Titta

Superungar - teckenspråkstolkat

Superungar - teckenspråkstolkat

Om Superungar - teckenspråkstolkat

Vi möter familjer med barn som lever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Det kan till exempel vara adhd, Aspergers syndrom eller autism. Programledaren Måns Möller träffar en familj per avsnitt, och vi får ta del av de problem just den familjen har i vardagen. Måns sätter varje familj i kontakt med en expert som ska hjälpa dem att minska stressen och få en enklare vardag. Parallellt med huvudberättelserna träffar vi vuxna med NPF och Måns son Viggo, som har autism.

Till första programmet

Superungar - teckenspråkstolkat : ElmieDela
  1. En fransk filosof sa:
    "Först lär sig barnen gå och prata"-

  2. -"och sen lär vi dem
    sitta stilla och hålla käften."

  3. Det är kanske inte barnens styrka.
    Därför säger vi...

  4. Metoderna vi använder för att få barn
    att sitta still är ofta dåliga.

  5. Jag heter Måns Möller och är pappa
    till Viggo, som har autism.

  6. Sen han fick sin diagnos har jag
    träffat barn med olika diagnoser-

  7. -och fascinerats
    av hur de ser på världen.

  8. I den här serien träffar jag barn med
    NPF-diagnoser och deras familjer.

  9. Jag vill hjälpa kidsen-

  10. -att förstå att de har potential
    att göra vad de vill.

  11. Diagnosen gör bara att vägen
    till målet blir lite annorlunda.

  12. För att nå målet tar jag hjälp
    av landets bästa experter.

  13. För en sak är säker
    - de här barnen är superungar.

  14. I kvällens program
    träffar vi Elmie och hennes familj-

  15. -och Lars, som är vuxen
    och lever med diagnosen asperger.

  16. Vi kommer att träffa experten Bo som
    jobbar med barn med NPF-diagnos.

  17. Jag heter Elmie och är 13 år.

  18. Jag är snäll. Jag är en bra kompis.

  19. Jag gillar vintersport
    och särskilt att åka skidor.

  20. Vi är på väg hem till Elmie-

  21. -en grym tjej jag har lärt känna på
    ett läger för barn med diagnoser.

  22. -Hej. Hur är det?
    -Bra.

  23. -Får jag kliva in?
    -Ja.

  24. Du får visa mig runt.

  25. Är det här ditt rum?
    Får jag sitta på din säng?

  26. -Absolut.
    -Schyst.

  27. Morgnar kan vara ganska jobbiga,
    har jag hört.

  28. Det är jobbigt att gå upp.
    Det är mysigt i sängen.

  29. -Jag vet. Jag är på ditt lag.
    -Man vill ligga kvar.

  30. En dag med en dålig morgon,
    hur blir den sen?

  31. Om det börjar med...
    Ja, vad är en dålig morgon?

  32. Det kan vara
    att man blir arg eller ledsen.

  33. -På den som väcker dig?
    -Ja.

  34. Det är måndag morgon.
    Jag ska väcka Elmie snart.

  35. Jag drar mig lite för det.

  36. Först går Calle och jag upp tar en
    kopp kaffe så att vi känner oss redo.

  37. Sen börjar vi väcka barnen.

  38. Ofta vaknar Folke och Vendela av sig
    själva, men Elmie får vi väcka.

  39. Det är mycket förberedelser.
    Man tänker igenom allt i förväg.

  40. Men det är fortfarande ett lotteri
    hur morgonen kommer att te sig.

  41. -Sluta!
    -Hör du...

  42. -Du behöver gå upp.
    -Nej.

  43. -Nej!
    -Det där håller vi inte på med.

  44. Jag måste också äta frukost.

  45. Nej. Nej, nej. Varför sparkar du?
    Då blir de andra ledsna.

  46. Det är lite för mycket ljud.

  47. Håll inte emot, Folke.
    Akta dig, du kan klämmas.

  48. Elmie, du får inte banka sönder den.

  49. Hjälp. Skit i det då...

  50. Det blir mycket skrik.

  51. Hon måste ha det precis som hon vill
    ha det, vilket blir jobbigt för alla.

  52. Då vill hon titta på
    ett småbarnsprogram.

  53. Det blir jobbigt att höra det
    år ut och år in.

  54. -Jag skulle få titta längre.
    -Du har ju tittat hela morgonen.

  55. -Vi packar ner den här.
    -Nej.

  56. Kan vi få en kommentar?
    Hur känns det?

  57. Jag måste äta min frukost nu. Tack.

  58. Har det varit en jobbig morgon så bär
    man det med sig långt in på dagen.

  59. Det gäller alla - Vendela och Folke
    i synnerhet - tror jag.

  60. -Vendela. Vendela!
    -Ja!

  61. Behandla mig inte som en lillasyster!

  62. Vendela!

  63. Hon hinner ställa till med så mycket
    om man inte hela tiden är med.

  64. -Skynda dig.
    -Vad då?

  65. -Jag tänkte äta frukost.
    -Kom nu, bara.

  66. Från att vi har väckt henne måste nån
    vara med henne tills hon åker.

  67. -Det är för att du inte ska höra mig.
    -Skrik inte.

  68. De senaste 1,5 åren har det eskalerat
    och blivit riktigt jobbigt.

  69. Vi ser hur ledsna de andra barnen
    blir efter en jobbig morgon.

  70. Behovet har blivit akutare nu.

  71. Om allt var en dröm,
    hur skulle det då bli på morgnarna?

  72. I stället för att det blir...

  73. "Elmie..."
    "Nej, dra åt pipsvängen."

  74. Vad skulle det bli då?

  75. -Sovmorgon.
    -Sovmorgon.

