NPF-podden

Om NPF-podden
För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

En mamma får råd av experterna
om sonens toalettbesök på fritids.Det jag märker är att när han
går över från skolan till fritids--så märker vi att han kissar på sig,
och inte torkar sig ordentligt.Han kan sitta med bajs i timmar.
Det är ett tecken på stress.
Varför tror du att han är stressad?En del tror jag är
att strukturen försvinner för honom.Sen kissar han gärna på sig
om han blir uppspelt och glad.För det är en glad kille, generellt.
Kan han kissa på sig
när han är upptaget med nåt?-Jajamänsan.
-Det är också ganska vanligt.När man blir glad, uppspelt och
exalterad så glömmer man att kissa.-Han känner ju inte av det.
-Han behöver bli påmind om toan.Jo, och då kan de skicka honom
på toaletten, för vi har sagt till--men ingen ser till att han går in.
När han går in, så glömmer han saker.
Dilemmat är oftast tiderna,
att när lärarna släpper ansvaret--så går ju det över till fritids.
Det överlappar ingenstans.Det kan vara svårt med informationen.
Men en sån sak är bra att lyfta upp.Man behöver tänka på att hitta
vägar att föra över informationen.Det går att göra, bara man är
medveten om att det är viktigt.Jag tänker på, när han är på skolan,
går han på toaletten? Hur gör de?Ja, i den mån det går. Innan han blev
medicinerad så skickades han på toa--och så hittade de honom
i gympasalen. Ja, alltså så.Du vet, kommer det nåt längs
med vägen så är han bortkollrad.Då glömmer han vad han ska göra.
Jag kan komma på det hemma med,
man ber honom gå på toaletten--och så kommer han halvvägs.
Sen så är nånting i vägen.Så han behöver ha lite koll.
Man behöver ha koll i förflyttningar.Jag jobbar med ett danskt begrepp,
en rephållare.Det är inte en person som gör jobbet,
men kollar att det blir gjort.Det handlar om att en i personalen
får funktionen att kolla.Så när han behöver gå på toa-
-är det nån med honom
och hjälper honom.Man har en som vet att jag har som
extra uppgift att hålla extra koll.Ja, det är ett jättebra förslag.
Det behöver vara nån som är ansvarig-
-för på fritids är det ofta så
att alla är ansvariga.Då har vi tendensen att inte engagera
oss och hoppas att nån annan tar det.Där kan det vara bra att ha en person
som har koll på att sakerna händer.Textning: Beatrice Cronholm
www.btistudios.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Syskon hamnar i skymundan
Avsnitt 34
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
En pojke har nyligen fått diagnoserna högfungerande autism och ADHD. Hans mamma vill ha tips på hur fritids kan bli bättre på att hjälpa sonen med till exempel toalettbesök. Dessutom är hon orolig för storebror som hon känner allt för ofta hamnar i skymundan. Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.
- Ämnen:
- Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
- Ämnesord:
- Barn med adhd, Barn med autism, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Fritidshem, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Syskon
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i NPF-podden

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Starka känsloutbrott
Avsnitt 1
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lillasyster härmar storasysterns adhd
Avsnitt 2
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bara sitta och spela dataspel
Avsnitt 3
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inreda och anpassa klassrummet
Avsnitt 4
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Få slut på syskonbråk
Avsnitt 5
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad göra med en skolarbetsvägrare?
Avsnitt 6
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hjälp, vi ska flytta!
Avsnitt 7
Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Belöna eller bestraffa?
Avsnitt 8
Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vägrar att gå till förskolan
Avsnitt 9
En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur ska jag orka med tre barn?
Avsnitt 10
Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sommarlovsrutiner
Avsnitt 11
En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tics
Avsnitt 12
En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Utbrott för minsta lilla grej
Avsnitt 13
En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur blir alla en del av klassen?
Avsnitt 14
Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sluta med blöja
Avsnitt 15
Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning