Titta

Kolla myten - syntolkat

Kolla myten - syntolkat

Om Kolla myten - syntolkat

Det vimlar av alarmistiska och skrämmande klipp och texter på nätet som delas flitigt i sociala medier. Ofta handlar det om naturvetenskapliga ämnen och avsändarna utger sig för att presentera fakta. Men hur kan man veta vad som är sant och vad som bara är myter och rykten? Epidemiologen, författaren och föreläsaren Emma Frans tar reda på sanningen med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden. Hon ställer en hypotes, tar reda på mer om ämnet, gör en laboration och utifrån resultatet drar hon en slutsats. En naturvetenskaplig serie för elever i årskurs 7-9.

Till första programmet

Kolla myten - syntolkat : Är myten om Bermudatriangeln sann?Dela
  1. Det här är Claudia.
    Det här är Claudias pappa Stefan.

  2. Stefan delar ofta
    sensationella nyheter på nätet-

  3. -och skickar till alla, för att varna
    om hemska saker som kan hända dem-

  4. -om de inte tänker sig för.

  5. Han går på allt. Han delar rykten och
    myter utan att kolla om det är sant.

  6. Ungdomar är så kritiska.
    Det kan ju vara sant, det jag delar.

  7. Finns det ens nån sanning?
    Och går den då att ta rea på?

  8. Emma Frans är doktor i epidemiologi,
    prisbelönt författare och föreläsare.

  9. Hon vill skilja lögn från sanning
    med hjälp av vetenskap.

  10. Jag ser mig som expert
    på vetenskaplig metod.

  11. Det är viktigt att få människor att
    förstå varför vetenskap är viktigt.

  12. I den här serien ska Emma Frans
    med hjälp av vetenskaplig metod-

  13. -avgöra vem som har rätt.
    Claudia eller Stefan?

  14. Kolla myten.

  15. Här är det senaste klippet
    Stefan har delat.

  16. Claudia tror att det är falskt.

  17. Experter varnar:
    Myten om Bermudatriangeln är sann.

  18. Fartyg och flygplan
    som spårlöst har försvunnit-

  19. -har länge gäckat forskarna.

  20. Nya uppgifter visar att myten
    om "Dödens triangel" är sann.

  21. Orsaken är den metangas lervulkaner
    på havsbotten släpper ut.

  22. Metangasen skapar bubblor
    som ger vattnet lägre densitet.

  23. Skeppen sjunker som stenar
    till havets botten.

  24. Det här lät mystiskt.
    Kan det vara sant?

  25. Det här
    vill jag studera vetenskapligt.

  26. Emma börjar med en hypotes.

  27. Skepp sjunker p.g.a. metangasutsläpp
    i Bermudatriangeln.

  28. Det är en triangel nära USA,
    tror jag.

  29. Det är en triangel mellan tre öar.

  30. -Bermuda triangle...
    -Man försvinner från kartan.

  31. Det är nåt mystiskt med stället.
    Folk och skepp försvinner.

  32. Nästa steg i den vetenskapliga
    metoden är att ta reda på mer.

  33. Hur har myten
    om dödens triangel uppstått?

  34. Ibland är det bäst att söka
    information ute i verkligheten-

  35. -och träffa människor som
    har kunskaper inom olika områden.

  36. -Där har vi den.
    -Dödens triangel.

  37. Det heter Dödens triangel-

  38. -för att över 75 flygplan och över
    2 000 fartyg har försvunnit där.

  39. Det har skapat många myter
    om vad som sker där ute.

  40. Den första anteckningen om det här
    kommer från Columbus 1492.

  41. Han beskriver hur ett eldklot störtar
    ner i havet på den här platsen.

  42. Efter det upphör hans sjökompass
    att fungera.

  43. Är det vanligt med myter till sjöss?

  44. Absolut. Så länge man har seglat
    har det funnits myter om havets djup.

  45. Man har varit rädda för sjöjungfrur
    som drar ner en i havet-

  46. -och havsgudar vars humör
    kan riva upp orkaner.

  47. Det här lever kvar.
    Frågar du gamla sjömän i dag-

  48. -så är det inte ovanligt att de har
    riter innan de ger sig ut på havet.

  49. -Fyller myterna nån funktion?
    -Ja, det är underhållning.

  50. De har också varnat
    för nåt obehagligt eller otäckt.

  51. Förr i tiden accepterade man kanske
    övernaturliga förklaringar.

  52. Nu för tiden kräver vi nåt som
    åtminstone låter vetenskapligt.

  53. Men det behöver inte vara sant
    bara för att det låter vetenskapligt.

  54. Det kanske är
    väldigt mycket strömmar där.

  55. Jag har en bild av att det är
    en bubbla som kommer upp...

  56. Nån slags gas som kommer upp...

  57. ...och fångar båten
    så att den sjunker.

  58. Hej. Jag behöver hjälp
    med en laboration.

  59. Nu ska Emma göra en undersökning.

  60. Till sin hjälp
    har hon fysikern Freddy.

  61. Allt går inte att testa
    i verkligheten.

  62. Det är opraktiskt
    att försöka sänka ett skepp.

  63. Men man kan göra en modell av
    verkligheten och få en fingervisning.

  64. -Vad ska vi göra?
    -Det här är modellen av vårt skepp.

  65. Vi tänker oss att det ska ta sig
    från Puerto Rico...

  66. -...till öarna vid Bermuda.
    -Det flyter fint.

  67. Där har jag lagt ett filter
    så att gas kan ansamlas-

  68. -precis som metangas
    samlas på havsbotten.

  69. Kan det få ett skepp att sjunka?

  70. -Ska vi testa?
    -Yes.

  71. Kan det här hända i naturen?

  72. Det här kan vara ett spontant utsläpp
    från en metangasficka.

  73. Det här kan man tänka sig.

  74. -Vi flyter ganska bra.
    -Båten flyter väldigt bra.

  75. Ska vi testa lite mer bubblor?

  76. -Kan det vara så här i naturen?
    -Det här är en extraordinär händelse.

  77. Två plattor drar ifrån varandra så
    att det blir extra metangasutsläpp.

  78. -Vad krävs för att det ska sjunka?
    -Vi drar på mer gas.

  79. Oj. Där gick den ner.

  80. Nu sjönk den. Det är så mycket gas
    att densiteten hos vattnet sjunker.

  81. Den har inte flytkraften.
    Båten sjunker.

  82. -Men det här sker inte i naturen.
    -Nej, det är orimligt mycket.

  83. Vad visar undersökningen
    för resultat?

  84. Båten sjunker, men det krävs
    onaturligt mycket bubblor.

  85. Det enda dokumenterade fallet är ett
    skepp som borrade efter metangas-

  86. -och borrade ner i en fyndighet. Det
    kom mycket bubblor och skeppet sjönk.

  87. Det här är från Sydkinesiska havet
    och borrfartyget Petromar V.

  88. -Det borrade ner i en gasficka.
    -Vad dumt.

  89. Om man borrar ner i en gasficka
    och skeppet står kvar...

  90. Det sjönk på grund av metangasen.

  91. -Det liknar vårt experiment.
    -Ja.

  92. Vilken slutsats kan Emma dra
    utifrån resultatet?

  93. Metangas verkar inte förklara-

  94. -varför det sker fler olyckor i
    Bermudatriangeln än på andra platser.

  95. Enligt statistiken verkar det inte
    ens ske fler olyckor där.

  96. När man hör om en olycka vid
    Bermudatriangeln noterar man det-

  97. -men när olyckor sker nån annanstans
    tänker man kanske inte på det.

  98. Claudia hade rätt.
    Pappa Stefan hade fel.

  99. Skepp sjunker inte p.g.a. metangas
    i Bermudatriangeln.

  100. Myten om Dödens triangel är falsk.

  101. När en myt har fått fäste
    kan det vara svårt-

  102. -att få folk att inte tro på den.

  103. Man måste kunna ändra uppfattning
    om man får ny information.

  104. Jag hade fel om Bermudatriangeln
    och metangasen.

  105. Men jag har läst att var sjunde våg
    på havet är extra hög.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Är myten om Bermudatriangeln sann?

Avsnitt 5 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen, Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Internet och digitala medier, Kemi > Kemiska processer i naturen
Ämnesord:
Bermudatriangeln, Fartygsolyckor, Filosofi, IT, Informationsteknik, Internet, Kunskapsteori, Källkritik, Vandringssägner, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kolla myten - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Gör poolen ditt hår grönt?

Avsnitt 1 av 5

Blir blekt hår grönt av kloret i pooler? Claudia tror inte det. Men hennes pappa, Stefan, som har delat ett varnande klipp om det i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare. Hon vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om klorvattnets inverkan på håret och avgöra vem som har rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Blir du närsynt av mobilen?

Avsnitt 2 av 5

Claudia tror inte att man kan bli närsynt av att kolla mycket i mobilen. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka saken vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden försöker hon ta reda på sanningen. Hon träffar en optiker och får vara med på en synundersökning. Och hon gör en laboration med hjälp av en synforskare. Resultatet är tydligt, Emma kan dra en slutsats och avgöra om det är Claudia eller Stefan som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är hårborttagning ohygieniskt?

Avsnitt 3 av 5

Claudia tror inte att det är ohygieniskt att ta bort kroppshår. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. Med hjälp av den vetenskapliga arbetsmetoden ska hon försöka ta reda på sanningen om hårborttagningens risker. Hon träffar en hudterapeut och får vara med när hon vaxar ben. Sedan görs en laboration, där bakterierna på ett vaxat ben och ett hårigt jämförs. Nu är Emma säker på vem som har rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Kan du dö av energidryck?

Avsnitt 4 av 5

Kan man dö av energidryck? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans är doktor i epidemiologi, författare och föreläsare och vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon cirkusartisten Einar som dricker energidryck varje dag. Hur mår han? Sedan gör Emma en laboration för att ta reda på om hjärtat påverkas. Resultatet är tydligt och Emma kan dra en slutsats och avgöra vem som hade rätt.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKolla myten - syntolkat

Är myten om Bermudatriangeln sann?

Avsnitt 5 av 5

Är det metangas från undervattensvulkaner som gör att skepp sjunker i området? Claudia tror inte det. Men hennes pappa Stefan, som har delat ett varnande klipp i sociala medier, tror att det är sant. Emma Frans, doktor i epidemiologi, författare och föreläsare, vill undersöka det här vetenskapligt. För att ta reda på mer träffar hon Philip DeCroy som är religionshistoriker specialiserad på myter och död. Sedan gör hon en laboration för att ta reda på om skepp kan sjunka av metangasbubblor. Resultatet visar vem som hade rätt, Claudia eller Stefan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Fatta fakta

Kärnkraft

Hur fungerar kärnkraft? Vi besöker Forsmarks kärnkraftverk och träffar Christoffer Ågstrand som lär oss mer om denna energikälla.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Vägen till Nobelpriset

Niels Bohr

När man trodde att man hade upptäckt allt inom den klassiska fysiken dök det upp en ung dansk forskare som bevisade motsatsen. Niels Bohrs atommodell som förklarade hur atomerna är uppbyggda slog ned som en bomb i forskarvärlden och öppnade för utvecklingen av kvantfysiken. Bohrs atommodell används än idag. Niels Bohr fick Nobelpriset i fysik 1922.

Fråga oss