  76. Jag fattar. Det är ett drömscenario,
    att det alltid är sovmorgon.

  77. Men man kan ju inte alltid
    ha sovmorgon.

  78. Du svarade rätt på frågan.
    Sovmorgon är ett drömscenario.

  79. Det blir en tuff uppgift
    att alltid fixa sovmorgon.

  80. Elmie har fyra diagnoser.

  81. Hon har en hjärnsynskada.

  82. CVI - Cerebral Visual Impairment.

  83. Det handlar om
    hur man tolkar det man ser.

  84. Hon kan se en liten smula på ett bord
    eller ett flygplan långt bort-

  85. -men hon kan tappa bort oss
    om vi står bredvid henne.

  86. Hennes hjärna prioriterar bort saker
    om det är rörigt.

  87. Det var den första diagnosen.
    Sen fick vi autismdiagnosen.

  88. Först fick vi en språkstörning
    men det är vanligt att det börjar så.

  89. Sen får man en autismdiagnos
    så småningom.

  90. Sen har hon adhd
    - väldigt mycket adhd.

  91. Sen har hon utvecklingsstörning.

  92. Jag snackade med Elmie tidigare i dag
    om hennes morgnar.

  93. Vad sa du? Du ville att alla dagar
    skulle vara sovmorgon.

  94. Det tycker jag också.
    I dag hade vi sovmorgon.

  95. -Vad tycker du? Är det bråkigt?
    -För bråkigt.

  96. Blir man på dåligt humör då?

  97. När jag har en dålig morgon
    blir jag ofta nere i skolan.

  98. Det brukar bli bättre men det
    påverkar ju en ganska mycket.

  99. Du har strategier för att undvika
    tjafs om Elmie har en dålig morgon.

  100. Vendela och Folke tycker att det är
    orättvist, och det är det.

  101. Men livet är orättvist.

  102. Det är orättvist att Elmie
    har alla funktionshinder.

  103. Jag vill säga som det är
    och så får man hantera verkligheten.

  104. Den kommer att slå en i huvudet ändå
    och då är det bättre att vara beredd.

  105. De blir ledsna och tycker
    att Elmie får göra en massa.

  106. Elmie har fri paddtid och allt.
    Vi sänker alla krav på henne-

  107. -för att hennes liv är bara krav
    i sig.

  108. Det blir orättvist.
    Men skulle du vilja byta?

  109. För att få fri paddtid skulle du
    vilja ha hennes funktionshinder?

  110. Då säger de nej. Då förstår de.
    Det är som det är.

  111. Hur känns det
    att de andra har strategier-

  112. -för att undvika hur det är
    när du har en dålig morgon?

  113. -Är det jobbigt att höra?
    -Ja, lite.

  114. Man vill ju inte vara
    nån som orsakar problem.

  115. Nej.

  116. -Vem blir argast? Mamma eller pappa?
    -Pappa, helt klart.

  117. Sen skriker mamma på pappa
    och sen är Folke där och retas...

  118. Man hör ju...

  119. Det finns folk
    som är proffs på det här.

  120. Jag tror jag har fått
    en ganska bra bild av hur det är.

  121. -Hej då.
    -Hej då.

  122. Ofta ser vi på adhd och asperger
    som nåt negativt-

  123. -men nu ska vi träffa Lars
    som drar nytta av sina diagnoser-

  124. -både i jobbet
    och i sitt stora konstintresse.

  125. Jag heter Lars Damberg
    och jag bor i Huskvarna.

  126. Jag fick diagnosen Aspergers syndrom
    när jag var 18.

  127. Det kändes tryggt att få veta det.
    Jag har haft det kämpigt i skolan.

  128. Jag hade problem med stora klasser.

  129. Jag jobbar i en butik
    som säljer matvaror.

  130. Jobbet gör att jag känner mig trygg.

  131. Jag har en plats där jag vet vilka
    kollegor jag har som stöttar mig.

  132. De vet vad jag har för diagnos.

  133. De vet hur de kan hantera mig
    om jag skulle få panik.

  134. Om nån plockar en vara
    fyller jag direkt på.

  135. Om nån plockar här är jag
    snabbt framme och gör så här.

  136. Lars är energisk. Det går undan
    och det han gör blir alltid bra.

  137. Man måste ha sina dagar
    välstrukturerade.

  138. Vissa egenskaper är mer utvecklade,
    som hans ordningssinne.

  139. Det blir snurrigt i mitt huvud
    om inte allt är på sin plats.

  140. Jag vill att det
    ska vara snyggt och rent.

  141. Nu har jag fått ordning på det.
    Jag har mixtrat lite.

  142. Då kan jag lämna hyllan
    med gott samvete.

  143. Kollegorna ställer grejerna på plats.
    Det är mest kunderna som lägger fel.

  144. När det ligger fel
    är det oftast kunder...

  145. Anställda kan också lägga fel.

  146. Vi jobbar på olika sätt.
    Jag jobbar på mitt sätt.

  147. Jag gör på mitt sätt
    och de gör på sitt sätt.

  148. De kanske gör rätt på sitt sätt
    men jag ser mitt sätt som rätt.

  149. Det är svårt att förklara.

  150. Min arbets-operation är
    att det ska vara på mitt sätt.

  151. Jag kollar på kartor.

  152. Jag försöker gå igenom
    olika världsdelar och länder.

  153. Jag går mycket på gatunivå
    för att lära känna städerna.

  154. Det är spännande
    att se bilar från olika länder.

  155. Det finns modeller
    som man inte har i Sverige.

  156. Nu har jag kommit ner till Kiev.
    Jag har varit mycket i Ryssland.

  157. Jag tittat mycket i Moskva.

  158. Nu är jag i Kiev.

  159. Jag ska se var jag är. Där är Kiev.

  160. Jag tar reda på fakta om staden,
    som invånarantal. Det är intressant.

  161. Jag reser alltid varje år.
    Förrförra året var jag i Italien.

  162. När man lämnar Jönköping... Det blir
    mycket detaljer. Jag har bra koll.

  163. Om jag åker till ett ställe
    har jag koll på detaljerna.

  164. Om jag åker på en väg vet jag exakt
    var varenda stolpe finns.

  165. "Före Mjölby sitter den stolpen
    med McDonalds-skylten."

