviteter kan jag
    vara pigg klockan sex på kvällen.

  583. -Det är skönt.
    -Jag förstår det.

  584. Man är lite nervös när man säger:
    "Var med här! Jag ska hjälpa er."

  585. Man vill att det ska bli bra, så att
    man inte ruckar på nåns liv i onödan.

  586. Örjan är ju absolut en grej-

  587. -men det stora jobbet har du gjort.

  588. Sen har mamma och pappa hjälpt till,
    men det är du som har fixat det här.

  589. Du har gjort det! Andra har bara
    nyårslöften som de ger upp direkt.

  590. Du har gjort det, det är superbra!

  591. Allt har varit bra utom fikat...
    Det var aldrig nån som sa varsågod.

  592. -Nej, det blev en miss.
    -Jag tar den här på vägen.

  593. Jag har suttit och längtat efter
    den här hela tiden. Jag tar en bit.

  594. -Hej då!
    -Hej då på dig själv.

  595. Får jag en kram? Du är jätteduktig!

  596. -Hej då!
    -Hej då!

  597. Jag är så himla stolt över Alicia!

  598. Tänk att man med så små förändringar
    kan höja livskvaliteten så mycket.

  599. Hon har sparat över fyra timmar om
    dygnet och är piggare och gladare.

  600. Hon har vågat göra en förändring.

  601. Jag är jätteinspirerad,
    för jag somnar ju aldrig själv.

  602. Det kan bero på allt socker...

  603. Lugna ner dig lite. Adhd kan verka
    som ett helt nytt fenomen. Ja, Bo?

  604. Pappa säger att det är ett modeord
    som används för ouppfostrade barn.

  605. Ja. Då kan du hälsa din pappa
    att det inte är nåt modeord.

  606. Kriterierna för att uppfylla adhd
    har dokumenterats i över hundra år.

  607. Men nu när vi har kunskap om det här
    kan man anpassa skolan lite bättre.

  608. Att bara säga att folk
    är ouppfostrade löser inget.

  609. Det finns en orsak till det mesta.

  610. Och rätta till kepsen, för det där
    ser inte stiligt ut för fem öre. Så!

  611. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Alicia

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alicia har adhd, Aspergers syndrom och en liten språkstörning. Hennes stora passion är hästar. Bland skolkamraterna känner hon av sitt utanförskap, men hos hästarna kan hon vara sig själv. Som många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har hon svårt att sova. Örjan Swahn, psykolog och psykoterapeut, ska träffa Alicia och se över hennes kvällsrutiner. Örjan har hjälpt många barn med sömnsvårigheter. Förhoppningsvis har han några knep som kan få henne att slappna av och sluta tänka skrämmande tankar.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Aspergers syndrom, Autism, Autismspektrumstörningar, Barn med adhd, Barn med funktionsnedsättning, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Psykiatri, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sömnstörningar, Ungdomar med adhd
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Superungar - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Alicia

Avsnitt 1 av 6

Alicia har adhd, Aspergers syndrom och en liten språkstörning. Hennes stora passion är hästar. Bland skolkamraterna känner hon av sitt utanförskap, men hos hästarna kan hon vara sig själv. Som många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har hon svårt att sova. Örjan Swahn, psykolog och psykoterapeut, ska träffa Alicia och se över hennes kvällsrutiner. Örjan har hjälpt många barn med sömnsvårigheter. Förhoppningsvis har han några knep som kan få henne att slappna av och sluta tänka skrämmande tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Oliver

Avsnitt 2 av 6

Det finns en massa energi som rusar runt i kroppen på barn med adhd. Men alla är olika. Vissa kan inte sitta still, andra kan inte sätta i gång och de allra flesta har väldigt svårt att koncentrera sig. Hur kan föreningar och idrottsledare jobba? Hur kan man som förälder stötta sitt barn? Och vilka specifika fördelar finns det med fysisk aktivitet för barn med NPF-diagnoser? Måns Möller följer 10-åriga Oliver genom de utmaningar som uppstår när han ska hitta en ny fritidsaktivitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Elmie

Avsnitt 3 av 6

Elmie, 13 år, har autism och hennes utbrott på morgnarna påverkar resten av dagen för hela familjen. Hur skulle Elmie själv vilja ha det? Vilka metoder och verktyg fungerar när allt låst sig? Måns tror att psykologen Bo Hejlskov skulle kunna hjälpa familjen. Vi möter också Lars som är 34 år och fick sin asperger-diagnos när han var 18. Lars berättar om livet före diagnosen, om hur hans ordningssinne kommer till sin rätt på jobbet och hur han träffade sin kärlek. Och så påbörjar programledaren Måns själv en adhd-utredning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Gabriel och Jacob

Avsnitt 4 av 6

Syskonen Gabriel och Jacob har båda adhd och är hyperaktiva. De har svårt med impulskontroll och bråkar en hel del med varandra. Logopeden Ebba Almsenius möter familjen och ger både Gabriel och Jacob metoder för hur de ska kunna hantera sina aggressioner och klara av vardagen. Och så väntar en överraskning; bröderna får spela in en låt med sin idol Stress. Måns möter musikalartisten Frida, 32 år, som fick sin adhd-diagnos när hon var 21. Diagnosen kom som en lättnad eftersom hon känt sig missförstådd hela livet

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Elsa

Avsnitt 5 av 6

Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan göra skoldagen lite mindre ansträngande för Elsa. Och i London får cellisten Elisabeth Wiklander besök av Måns. Elisabeth berättar om sitt liv med asperger och hur det så småningom börjat fungera riktigt bra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - syntolkat

Liam

Avsnitt 6 av 6

Vi får följa Liam 10 år och hans familj. Liam har asperger och DCD (bristande motorisk förmåga). Familjens vardag påverkas på många sätt, och tidvis har de det väldigt jobbigt. Drömmen är att Liam ska lära sig cykla, då skulle han få mer frihet och familjen kunna cykla tillsammans. Liam får hjälp med motoriken av sjukgymnasten Ulrika Myhr, och hela familjen får träffa en terapeut som specialiserat sig på NPF-familjer. Och så möter Måns 15-åriga Noel med adhd, en hemmasittare som kom tillbaka.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Släktforska i de finländska arkiven

I Sverige bor hundratusentals människor med rötter i Finland. Här berättar Arja Rantanen om hur de finländska arkiven är strukturerade, vad de omfattar och hur man går tillväga för att söka i dem. Hon inleder med en historisk beskrivning av arkiven. Här finns handlingar som kan vara intressanta för släktforskare, exempelvis studentmatriklar från 1500-talet, amerikansk emigration, krigsdokument och bouppteckningar. Inspelat den 20 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Oro

Vad oroar du dig för? Är oro bra för något? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss