Titta

Alla funkar olika - teckenspråkstolkat

Alla funkar olika - teckenspråkstolkatDela
  1. Hade det nåt inflytande på hans liv?

  2. Daniela, du påstod
    att han fick ett olyckligt liv.

  3. Daniela är 17 år.

  4. Snart är terminen slut och eleverna
    förbereder sig inför avslutningen.

  5. Men att Daniela går i en vanlig skola
    och bor med sin familj-

  6. -är ingen självklarhet.

  7. Jag är en person
    med funktionsnedsättningar.

  8. Det var ett medicinskt fel
    som gjordes vid min födsel.

  9. Det var varken genetiskt
    eller mina föräldrar.

  10. Jag föddes med nedsättningar
    på grund av läkarnas inkompetens.

  11. De tog inte hand om mamma
    och begick ett enormt misstag.

  12. Daniela fick en CP-skada vid födseln,
    vilket gjort det svårt med motoriken.

  13. Men jag fick en normal uppväxt.

  14. Jag hade en mamma och en pappa.
    De skilde sig inte.

  15. Det händer väldigt ofta i Moldavien
    när barn har funktionsnedsättningar.

  16. I dag räknar FN-organet WHO med
    att över en miljard människor-

  17. -lever med nån form
    av funktionsnedsättning.

  18. Det motsvarar ungefär 15 procent
    av jordens befolkning.

  19. FN:s barnkonvention artikel 23-

  20. -slår fast att
    ett barn med funktionsnedsättning-

  21. -har rätt till ett fullvärdigt
    och anständigt liv-

  22. -som möjliggör ett aktivt deltagande
    i samhället.

  23. För att barns rättigheter
    ska skyddas-

  24. -krävs att samhällen görs
    tillgängliga och inkluderande-

  25. -och arbetar mot hinder
    som kan finnas-

  26. -för den som har
    en funktionsnedsättning.

  27. Nio av tio barn med funktions-
    nedsättning går inte i skolan.

  28. Många av dem lever isolerat.
    De varken räknas eller syns.

  29. Moldavien är
    ett av Europas fattigaste länder.

  30. Landet blev självständigt
    från Sovjetunionen 1991.

  31. Tidigare togs barn med funktions-
    nedsättning ifrån sina familjer-

  32. -och fick växa upp på institutioner,
    ofta utan möjlighet till skolgång-

  33. -eller ett bra liv.

  34. Människor med funktionsnedsättningar
    syntes inte.

  35. Det var som om det inte fanns. De
    sågs varken på tv eller i verkligheten.

  36. De togs till speciella ställen
    utanför samhället.

  37. Det var låsta institutioner.

  38. Det var i princip ingen som såg dem
    under hela deras liv.

  39. Det här håller på att förändras.
    De flesta institutioner är stängda.

  40. Men fördomar och okunskap följer än
    i dag barn med funktionsnedsättning.

  41. Daniela fick problem
    i sin tidigare skola-

  42. -då en lärare inte trodde
    att hon klarade skolarbetet själv.

  43. Läraren anklagade henne
    för att fuska.

  44. Han var arg och sa att jag skrev av
    min bästa vän-

  45. -och berättade det för de andra
    lärarna. Han förstörde mitt liv.

  46. Han var en dålig människa.

  47. Jag började hata honom
    och så småningom alla andra också.

  48. Stereotyper och fördomar förföljer
    barn med funktionsnedsättning-

  49. -i hemmet
    och vart de än går i samhället.

  50. De möter dem i skolan-

  51. -där de diskrimineras av elever
    och till med av lärare.

  52. Så barnet och föräldrarna
    måste vara väldigt starka.

  53. Skolan är viktig för ett barns fram-
    tid och för att motverka fördomar.

  54. Vera Stahi försöker få fler barn med
    funktionsnedsättning att gå i skolan.

  55. De söker upp barn
    som behöver extra stöd.

  56. Nu är hon på väg att träffa Vasilina.

  57. Hon bodde i en annan by.
    Hennes pappa lämnade familjen-

  58. -när han fick veta att barnet
    hade en funktionsnedsättning.

  59. Vasilina bor ungefär två mil norr
    om Moldaviens huvudstad Chisinau-

  60. -och ska snart börja skolan.

  61. Hon bor i byns sista hus,
    precis där skogen tar vid.

  62. Jag heter Vasilina
    och är sju år gammal.

  63. Miss Irina och jag skriver tillsammans.

  64. Hon hjälper mig-

  65. -och om jag gör fel rättar hon mig.

  66. Vasilina har laglig rätt
    att gå i skolan.

  67. Men det räcker inte med att det
    finns lagar. Lagarna måste följas-

  68. -så att det inte bara blir tomma ord
    i ett dokument.

  69. Det är det stora problemet.
    Samhället börjar acceptera dem.

  70. Men svårast är det med skolan.

  71. Men barn med fysiska nedsättningar
    kan inte gå.

  72. Och det är långt. Hon skulle behöva
    gå 2 km för att komma till skolan.

  73. Det är omöjligt för henne.
    Det är det största problemet.

  74. Och inte bara för henne
    utan för alla med funktionsnedsättning.

  75. Jag vill gå till skolan,
    för jag tycker om det.

  76. Mina vänner går där och lär sig saker.

  77. Jag har en lillebror,
    och jag vill lära honom saker.

  78. År 2008 godkände Moldavien-

  79. -FN:s konvention om rättigheter för
    personer med funktionsnedsättning.