  166. I stora städer undviker jag
    platser med mycket folk.

  167. Jag undviker helst bussen.

  168. Jag gillar inte att åka buss.
    Oftast tar jag bilen.

  169. Men ibland tar jag buss,
    för att bilen kostar så mycket.

  170. Jag har klickat mig fram
    från Los Angeles ner till San Diego-

  171. -och från San Francisco till
    Los Angeles. Det tar flera dagar.

  172. Man ska klicka sig fram
    och man får så mycket information.

  173. Jag tittar på alla bilar.

  174. Jag kan komma ihåg saker
    när jag går tillbaka.

  175. "Den här stolpen kommer jag ihåg."

  176. Jag får bilder jag känner igen.
    Jag känner igen väldigt mycket.

  177. Både och autism
    och adhd har det gemensamt-

  178. -att det är mycket reglerings-
    svårigheter av olika slag.

  179. Det finns de som har sagt att adhd
    är olika regleringssvårigheter.

  180. Man kan inte reglera sin
    koncentration eller sin motorik.

  181. Man kan inte reglera
    sitt så kallade autonoma nervsystem.

  182. Man får överreaktioner.
    Man rodnar lätt eller blir darrig.

  183. Man kan få irritabel tarmfunktion,
    och så vidare.

  184. Sånt som man på senare år
    har förstått hänger ihop med adhd.

  185. Alla som har detta har adhd-

  186. -men adhd överrepresenterat bland
    folk som har en sån överreaktivitet.

  187. Vi har känt att vi behöver hjälp-

  188. -och vi har sökt hjälp
    på habiliteringen-

  189. -men det fungerar inte. Det går inte
    att få den hjälp man ber om.

  190. Vi har till och med
    haft arbetsterapeuter här.

  191. De säger: "Jag kan inte gå in
    och förändra era liv."

  192. Du brukar prata om
    att morgnarna är jobbiga.

  193. Bo är en "fixa morgnar"-doktor.

  194. För att hjälpa Elmie och hennes
    familj kontaktade jag Bo Hejlskov.

  195. Han är van vid NPF-diagnoser och är
    expert på lågaffektivt bemötande.

  196. Jag hoppas att han kan hjälpa
    Calle och Bente att få ordning.

  197. Affektsmitta är
    när en person har en känsla-

  198. -och personer omgivningen får samma
    känsla, om de låter sig påverkas.

  199. Det är svårt att värja sig
    mot andras känslor-

  200. -när de inte skyddar dig
    från sina känslor.

  201. Barn med NPF-skador går på känslan
    och då måste man kunna bromsa det.

  202. Föräldrar till barn med NPF
    har enormt höga stressnivåer.

  203. -Välkommen.
    -Välkommen.

  204. Se om du hittar nånstans
    att hänga av dig.

  205. -Varsågod.
    -Högsätet.

  206. Det svåra-

  207. -som tar enormt mycket energi-

  208. -och gör oss förtvivlade,
    är vardagsmorgnarna.

  209. Vi kan titta på om det finns
    några hjälpmedel för er.

  210. Vi kan inte påverka
    stressen i skolan.

  211. Vi kan inte påverka Elmies förmåga
    att inte se framåt.

  212. Vi måste titta på
    vad det finns för hjälpmedel.

  213. Jag vill inte börja helt från början.
    Ni har provat med musik.

  214. -Har ni provat med ljus?
    -Nej.

  215. Det finns hjälpmedel i dag som är
    kopplade till program i mobilen-

  216. -som känner när man börjar röra
    på sig, och då tänder ljuset.

  217. Såna saker kan vara en fördel. Då är
    inte ni de första som kommer in...

  218. Nu är det ni som pressar
    på morgnarna.

  219. Hon är 13 år och ska bestämma själv,
    men det kan hon inte.

  220. Hjälpmedlen ser till att det inte är
    mamma och pappa som säger till.

  221. Och jag tycker det är bra om ni har
    huvudansvaret varannan dag.

  222. På danska säger man "rephållare".

  223. En har rephållarfunktionen
    och roddar-

  224. -men den andra
    ska så klart ställa upp.

  225. Det finns ju en risk
    att man jobbar med ryggen till-

  226. -och då blir det ingen som jobbar
    med ryggen till.

  227. En jobbig grej vi inte har pratat om
    är våra känslor.

  228. Jag är bättre på
    att vara lågaffektiv än vad du är.

  229. Jag blir orolig för hur det ska gå
    när jag hör att det trappas upp.

  230. Då börjar jag oroa mig, inte bara för
    Elmie, utan också för dig.

  231. Elmie kan slå mig
    och spotta mig i ansiktet.

  232. "Okej. Men nu fortsätter vi."

  233. Men du skulle aldrig klara det.

  234. Den känslan är värre för mig
    än om hon har gjort saker.

  235. Om han är rephållare den morgonen
    får du faktiskt lägga dig.

  236. Fy fan.

  237. Annars kommer du in och tillför
    din känsla till hela situationen.

  238. -Du känner igen det här?
    -Ja.

  239. Det ni behöver jobba på är-

  240. -att få tekniken i spel.

  241. Kan Elmie göra ett eget schema
    tillsammans med sin assistent?

  242. Kan ni dela upp rephållarrollen
    så att ni tar varannan dag?

  243. -Då har ni att göra.
    -Det känns hoppfullt.

  244. Vi har inga mirakelkurer.

  245. Det gäller att professionalisera.

  246. Superungar har ofta starkare
    känsloreaktioner än andra barn.

  247. Om de inte ser lösningen
    på ett problem eller får ett nej-

  248. -kan de tappa kontrollen
    över vad de gör.

  249. Det kan bli obehagligt
    både för dem själva och omgivningen.

  250. Så här kan du hjälpa
    ditt eller andras barn.

  251. Sänk känslointensiteten-

  252. -med ett avslappnat kroppsspråk
    och en lugn röst.

  253. Det minimerar risken
    för affektsmitta.

  254. Bekräfta barnets känsla. Jag ser
    att du är ledsen, arg eller upprörd.

  255. De har begränsad självkontroll
    och kan inte "lugna ner sig".

  256. -Är ryggan med?
    -Necessären...

  257. Vi är väldigt aktiva och gör mycket.

  258. Ibland gör vi mycket
    utan att tänka på att vi gör det.

  259. -Calle? Har du kameraladdaren?
    -Digitalkameran?

  260. Det bästa med att vara i Sälen är
    att åka skidor och göra saker.

  261. Kommer den att gå igen?

  262. Jag åker slalom.
    Snowboard gick inte så bra.

  263. Jag åker längdskidor.

  264. Vi har varit uppe några gånger.
    Det passar familjen bra.

  265. Samma kläder och samma rutiner
    varje dag är skönt för Elmie.

  266. Det är rörelse, som hon tycker om.
    Det är ute.

  267. -Nu åker vi.
    -Ja, nu åker vi.

  268. Vi frågar vem som ska sitta var.

  269. Elmie får sitta fram om hon behöver
    det. Hon saknar impulskontroll.

  270. Om hon tycker att det är trångt
    ber hon inte nån flytta sig-

  271. -utan hon slår bara ut med en arm
    och då är bråket igång.

  272. Det här ska bli så himla roligt.

  273. -Nej, inte där.
    -Jag vill göra själv.

  274. Dra inte sönder påsen.
    Vi behöver den. Stanna.

  275. Nej!

  276. Elmie. Vad var det som hände?

  277. Vad då "hände"?

  278. Jag försöker ha skjortorna
    på ett ställe-

  279. -och ordnade efter färger.
    Här är det rött.

  280. Det är jobbigt med olika galgar.

  281. Här är det olika galgar, fast i trä.

  282. Det är läskigt med plastgalgar
    bland trägalgarna.

  283. Det funkar inte.

  284. Jag har en här. Det är inte okej.
    Jag tål inte att se den.

  285. Strumpor gör mig hypernervös.
    Jag skulle behöva slänga dem.

  286. Det försvinner alltid ett par
    i tvättmaskinen.

  287. Man hittar alltid strumpor som inte
    matchar, varje gång man tvättar.

  288. Jag måste slänga alla strumpor
    och köpa nya.

  289. Två gånger om året brukar jag slänga
    alla strumpor och köpa nya.

  290. Här sitter jag ibland
    när jag mår lite dåligt.

  291. Jag ritar bäst när jag mår som sämst.

  292. Mina tapetrullar är en livshistoria.
    De har varit en ledstjärna.

  293. De har varit en trygghet.

  294. Det skapade jag när jag var sju år.

  295. Jag hade problem med kompisar
    i skolan i första klass.

  296. Jag satt oftast själv hemma
    på mitt rum.

  297. Jag såg en tapetrulle
    och vecklade ut den.

  298. Jag hade pennor och sudd överallt.

  299. Jag ville testa att rita en stad,
    för det hade jag aldrig gjort.

  300. Jag bildade en stad från ovan.

  301. Jag ritade vägar, hus och bilar.

  302. Jag tar med mig mycket
    in i den här världen-

  303. -men försöker ta bort det negativa.

  304. Här är min längsta rulle
    som jag har ritat.

  305. Det är två 60-metersrullar
    som jag har tejpat ihop.

  306. Det är två 60-metersrullar.

  307. Den sträcker sig bort till Valborg.
    Valborg ligger där borta.

  308. Här kommer Ullvi.
    Jag har fått med lite Ullvi.

  309. Lite längre bort ligger Söderort.
    Det är en stadsdel utanför Minsta.

  310. Lundberga ligger här nere.

  311. Sundberga ligger längre bort.

  312. Olika stadsdelar är medräknade.

  313. De sitter ihop.
    Det här är ju förstäder.

  314. Det här är förorterna.

  315. Det här är en egen by.
    Den räknas med allt runtomkring.

  316. Gränsen till Minsta går ju här.

  317. Det är en helt annan värld
    än vad det är här.

  318. Jag skapar en stad ur min fantasi.

  319. Det är så jag skulle vilja leva.
    Jag skriver om hur personerna där är.

  320. Jag skriver om dem som bor i staden.

  321. Jag gör buss- och tågtidtabeller.

  322. Jag gör tabeller över invånarantal.

  323. Det ska vara en stad som ska funka.

  324. Jag skriver om
    hur borgmästaren har grundat staden.

  325. Det är så jag vill att min värld
    ska vara och se ut.

  326. Jag och Viggo är på väg till ett
    läger för barn med NPF-diagnoser.

  327. Vi åker på
    både vinter och sommarläger.

  328. Nu ska vi få träffa Elmie som ska få
    specialträning av Christer.

  329. Christer Skog
    - tränare och föreläsare.

  330. Jag har jobbat i 30 år med
    elitträning inom längdskidåkning.

  331. Nu jobbar jag med barn och hälsa
    och med att träna andra.

  332. -Har du åkt längdskidor förut?
    -Ja.

  333. -Är du bäst på platt eller i backar?
    -Platt.

  334. -Då måste vi prova några backar.
    -Ja.

  335. Vi kan åka skidor
    och kan lära henne det.

  336. Men längdåkningen kan inte vi
    och hon är superintresserad.

  337. Det är fantastiskt att hon
    får lära sig att åka på riktigt.

  338. -Har du åkt mer slalom än längd?
    -Ja.

  339. Längd är roligare.
    Man blir stark och tränad.

  340. Det ska bli spännande för mig
    att se dig åka.

  341. Åk inte ifrån mig, bara...

  342. Vad bra du åker.

  343. Nu får hon träna
    med nån annan vuxen än oss.

  344. Vi försöker vidga hennes "by".

  345. Efter Elmies och mitt
    första träningspass-

  346. -såg jag att det kommer att gå bra.

  347. Hon är väldigt lyhörd. Man visar
    vad hon ska göra och hon gör det.

  348. -Känner du vilken fart du får nu?
    -Ja.

  349. Jag kan lära henne tekniken
    som krävs för skidåkningen.

  350. Hur hon ska jobba rätt
    med ben och armar.

  351. Det positiva med Elmie är
    att hon har drivet.

  352. Hon har lätt att lära sig.

  353. Hon är bra grovmotoriskt och det
    passar bra för längdskidåkning.

  354. Om du sträcker på dig
    får du bra fäste.

  355. Det är ju brant här.
    Det är en stor backe.

  356. Vi har åkt nästan en kilometer
    uppför. Du är otroligt stark.

  357. -Är det jobbigt?
    -Ja.

  358. Det var kul att det gick så bra.

  359. Älskling. Tror du att jag har adhd?

  360. -Ja, det tror jag.
    -Vad grundar du det på?

  361. Jag får bara den känslan.

  362. Du har svår för visa grejer.

  363. Det är inte så mycket,
    men en liten dos...

  364. Det känns som när morsan var med
    till tandläkaren.

  365. Jag vet att jag inte är som andra.
    Jag ska ta reda på om jag har adhd.

  366. De som gör utredningen
    vill att jag ska ta med morsan.

  367. Det här känns jättekonstigt
    på många sätt.

  368. Jag älskar Viggo över allt på jorden.

  369. Jag har inte vågat skaffa fler barn.

  370. Om jag nu får en diagnos, och man vet
    att det är ärftligt till viss del-

  371. -då kommer jag inte att skaffa
    några fler barn.

  372. Jag kommer inte att orka.

  373. -Måns. Välkommen.
    -Hej.

  374. Varsågoda. Ni får slå er ner där.

  375. Det vi pratar om kommer att väcka
    en massa frågor-

  376. -och vi träffas vid flera tillfällen.

  377. Jag är psykolog. Du kommer också
    att få träffa en läkare.

  378. Vi tittar både på hur kroppen mår-

  379. -och hur hjärna,
    känslor och tankar mår.

  380. Vi ska vara två personer,
    så att inte bara jag tycker nåt.

  381. Men i dag
    har du mamma Margareta med dig.

  382. Vi vill höra vad andra tycker
    och hur det var när du var liten.

  383. Mycket kanske du kommer ihåg själv.

  384. Det finns också saker
    som föräldrar vet och minns.

  385. Vi börjar med
    att prata med dig, Margareta.

  386. Måns, du har fått en annan uppgift.
    Du har fått ett formulär-

  387. -som handlar om hur
    rastlös och okoncentrerad du är-

  388. -men också om dina livsval och sånt.
    Det ska du få fylla i.

  389. Det kan verka konstigt att jag som
    gör program om barn med diagnoser-

  390. -är orolig för att jag själv
    ska ha en diagnos.

  391. Om jag får diagnosen kanske jag
    börjar analysera hur jag har varit.

  392. Jag är bara rädd att tillvaron
    ska bli upp-och-ner-vänd.

  393. Nästa gång vi åker
    kommer den stora utmaningen.

  394. Det blir fem kilometer uppför
    nästan hela tiden.

  395. Det vet jag att du klarar.

  396. Viggo ska åka med
    och då kan du coacha honom.

  397. Du är bra på att peppa och då ser han
    hur du åker och orkar ända fram.

  398. Då kommer ett kul mål,
    som jag inte säger nu.

  399. Hon ska alltid maxa allt hon gör.
    Hon har stor uthållighet.

  400. Det känns som att längdskidåkningen
    kan passa henne.

  401. Hon kan hålla på med saker
    hur länge som helst.

  402. Det är mycket uppför i morgon.
    Vi åker bort en bit-

  403. -och tränar i uppförsbacken.

  404. I morgon får du inte köra för fort.

  405. Du måste ha jämn fart
    så att du orkar hela vägen.

  406. Det rent tekniska
    vet jag att du klarar.

  407. Kör inte för fort.
    Hitta den fart du ska ha i morgon-

  408. -så att du orkar fem kilometer uppför
    till målet.

  409. Vad fort du åker.
    Du åker så fort, Elmie.

  410. Du ska coacha Viggo i morgon-

  411. -när vi ska åka upp på fjället,
    fem kilometer uppför.

  412. Bra. Då är du förberedd
    för den stora utmaningen.

  413. Jag vill gärna dela med mig
    av min konst.

  414. Jag vill att folk ska få se den.
    Det är min tanke.

  415. Jag har haft svårt för
    att visa det här för andra.

  416. Det har varit jobbigt.

  417. Min kille har bara tittat lite.
    Han tyckte det var lite häftigt.

  418. Han har inte tittat så mycket på det,
    men han har sett det i alla fall.

  419. Jag heter Mattias och är 31 år.

  420. Jag och Lars träffades genom
    gemensamma vänner på Facebook.

  421. Det första mötet med honom
    var lite oväntat.

  422. Jag skulle upp till Stockholm-

  423. -på ett möte för att prata
    om det jag har skapat.

  424. Jag skrev på skoj:
    "Du kan sova över hos mig."

  425. Sen kom han upp.
    "Jag är i Stockholm nu."

  426. Det hände väldigt spontant.

  427. Det kändes självklart.
    Jag kände mig hemma.

  428. Det är inte ofta jag känner så.

  429. Det var nåt speciellt med Lars. Det
    var inte som tidigare förhållanden.

  430. Jag kände mig direkt trygg,
    på nåt sätt.

  431. Hans leende var helt fantastiskt.

  432. Det var lekfullt. Det hände saker
    hela tiden. Det gör det fortfarande.

  433. Jag glömmer aldrig den dagen.
    Han gjorde en god kycklinggryta.

  434. Vi firar ett år nu snart.
    Då ska vi äta samma maträtt.

  435. -Ska vi åka och titta på byxorna?
    -Det beror på vädret.

  436. -Men det är ju inte regn i butiken.
    -Nej, det är klart...

  437. Det kändes som att vi hade känt
    varandra länge. Vi började träffas.

  438. Elmies chanser att klara av den här
    backen i fem kilometer...

  439. Jag tror det finns hopp om
    att hon ska klara det.

  440. -Viggo, hur känns det för dig?
    -Bra.

  441. -Ska jag vara starter?
    -Ja.

  442. -Är Viggo klar?
    -Viggo, stå rakt med skidorna. Så ja.

  443. -Christer, är du beredd?
    -Ja.

  444. Klara, färdiga, lycka till...

  445. Viggo, så här ska man göra.

  446. -Diagonala.
    -Precis. Se hur fint Elmie åker.

  447. Bra, Viggo. Precis så.

  448. Kommer du ihåg det lättaste sättet?
    Gå som en julgran.

  449. Man får en kick, som tränare-

  450. -när man ser nån
    nå sin maximala potential.

  451. Allt kan inte mätas med tider och
    medaljer. Det här är en annan sak.

  452. Det är kul
    att se Elmies självförtroende-

  453. -när hon åker nöjd uppför backen. Det
    är lika mycket värt som en OS-medalj.

  454. Hon älskar
    att känna sig som storasyster.

  455. Det kan vara ett problem-

  456. -eftersom hon är mer som
    en lillasyster till sina småsyskon.

  457. -Heja! Heja!
    -Kom igen, Viggo.

  458. Du är världens bästa. Härligt.

  459. Till Viggo har hon en annan relation.
    Där kan hon vara storasyster.

  460. Elmie. Bra, Elmie.

  461. Bra, Viggo. Vilken kämpe.

  462. Får hon en kram? Vad härligt.

  463. Har man vunnit
    måste man ha den här på sig-

  464. -även när man går in. Så är det.

  465. En applåd! Elmie Gerhardsson.
    Det är otroligt.

  466. "Rephållare" är
    ett begrepp ur dansk lagstiftning.

  467. Det betyder att varje gång man har
    nåt som man ska göra tillsammans-

  468. -så är det bra
    att nån har det yttersta ansvaret.

  469. Det betyder inte att nån är chef,
    men att nån ska ha överblick.

  470. I en familj är det bra
    med en rephållare-

  471. -så att inte båda föräldrarna
    hela tiden försöker få ihop det.

  472. Den som har rephållarfunktionen säger
    till dig om du behöver göra nåt.

  473. Nästa gång gör man det omvänt
    så att man vet vem som har ansvaret.

  474. Annars försöker kanske båda,
    eller ingen.

  475. Då tar det
    lite för lång tid att reagera.

  476. Det är bra att bestämma i förväg
    vem som håller i situationen.

  477. Jag är nöjd
    med det gemensamma projektet-

  478. -att få morgnarna att bli bättre.

  479. Speciellt att vi är överens...

  480. Vi ägnar mindre tid åt
    att diskutera hur vi ska göra.

  481. Det funkar
    för det blir mindre affekt i huset.

  482. -Ja.
    -Det påverkar Elmie positivt.

  483. Jag önskar att du skulle greppa
    hela den lågaffektiva grejen-

  484. -så att det upphör att vara affekt
    i huset över huvud taget.

  485. Det är inte för att jag vill vara
    jobbig. Jag vet att det blir bättre.

  486. I morgon är det en ny dag
    och en ny morgon.

  487. -Du är rephållare. Lycka till.
    -Ja.

  488. -God natt.
    -God natt. Sov gott.

  489. Elmie...

  490. Än så länge
    en helt fantastisk morgon...

  491. Succé med frukost på sängen.

  492. I dag testar vi en ny grej, Elmie.

  493. Frukost på sängen, så att det
    ska bli lättare att vakna...

  494. -Det går ganska bra.
    -Ja.

  495. Det kanske blir svårt att sluta
    med det, när man väl har börjat.

  496. Det har varit en bra natt.
    Jag har fått min lampa.

  497. Den här. Det här är en sensor-

  498. -som känner av när jag går ur sängen.

  499. Den stänger av när jag inte är i
    rummet eller när jag inte rör på mig.

  500. Det blir mindre stök och bråk.

  501. Då kan jag gå upp själv
    och kolla på lampan.

  502. Det är ett morgonhjälpmedel.

  503. Det blir ett problem för mig-

  504. -för att jag vill att verkligheten
    ska se ut på ett visst sätt.

  505. Jag lever i ett system som är
    anpassat för normalfungerande.

  506. När man beter sig annorlunda
    så stör man mig i mitt system-

  507. -och då får jag ett problem.
    Elmie har ett annat system-

  508. -som väldigt få personer har,
    jämfört med mitt system.

  509. Hur ska vi göra
    för att jämka ihop de systemen?

  510. Hur ska vi hjälpa henne att skapa
    ett system som funkar för oss alla?

  511. Jag vet inte om det är möjligt.

  512. Ofta tror jag att jag förstår
    hur det hänger ihop-

  513. -men Elmie genomskådar det.
    Hon vill inte vara nåt projekt.

  514. Tillbaka hos Elmie...

  515. Hon hade jätteproblem
    med sina morgnar.

  516. Hon blev på dåligt humör och alla var
    sura när de skulle iväg till skolan.

  517. Det är det jag är här för att kolla.

  518. -Hej. Är det bra?
    -Ja.

  519. -Har du fixat barret?
    -Ja.

  520. Jag tänkte: "Vad är det?"
    Det är frisyren du har fixat.

  521. Jag går in. Schyst.

  522. Vi snackade sist om morgnarna.

  523. Har det blivit nån skillnad?
    Är det bättre eller sämre?

  524. Det har varit nån här och hjälpt er.

  525. -Vad hette han?
    -Bo.

  526. Vi kollar på ditt rum.

  527. Lampan... När det är mörkt
    går den igång...?

  528. -Den känner av när jag rör på mig.
    -Smart.

  529. Funkar det bättre? Blir det mindre
    bråk med Folke och Vendela?

  530. -Ja.
    -Okej. Jag ska kolla vad de säger.

  531. Kolla där bak... Jag ser det!

  532. -Tja. Hur går det?
    -Bra.

