Titta

Vägen till Fredspriset

Vägen till Fredspriset

Om Vägen till Fredspriset

Hör berättelsen om ett antal fredsaktivister och deras väg till Nobelpriset. Men också om människorna som upplevt krig och svält och vars liv förändrades till det bättre, tack vare fredspristagarnas arbete. Hur ser situationen ut på plats idag och vad tror de om framtiden? Det är berättelser om stora framgångar för freden men också personliga uppoffringar.

Syfte

Serien tränar förmågan att förstå och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv och ger också förståelse för hur arbete för fred kan stärka mänskliga rättigheter och minska förtryck.

Till första programmet

Vägen till Fredspriset : FredsmäklarenMaterialDela
  1. Namibia är Afrikas sista koloni,
    ockuperat av grannlandet Sydafrika.

  2. Den svarta befolkningens missnöje
    växer. Ett inbördeskrig bryter ut.

  3. Då skickar FN en av världens
    främsta förhandlare till Namibia-

  4. -med uppdraget att få forna dödsfien-
    der att mötas vid förhandlingsbordet.

  5. Med ord, inte vapen, leder han
    Namibia till självständighet.

  6. Hans namn är Martti Ahtisaari.

  7. Kommer du?

  8. Nahas Angula var minister
    i Namibias första regering någonsin-

  9. -efter decennier
    av sydafrikansk ockupation.

  10. Nu återvänder han till platsen där
    en ny nation föddes för 28 år sen.

  11. Dagen då självständigheten firades
    på denna stadion glömmer han aldrig.

  12. Dagen när Sydafrikas flagga togs ner-

  13. -och Namibias flagga
    hissades för första gången.

  14. Den här stadion var full av människor
    från Namibias alla fjorton regioner.

  15. Den sidan hade reserverats för gäster.

  16. Där satt förstås även vår nya president.
    Det var där han svors in i ämbetet.

  17. Afrikas sista koloni har
    från denna stund återfått sin frihet.

  18. Det var ren glädje. Jag kan knappt
    beskriva känslan så här 28 år senare.

  19. Landet hade äntligen blivit själv-
    ständigt efter en lång, utdragen kamp.

  20. Men historien hade sett annorlunda ut
    utan Finlands framtida president-

  21. -Marti Ahtisaaris smarta diplomati
    och stora engagemang.

  22. Ett engagemang som föds
    när han tvingas uppleva följderna-

  23. -av en fientlig ockupation.

  24. Delar av barndomen spenderar han
    i östra Finland, i området Karelen.

  25. När Martti bara är några år gammal
    invaderas landet av ryska soldater.

  26. Familjen Ahtisaari tvingas fly
    västerut för att bo hos släktingar.

  27. Jag var bara två år gammal
    när Sovjetunionen anföll mitt land.

  28. Min mors släkt
    kom från Vuoksela i Karelen.

  29. Dit åkte vi så ofta vi bara kunde-

  30. -innan vi fick flytta från den delen
    som Sovjetunionen tog från Finland.

  31. Martti Ahtisaari
    får flytta en hel del i unga år.

  32. Det förberedde honom inför det kring-
    flackande yrkesliv som väntade honom.

  33. Jag förstod snabbt att jag hade blivit
    någon som ständigt befann sig på flykt-

  34. -och att jag fick göra det bästa
    av situationen där jag befann mig.

  35. I mitten av 80-talet
    står Ahtisaari inför ännu en flytt-

  36. -som ska förändra hans liv.

  37. FN:s säkerhetsråd har
    efter år av diskussioner enats om-

  38. -hur man ska gå vidare
    i Namibiafrågan.

  39. Ansvarig för fredsprocessen på plats
    blir finländaren Martti Ahtisaari-

  40. -som då är ambassadör i Tanzania där
    han har knutit värdefulla kontakter.

  41. Tanzania var en viktig plats
    där det fanns många befrielsekämpar.

  42. Representanter för befrielserörelsen.

  43. Jag lärde mig att bemöta
    moçambikier och rhodesier.

  44. Det var en värdefull lärdom för mig.

  45. På planet från Frankfurt
    till Namibia satt det FN-sändebud-

  46. -som i morgon ska inleda frigörelse-
    processen från Sydafrikas kolonialism.

