Titta

Om evolution - syntolkat

Om evolution - syntolkat

Om Om evolution - syntolkat

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Varför förändras djur med tiden och varför överlever vissa djur medan andra dör? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst, om evolution, fossiler och jordens historia.

Till första programmet

Om evolution - syntolkat : Dinosaurier, tid och fossilDela
  1. Forskare,
    fossil, dinosaurier och ord.

  2. Evolution, naturligt urval.
    Hur förklarar man det?

  3. Det handlar om några viktiga ord
    och begrepp för att förstå evolution-

  4. -och hur den funkar i naturen.

  5. Variation - ärftliga olikheter.

  6. Selektion, som också kallas "urval".
    Att några dör och några överlever.

  7. Men om djur och växter blir bättre
    och bättre på att leva i sin miljö...

  8. Varför har då de flesta arter
    som funnits på jorden försvunnit?

  9. För så är det, nästan alla djurarter
    som har levt har dött ut.

  10. Några kända, som har levt mycket
    länge, verkar ju vara alldeles borta.

  11. Det är som en stor fågel, ungefär.
    Så här.

  12. Vad var det för fel på dinosaurier?

  13. Nej, det var inget fel alls.

  14. Tvärtom, dinosaurier som grupp
    levde i 165 miljoner år på jorden.

  15. Det var bra.
    De var bäst just där och då.

  16. Men det händer att världen ändras.
    Det har hänt många gånger.

  17. Först var jordklotet
    en glödande lavaklump. Inget levde.

  18. Sedan svalnade klumpen. Det började
    finnas liv i haven som bildats.

  19. Men så hände något. Det blev kallt
    och nästan allt dog ut.

  20. Livet fick nästan börja om.
    Men sedan blev det klimatkris igen!

  21. Och igen! Och en katastrof till!

  22. En rymdsten...asteroiden!
    Nästan allt dog ut - igen!

  23. De dinosaurier som klarade sig
    efter smällen var små.

  24. Flygande dinosaurier med isolerande
    fjädrar och små i maten klarade sig.

  25. Efter smällen utvecklades fåglarna
    vidare - våra nu levande dinosaurier.

  26. Nu fanns det plats,
    nu kom däggdjurens tid.

  27. Hästar är ett gammalt slags djur.
    Från början var de pyttesmå.

  28. Det har funnits kattdjur
    med stora tänder.

  29. Elefanter med päls. Evolutionen
    pågick och pågår hela tiden.

  30. Men hur vet vi det?
    Hur vet vi vad som funnits tidigare?

  31. Jo, vi hittar ju fossil
    som har lagrats i bergen.

  32. Alla de där lagren har konstiga namn
    som inte är så konstiga egentligen.

  33. De har fått namn efter platser,
    som Perm och Jura-

  34. -eller vad de består av, som krita.

  35. Vi människor har bara funnits i det
    översta skiktet - några miljoner år-

  36. -beroende på vilka "vi" är.

  37. Kanske 200 000 år om vi tycker
    att vår art är den viktiga.

  38. Människor, ja.
    Människor blev ju Darwins problem.

  39. Charles Darwin,
    han som är känd för evolutionsteorin-

  40. -och för att han åkte båt i många år-

  41. -och skrev en bok om sina teorier
    om hur djur kan ha utvecklats.

  42. Om människor utvecklats ur apornas
    släktingar, är vi då också apor?

  43. När Darwin levde
    ogillade många den tanken.

  44. Men om vi har en gemensam förfader,
    är det samma sak som att vi är apor?

  45. I dag är apor apor
    och människor är människor.

  46. Valar kallar vi ju för valar - inte
    hästar - även om de också var släkt.

  47. Fåglar är fåglar nu,
    när de stora dinosaurierna är borta.

  48. Och Darwins pappa behövde inte vara
    bekymrad över sonen-

  49. -som inte ville bli läkare eller
    präst och bara tittade på skalbaggar.

  50. Vi pratar om honom fortfarande,
    150 år senare.

  51. Han startade en sorts revolution,
    en forskningsrevolution som pågår.

  52. Och det gör ju evolutionen också,
    här på Galapagos, där Darwin var.

  53. Och överallt annars också.

  54. Kaktusarna vill inte bli uppätna
    av sköldpaddor.

  55. Men sköldpaddorna försöker nå
    de lägsta knopparna.

  56. De kaktusar som växer högst
    klarar sig-

  57. -och de sköldpaddor med djupast
    nackhål når ändå frukt-

  58. -och får många friska barn
    och barnbarn.

  59. De svarta ödlorna får ingen mat
    när El Niño-

  60. -ovädret som kan dra fram
    över Galapagos-

  61. -blir värre och värre
    därför att vårt klimat ändras nu.

  62. Många ödlor dör faktiskt i El Niño.

  63. Kanske blir de mindre och mindre
    i storlek i framtiden.

  64. För de som behöver minst mat
    under El Niño överlever-

  65. -och får barn och barnbarn som är
    lite mindre. Den teorin kan stämma.

  66. För så här
    håller evolutionsmotorn på:

  67. Några får många barn
    och sprider sina gener.

  68. Och andra lyckas inte.

  69. Text: Martin Garat
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Ämnen:
Biologi > Evolution
Ämnesord:
Artbildning , Arter (biologi) , Biologi, Darwin, Charles, 1809-1882, Evolution (biologi), Naturligt urval , Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Om evolution - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Charles och arternas uppkomst

Avsnitt 1 av 5

Vad är en art? Vem var Charles Darwin? Och vad har arter och Charles med varandra att göra? Vi lär oss om arterna och deras uppkomst.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Variation och sköldpaddor

Avsnitt 2 av 5

Varför förändras djur med tiden? Och vad krävs för att djuren ska förändras? Vi lär oss att om djur ska kunna utvecklas och förändras med tiden krävs att de är lite olika. Det krävs även att djurets olikheter är positiva för dess överlevnad, och att olikheterna är ärftliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Konkurrens och ödlor

Avsnitt 3 av 5

Varför överlever vissa djur och växter medan andra dör? Vi lär oss om hur djur och växter konkurrerar med varandra för att överleva. Det leder till att några dör och några överlever. Det kan även leda till att en djur- eller växtgrupp långsamt förändras.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Galapagos och snygga hanar

Avsnitt 4 av 5

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ö-grupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOm evolution - syntolkat

Dinosaurier, tid och fossil

Avsnitt 5 av 5

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Hjärtat och lungorna

Hjärtat och lungorna är två livsviktiga organ. Tillsammans med blodet ser hjärtat och lungorna till att kroppens alla delar får syre och näring, så att vi kan röra på oss, så att hjärnan kan lösa problem, så att vi kan skratta och gråta.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Migrän och smärta

Del 4 av 5. På nivå 4 får en av avatarerna ett smärtsamt migränanfall och kan inte gå vidare till hjärnstammen. Spelarna tvingas ringa jourhavande hjärnforskare som ger ett kreativt förslag på smärtlindring. Ska avatarerna hinna fram i tid? kommer de att hitta nyckeln i smärtrummet?

Fråga oss