Titta

Om evolution - syntolkat

Om evolution - syntolkat

Om Om evolution - syntolkat

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Varför förändras djur med tiden och varför överlever vissa djur medan andra dör? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst, om evolution, fossiler och jordens historia.

Till första programmet

Om evolution - syntolkat : Variation och sköldpaddorDela
  1. Fossil, sköldpaddor, öar, gubbar
    och teorier.

  2. Det handlar om evolution. Om ordet.

  3. Det kan vara svårt
    att få grepp om ordet evolution.

  4. Och alla ord
    som ska förklara vad det är.

  5. Evolution i sig betyder förändring.
    När man pratar om evolution-

  6. -menar man oftast att allt levande
    förändras och har förändrats.

  7. Som växterna,
    som först bara fanns som små alger.

  8. Sen kom mossor, lavar,
    lummer och ormbunkar.

  9. Utveckling pratar man om
    som ett evolutionsord.

  10. Då kan det låta som att alla djur
    och växter blir bättre och bättre.

  11. "Utvecklas" låter ju så.
    Men måste de bli bättre?

  12. Kanske bättre i förhållande till sin
    omgivning. Till naturen där och då.

  13. Men den kan ju också ändras.
    Vad händer då?

  14. Har du päls?
    Är inte det väldigt varmt?

  15. För att evolution ska fungera
    om världen förändras-

  16. -behövs också variation.

  17. Har inte ni päls? Är inte det kallt?

  18. Det blir dagens första evolutionsord.

  19. Hur kan den viktiga variationen
    se ut, då? På riktigt.

  20. Darwin, som var den
    som försökte förklara evolution-

  21. -såg en mängd märkliga variationer
    på ett gäng öar ute i Stilla havet.

  22. Han såg finkar med olika näbbar.

  23. Ödlor med olika färg.

  24. På öarna
    fanns stora, stora sköldpaddor.

  25. Darwin funderade på om de
    en gång kommit från Sydamerikas kust.

  26. Han gjorde experiment med frön.
    De överlevde saltvattenturer.

  27. Men sköldpaddor?
    Jo, det verkade ju så.

  28. Galapagos är inte så gamla öar. Det
    är vulkaner som stigit upp ur havet.

  29. Det började bara
    för sju miljoner år sen.

  30. Det gör det lite speciellt
    med sköldpaddorna.

  31. Darwin fick höra
    att de var lite olika på olika öar.

  32. Att de hade olika slags skal.
    Varje ö hade som sin egen sort.

  33. Om det var så, hur och varför hade
    de blivit lite olika på så kort tid?

  34. Vad hade hänt på de sju miljoner år
    som gått sen de hade hamnade i havet?

  35. Ja, till att börja med
    nåt som liknar det här.

  36. Om några djur kommer iväg
    från sina kompisar-

  37. -och blir ensamma kvar
    bakom en vulkan, hamnar på en ö...

  38. Ja, på nåt slumpmässigt sätt
    hamnar nånstans-

  39. -då hänger allt på deras arvsanlag.

  40. Alla på ön blir ju släkt
    med de här två filurerna.

  41. Det kan ha funnits lite skillnader
    på sköldpaddorna redan när de kom.

  42. I alla fall inbäddat inne i generna.

  43. Inne i det som en sköldpadda ärver
    från sin mamma och pappa.

  44. Sen fanns det inte så många föräldrar
    att välja på på den ö de kom till.

  45. De simmade ju inte frivilligt
    till nästa ö.

  46. Nej, hade de väl överlevt
    allt hemskt badande-

  47. -och allt de hade gått igenom,
    som sol, saltvatten, farliga djur...

  48. Ja, då stannade de helst på sin ö
    med sina gener.

  49. Arv och gener.
    Det är nya evolutionsord-

  50. -som behövs
    för att förstå det här på riktigt.

  51. Arv för olika egenskaper
    finns i det som kallas dna.

  52. En kod som finns i varje cell.

  53. Vi får en kodvariant från mamma
    och en från pappa, som sätts ihop.

  54. Dna-strängen blir som en dragkedja.
    I varje liten pigg i dragkedjan-

  55. -finns koder
    som säger hur vi ska byggas ihop.

  56. Om mamma och pappa har olika koder,
    kan man bli blå eller röd eller lila.

  57. Gul... Eller blå eller grön eller...

  58. Stora öron, små eller...

  59. Va? Bruna... Ja.

  60. De där dragkedjorna
    är komplicerade grejer.

  61. Kan då små skillnader, som nästan
    likadana sköldpaddor fått med sig-

  62. -verkligen skapa nya arter?

  63. Det är det många som undrar.
    Även Darwin på sin tid.

  64. Det kan behövas mer för att en
    liten variation ska bli en egen art.

  65. Tid till exempel. Så mycket tid att
    djuren som har hamnat ifrån varandra-

  66. -inte förstår varandra längre. Eller
    på andra sätt inte kan få ungar ihop.

  67. Om de skulle träffas igen efter
    lång tid. I alla fall inte barnbarn.

  68. Barnbarn som får barnbarnsbarn.

  69. Hur blir det skillnader och varianter
    inne i generna? Och hur sprids de?

  70. Det visste inte Darwin.
    Det hade man inte ens upptäckt.

  71. Han som funderade ut hur det var med
    gener och arv var visserligen född-

  72. -men han hade inte kommit igång
    med sina blomexperiment.

  73. Mendel hette han som kollade
    hur vita blommor och röda-

  74. -kan få vita, röda och rosa avkommor.

  75. Men Darwin förstod
    att det måste finnas en variation-

  76. -och att den måste vara ärftlig.

  77. För evolutionen kvittar det om man
    har udda egenskaper som ingen ärver.

  78. Det där är inte konstigt, det är ett
    försvar. Och ärftligt. Helt normalt.

  79. Men spelar det nån roll hur skalet är
    på en galapagossköldpadda?

  80. Kanske, kanske inte.

  81. En synlig skillnad kan ha att göra
    med hur maten växer på olika öar.

  82. Om man måste sträcka på sig
    för att nå kaktusknopparna-

  83. -eller om det finns gräs
    i lagom höjd.

  84. Det finns egenskaper som gör skillnad
    om ett djur ska överleva-

  85. -och få barnbarnsbarn.
    Om de når mycket mat eller inte.

  86. Om de ska konkurreras ut
    eller selekteras bort.

  87. Eller överleva.

  88. Nu blev det två nya svåra ord igen.
    Till en annan gång.

  89. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Ämnen:
Biologi > Evolution
Ämnesord:
Artbildning , Arter (biologi) , Biologi, Darwin, Charles, 1809-1882, Evolution (biologi), Naturligt urval, Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Om evolution - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jack och jordens utveckling

Jägaren kommer

Dinosaurierna är döda och allt är svart, kallt och svårt på jorden. Men Jack har vandrat vidare och får höra lite om livet efter katastrofen. Vad hände sen? En val, en häst, en fågel och en mammut har lite att berätta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Dalsland, Värmland

Del 5 av 11: Vargarnas bur. I Bohuslän får Jim nytta av Bysens yxa. Med ett hugg intill en hällristning uppenbarar sig den gamla spjutguden. Jim får veta att han är den utvalda - den enda som kan besegra demonen. Men tiden är knapp, för långt upp i norr vaknar skymningens väsen. En nyckel leder Jim och Ayla vidare, till vargarna i Tiomilaskogen. Men de svarta korparna i Dalsland varnar Jim för Ayla. Kan han verkligen lita på henne?

Fråga oss