  47. Martti Ahtisaari välkomnades-

  48. -av generaladministratören och de FN-
    befälhavare som ska överse processen.

  49. Familjen Ahtisaari flyttar nu till
    Jenner Street i huvudstaden Windhoek.

  50. FN-delegationen, ledd av Ahtisaari,
    upprättar ett högkvarter i närheten-

  51. -redo att påbörja fredsprocessen.

  52. I morgon börjar övergångsperioden.

  53. Dess enda syfte är
    genomförandet av fria och rättvisa val-

  54. -i vilka folket ska utse ett parlament
    som ska upprätta en konstitution.

  55. Men situationen på plats ska snart
    visa sig mycket komplicerad.

  56. Namibia är i det här läget
    Afrikas sista koloni.

  57. Inspirerade av frihetsrörelsen
    i grannländer som Zambia-

  58. -har den svarta befolkningen
    bildat ett politiskt parti:

  59. South West African
    People's Organization.

  60. Man har startat ett gerillakrig
    mot den sydafrikanska regimen-

  61. -som svarar med att sätta in
    tung militär och inte viker en tum.

  62. Efter år av strider-

  63. -är parterna långtifrån redo
    att sätta sig vid förhandlingsbordet.

  64. Ett mycket tufft läge för mannen med
    ansvaret för fredsförhandlingarna.

  65. Nahas Angula minns det låsta läget.

  66. Han hamnade i en mycket svår sits.

  67. Många hyste farhågor och oro.

  68. Inga förtroendebyggande åtgärder
    mellan parterna hade vidtagits.

  69. Det rådde misstänksamhet och misstro.

  70. AHTISAARI, ÄR DU OPARTISK?

  71. Den sydafrikanska apartheidregimen
    bildade ett nytt politiskt parti där.

  72. DTA förkortades partinamnet till.

  73. En av mina sydafrikanska vänner sa:
    "Vet du vad DTA står för?"

  74. DTA var en förkortning för
    Democratic Turnhalle Alliance.

  75. Han sa: "DTA står egentligen för
    'Don't Trust Ahtisaari'."

  76. Det förekom rykten om att
    sydafrikanerna tänkte klå upp Ahtisaari.

  77. Lyckligtvis åkte inte Ahtisaari-

  78. -till platsen där han skulle
    ha misshandlats. Så det hände saker.

  79. Det är nu Ahtisaaris egenskaper
    som medlare verkligen prövas.

  80. Med sin lärarbakgrund och
    erfarenhet av kommunikationsfrågor-

  81. -är han övertygad om att det alltid
    går att hitta en kompromiss-

  82. -bara man pratar med varandra.

  83. Jag hade tjänstemannabakgrund.
    Jag var inte politiker.

  84. Vi kunde samtala som yrkesmänniskor.
    Detta ömsesidiga förtroende var viktigt.

  85. Vi visste att till syvende och sist-

  86. -skulle vi göra allt vi kunde för att
    Namibia skulle bli självständigt.

  87. Som ledare för FN-trupperna är han
    bl.a. ansvarig för att alla soldater-

  88. -från båda läger drar sig tillbaka
    till sina ursprungsbaser-

  89. -så att flyktingar och krigsfångar
    kan återvända hem.

  90. Men innan förhandlingarna hinner
    komma i gång händer något oväntat.

  91. Fredsprocessen
    hänger på en skör tråd.

  92. FN:s särskilda sändebud Martti Ahtisaari
    flög på akutuppdrag till stridsområdet.

  93. Myndigheterna bekräftade att över 160
    gerillasoldater och 19 poliser dödats.

  94. Vi hade enats om att de namibiska
    styrkorna skulle stanna i Angola.

  95. Sydafrikanerna skulle stanna
    på de baser dit de hade anvisats.

  96. Men sen inträffade en olycklig incident.

  97. Ledare inom Swapo-

  98. -bad några av de militära styrkorna
    att återvända till Namibia.

  99. När de korsade gränsen
    lämnade sydafrikanerna sina baser.

  100. Händelserna väckte viktiga frågor:

  101. Var befann sig FN:s fredsbevarande
    styrkor? Hur påverkas Namibias framtid?

  102. Jag kunde inte förhindra det.

  103. Swapos agerande var olagligt.

  104. Stridigheter bröt ut,
    och tyvärr miste många namibier livet.

  105. Jag kritiserades.

  106. Men om jag inte hade tillåtit
    sydafrikanerna att göra som de gjorde-

  107. -hade vi fått packa ihop och resa hem.

  108. Visst blir man ursinnig
    när den här typen av misstag begås-

  109. -men man får försöka städa upp i röran.

  110. Mot alla odds lyckas Ahtisaari rädda
    fredsprocessen från att braka samman.

  111. Efter alla motgångar är
    samtliga parter redo för nästa steg:

  112. Namibias första fria val.

  113. Valdagen var Dagen D.
    Det var en dag då alla stod i kö.

  114. Köerna var långa. Många väntade länge
    bara för att få rösta.

  115. Det var nog de mest välobserverade val-

  116. -som någonsin har hållits.

  117. Vi njöt i fulla drag, och jag var
    oerhört stolt över mina kolleger.

  118. Samma kväll står det klart att SWAPO-

  119. -partiet som har gått i bräschen
    för frihetskampen, har vunnit stort.

  120. Swapo har vunnit landets första fria val
    efter över 20 års kamp mot ockupationen.

  121. Hej då, Sydafrika. Välkommen Namibia!

  122. Martti Ahtisaari hyllas som en hjälte
    för sin del i fredsprocessen.

  123. Det är väldigt givande.

  124. Jag har fått ut mer av upplevelsen
    än vad namibierna har fått ut av mig.

  125. Jag blev mycket stolt två år senare-

  126. -när det namibiska parlamentet utsåg
    mig och min fru till hedersmedborgare.

  127. Och fler utmärkelser har det blivit.

  128. 2008 får Martti Ahtisaari kröna
    en lång och framgångsrik karriär-

  129. -med Nobels fredspris för sina
    samlade fredsinsatser världen över.

  130. Ahtisaari har starka band till landet
    där han fortfarande är en ikon.

  131. Flera namibiska barn bär hans finska
    namn som ett tecken på uppskattning.

  132. Liksom den här skolan, vilket säkert
    gläder en gammal lärare lite extra.

  133. En skola där eleverna
    dessutom får lära sig lite finska.

  134. Om det är något som superförhandlaren
    och skolbarnen har gemensamt-

  135. -är det att utbildning är avgörande
    för att en demokrati ska fungera.

  136. Jag gillar lärarna. De är bara bäst!

  137. Utan utbildning kan man inte göra
    vissa saker i livet eller få en inkomst.

  138. Ingen vill anställa en outbildad person.

  139. Man lär sig att bli en bättre människa.

  140. Vi lär oss mer om världen
    och de förbereder oss för yrkeslivet.

  141. Jag hade fantastiska lärare.

  142. Som lärare måste man förstås
    ha god ledarskapsförmåga.

  143. Men man får aldrig bli tråkig.

  144. Översättning: Lisa Albright
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Fredsmäklaren

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

1989 är Namibia Afrikas sista koloni, ockuperat av grannlandet Sydafrika. FN skickar en av världens främsta förhandlare till Namibia med ett svårt uppdrag: att få forna dödsfiender att mötas vid förhandlingsbordet. Med samtal i stället för vapen leder han Afrikas sista koloni till självständighet. Hans namn är Martti Ahtisaari. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga

Ämnesord:
Ahtisaari, Martti, 1937 -, Biografi, Fredsarbete, Fredsfrågor, Förenta nationerna, Historia, Internationella relationer, Kolonier, Namibia, Namibias historia, Nedrustning, Nobels fredspris, Samhällsvetenskap, Sydafrika
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Vägen till Fredspriset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Malalas kamp

Avsnitt 1 av 8

I norra Pakistan inför talibanerna förbud, förstör skolor och tystar alla oliktänkande med våld. Då höjer en modig flicka rösten. Trots dödshot så riskerar hon sitt eget liv när hon tar upp kampen för flickors rätt till utbildning i Pakistan. Hennes namn är Malala Yousafzai. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Mandela och de Klerk

Avsnitt 2 av 8

Den ene är en av de främsta symbolerna för kampen för frihet. Den andre representerar en av världens mest hatade regimer. Ingen anar att dessa två män ska mötas, tillsammans avsluta den hårda raspolitik som kallas apartheid och skapa demokrati i Sydafrika. 1993 fick de fredspriset. Deras namn är Nelson Mandela och Frederik Willem de Klerk. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Henri Dunants revansch

Avsnitt 3 av 8

När handelsmannen Henri Dunant 1859 blir vittne till ett blodigt slag förändras hans liv. Han möter många soldater och civila i nöd och organiserar hjälparbetet med att vårda de skadade. I sin hemstad Genève startar han sedan arbetet med det som skulle bli den första Genèvekonventionen och ligga till grund för organisationen Röda Korset. Vi möter också den svenska barnmorskan Maya Vergara Guerra. Hon arbetar i Libanon med flyktingar från kriget i Syrien. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Fredsmäklaren

Avsnitt 4 av 8

1989 är Namibia Afrikas sista koloni, ockuperat av grannlandet Sydafrika. FN skickar en av världens främsta förhandlare till Namibia med ett svårt uppdrag: att få forna dödsfiender att mötas vid förhandlingsbordet. Med samtal i stället för vapen leder han Afrikas sista koloni till självständighet. Hans namn är Martti Ahtisaari. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Atombombens fiende

Avsnitt 5 av 8

Atombomben är vår världs mest förödande vapen. Vi möter två kvinnor som kämpar för ett förbud mot kärnvapen. Svenska Beatrice Fihn från ICAN tog emot fredspriset tillsammans med Setsuko Thurlow. Setsuko var 13 år när atombomben fälldes över hennes hemstad Hiroshima. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Flyktingarnas beskyddare

Avsnitt 6 av 8

Första världskriget lämnar efter sig ett Europa i ruiner. Miljontals krigsfångar och flyktingar är nödställda. Den norske diplomaten och upptäcktsresanden Fridtjof Nansen överger då sin forskning och tar upp kampen för flyktingarnas rätt. Han tilldelas Nobels fredspris 1922. I programmet träffar vi även Henok som kom till Sverige som flykting från Eritrea, efter fasansfulla upplevelser på Medelhavet. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Jody - minröjaren

Avsnitt 7 av 8

När krigen är över finns de fortfarande kvar, minorna. Ett fruktansvärt vapen som skördar tusentals människoliv varje år. I början av 1990-talet ligger över en miljon minor gömda under marken världen över. Då tar en modig kvinna upp kampen. Nästan på egen hand lyckas hon få organisationer i mer än 60 länder att ställa sig bakom sin vision: en värld helt fri från minor. Hennes namn är Jody Williams, hon tilldelas Nobels fredspris 1997. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Nordirlands fredskämpar

Avsnitt 8 av 8

I mitten av 1970-talet är Nordirland en krutdurk. Konflikten mellan protestanter och katoliker har hundratals år på nacken men nu eskalerar den. Den brittiska militären kallas in, vilket bara leder till mer våld och nya terrordåd. Då startar två kvinnor - en protestant och en katolik - en fredsrörelse som skänker nytt hopp. Deras namn är Betty Williams och Mairéad Corrigan, 1976 tilldelas de fredspriset. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta ¡Pregunta ya!

Bienvenido a Barcelona

Tika Lahne gör ett efterlängtat besök i Barcelona. Vad gör man där? Vad får man absolut inte missa som turist? Barcelona är en av Europas bästa turiststäder, men hur är det när man flyttar dit? Tika träffar Elsa som har bott där i 3 år och avslutar programmet med ett underligt besök i en tvättstuga med egen dj.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Musikalisk resa i Finland

Superstjärna och skolelev

Vi lär känna popstjärnan Robin bättre. Varifrån kommer hans musikalitet, vad har han för okända talanger och varför har han utnämnts till Finlands mest positiva person?