Titta

PK-mannen

PK-mannen

Om PK-mannen

Med sina nyvunna kunskaper om normer och hur en medveten man ska navigera för att inte kränka någon börjar Musse känna sig rätt säker i sin kostym. Han bestämmer sig därför för att försöka uppfostra den enligt honom ganska hopplösa boxaren Senan. Trots att Musse känner sig medveten och fullärd efter sina lärdomar och misstag trampar han ofta i klaveret i sin strävan att vara en schysst, förstående och öppen man. Är det kanske till och med så att Senan är den som har bäst koll? Syftet med serien är att användas i skolans arbete med värdegrund, och att främja alla individers lika värde och lika rättigheter.

Till första programmet

PK-mannen : Metoo och jagDela
  1. Fuck!

  2. -Måste jag borsta svans?
    -Svar: ja.

  3. När det filmas ska det borstas svans.

  4. Jag håller på med en ny omgång
    av PK-mannen nu.

  5. -Lyssnar inte du på mig?
    -Vad är det?

  6. Det var ett program
    som jag gjorde förra året.

  7. Vi försökte synliggöra normer.

  8. Det här med "metoo" -
    vad kan män göra där?

  9. Det är viktigt att unga killar
    inser att de är en del av problemet.

  10. De måste vara en del av lösningen.

  11. Jag har många, många tankar om det.
    Många.

  12. Du själv, då?

  13. Vilken lyx att göra en säsong till-

  14. -när man känner att man har
    förflyttat sig och ser mycket mer.

  15. Det är jätteroligt
    med andra säsongen-

  16. -och det är så roligt att göra den
    när man har förstått en massa saker.

  17. Jag är jätteglad över det, faktiskt.

  18. Vi ska ta en vända till en skola
    och hälsa på en tjej som heter Hilda-

  19. -som var med och startade
    #räckupphanden under metoo-uppropet.

  20. Tänk bara på att du kan uppfattas
    som en gubbe av gymnasieelever.

  21. Jaså?

  22. Det är det som är problemet i vårt
    samhälle, den typen av segregation.

  23. Ålderssegregation. Att tro att man
    inte klarar saker. Men du kommer dit.

  24. -Vad hände nu?
    -Spola på, så vi blir klara.

  25. Ja, ja... Nu gör vi klart.

  26. 2007 startade Tarana Burke
    metoo i USA-

  27. -för att hjälpa offer
    för sexuella övergrepp.

  28. Tio år senare, hösten 2017, händer
    nåt som vissa kallar en revolution.

  29. Hashtaggen "metoo"
    sprids som en löpeld över världen.

  30. 15-16 oktober
    använde tolv miljoner människor-

  31. -i 85 länder hastaggen på Facebook-

  32. -och ett dygn efter första vittnes-
    målen exploderar #metoo i Sverige.

  33. I sociala medier
    kommer över 70 000 berättelser.

  34. Sen händer nåt unikt för Sverige.

  35. Kollektiva upprop startas ett efter
    ett, främst bland olika yrkesgrupper-

  36. -men också bland skolungdomar.

  37. I skydd av grupperna kan personer
    vittna anonymt om sexuella övergrepp.

  38. I många andra länder handlar metoo
    om kändisar eller politiker-

  39. -och i vissa länder
    vågar nästan ingen vittna.

  40. -Hilda?
    –Musse, hej.

  41. -Vad trevligt. Vart ska vi ta vägen?
    -Du måste ta av dig dina skor först.

  42. -Måste jag ta av mig skorna?
    -Jajamän.

  43. -Märklig skola.
    -Det är ganska skönt.

  44. Jag ska försöka vänja mig. Man känner
    sig lite...berövad på sin värdighet.

  45. -Är det inte lite fritt?
    -Jag ska försöka tänka så.

  46. -Du får visa mig vägen.
    -Två våningar upp.

  47. Är det ungdomligt att sitta på
    bänken? Du tycker det? Då gör vi så.

  48. Du ville veta om #räckupphanden?

  49. Det var när metoo växte fram som jag
    och mina kompisar började prata om-

  50. -att ungdomar inte har nån
    riktigt plattform att dela med sig.