  533. Du. Elmie...

  534. Har det blivit nån förändring
    på morgnarna? Hur tycker du?

  535. Det har blivit lite lugnare.
    Vi får tid att göra oss i ordning.

  536. Nu vaknar hon mycket senare.

  537. Nu kan inte bråken försena oss
    när vi ska gå till skolan.

  538. -Alla är inte på dåligt humör längre?
    -Nej.

  539. Nu är det okej
    och det kan bli ännu bättre.

  540. Ja.

  541. -Kör hårt. Ta high score.
    -Ja.

  542. Så här välstädat har det aldrig varit
    på Vendelas rum.

  543. -Det verkar vara bra stämning i dag.
    -Ja.

  544. -Har du ridit, eller går du runt så?
    -Jag går nästan alltid runt så.

  545. Elmies och hela familjens morgnar...

  546. Har det ändrats nåt?

  547. Ja. Det är stor skillnad.
    Alla runtom har ändrats.

  548. Jag har börjat dra mig undan.
    Folke med.

  549. -När det är bråk?
    -Exakt.

  550. Vi har backat några steg.
    Det blev ganska stor skillnad.

  551. Det är superbra.

  552. Jag har pratat med barnen.

  553. Jag har deras version,
    innan ni hann påverka dem.

  554. Vad känner ni?

  555. Det är ständigt en utmaning.
    Vi har fått bra tips.

  556. Det är nyhetens behag med lampan-

  557. -men sen går det tillbaka
    till gamla rutiner för Elmie.

  558. Syskonen upplever
    att det har blivit förändring...

  559. -...till det bättre.
    -Det är kul att höra.

  560. Det här med rephållargrejen
    var fantastiskt.

  561. -Är ni nöjda med Bo?
    -Ja.

  562. Rephålleriet har fastnat.
    Man är ansvarig en i taget.

  563. Känner man att man slår i sitt
    metodtak, kan man be om hjälp.

  564. Okej. Annars får inte den andra
    lägga sig i. Har jag fattat rätt?

  565. -Ja.
    -Det är fortfarande skrik och bråk...

  566. ...men förut blev det en snöboll
    som slutade med elände.

  567. Nu blir det mer isolerade grejer.

  568. Det är vad Vendela och Folke sa.

  569. De sa att det är bråk
    men nu bryr de sig inte lika mycket.

  570. Då blir det inte större.

  571. Och de förstår att morgonen
    inte är den bästa tiden-

  572. -att låna kläder av Elmie
    oannonserat.

  573. Att vi har koncentrerat oss på vad vi
    måste jobba med som en familj-

  574. -har gjort att
    att det har blivit bättre.

  575. Nu har man ju hört
    att det har blivit förändring-

  576. -men jag måste testa det.
    Jag kan inte bara ta er på orden.

  577. -Kan jag slagga här?
    -Jadå. Du får sova i tältsängen.

  578. -Är du rephållare i morgon då?
    -Ja, då är jag rephållare.

  579. -Då måste ni fixa kaffe till mig.
    -Det är en deal.

  580. -Varje morgon, alltså?
    -Ja, måndag till fredag.

  581. Det var intressant.

  582. Alla säger att det har blivit bättre
    men ingen kan säga vad.

  583. Jag tror att det är
    det här med repet-

  584. -och att ungarna vet
    vilken förälder som är rephållare.

  585. Då kan de slappna av
    och det ger positiva ringar.

  586. Alla säger att morgnarna har blivit
    bättre men jag vill se det.

  587. Jag tänkte sova över.
    Då går det inte att fuska.

  588. Nu är klockan 6.15.
    Jag ska fixa frukost och väcka Elmie.

  589. Jag blir nervös. Jag vill inte
    att Elmie ska få en dålig morgon.

  590. -Hej, Elmie. God morgon.
    -God morgon.

  591. -Har du sovit gott?
    -Ja.

  592. Nu går jag och fixar en macka
    så tar vi det lite lugnt.

  593. -Har du drömt om Mulle?
    -Nej.

  594. Okej. Jag kommer strax.

  595. Jag ger mig själv blygsamma fem plus
    så här långt.

  596. -Det här är medicinkoppen.
    -Ja, just ja.

  597. Fråga om hon vill spela musik. Hon
    har sin Bruce Springsteen-period.

  598. -Åh, nej.
    -Vad då, "nej"? Det är The Boss.

  599. Ja, den är mysig.

  600. Den är också ganska lugn.

  601. Jag var lika gammal som du
    när det här albumet kom.

  602. Oh, I'm on fire

  603. Jag ska låta dig få vakna i fred.
    Jag tycker du är jätteduktig.

  604. -Jag lämnar det så här. Hej då.
    -Hej då.

  605. -Det här är total harmoni.
    -Ja. Kan du komma hit varje morgon?

  606. Jag fattar.
    Alla skärper sig lite extra nu.

  607. Jättebra, nu har du klätt på dig.
    Perfekt.

  608. -Har du borstat tänderna?
    -Ja.

  609. Vore det inte mysigt om det var
    så här mer? Alla är på bra humör.

  610. -Ska vi gå och borsta håret?
    -Ja.

  611. Har ni bara en borste?
    Jag hade också behövt...

  612. Jag tar den här.

  613. Ni har inte ryktat nån gammal häst
    med den här, va?

  614. Jag är stolt över dig, Elmie.
    Får man en kram?

  615. Jag börjar nästan grina.
    Jag tycker du är superbra. Hatten av.

  616. -Jag tror mina skor är i källaren.
    -I källaren? Tur att vi satte igång.

  617. Det är kallt också.

  618. -Så. Starkt jobbat.
    -Ja.

  619. -Ha det så bra i skolan.
    -Ja.

  620. Så här gör vi alla morgnar.
    Hej Schweiz.

  621. Det var väl ingen sak.

  622. Det här var ju ingenting.

  623. Jag vet. Vi bara larvar oss
    för att få vara med i tv.

  624. Man önskar att alla barn fick en så
    fin morgon som Elmie hade i dag.

  625. Ja. Det här var en drömmorgon.

  626. Det var kul att få vara här.
    Ni har fantastiska ungar.

  627. -Hej då.
    -Hej hej.

