Titta

Kolsvart - syntolkat

Kolsvart - syntolkat

Om Kolsvart - syntolkat

På en öde ö upptäcks en sjukdom bland ålar som spolats upp på en strand. Det är en okänd smitta från en annan plats - och kanske en annan tid. Ska frågan behandlas vetenskapligt eller med gammal folktro och skrock? Det hela är mer komplicerat än det verkar och det är ibland riktigt skrämmande.

Syfte

En äventyrsserie för årskurs 5, som rör frågor kring vetenskap, och ger ledtrådar till begreppet vetenskaplig metod. I varje avsnitt finns ett antal moment som går att förflytta till klassrummet. Laborationer och resonemang tangerar olika delar av naturvetenskapen, och även teknik.

Till första programmet

Kolsvart - syntolkat : BotDela
  1. Mannen kan vara smittad. Vi måste...

  2. Ön är satt i karantän.
    Ingen får åka till eller från ön-

  3. -förrän vi vet
    att inga fler utbrott är på väg.

  4. -Ska vi vara ensamma på ön?
    -Milos tar hand om er.

  5. Jag måste sticka.
    Jag har nåt att göra.

  6. Är jag smittad?

  7. Här är boken från lådan.

  8. Boken handlar om patogener.
    De kallar det kolsvart feber.

  9. Svarta ögon, ljuskänslighet,
    blodtörst och raseri.

  10. Det finns människor som har svurit
    att skydda mänskligheten mot febern.

  11. Brödraskapet gömde lådor
    med ingredienser till ett botemedel.

  12. Den är tom!

  13. Det står att man
    kan tillverka botemedlet själv.

  14. Nej! Mobilen dog.

  15. -Hur mycket har du översatt?
    -Det är mycket kvar.

  16. -Vad står det?
    -Vi behöver fyra saker.

  17. En växt som man gör en påle av,
    en vitlök, heligt vatten...

  18. -Solen, då?
    -Den är den fjärde saken.

  19. -Kan man göra ett botemedel av det?
    -Hur tror du man gör mediciner?

  20. Man tar ämnen i naturen
    och syntetiserar dem.

  21. -Har du hittat nåt?
    -Jag har gjort lite tester.

  22. Det är några märkligheter.

  23. Jag har kollat temperaturskillnader
    och hur de påverkar patogenen.

  24. När vattnet når kokpunkten
    klarnar det.

  25. Värme på 100 grader dödar organismen,
    så dricksvattnet kan kokas.

  26. -Men människor kan inte kokas.
    -Fryspunkten klarar den utan problem.

  27. Vi stoppade in den i flytande kväve,
    som är långt under fryspunkten.

  28. Organismen klarade sig utmärkt.
    De är fastfrusna, men de lever.

  29. Det första man måste skaffa
    är heligt vatten.

  30. -Är det sånt man använder i exorcism?
    -Var hittar man sånt?

  31. Vigvatten innehåller salt,
    så havsvatten är vår bästa chans.

  32. -Tänk om man blir en riktig vampyr.
    -Va?

  33. Blodtörst, ljuskänslighet,
    bra hörsel...

  34. Bra hörsel stod inte med i boken.

  35. -Inte?
    -Nej.

  36. Jag kanske såg det i nån film.

  37. -Hur är det med henne?
    -Patogenen reagerar på solljus.

  38. -Va? Det är ju superkonstigt.
    -Ja.

  39. Hennes vilopuls går upp till över
    140 slag när de tänder uv-lampan.

  40. Hennes insida springer maraton
    så fort solen skiner på henne.

  41. Det här är det värsta jag har sett.

  42. Nästa ingrediens kommer från en växt.

  43. De har planterat ett speciellt träd
    där det finns såna där lådor.

  44. -Var har de planterat dem?
    -Det fanns en vägbeskrivning.

  45. Hur många meter man ska gå
    och i vilken riktning.

  46. -Var ska man börja?
    -Vid kyrkporten.

  47. Nån av oss
    måste åka och ladda mobilen.

  48. Den som drar den kortaste får veva.

  49. Är det bara för att jag är kort?
    Jag känner mig lite "offended".

  50. -Vad ska vi göra här?
    -En kompass.

  51. En kompass är bara
    en magnetisk nål som flyter på nåt.

  52. Vi gör den magnetisk genom
    att gnugga den mot en magnet.

  53. Knivbrädan har en magnet bakom sig.

  54. Nu ska den ha nåt att flyta i.

  55. -Norr är ditåt.
    -Är det så enkelt?

  56. Jorden har ett magnetfält
    som sluter runt polerna.

  57. Nålens positiva ände
    dras mot den negativa laddningen.

  58. Sen pekar den mot norr.

  59. -Vad är det?
    -Coolt att du kan allt det här.

  60. -Aj!
    -Stack du dig?

  61. Vad klantig jag är.

  62. Finns det plåster här nånstans?

  63. Nico?

  64. Hej. Har du sett Nico?
    Han bara försvann.

  65. -Vad gör vi nu?
    -Vi har gjort en kompass.

  66. 300 meter norrut.

  67. Ditåt. En, två, tre, fyra, fem...

  68. 53, 54...

  69. Här är trädet.
    Vänta... Vad är det för båt?

  70. Kustbevakningen.
    De ser till så att ingen lämnar ön.

  71. Grenen ska vara en halvmeter lång
    och fem cm i diameter.

  72. -Vad ska vi göra av den?
    -En påle.

  73. -Hej.
    -Vad rädd jag blev!

  74. -Var har du varit?
    -Jag mådde lite illa.

  75. -Varför har du en yxa?
    -Vi behöver ju en påle.

  76. -Är det här rätt träd?
    -Ja.

  77. Det är pappa. - Hej, pappa.

  78. -Var är du?
    -Vid huset.

  79. Bra. Håll er nära huset.
    Det är oerhört viktigt.

  80. -Har du hittat nåt botemedel?
    -Nej.

  81. Vi hittade en bok.
    Det står att det finns ett botemedel.

  82. -Kim.
    -...heligt vatten, vitlök...

  83. Kim! Den här patogenen
    dödar man inte med vitlök!

  84. Jag gör mitt bästa. Jag lovar...

  85. Jag ska hitta botemedlet.
    Jag måste fortsätta jobba nu.

  86. Här kan vi göra det.
    Vi ska göra den här till en påle.

  87. Sen ska vi slå ner pålen i marken.

  88. Stoppa en hink över
    och elda runtomkring.

  89. Vi ska värma den
    tills det bara är kol kvar.

  90. Det tar tre timmar
    tills det är klart.

  91. -Veden är för fuktig.
    -Nej!

  92. Jag har en idé.

  93. Åh!

  94. -Nico, kommer du?
    -Ja, jag kommer.

  95. Vi har börjat värma pålen.
    Vi har vattnet.

  96. Då är det bara vitlöken kvar.

  97. -Vi har ett problem.
    -Vad då?

  98. Vitlöken i kyrkan var svart.
    Att få den så tar 30 dagar.

  99. Vi har inte ens tre dagar på oss!

  100. Vi har bara 30 timmar kvar.

  101. Du måste hitta din morfar.
    Hitta honom på nåt sätt!

  102. -Hej. Ursäkta... Vad gör du här?
    -Jag?

  103. Du får inte gå in i tältet.

  104. -Vem tar hand om barnen?
    -Nico tar hand om allihop.

  105. -Ligger inte hela ön i karantän?
    -Nej, det är ingen fara.

  106. -Vad gör du här?
    -Jag vill se hur hon mår.

  107. Hon mår bra...än så länge.

  108. Min pappa berättade om smittan.

  109. Jag tror att det här kan hjälpa.

  110. Det är ingen förkylning.

  111. -Har de hävt karantänen?
    -Nej, inte vad jag vet.

  112. Milos är här. Vaktmästaren.

  113. -Skulle inte han ta hand om barnen?
    -Jo, precis.

  114. -Han ville ge den här till Ylva.
    -Va?

  115. -Men... Var är han nu?
    -Han är här.

  116. Textning: Helena Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bot

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Ämnen:
Biologi, Fysik, Kemi, Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Filosofi, IT, Informationsteknik, Kunskapsteori, Naturvetenskap, Sjukdomar, Smittsamma sjukdomar, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kolsvart - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Döda ålar

Avsnitt 1 av 6

Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Patogen

Avsnitt 2 av 6

Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Karantän

Avsnitt 3 av 6

Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Bot

Avsnitt 4 av 6

Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Svarta ögon

Avsnitt 5 av 6

Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolsvart - syntolkat

Ljus

Avsnitt 6 av 6

Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tax och Tass

Små däggdjur

Kaninen, ett hardjur som bara äter grönt, och illern, ett litet rovdjur som vill ha kött. Men små däggdjur, det är de båda två. Precis som hare, råtta, fladdermus, igelkott och mård.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Spelet om hjärnan

Fobier och rädsla

Del 3 av 5. På nivå 3 i dataspelet Brains League får avataren som lider av spindelfobi panik vid spindelvävshinnan. För att komma vidare ber spelarna David och Emma en hjärnforskare om en smart lösning.

Fråga oss