  51. Då kom jag hem på kvällen-

  52. -och min kompis Lina
    hade startat gruppen Räck upp handen-

  53. -vilket är en Facebookgrupp där man
    kan dela med sig av sina upplevelser.

  54. Det hade blivit jättemånga medlemmar
    på bara några timmar.

  55. -Vad är den uppe i nu, den här sidan?
    -Det är nästan tio tusen.

  56. Vi började med Stockholm,
    och sen utökade vi till hela Sverige.

  57. Ja... Jag förstår.

  58. Jag tror att många insåg att det
    de hade varit med om inte var okej-

  59. -och att det inte bara handlade
    om våldtäkt, utan många andra saker.

  60. Jag tänker
    att unga killar kan vara lite...

  61. Att man är nyfiken på sin sexualitet
    och att det finns ett tryck.

  62. Vi äldre män behöver prata med våra
    unga och säga ifrån, tänker jag.

  63. Delvis det, men man kan inte
    lägga problemet på de yngre.

  64. Du som äldre man
    måste ta ansvar för ditt beteende-

  65. -för ska mansgrisar förklara
    hur man beter sig...?

  66. Det måste grundas i ett bra beteende.

  67. Du kan läsa vittnesmål från gruppen.

  68. "I åttan tog killarna med sig snö
    in i korridoren och mulade tjejerna."

  69. "Precis när jag skulle kasta lite snö
    tillbaka kom min manliga lärare."

  70. "Han sa att det inte var okej.
    Killarna kom undan lätt."

  71. "Läraren vände sig till mig
    och sa att jag skulle få smisk."

  72. "Jag skrattade osäkert och trodde
    att han skämtade, som han brukade."

  73. "Alla tittade på medan han långsamt
    smiskade mig på rumpan."

  74. "Ingen vågade säga emot
    den roliga läraren."

  75. Det var ju en riktig idiot.

  76. Det visar ju ändå att det inte bara
    är unga som är förövare.

  77. -Tänk vilken skada det kan ha.
    -Ja.

  78. Inte bara på
    att de yngre killarna blir likadana.

  79. Hon som råkade ut för det här...
    Det måste ha varit otroligt jobbigt.

  80. Det här är verkligen nåt
    jag ska försöka lyfta på nåt sätt.

  81. Tack för att du tog emot mig.

  82. Vänta. Det blev konstigt där inne.

  83. Det kändes som att du inte lyssnade
    på hur det känns.

  84. Det var som att du var lite okänslig.
    Jag har faktiskt tänkt på en grej.

  85. Jag tänkte att vi kanske borde ha
    en sidekick. Vi borde få in en tjej.

  86. -För det perspektivet.
    -Jag vet inte...

  87. Det har att göra med att jag har
    kommit... Jag har inga frågor kvar.

  88. Jag har kommit så långt i det här...
    Det är så jag upplever det.

  89. -Det var inte så jag tänkte.
    -Tjej? Kanske man behöver nån som...

  90. Nån som kan vara den här...
    Nån vi kan förflytta.

  91. Nån som är lite inskränkt. På allvar!
    Jag tror att det kan bli jättebra.

  92. -Jag tror tvärtom.
    -Vilken bra idé!

  93. Tjena.

  94. -Tjena. Har du kul i kväll?
    -Helt okej.

  95. -Vad heter du, då?
    -Amanda.

  96. Vilka är du här med?

  97. Är du här själv, eller?

  98. Hallå? Du kan väl vara lite trevlig?
    Jag försöker snacka, och du är dryg.

  99. -Slappna av. Jag pratar bara.
    -Vad gör du?

  100. -Tjena. Har du kul i kväll?
    -Ja... Ja, det är trevligt.

  101. -Vad heter du, då?
    -Micke.

  102. Vilka är du här med?

  103. -Hallå? Försök vara lite trevlig.
    -Alltså, jag är trevlig.

  104. -Slappna av. Jag vill bara prata.
    -Okej! Ta det lugnt.

  105. Sexuella trakasserier är ovälkomna,
    icke ömsesidiga sexuella handlingar.

  106. Det kan vara allt från sexuella
    bilder till tafsningar och våldtäkt.

  107. Ofta är maktförhållandet ojämlikt.

  108. Den som utsätter nån kan ha ett
    övertag över den som blir utsatt-

  109. -som ett tydligt fysiskt övertag
    som ett outtalat hot om våld-

  110. -fler personer mot en, populära
    personer som utnyttjar sin status-

  111. -eller nån den utsatta är beroende
    av, som en chef eller lärare.

  112. -Hur gick det egentligen?
    -Det gick bra, egentligen.

  113. Hon kändes jättefin. Hon gick fint.

  114. -Jag syftade på inspelningen.
    -Jaha!

  115. Jaha. Det gick bra.

  116. Men jag är mer sugen på att prata om
    att jag fick beröm för första gången.

  117. -Det har aldrig hänt! Det är sant!
    -Jag var ironisk.

  118. Kunde jag inte få leva i den tron?

  119. Vad var det för inspelning?

  120. Vi träffade Hilda som var med och
    startade #räckupphanden-uppropet.

  121. Det gick väldigt bra,
    men jag kanske har kommit för långt.

  122. Min producent tyckte
    att vi skulle...hitta nåt annat.

  123. Kanske nån tjej som sidekick.

  124. Men jag tror att det är bättre med en
    snubbe så vi kan följa hans process.

  125. -Jag har en jättebra plan.
    -Det är inte klart.

  126. -Vi släpper det där med sidekick.
    -Det blir nog bra, tror jag.

  127. -Vart ska vi?
    -Till Finspång.

  128. -Vi ska träffar Rogerio. Jag mejlade.
    -Förlåt.

  129. Jag har inte hunnit läsa.

  130. Vi ska träffa Rogerio.
    Han kan mycket om såna här grejer.

  131. Vad skönt att träffa en snubbe.

  132. Att prata om såna här saker...
    Med Hilda kom jag i nån slags...

  133. ...skuld... Jag vet inte.

  134. -Det bara ligger där.
    -Jag vet inte. Han verkar bra.

  135. -Hur länge har han hållit på?
    -Han går i andra eller tredje ring.

  136. Gymnasiet?
    Vad ska han lära mig om det här?

  137. -Så här ser dagens feminister ut.
    -Vad då? Vad menar du?

  138. Jag skojar bara.

  139. -Rogerio!
    -Tjena!

  140. -Är det bra?
    -Det är bra.

  141. -Sa jag rätt nu?
    -Ja, Rogerio.

  142. Jag haft sån panik över att låta dum.
    - Tjena. Musse.

  143. Jag hatar det där.
    Jag har så jävla svårt att säga rätt.

  144. Jag får panik innan och bli sämre.

  145. Du vet inte
    hur många som har sagt det till mig.

  146. "Hur säger man det? Rogerio?"
    Sen säger de Rodriguez!

  147. Du är engagerad i Locker Room Talk.

  148. Det började i Ungt entreprenörskap,
    om du har hört talas om det.

  149. Det är en ideell organisation där vi
    pratar med killar mellan 10 och 14-

  150. -om jämställdhet och bra värderingar.

  151. Vad fick dig att engagera dig?

  152. Jag och min vän Shanga bestämde oss
    för att brainstorma en kväll.

  153. Min vän får tre notiser på mobilen
    att en kvinna har blivit våldtagen-

  154. -en misshandlad och en kidnappad.

  155. Och när vi kollade på kommentarerna
    har vuxna män skrivit saker som:

  156. "De borde skylla sig själva. Vad hade
    de på sig? Vad gjorde de ute?"

  157. Vi kollade på varandra.
    "Förstår de inte vad som har hänt?"

  158. Jag har själv en lillsyrra och vill
    inte att hon råkar ut för nåt sånt.

  159. Jag har en lillebrorsa
    och min vän har flera småbröder-

  160. -och vi kan inte tillåta att de växer
    upp och blir en del av den kulturen.

  161. Och då tänkte vi: "Vad kan vi göra?"

  162. Vi har aldrig
    blivit sexuellt trakasserade.

  163. Vi började med
    att träffa runt hundra kvinnor-

  164. -som har blivit trakasserade eller
    varit med om sexuella övergrepp.

  165. Först undrade man om det var så illa.

  166. Men när man träffade dem
    och såg hur det har ärrat dem-

  167. -och hur det blir en del av deras liv
    fast de inte vill, började man tänka.

  168. Problemet ligger hos killar i grupp.
    Jag har varit inne i machokulturen.

  169. Min farsa hjälpte mig ur
    machokulturen genom att höra mig.

  170. Jag snackade med en vän i telefon
    och hans tjej hade gjort slut.

  171. Då sa jag: "Skit i henne. Hon är
    en hora." Då hör min farsa det.

  172. Han sa: "Din syrra ser upp till dig."

  173. "Om du snackar så tror hon att det är
    okej att killar gör vad som helst."

  174. Vi började snacka om jämställdhet.

  175. Det är jätteviktigt för unga killar
    att ha en äldre man-

  176. -som kan vägleda en.

  177. I den här situationen, exakt. Känner
    du igen dig själv nånstans i det här?

  178. Hur tänker du då?

  179. Man vet att man har haft en period
    där man var lite mer macho-

  180. -och det är lätt att sudda bort det.

  181. Jag har alltid har stått över det-

  182. -och jag har lärt mig så mycket
    i och med projektet-

  183. -så jag är liksom förbi det där.

  184. Om man går in i ett omklädningsrum
    där grabbarna är typ tjugo år-

  185. -skulle de säga samma sak.

  186. "Jag är förbi det. Kanske när jag var
    sexton. Nu är jag äldre." Förstår du?

  187. Ja... Men jag är väldigt
    mycket äldre. Jag är ju inte...

  188. Jag är väldigt mycket äldre.

  189. Hur kändes det där, egentligen?

  190. -Han sa ju en och annan sanning.
    -Ja, det är just det.

  191. Jag tänker att...han kanske har rätt.

  192. Jag kanske faktiskt inte
    bottnar i det här.

  193. Det är jättehärligt att ge nån
    en komplimang, men hur mottas den?

  194. Vad är det för komplimang man ger?
    Är den sexuellt laddad?

  195. Det är skillnad på "bra jobbat"
    och "snygga pattar".

  196. Men kom igen! Om du flörtar med nån
    som inte är intresserad - lägg ner!

  197. Vi tänker att om nån inte
    är intresserad ska man försöka mer.

  198. Nej! Bara sluta. Släpp det.

  199. Det där beror på hur man kramar nån.

  200. Det normala när man träffar nån
    man knappt känner är en kort kram-

  201. -inte att trycka underlivet mot den
    som en frustrerad hund.

  202. Om man märker att den andra inte
    vill kramas sträcker man fram handen.

  203. Vi lever med en massa sociala koder.

  204. Tillämpa dem på sex och samtycke.

  205. Madeleine? Hej.

  206. Jag håller på med ett projekt...

  207. ...och jag träffade en kille
    som heter Rogerio.

  208. Han pratar med unga män om deras
    problem i förhållande till kvinnor.

  209. Då tänkte jag att jag
    kanske måste rannsaka mig själv.

  210. -Jag måste prata mer med kvinnor.
    -Det är en bra start.

  211. Jag måste rannsaka mig själv, och det
    kan jag göra i samtal med kvinnor.

  212. Jag tycker att det är viktigt
    att...kvinnor tar för sig mer.

  213. Vi killar är vana vid patriarkatet.
    Vi tar för oss naturligt.

  214. -Ni får inte hamna i offerrollen.
    -Du heter Musse, va?

  215. -Du gjorde väl en "I have".
    -Exakt! Man måste rannsaka sig själv.

  216. -Hur gick det för dig?
    -Alltså...

  217. -Det föll inte i så god jord.
    -Nej...

  218. -Är det min kaffe?
    -Den är din. Tack, snälla!

  219. Musse, vet du? Jag är skitirriterad.
    Du kan inte prata om offer.

  220. Varför pratar du om offer?
    Offer hit och dit...

  221. Fatta en sak. Inga kvinnor vill vara
    offer. Men man kanske är det ändå.

  222. De flesta har varit det. Jag har
    varit det. Men det spelar ingen roll.

  223. Ditt problem är att du pratar mer
    än du lyssnar. Du pratar och pratar.

  224. Ring upp nån du respekterar
    tillräckligt mycket för att lyssna.

  225. -Nån du kan lyssna på. Jag drar nu.
    -Men Ulrika, snälla...

  226. Snälla, kom tillbaka! Kan jag inte
    bara få dricka upp mitt kaffe?

  227. Ulrika!

  228. -Hallå?
    -Tjena, Mi. Jag vill prata med dig.

  229. -När kan vi ses?
    -Jag vet inte... Kanske sen?

  230. -Jag sitter och jobbar nu.
    -Det är lite akut. Så fort det går?

  231. -Kan du inte ringa mig?
    -Är du sjuk?

  232. Nej, jag håller på med metoo.
    Jag behöver prata.

  233. Är det jobbet?
    Alltså, Musse... Jag måste jobba.

  234. -Jag skulle kunna...
    -Ring när du är klar, bara.

  235. -Jag ringer när jag kan.
    -Hej.

  236. Shit, vad hon var svår.

  237. Vem ska jag träffa då?

  238. -Mamma?
    -Musse! Hej. Härligt.

  239. -Välkommen. Jag kan ta den här.
    -Tack.

  240. Tänker du på mig
    som en jämlik person?

  241. Det finns en grej som du gör
    som jag blir irriterad på-

  242. -särskilt när du gör det mot tjejer.

  243. Du ska skoja på ett sätt
    som inte är så trevligt.

  244. -På ett sexistiskt sätt?
    -Nej, det tycker jag inte.

  245. -Det är lite...
    -...gubbigt?

  246. -Lite dominant.
    -Jag har varit i mycket machomiljöer.

  247. -Hur tror du att det påverkat mig?
    -Du har ganska mycket sånt i dig.

  248. Men på grund av att du är en sån
    omhändertagande och vänlig person-

  249. -lyckas du dölja det där.

  250. -Så jag är trevlig för att dölja det?
    -Nej, jag tror inte att det är så.

  251. Utgångsläget är att du är trevlig-

  252. -men sen
    kommer det här in emellanåt.

  253. Det finns definitivt där.
    Så kan du vara mot mig också.

  254. -Macho?
    -Ja.

  255. Frågan är vad man lägger in
    i "macho". Det är styrandet.

  256. Att man gör någon annan osäker
    på nåt sätt. Då står man över.

  257. -Då är man ju liksom...
    -Styra genom att andra blir osäkra?

  258. Vad vinner du på att vara macho?

  259. Jag tror inte att jag ens tänker på
    att jag vinner nånting på det-

  260. -utan jag tror att jag är så där...

  261. -Av gammal vana?
    -Jag tycker att jag är lite rolig.

  262. -Du har lite att jobba på där.
    -Helvete...

  263. Eller paradis.

  264. Hej! Ursäkta,
    jag hade en tid med en PT nu.

  265. Ja, det är jag som är din PT.
    Vi ska börja med att träna...rumpa!

  266. -Jaha... Vi ska inte värma upp först?
    -Nej, det behövs inte. Nu kör vi!

  267. Så där, ja! Fortsätt så.
    Spänn skinkorna!

  268. När du gör den här övningen är det
    viktigt att du böjer dig framåt.

  269. -Jävlar, vilka tuttar...
    -Ursäkta?

  270. Det ser ut som att du puttar nåt
    när du gör den där övningen.

  271. Jag kan tycka att det är jobbigt.
    En massa tjejer tittar på en.

  272. Jag förstår precis. Det är inte okej.
    Här har vi en policy mot sånt.

  273. Det är ju bra.

  274. Rullar det?

  275. -Vad skönt att du kunde komma.
    -Jag känner att vi måste snacka lite.

  276. Jag vill inte vara med.

  277. Jag vill inte vara den personen som
    uppfostrar dig till en bättre man.

  278. -Det behöver du inte. Jag har frågor.
    -Du får prata med nån annan.

  279. -Vem ska jag prata med?
    -En kille. Det är inte mitt ansvar.

  280. -Men det är bäst att prata med dig.
    -Killar är också människor.

  281. Det går inte att prata med dem!

  282. Jag vet inte...

  283. Vad ska vi prata om?

  284. Vi ska reflektera lite över vilka vi
    har varit i olika situationer.

  285. Och sånt. Lite om vilka vi är som män
    i förhållande till kvinnor.

  286. Börja du, så tänker jag medan.

  287. Ja...

  288. Jag ska bara ta lite sats först.

  289. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Metoo och jag

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett år efter metoo ställer sig Musse Hasselvall frågan hur han egentligen är som man. Är han jämlik på riktigt eller poserar han bara för att plocka poäng? Han försöker en ny strategi - att prata med kvinnor. Men det går inte som han tänkt. Hans sista halmstrå är hans egen mamma, Elisabeth. Tycker hon att han är en jämlik person? Hennes svar får honom att inse att han har lite att jobba på. Programmet är en omarbetad version av avsnitten Metoo, gäller det verkligen mig? och Metoo - vägen till insikt.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Genusfrågor, Idrott och samhälle, Jämställdhet, Kvinnosyn, Könsroller, Pojkar, Samhällsvetenskap, Sexuella trakasserier, Skolans socialpsykologi, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9, Gymnasieskola

Alla program i PK-mannen

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Livet som macho

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvall försöker förklara för sina kompisar på boxningsklubben vad normkritik är och att en mansnorm råder bland dem. Är det till exempel okej att de kallar varandra för kärring eller bög när det går dåligt? För att bättre förstå hur mansnormer kan påverka träffar Musse Anton Hysén som är en av få öppet homosexuella killar i fotbollsvärlden. Han berättar om hur han påverkats av att ständigt få höra bög som skällsord. Men vad är egentligen mans- eller maskulinitetsnormer? Luis Lineo förklarar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Får man säga handikappad?

Avsnitt 2 av 6

Musse Hasselvall ska ta reda på hur personer med normbrytande funktionsvariation blir bemötta i samhället. Han besöker Förbundet unga rörelsehindrade och ordförande Björn Kellerman Häll berättar för Musse vilka ord och begrepp han bör använda och vilka frågor han bör undvika att ställa. Musse möter Samsey Saine för att prata om hans upplevelser av att leva med en funktionsnedsättning. Dessutom förklarar forskaren Christine Bylund vad funktionsnormen är och vad som kan hända om man inte passar in i den.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Hur ser en svensk ut?

Avsnitt 3 av 6

Musse Hasselvall träffar några av sina vänner som upplevt att få sin svenskhet ifrågasatt. Även Musse har påpekat för dem att de inte tillhör svensknormen. Det gjorde Senan, Sascha och Tonton arga. För att gottgöra dem bjuder Musse ut dem på middag. Musse möter också ståuppkomikern Shanthi Rydwall-Menon som berättar hur det var att växa upp på Värmdö i Stockholms skärgård och vara den enda personen som rasifierades. Och författaren Qaisar Mahmood reder ut begreppet svensknorm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ibland skrattar jag åt bögskämt

Avsnitt 4 av 6

Musse Hasselvall hälsar på hos sin kompis Apollo för att reda ut en gammal konflikt. Apollo ville börja träna MMA och Musse tyckte att han skulle komma ut som homosexuell på klubben innan han började träna. Apollo tog illa upp och Musse försöker förstå varför. Han åker också till Göteborg och träffar Caroline Eriksson som är funkisaktivist och queer. De pratar heteronorm och hur den även begränsar homosexuella. Anna Adeniji förklarar vad heteronorm är.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är tjock lika med ful?

Avsnitt 5 av 6

Musse Hasselvall pratar med Cassandra Klatzkow som använder sociala medier till att motverka kroppshat. Något som hon själv lidit av nästan hela sitt liv. Enligt Cassandra är pressen på tjejer att uppfylla utseendenormer fortfarande starkare än den är för killar. Medieforskaren Anja Hirdman ger oss historiken bakom kroppsfixering hos kvinnor och analyserar varför sociala medier är överfyllda av kvinnokroppar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Ska jag säga hen eller den?

Avsnitt 6 av 6

Musse Hasselvall drabbas av normkritisk utmattning och börjar tycka att det är svårt att göra rätt hela tiden. Inför en intervju med en transperson blir han nervös och söker stöd hos sin kompis Isabelle som jobbar med transfrågor på RFSL. Musse hälsar på hos Robin Aronsson som är transkille. De pratar om känslan att vara född i fel kropp och att det behövs fler positiva skildringar av transpersoner. Sexualupplysaren Zafire Vrba förklarar begreppen binär, cis och transsexuell. Vi besöker dessutom The Cis-office där alla är extremt fixerade vid att visa sin könstillhörighet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo, gäller det verkligen mig?

Avsnitt 1 av 6

Musse Hasselvalls alter ego, PK-mannen, tycker själv att han kommit väldigt långt i sin medvetenhet kring normer och jämlikhet efter förra säsongen. Att han rent av är fullärd. Men nu får han träffa Hilda, en gymnasieelev som var med och startade #räckupphanden, ett upprop om sexuella övergrepp och trakasserier i skolan. Hon får honom att tänka ett varv till kring sina egna värderingar och vart de kan leda. Vi får också metoo-historik och en kort scen om vad som kan hända i en bar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Där jag bor finns ingen arbetarklass

Avsnitt 2 av 6

Musse hamnar i dispyt med sin kompis Senan om deras olika bakgrunder. Senan menar att han som arbetarklasskille från en utsatt förort inte haft samma förutsättningar som Musse. Musse själv ifrågasätter om arbetarklassen ens finns längre? De två påbörjar en resa genom Stockholms segregerade bostadsområden.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

En duktig ateist

Avsnitt 3 av 6

Musse tycker själv att han är tolerant och öppen inför andras tro, men egentligen vet han inte så mycket om religioner och deras betydelse för människor. Han följer med sin kompis Vatche till en armenisk gudstjänst. Efteråt blir de irriterade på varandra. Musse beskyller Vachte för att vara en hycklare och Vachte tycker att Musse är okunnig och taktlös. Vi får också höra ett faktainslag om sekularitetsnormen och en sketch där en tonårsdotter "kommer ut" som religiös i ateistisk familj.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Är lantisar inskränkta?

Avsnitt 4 av 6

Musse och Senan åker till Mellerud som fått utmärkelsen Årets håla 2016. På vägen dit blottar de inbitna stockholmarna sina fördomar om landsbygden. Främst att folk är fördomsfulla och ofta rasister. De träffar Petter som driver en ungdomsgård och som håller på att lära sig arabiska. De hänger med mellerudsbor och testar Mellerud special, våffla med korv, mos och lingonsylt. Dessutom faktainslag om storstadsnormen, och sketch om fördomar som nollåttor och lantisar kan ha om varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo - vägen till insikt

Avsnitt 5 av 6

Musse tror att det mest är unga killar som kan ha ett problematiskt beteende. Han åker till Finspång och möter Rogerio, en 19-årig kille som var med och startade Locker room talk. Det är en ideell förening som pratar med unga killar i idrottsvärlden om schyssta värderingar och jämlikhet. Rogerio tycker att Musse måste bli medveten om sina egna misstag innan han kan bli en bra förebild. Musses mamma säger att Musse är macho - men bra på att dölja det. Det är dags för PK-mannen att börja sin resa mot att bottna på riktigt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Gymnasieskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaPK-mannen

Metoo och jag

Avsnitt 6 av 6

Ett år efter metoo ställer sig Musse Hasselvall frågan hur han egentligen är som man. Är han jämlik på riktigt eller poserar han bara för att plocka poäng? Han försöker en ny strategi - att prata med kvinnor. Men det går inte som han tänkt. Hans sista halmstrå är hans egen mamma, Elisabeth. Tycker hon att han är en jämlik person? Hennes svar får honom att inse att han har lite att jobba på. Programmet är en omarbetad version av avsnitten Metoo, gäller det verkligen mig? och Metoo - vägen till insikt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Föräldrar

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och bli älskad för den man är. Vi träffar Tove som inte har haft det så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd hemma. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hunteerinkia meänkielelä

Rahat ei riitä

Alla dina kompisar ska dra på en resa tillsammans, men du har inte råd att hänga med. Vad gör man när man är den enda fattiga i kompisgänget? Panelen diskuterar hur man kan råda bot på sin dåliga studentekonomi.