Titta

Vägen till Fredspriset

Vägen till Fredspriset

Om Vägen till Fredspriset

Hör berättelsen om ett antal fredsaktivister och deras väg till Nobelpriset. Men också om människorna som upplevt krig och svält och vars liv förändrades till det bättre, tack vare fredspristagarnas arbete. Hur ser situationen ut på plats idag och vad tror de om framtiden? Det är berättelser om stora framgångar för freden men också personliga uppoffringar.

Syfte

Serien tränar förmågan att förstå och värdera samhällsfrågor ur olika perspektiv och ger också förståelse för hur arbete för fred kan stärka mänskliga rättigheter och minska förtryck.

Till första programmet

Vägen till Fredspriset : Flyktingarnas beskyddareMaterialDela
  1. Första världskriget lämnar efter sig
    ett Europa i ruiner.

  2. Miljontals flyktingar är nödställda.

  3. Europas ledare ser bara på-

  4. -men en norsk kändis ändrar på det.

  5. Han har korsat Grönland
    och åkt till Nordpolen.

  6. Han kämpar för flyktingarnas rätt-

  7. -och lägger grunden för hela FN:s
    flyktingarbete. Fridtjof Nansen.

  8. -Sitt ner och var lugna.
    -Sitt ner och var lugna. Vi ska rädda er.

  9. I dag är många på flykt
    till och genom Europa.

  10. De flyr från krig och förtryck,
    och många tar sig över Medelhavet.

  11. Det är en livsfarlig resa
    som för flera börjar i Libyen.

  12. Det här var
    när det var smugglare i Libyen.

  13. Innan jag åkte till Medelhavet
    så tog jag den bilden.

  14. Henok Fekadu som i dag bor i Sverige-

  15. -är en av alla flyktingar som har
    valt att resa över Medelhavet.

  16. Men han är inte ensam. Enligt
    FN:s organ för flyktingar, UNHCR-

  17. -har nästan två miljoner flyktingar
    kommit samma väg de senaste fem åren.

  18. Flyktingarna som kommer till Europa-

  19. -flyr av samma orsaker som förr i tiden.

  20. Det är krig och förföljelser.
    De vill fly undan våld.

  21. Det har i nästan alla tider rört sig
    flyktingströmmar genom Europa.

  22. En av de största utspelar sig
    efter första världskriget-

  23. -då Europa ligger i spillror.

  24. Kriget har skapat många flyktingar-

  25. -och krigsfångar
    har förts långt bort från sina hem-

  26. -några långt in i Sibirien, och vid
    krigsslutet vandrar fångarna hemåt.

  27. Tusentals svälter och fryser ihjäl
    längs de ryska vägarna.

  28. Nåt måste göras, och det fort.

  29. I Geneve samlas det nya Nationernas
    förbund, en föregångare till FN.

  30. Det bildas efter första världskriget
    för att bevara freden.

  31. Krigsfångarnas öde hamnar på deras
    bord, men de klarar inte uppgiften.

  32. Det krävs nån som kan leda uppdraget-

  33. -och de vänder sig till en av Europas
    superkändisar: Fridtjof Nansen.

  34. Nansen var från Norge,
    ett litet, neutralt land-

  35. -vilket gjorde att han i ett politiskt laddat
    läge sågs som en neutral part.

  36. Han var inte rädd för att ta sig an-

  37. -ett utmanande och svårt jobb.

  38. Nansen är en norsk upptäckare,
    professor och nationalhjälte.

  39. Han korsade Grönland på skidor-

  40. -och han leder en expedition mot
    Nordpolen. Det gör honom världskänd-

  41. -och skapar ett intresse hos Nansen
    för internationellt samarbete-

  42. -men han tvekar ändå inför förfrågan
    från Nationernas förbund.

  43. "Varför ska de ha en universitets-
    professor till en sån uppgift?"

  44. Nansen tackar ja. Han har berörts av
    rapporterna om svältande krigsfångar.

  45. Nansen åker till Moskva
    för att förhandla om krigsfångarna-

  46. -men han får problem på en gång.

  47. Sovjetregimen vill inte erkänna NF.

  48. Nansen provar då att förhandla som
    privatperson, och hans kändisskap-

  49. -och hans förmåga att snabbt hitta
    unika lösningar kommer väl till pass.

  50. Han får låna lok och vagnar
    för att transportera fångarna-

  51. -från stäpperna till Östersjökusten.

  52. Nu behöver Nansen fartyg för att
    föra fångarna vidare över havet.

  53. Engelsmännen har beslagtagit många
    tyska fartyg som Nansen lyckas hyra.

  54. De gamla krigsfartygen blir fredens
    armada. Aktionen blir en succé-

  55. -och krigsfångarnas långa resa
    är äntligen över.

  56. Krig och förtryck tvingar
    i alla tider människor på flykt.

  57. Henok Fekadu från Eritrea
    hamnar i konflikt med landets regim-

  58. -och tvingas fly.

  59. Den här bilden tog jag sista veckan.

  60. Henoks syster vill ha ett minne
    av honom om de aldrig ses igen.

  61. Min syster bestämde att hon måste ha
    en bild kvar om jag skulle dö.

  62. Nu börjar Henoks långa flykt.

  63. Med hjälp av smugglare tar han sig
    genom öknen till Medelhavskusten.

  64. Efter en lång väntan i hamnen förs
    han en sen kväll till en risig båt.

  65. Så fort jag såg båten tänkte jag:
    "Jag klarar mig inte hela vägen."

  66. Jag släppte hela mitt liv.

  67. Henok, som är 16 år,
    lastas under däck.

  68. Många fruktar för sina liv.

  69. Situationen är desperat för dem-

  70. -så de ger sig ut på farliga resor
    för att finna trygghet.

  71. Båten färdas på natten för att inte
    bli upptäckt. Det är en lång resa-

  72. -tätt sammanpackade i mörkret.

  73. Alla var rädda från början.

  74. Jag satt med ryggen mot dem. De sa:
    "Nu är det sista dagen i livet."

  75. När gryningen kommer
    väcks Henok av nya ljud.

  76. Alla hade sett att en helikopter
    kom till Medelhavet.

  77. Jag hörde bara att de äldre sa:

  78. "Barnen måste av först."

  79. Det var en resa mellan liv och död-

  80. -men Henok inser att de klarade sig.

  81. Alla skrattade.
    Alla grät. Alla kramades.

  82. Det är känslosamt.

  83. Flyktingarbetet
    övervakas av FN genom UNHCR-

  84. -men för 100 år sen fanns inget sånt-

  85. -när Nansen stod inför
    en ny stor uppgift.

  86. Kriget har ritat om Europas gränser
    och skapat miljontals flyktingar.

  87. Nansen får uppdraget att hjälpa dem.

  88. Han såg nog flyktingar som
    en av de mest sårbara befolkningarna.

  89. De saknade en förkämpe. Han visste
    att ingen annan skulle ta den rollen.

  90. Många flyktingar har hamnat i länder-

  91. -där de saknar möjlighet att skaffa
    jobb eller bostad. De lever i misär.

  92. Eftersom de är statslösa och inte har
    pass är de instängda i landet-

  93. -och kan inte passera några gränser.

  94. För att lösa problemet skapas Nansen-
    passet för statslösa flyktingar.

  95. Här har vi en prototyp av Nansenpasset
    som förvaras i vårt arkiv här.

  96. Det blir räddningen för många av
    flyktingarna, som kan röra sig fritt-

  97. -och skaffa sig ett nytt liv
    i ett land med bättre möjligheter.

  98. Många av dagens flyktingar har samma
    mål när de anländer till Europa.

  99. Vi är i södra Italien. Ön heter Sicilien.
    Ni har räddats av den italienska flottan.

  100. Henok kom till en hamn på Sicilien.

  101. När vi kom i land
    fick vi först hjälp från FN.

  102. De skickade flera bussar-

  103. -och skjutsade oss
    till en säker plats.

  104. De förs till ett uppsamlingscenter-

  105. -men Henok, som har en kusin
    i Sverige, reser vidare-

  106. -tills han efter två månader
    når tågstationen i Malmö.

  107. Där tar han en bild för att visa
    familjen att han är i trygghet.

  108. Det här var första dagen i Sverige,
    och jag var jätteglad.

  109. Henok bor i dag i Mjölby
    och pluggar till snickare.

  110. Det bästa i mitt liv är att jag är
    här i Sverige. Jag får jobba-

  111. -och gå i skolan. Folk är glada.

  112. Henok har skaffat sig ett nytt liv
    i Mjölby. Hans långa flykt är över.

  113. I Geneve får Nansen stor uppskattning
    av NF för sitt flyktingarbete-

  114. -men det kommer snabbt ett nytt
    nödrop från Sovjetunionen-

  115. -och Nansen står nu inför
    sin svåraste uppgift nånsin.

  116. På grund av krigen och torkan
    råder det hungersnöd i Ryssland.

  117. 30 miljoner människor hotas av svält.

  118. Nansen besöker svältområdena
    och blir chockad.

  119. "Byarna var till synes folktomma"-

  120. -"men när man öppnade dörren
    fanns där hela familjer"-

  121. -"som varken talade eller rörde sig."

  122. "Utmärglade människoskelett
    som bara väntade på döden."

  123. Nansen står inför en enorm uppgift.

  124. För att rädda de svältande
    behövs det tusentals tåg med mat.

  125. Nansen inser att maten finns
    i USA, Kanada och Argentina-

  126. -efter rekordskördar.
    Han behöver pengar för transporterna-

  127. -och vädjar till Nationernas förbund,
    men det blir en stor motgång.

  128. De litar inte på Sovjets nya regim-

  129. -och vill inte låna ut pengar.

  130. Människor dog, och han förstod inte-

  131. -hur världens länder och regeringar-

  132. -kunde låta människor dö
    bara på grund av politik.

  133. Men Nansen inleder en föredragsturné
    till Europas största städer-

  134. -för att vädja om hjälp på plats-

  135. -och en kall februaridag 1922
    talar han i Stockholm.

  136. "Jag säger
    och ska fortsätta säga det."

  137. "Den som sett dessa ryska barn
    kan aldrig glömma deras blick."

  138. "Rädda Ryssland."

  139. Nu strömmar pengarna in.
    Genom Nansens och andras kampanjer-

  140. -sätter de i gång räddningsaktionen.

  141. Den så kallade Nansenhjälpen
    räddar 20 miljoner människors liv-

  142. -lika många
    som hela första världskriget krävde.

  143. År 1922 belönas han med Nobels
    fredspris för sina stora insatser-

  144. -men han tycker
    att han kunde ha gjort mer.

  145. "Jag tycker att så mycket av det
    som blivit gjort bara är halvgjort."

  146. Han donerar hela prissumman till
    den humanitära hjälpverksamheten.

  147. I dag är FN:s organ för flyktingar
    en stor organisation-

  148. -med aktiviteter världen över-

  149. -men den är fortfarande mycket
    influerad av Nansens tidiga arbete.

  150. I den här asken
    finns Nansenmedaljerna.

  151. Det här är originalet
    som används som gjutform.

  152. UNHCR delar varje år ut
    Nansen Refugee Award-

  153. -till en person som gjort stora
    insatser för världens flyktingar.

  154. Nansen, hans arv och arbete-

  155. -och hans uppfattning
    att mänskligheten är viktigast-

  156. -är en del av arbetet som vi utför
    för att skydda dem som är mest sårbara.

  157. Översättning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Flyktingarnas beskyddare

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Första världskriget lämnar efter sig ett Europa i ruiner. Miljontals krigsfångar och flyktingar är nödställda. Den norske diplomaten och upptäcktsresanden Fridtjof Nansen överger då sin forskning och tar upp kampen för flyktingarnas rätt. Han tilldelas Nobels fredspris 1922. I programmet träffar vi även Henok som kom till Sverige som flykting från Eritrea, efter fasansfulla upplevelser på Medelhavet. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Mellankrigstiden, Samhällskunskap > Barns rättigheter, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Biografi, Flyktingar, Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktinghjälp, Flyktingpolitik, Humanitärt bistånd, Mellankrigstiden, Nansen, Fridtjof, 1861-1930, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Vägen till Fredspriset

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Malalas kamp

Avsnitt 1 av 8

I norra Pakistan inför talibanerna förbud, förstör skolor och tystar alla oliktänkande med våld. Då höjer en modig flicka rösten. Trots dödshot så riskerar hon sitt eget liv när hon tar upp kampen för flickors rätt till utbildning i Pakistan. Hennes namn är Malala Yousafzai. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Mandela och de Klerk

Avsnitt 2 av 8

Den ene är en av de främsta symbolerna för kampen för frihet. Den andre representerar en av världens mest hatade regimer. Ingen anar att dessa två män ska mötas, tillsammans avsluta den hårda raspolitik som kallas apartheid och skapa demokrati i Sydafrika. 1993 fick de fredspriset. Deras namn är Nelson Mandela och Frederik Willem de Klerk. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Henri Dunants revansch

Avsnitt 3 av 8

När handelsmannen Henri Dunant 1859 blir vittne till ett blodigt slag förändras hans liv. Han möter många soldater och civila i nöd och organiserar hjälparbetet med att vårda de skadade. I sin hemstad Genève startar han sedan arbetet med det som skulle bli den första Genèvekonventionen och ligga till grund för organisationen Röda Korset. Vi möter också den svenska barnmorskan Maya Vergara Guerra. Hon arbetar i Libanon med flyktingar från kriget i Syrien. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Fredsmäklaren

Avsnitt 4 av 8

1989 är Namibia Afrikas sista koloni, ockuperat av grannlandet Sydafrika. FN skickar en av världens främsta förhandlare till Namibia med ett svårt uppdrag: att få forna dödsfiender att mötas vid förhandlingsbordet. Med samtal i stället för vapen leder han Afrikas sista koloni till självständighet. Hans namn är Martti Ahtisaari. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Atombombens fiende

Avsnitt 5 av 8

Atombomben är vår världs mest förödande vapen. Vi möter två kvinnor som kämpar för ett förbud mot kärnvapen. Svenska Beatrice Fihn från ICAN tog emot fredspriset tillsammans med Setsuko Thurlow. Setsuko var 13 år när atombomben fälldes över hennes hemstad Hiroshima. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Flyktingarnas beskyddare

Avsnitt 6 av 8

Första världskriget lämnar efter sig ett Europa i ruiner. Miljontals krigsfångar och flyktingar är nödställda. Den norske diplomaten och upptäcktsresanden Fridtjof Nansen överger då sin forskning och tar upp kampen för flyktingarnas rätt. Han tilldelas Nobels fredspris 1922. I programmet träffar vi även Henok som kom till Sverige som flykting från Eritrea, efter fasansfulla upplevelser på Medelhavet. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Jody - minröjaren

Avsnitt 7 av 8

När krigen är över finns de fortfarande kvar, minorna. Ett fruktansvärt vapen som skördar tusentals människoliv varje år. I början av 1990-talet ligger över en miljon minor gömda under marken världen över. Då tar en modig kvinna upp kampen. Nästan på egen hand lyckas hon få organisationer i mer än 60 länder att ställa sig bakom sin vision: en värld helt fri från minor. Hennes namn är Jody Williams, hon tilldelas Nobels fredspris 1997. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVägen till Fredspriset

Nordirlands fredskämpar

Avsnitt 8 av 8

I mitten av 1970-talet är Nordirland en krutdurk. Konflikten mellan protestanter och katoliker har hundratals år på nacken men nu eskalerar den. Den brittiska militären kallas in, vilket bara leder till mer våld och nya terrordåd. Då startar två kvinnor - en protestant och en katolik - en fredsrörelse som skänker nytt hopp. Deras namn är Betty Williams och Mairéad Corrigan, 1976 tilldelas de fredspriset. Avsnittet innehåller bilder och scener som kan vara skrämmande eller obehagliga.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Min samiska historia - syntolkat

Som en främling i eget land

Sara-Elvira är 17 år och har alltid känt till sin familjs historia men inte pratat så mycket om den. Hennes förfäder var några av dem som tvingades lämna sitt hem i norra Sapmi och drabbades av tvångsförflyttningar under tidigt 1900-tal. De hamnade till slut i Jokkmokk där nu Sara-Elvira och hennes föräldrar och farföräldrar bor. Sara-Elvira träffar sin farfar som berättar om hur tvångsförflyttningarna påverkar honom än i dag. Trots att även han är född i Jokkmokk känner han sig ibland som en främling där. Lite som att vara en främling i eget land.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Brev från första världskriget

Misha i Ryssland

10-åriga Misha är soldat och beordras att spionera på sina kamrater. Man misstänker nämligen att det finns soldater som inte vill kriga mer. Och misstankarna stämmer. Under de år som kriget har rasat har det blivit allt svårare för både soldater och den ryska befolkningen. I februari 1917 gör de uppror.

Fråga oss