Titta

Kolsvart - syntolkat

Kolsvart - syntolkat

Om Kolsvart - syntolkat

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande. En äventyrsserie som rör frågor kring vetenskap och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. Serien är syntolkad av SMT.

Till första programmet

Kolsvart - syntolkat : PatogenDela
  1. Här ligger tusentals döda ålar,
    och ingen vet vad som hänt.

  2. Mamma är med i forskarteamet.

  3. Sara, vår marinbiolog.
    Det här är min Kim.

  4. Ögonen är ovanligt svarta.

  5. Det händer nu.

  6. -Vet du var lådorna är?
    -Ja.

  7. -Är det Nicos morfar?
    -Jag tror det.

  8. -Vad har han där?
    -Jag vet inte.

  9. Vi måste gå närmare.

  10. -Ja, hallå?
    -Det är Sara. Generatorn funkar inte.

  11. -Har ni kollat bensinen?
    -Ja, den har bensin.

  12. -Jag kommer strax.
    -Ja, vad fint. Tack, snälla. Hej.

  13. -Såg du vad som var i lådan?
    -Nej.

  14. Ser du nåt?

  15. Sikten är dålig, men jag tror
    det finns nånting där framme.

  16. -Markerar du en position?
    -Javisst.

  17. -Här är det massor av döda krabbor.
    -Vilken slags krabbor?

  18. -Det är en kamtjatkakrabba.
    -Den finns bara i polartrakterna.

  19. Jag hittade hur många som helst,
    ett femtiotal.

  20. Eftersom ålar är allätare,
    så äter de även döda krabbor.

  21. -Vi kan inte utesluta ett samband.
    -Eller att det är en tillfällighet.

  22. Än så länge tyder inget
    på att de dog av samma orsak.

  23. -De kan ha rört sig av okända skäl.
    -Den ser intakt ut, i alla fall.

  24. -Den är tung.
    -Den är smutsig.

  25. Det står nåt här: "Oculu nigrum."

  26. "Svarta ögon". Det är latin.

  27. Vad är det för äckliga gamla grejer?

  28. -En svart vitlök?
    -Det luktar förfärligt.

  29. Vad är det här? Heligt vatten?

  30. -Det är en påle.
    -Rör inte! Du vet inte var de varit!

  31. Och en bok. Är det till vampyrer?

  32. Vampyrer finns inte.

  33. -Vad ska det annars vara?
    -Vad vet jag?

  34. -Hej, mamma!
    -Hej, kan ni ställa fram mat?

  35. -Jovisst.
    -Superbra! Hej, hej.

  36. Mamma är på väg tillbaka.
    Jag måste fota det här innan vi drar.

  37. -Måste du jobba när vi ska äta?
    -Vi måste ju lösa problemet.

  38. -Var det inte nåt giftigt utsläpp?
    -Nej, vattenproverna visar ingenting.

  39. Vår hypotes är att det är biologiskt
    anknutet, men vi vet inte.

  40. -Men vad kan det vara, då?
    -Det är nåt...som har smittat ålarna.

  41. Nån slags okänd sjukdom.

  42. -Typ ett virus?
    -Ja, eller en parasit eller bakterie.

  43. En patogen, helt enkelt.

  44. Du kommer inte skriva nåt på internet
    om det här som vi pratar om nu.

  45. Nej, jag vill bara lära mig nya ord.
    Jag har inte hört "patogen" förut.

  46. Nej... "Patogen" betyder typ nånting
    som orsakar sjukdom.

  47. Vad vet ni om den här patogenen, då?

  48. Inte så mycket. Den som angrips får
    svarta ögon och blir kolsvart inuti.

  49. Och sen...dör man.

  50. -Har du hittat vad som dödade ålarna?
    -Nej, men de jobbar på det.

  51. -Jag tror att det är nåt stort.
    -Är det farligt?

  52. -De vet inte än.
    -Och var är mina bilder?

  53. Jag har försökt, men det var för lite
    batteri eller för dålig täckning-

  54. -men... Hallå? Hallå?

  55. Måste jag till cykeln och veva igen?

  56. Snälla, Kim, rör inget!

  57. Det är pappa. - Hej, pappa!

  58. -Vad gör du på labbet?
    -Jag laddar min telefon.

  59. Det finns ingen ström,
    ingen vet när den är tillbaka.

  60. Men stackars liten...
    Ingen mobil, hur ska du klara dig?

  61. Ska du säga!

  62. Jag skickar fyra prover på sjuka ålar
    och fyra på sjuka krabbor.

  63. -Du kan söka på liknande sjukdomar.
    -Jag ska göra mitt bästa.

  64. -Kom, vi måste gå.
    -Bara den hade tio procent...

  65. Vi måste hinna med färjan.
    Kan du ta min laptop? Nu!

  66. -Alltså, jag blir tokig!
    -Försök att ha lite roligt.

  67. -Hej då, älskling.
    -Hej då, pappa.

  68. Nico, lyssna. Jag såg en död fågel,
    med svarta ögon, och den var kletig.

  69. Som på bilderna mamma visade.
    Jag tror det som ålarna hade sprids.

  70. Hur kan en ål smitta en fågel,
    de lever ju i olika element?

  71. Det är en näringskedja. En ål
    som äter döda krabbor kan få det.

  72. En fågel kan äta en ål, och bli sjuk.
    Nästa kan vara en hund, eller en räv.

  73. -Kan det vara en människa?
    -Vet inte.

  74. Men jag har sett nåt om svarta ögon
    förut. "Oculu nigrum."

  75. Vad är det?

  76. "Instruktioner."

  77. Ett tomt papper.

  78. -Du ska inte elda upp det, va?
    -Nej. Lita på mig.

  79. -Hur?
    -De flesta hemliga skrifter...

  80. ...skrivs med syra
    som reagerar på värme.

  81. -Coolt.
    -Organiska ämnen blir bruna av värme.

  82. "Scientia es in..."
    Vad betyder det här?

  83. "Kunskapen finns i boken. Den
    kommer hjälpa dig att hitta ljuset."

  84. Menar de Bibeln?

  85. -Jag tror inte det här är en bibel.
    -Här är en riktig bibel.

  86. -Kim, tog du min laptop?
    -Nej, jag glömde den!

  87. -Va! Skojar du?
    -Nej.

  88. -En sak, och du kommer inte ihåg det.
    -Du behöver inte skrika.

  89. -Jag skriker inte!
    -Det gör du! Du tjatar hela tiden.

  90. Jag är din mamma.
    Mammor tjatar, så är det.

  91. -Jag önskar du inte var min mamma.
    -Vi kan vända och hämta den.

  92. -Vad var det?
    -Shit. Jag tror vi körde på nån.

  93. -Nej! Såg ni nån?
    -Nej.

  94. Du stannar i bilen,
    vi går ut och letar.

  95. Där!

  96. Där!

  97. Mamma!
    Jag tror att jag har hittat honom!

  98. Mamma?

  99. Mamma!

  100. Snälla, stanna där! - Mamma!

  101. -Den verkar smittad, ju.
    -Har patogenen börjat sprida sig?

  102. Tror du mannen är smittad också?

  103. Kom, kom!

  104. -Hej, hej, hej. Vad är det?
    -En man där ute var efter mig.

  105. -Han hade svarta ögon.
    -Spring in i huset. Lås, öppna inte.

  106. Varför skulle en bibel
    ha såna här bilder?

  107. Vad gör ni här?

  108. Vad gör ni här? I väg med er! Stick
    till huset. Lås och öppna till ingen.

  109. -Vad är det som händer?
    -Jag berättar sen. Stick! På en gång!

  110. Kim? Mannen kan vara smittad,
    vi måste hämta våra...

  111. Textning: Martin Garat
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi
Ämnesord:
Filosofi, Kunskapsteori, Naturvetenskap, Naturvetenskaplig forskning, Sjukdomar, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Labba - finska

Jästöversvämning

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnen som förändrade världen

Richard som räddar lejon

Massajen Richard Turere bor i Kenya. Från nio års ålder har han haft ansvar för att valla familjens kor och skydda dem från att bli attackerade av lejon. Bland massajer är det ett tecken på mod och styrka att döda lejon och Richard är ovanligt skicklig med sitt spjut. Men i skolan får han lära sig om de utrotningshotade lejonens betydelse. När han är elva funderar han ut ett sätt att skrämma bort lejonen på ett fredligt sätt. Hans uppfinning heter "Lion lights" och har blivit en succé över hela Kenya.

Fråga oss