  628. Ett av kriterierna för en
    adhd-diagnos är impulskontrollen.

  629. Pappa säger att om man bara säger
    att de får spela data-

  630. -så kan man visst få dem att göra
    saker, och då är de bortskämda.

  631. Du får hälsa din pappa
    att det inte är så enkelt.

  632. Det går att mäta.

  633. Dopaminet hos personer med
    diagnoserna - belöningssystemet...

  634. ...triggar inte på samma sätt
    som hos vanliga människor.

  635. Därför behöver de personerna
    en extra morot för att göra saker.

  636. -Det är biologiskt, inget hittepå.
    -Pappa hittar inte på.

  637. Nej, men han kanske drar
    lite för snabba slutsatser.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Elmie

Avsnitt 3 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Elmie, 13 år, har autism och hennes utbrott på morgnarna påverkar resten av dagen för hela familjen. Hur skulle Elmie själv vilja ha det? Vilka metoder och verktyg fungerar när allt låst sig? Måns tror att psykologen Bo Hejlskov skulle kunna hjälpa familjen. Vi möter också Lars som är 34 år och fick sin asperger-diagnos när han var 18. Lars berättar om livet före diagnosen, om hur hans ordningssinne kommer till sin rätt på jobbet och hur han träffade sin kärlek. Och så påbörjar programledaren Måns själv en adhd-utredning.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Teckenspråk
Ämnesord:
Aggression hos barn, Aspergers syndrom, Autism, Autismspektrumstörningar, Barn med funktionsnedsättning, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Familjer, Neuropsykiatriska diagnoser, Personer med funktionsnedsättning, Psykiatri, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Superungar - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Alicia

Avsnitt 1 av 6

Alicia har adhd, Aspergers syndrom och en liten språkstörning. Hennes stora passion är hästar. Bland skolkamraterna känner hon av sitt utanförskap, men hos hästarna kan hon vara sig själv. Som många barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har hon svårt att sova. Örjan Swahn, psykolog och psykoterapeut, ska träffa Alicia och se över hennes kvällsrutiner. Örjan har hjälpt många barn med sömnsvårigheter. Förhoppningsvis har han några knep som kan få henne att slappna av och sluta tänka skrämmande tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Oliver

Avsnitt 2 av 6

Det finns en massa energi som rusar runt i kroppen på barn med adhd. Men alla är olika. Vissa kan inte sitta still, andra kan inte sätta i gång och de allra flesta har väldigt svårt att koncentrera sig. Hur kan föreningar och idrottsledare jobba? Hur kan man som förälder stötta sitt barn? Och vilka specifika fördelar finns det med fysisk aktivitet för barn med NPF-diagnoser? Måns Möller följer 10-åriga Oliver genom de utmaningar som uppstår när han ska hitta en ny fritidsaktivitet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Elmie

Avsnitt 3 av 6

Elmie, 13 år, har autism och hennes utbrott på morgnarna påverkar resten av dagen för hela familjen. Hur skulle Elmie själv vilja ha det? Vilka metoder och verktyg fungerar när allt låst sig? Måns tror att psykologen Bo Hejlskov skulle kunna hjälpa familjen. Vi möter också Lars som är 34 år och fick sin asperger-diagnos när han var 18. Lars berättar om livet före diagnosen, om hur hans ordningssinne kommer till sin rätt på jobbet och hur han träffade sin kärlek. Och så påbörjar programledaren Måns själv en adhd-utredning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Gabriel och Jacob

Avsnitt 4 av 6

Syskonen Gabriel och Jacob har båda adhd och är hyperaktiva. De har svårt med impulskontroll och bråkar en hel del med varandra. Logopeden Ebba Almsenius möter familjen och ger både Gabriel och Jacob metoder för hur de ska kunna hantera sina aggressioner och klara av vardagen. Och så väntar en överraskning; bröderna får spela in en låt med sin idol Stress. Måns möter musikalartisten Frida, 32 år, som fick sin adhd-diagnos när hon var 21. Diagnosen kom som en lättnad eftersom hon känt sig missförstådd hela livet

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Elsa

Avsnitt 5 av 6

Elsa, 13 år, har adhd och asperger. En dag i skolan med buller och sociala relationer tröttar ut henne totalt. Hur ser livet ut från hennes sida, och hur skulle hon vilja ha det om hon själv fick välja? Ebba Almsenius besöker Elsa och hennes familj. Hon ger förslag på strategier och verktyg som kan göra skoldagen lite mindre ansträngande för Elsa. Och i London får cellisten Elisabeth Wiklander besök av Måns. Elisabeth berättar om sitt liv med asperger och hur det så småningom börjat fungera riktigt bra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSuperungar - teckenspråkstolkat

Liam

Avsnitt 6 av 6

Vi får följa Liam 10 år och hans familj. Liam har asperger och DCD (bristande motorisk förmåga). Familjens vardag påverkas på många sätt, och tidvis har de det väldigt jobbigt. Drömmen är att Liam ska lära sig cykla, då skulle han få mer frihet och familjen kunna cykla tillsammans. Liam får hjälp med motoriken av sjukgymnasten Ulrika Myhr, och hela familjen får träffa en terapeut som specialiserat sig på NPF-familjer. Och så möter Måns 15-åriga Noel med adhd, en hemmasittare som kom tillbaka.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta HBTQ i ungdomsboken

Samtal mellan författarna Sara Lövestam och Sebastian Lönnlöv om homosexuella karaktärer i ungdomsböcker. Behöver det vara någon skillnad mellan homosexuella och heterosexuella karaktärer? Här diskuteras bland annat att fiktiva karaktärer kan fungera som förebilder. Moderator: Erik Titusson. Inspelat på Bokmässan den 24 september 2015 på Svenska Mässan i Göteborg. Arrangör: Lilla Piratförlaget och BTJ Förlag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Terapi

Har du gått i terapi? På vilket sätt var det bra för dig? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss