Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Sonen accepterar inte nya sambonDela
  1. En mamma pratar om sin 10-årings
    problem med den nya bonusfamiljen.

  2. Han klarar inte av mindre barn.
    Det är jobbigt med den 5-åriga sonen-

  3. -och med min sambo.

  4. Det är jobbigt när jag får
    uppmärksamhet från andra.

  5. Då lägger jag inte
    all uppmärksamhet på honom.

  6. Sen en månad tillbaka
    så fungerar absolut ingenting.

  7. Jag får inte prata med min sambo,
    utan jag ska fokusera på min son.

  8. Om jag råkar säga fel namn
    till min bonusson, som "gubben"-

  9. -så blir det ett jätteutbrott
    som kan pågå länge.

  10. Han blir jättearg och skriker,
    svär och har sönder saker.

  11. Han förföljer mig runt i huset,
    så att jag inte pratar med andra-

  12. -eller ger nån annan uppmärksamhet.
    Jag kan inte hantera att han bor här.

  13. Jag har blivit jätterädd för vad som
    ska ske, så just nu har vi en paus.

  14. Men han ringer dagligen och säger att
    han vill bo här och ska sköta sig.

  15. Han ber att få komma. Men vi måste
    göra upp en plan så att alla mår bra.

  16. För han stjäl uppmärksamhet från sin
    syster, som jag inte får ägna mig åt.

  17. Det har jag inte fått göra på länge.
    Han vill att jag gör slut med sambon.

  18. Hur ser er vardag ut med
    förutsägbarhet och sådana saker?

  19. Det är sällan som jag bokar in saker.

  20. Kommer det tätt inpå så fungerar inte
    det. Han vill veta vad som händer.

  21. Han vill vara hemma. Om han kommer
    på nåt, så ska det ske på en gång.

  22. Det ser ganska likadant ut, men
    helger förbereds han inte alltid.

  23. Förberedelserna,
    är de bara att ni pratar om det-

  24. -eller får han också en lista med
    det ni ska göra? Det behöver han nog.

  25. Nej, det blir oftast muntligt.

  26. Jag skulle kunna ordna ett schema
    så att han ser tydligare.

  27. Jag tror att det är viktigt,
    för pappans auktoritära sätt funkar.

  28. Det är förutsägbarheten, men du
    kan öka den utan att bli auktoritär.

  29. -Det vill vi ju hellre.
    -Ja.

  30. Men nu har det verkligen krockat
    mellan honom och min sambo. Det är...

  31. Han vill inte tilltala honom,
    och kommer han hit säger han svärord-

  32. -och sen ska han inte ha med honom
    att göra. Hur kan man lösa det?

  33. Tänker du att han har det bra
    hos din exman?

  34. -Så när han är där, känns det bra?
    -Absolut. Ja, men det gör ju det.

  35. Det kanske är det lugnaste
    att han bor hos pappan-

  36. -och att ni börjar träffas,
    du och din son, utanför hemmet?

  37. Alltså gör saker som inte är
    knutna till hemmet, utan de andra.

  38. Och att man på nåt vis börjar om.
    Men då krävs det att din exman-

  39. -är hjälpsam i förhållande till dig
    och att det presenteras tillsammans.

  40. "Så här är det, så här gör vi."
    Vi är båda liksom överens.

  41. Och att man gör det väldigt tydligt.

  42. Det här med "så gör vi" behöver han
    nog lite mer av. Det är tydlighet.

  43. När vi tappar det,
    så vet han inte var han har oss.

  44. Det är tydligt att säga "Jag
    kallar lillkillen gubben ibland."

  45. "Det är okej." Man kan säga att du
    är också min lilla gubbe, och mer-

  46. -för du är min biologiska son.

  47. Och sambon, ge honom en puss, för så
    gör vi. Skapa tydlighet omkring det.

  48. Han får explodera,
    men efter tre gånger låter han bli.

  49. Därför tänker jag att man ska börja
    i en liten skala, så att det lyckas.

  50. Vi träffas en timme, vi gör detta,
    vi har det bra. Och sen är det bra.

  51. Så gör vi. Och sen att man successivt
    bygger på det, så att du orkar-

  52. -för man måste orka vara tydlig.

  53. Textning: Beatrice Cronholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Sonen accepterar inte nya sambon

Avsnitt 36

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En mamma har stora bekymmer med sin 10-åriga son sedan hon och barnen flyttade ihop med en ny man och hans barn. Sonen vill tvinga henne att göra slut med sambon och blir våldsam när han inte får som han vill. Hur ska de få ett familjeliv där alla trivs? Och vad är skillnaden mellan att anpassa och att tassa? Logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén handleder på telefon.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Familj och samlevnad, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Barnfamiljer, Föräldrar till barn med funktionsnedsättning, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Samlevnadsproblem, Sociala frågor, Styvfamiljer
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gränssprängarna

Dalecarlia Cup

Efter all träning är det äntligen dags för Gränssprängarna att resa till Borlänge för att deltaga i Dalecarlia cup. Kampen för att få vara med i fotbollscupen har varit hård och förväntningarna är höga. Hur långt kommer man att nå med sin glöd?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.