Titta

Om evolution - teckenspråkstolkat

Om evolution - teckenspråkstolkat

Om Om evolution - teckenspråkstolkat

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Varför förändras djur med tiden och varför överlever vissa djur medan andra dör? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst, om evolution, fossiler och jordens historia.

Till första programmet

Om evolution - teckenspråkstolkat : Galapagos och snygga hanarDela
  1. Fåglar med olika näbbar,
    öar långt ut i havet-

  2. -teorier och ord. Ord, massor av ord.

  3. Ord som förklarar vetenskap
    kan låta helt vanliga.

  4. Som "variation",
    att något kan vara annorlunda.

  5. Ändå är det ett viktigt ord
    inom evolution.

  6. Då heter det "variation"
    och inte "annorlunda".

  7. Någon kanske nämner "slump",
    att variation kan vara en slump.

  8. Vad betyder det i så fall?
    Är vi en slump?

  9. Är det en tillfällighet att vi finns?
    Att vi ser ut som vi gör?

  10. Nej, för det är lite tvärtom.

  11. Det är inte en slump,
    det är evolution.

  12. Och nu är vi på jakt
    efter evolutionens svåra ord igen.

  13. Vi är på öar i Stilla havet-

  14. -och bland alla ord och begrepp
    för det som skapar evolution.

  15. Evolutionen är inte en slump,
    den har motorer-

  16. -som gör att evolutionen går på och
    fortsätter. De orden ska vi prata om.

  17. Variation -
    att det finns små skillnader.

  18. Konkurrens - det är ont om något.

  19. Selektion - några dör och försvinner.

  20. De som blir kvar
    ger egenskaper till sina barn-

  21. -och barnbarn och barnbarnsbarn.

  22. Den där sållningen, selektionen,
    styr hur man fungerar-

  23. -och hur man får tag i mat,
    som finkarna.

  24. De sorterades efter näbbarna,
    som passade olika mat.

  25. Bra näbb - mycket mat. Bra näbb
    till...annan mat. Också mycket mat.

  26. Selektion kan skaffa en bra färg,
    så att djurarten inte blir uppäten.

  27. Som de svarta ödlorna på lavastenar.

  28. Men vad är det där röda?
    Det syns rätt bra.

  29. För det finns en stark motor till,
    som nästan kan ställa till det. Se.

  30. Det som är snyggt är snyggt.

  31. Jättesnygg stjärt.
    Och mer snyggt är ännu mer snyggt.

  32. Tills det blir alldeles opraktiskt.
    Hoppsan!

  33. Om honor gillar det
    så funkar det - ett tag.

  34. Och kan man bära upp sin stjärt
    eller överleva med en dum ballong-

  35. -är man kanske frisk och stark.

  36. Och så får snygga pappor
    lika snygga söner.

  37. Och så är evolutionsmotorn i gång
    och jobbar.

  38. Det enda som är en slump
    är mutationer.

  39. Det är ett speciellt ord: mutation.

  40. Det var ju det här med arvet, DNA
    och dragkedjan.

  41. Man får bitar från mamma och pappa.
    De bär på anlag.

  42. Men om en pigg går sönder... Det blir
    en mutation. Då dör kanske ungen.

  43. Eller så blev bara något annorlunda.
    Det blev...hoppsan!

  44. Men blev det en användbar ändring
    så jobbar evolutionen för egenskapen.

  45. Annars jobbar den emot. Den
    selekteras, sorteras, slängs bort.

  46. Charles Darwin, som först beskrev
    evolution bland växter och djur-

  47. -visste inte allt om arv, men stude-
    rade många djur, t. ex. på Galapagos.

  48. Där har det hänt saker och evolu-
    tionen syns fast den går så långsamt.

  49. Så varför är de där öarna
    så speciella?

  50. Jo, för de är öar. Det finns natur-
    liga gränser mellan djuren på öarna.

  51. Och öarna är så olika.

  52. Och djur har kommit dit rätt sent,
    för öarna är inte så gamla.

  53. Så här föds Galapagosöarna. Det finns
    ett tunt område mot jordens mitt.

  54. Det blir en vulkan där. Den slutar
    spruta, men ön glider liksom bortåt.

  55. Alger, växter och djur kommer dit.
    Ön nöts ner och försvinner i havet.

  56. Det finns minst nitton öar
    som är väldigt olika.

  57. Djur har hamnat där av en slump, för-
    sökt överleva och några har lyckats.

  58. De som hade rätt egenskaper
    i den nya, konstiga miljön.

  59. Man ser varifrån de kommer,
    deras kompisar är kvar i Sydamerika.

  60. Kompisar med samma gamla släktingar
    för miljoner år sedan.

  61. Man fattar varifrån de kommer,
    även om det är nya arter nu.

  62. Rena evolutionslabbet.

  63. Men öarna är små. Människor har ätit
    sköldpaddor här, de har levt farligt-

  64. -och några sorter har nästan
    försvunnit. Det vill man inte.

  65. Man vill ha kvar
    det fina evolutionslabbet.

  66. På en ö fanns det bara en sköldpadda
    kvar. Den dog, så de är borta.

  67. På en annan ö
    fanns det fjorton stycken.

  68. Och så hittade man Diego.
    Diego gillar att göra ungar.

  69. Nu räddas öns sköldpaddor av Diego
    och andra som gör nya, som sätts ut.

  70. Man plockar ägg, som får kläckas här.

  71. Ungen får växa upp i minst tre år
    innan den sätts ut. Så räddas dem.

  72. Men man jobbar mot naturen
    och hjälper extra många att överleva.

  73. Några få mammor och pappor
    får väldigt många barn här.

  74. Det blir lite så där
    som det kan bli på öar, igen.

  75. Alla på en ö
    kommer väl snart se ut som...

  76. ...Diego.

  77. Normalt sett tar evolution lång tid,
    generation efter generation.

  78. Små förändringar, lite större,
    evig tid.

  79. Om det inte händer katastrofer.
    Och det gör det ibland på jorden.

  80. Jordens liv har flera gånger
    varit på väg att dö ut.

  81. En massa is, öken, en asteroid.

  82. Vilka överlever en asteroid?
    Är det en slump? Eller evolution?

  83. Eller är det både och?

  84. Text: Martin Garat
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Ämnen:
Biologi > Evolution, Teckenspråk
Ämnesord:
Artbildning , Arter (biologi), Biologi, Darwin, Charles, 1809-1882, Evolution (biologi), Galápagosöarna, Naturligt urval , Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Om evolution - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - teckenspråkstolkat

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - teckenspråkstolkat

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - teckenspråkstolkat

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - teckenspråkstolkat

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - teckenspråkstolkat

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Jack och jordens utveckling

På väg mot silur

Klassen är på studiebesök på museet. Jack vill visst inte göra uppgiften om jordens utveckling. Men vart tar han vägen? Man får väl inte gå omkring hur som helst på ett museum! Vad som helst kan hända. En meteorit kanske börjar prata. Jack träffar någon från prekambrium, kambrium och ordovicium.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Lappland

Del 11 av 11: Demonens öga. Prästen lämnar Jim att dö i ödemarken i Sveriges nordligaste och största landskap. Medan prästen skyndar vidare mot Kebnekaise för att väcka demonen får Jim hjälp av en fjällrävsmamma. Ayla är fortfarande försvunnen. Det brinner och pyr i marken runt omkring, luften är tjock av sot och himlen är kolsvart. Ensam och rädd fortsätter Jim till fots längs bergsmassiven. Kommer Jim att lyckas besegra demonen, och kommer han att få tag i botemedlet till sin dödssjuka syster? Och vem är Ayla egentligen?

Fråga oss