  80. Det här ledde
    till stora förändringar.

  81. En stor förändring var att stänga
    de gamla institutionerna-

  82. -där folk med funktionsnedsättning
    har bott hela sina liv.

  83. Vi har fortfarande några kvar-

  84. -men vi hoppas
    att de kommer att försvinna snart.

  85. Daniela är antagligen en av dem-

  86. -som varken fått bo med sin familj
    eller gå i skolan.

  87. Men nu har hon stora planer
    för framtiden.

  88. Jag ska läsa på universitetet
    och bli en erkänd tolk.

  89. Det är min dröm.

  90. Också i Nepal finns fördomar mot dem
    som lever med funktionsnedsättning-

  91. -och kunskapen är liten.

  92. Befolkningen är hårt drabbad
    av fattigdom-

  93. -och naturkatastrofer
    som jordbävningar.

  94. Fram tills bara ett par år sen fanns
    det knappast nån kunskap om autism.

  95. I Nepal innebär det ett stort stigma.

  96. Man tror att det beror på dålig karma
    att mammor föder såna här barn-

  97. -som inte kan vistas ute i samhället.

  98. En som har arbetat hårt mot det här
    är läkaren Sunita Maleku Amatya.

  99. Sunita åkte till Indien för att få
    en autismdiagnos till sin son Krit.

  100. I Nepal fanns inte kunskapen.

  101. Där kan föräldrar utbildas så att de
    i sin tur kan lära sina barn saker.

  102. Jag deltog i det.

  103. Efter ett tag fick jag större förståelse
    och vi kom varandra närmare.

  104. Framgången gjorde mig
    verkligen motiverad.

  105. Efter att hon utbildats i Indien-

  106. -startade Sunita det första centret
    för autism i Nepal.

  107. Nu finns över 30 barn på centret.

  108. Här utbildas också både lärare
    och föräldrar om autism.

  109. Här utbildas föräldrarna. Mammor
    från olika delar av Nepal är här.

  110. Dagen har precis inletts här.

  111. Föräldrar till barn med autism
    behöver mycket stöd och kunskap-

  112. -eftersom de ofta drabbas hårt
    av skuldbeläggande från andra.

  113. Alla ser på henne
    som om det vore fel på henne.

  114. Om barnet är autistiskt
    säger man, särskilt till mamman:

  115. "Du har inte skapat kontakt med barnet.
    Du kanske åt nåt under graviditeten."

  116. "Du kanske inte
    tog hand om barnet i magen."

  117. "Det är det som är problemet."

  118. Sedan jag träffade alla de här
    föräldrarna har vi blivit goda vänner.

  119. Vi tar del av varandras problem.

  120. Tack vare Sunitas hårda arbete
    har centret kunnat hjälpa Krit-

  121. -och många andra familjer
    med barn som har autism.

  122. Utbildning är ett måste. Det är helt
    nödvändigt. Den ska vara inkluderande.

  123. Om de går i en vanlig skola-

  124. -lär de sig att livet inte
    kan se ut på nåt annat sätt.

  125. Som alla andra mammor
    vill jag att hon ska...

  126. ...ska bli lycklig.

  127. Än är det få barn
    med funktionsnedsättning i Nepal-

  128. -som får gå i skolan.
    För ett par år sen antogs en lag-

  129. -om rättigheter för personer
    med funktionsnedsättning.

  130. Organisationer arbetar hårt
    tillsammans med myndigheter-

  131. -för att lagen ska efterföljas.

  132. Situationen för personer med
    funktionsnedsättning förbättras gradvis.

  133. Barnen måste få en utbildning
    så att de får en god chans i livet-

  134. -och kan arbeta som alla andra.

  135. Då kan de visa att personer
    med funktionsnedsättning-

  136. -kan göra allt som andra gör
    om de ges den möjligheten.

  137. Utan utbildning är det svårt
    att få jobb och försörja sig-

  138. -vilket leder till mer fattigdom
    och ännu mer exkludering.

  139. I Nepal finns få skolor för döva
    och personer med hörselnedsättning.

  140. Lasta går på en av dem, och hon
    är en av 400 elever på skolan.

  141. Jag var döv vid födseln.
    Mina föräldrar var mycket oroade.

  142. Ett nationellt teckenspråk
    har inte funnits länge i Nepal.

  143. Eleverna är en viktig del för att
    sprida och utveckla teckenspråket.

  144. Att kunna kommunicera med andra
    och få tillgång till information-

  145. -har betytt mycket
    för Lasta och andra döva i Nepal.

  146. Jag kan prata på teckenspråk
    med mina döva vänner hela dagarna.

  147. Jag vill träffa dem varje dag.

  148. Att få gå i skolan och vara
    en självklar del av samhället-

  149. -ger hopp, möjligheter
    och framtidstro.

  150. Mina föräldrar förstår nu-

  151. -att döva barn inte är
    en belastning för familjen.

  152. Så mitt råd till alla personer
    med funktionsnedsättning-

  153. -är att skaffa sig en utbildning,
    då kan man komma långt.

  154. Vi kan göra allt.

  155. Jag var åtta år gammal.
    Jag skadades mest.

  156. Vi åkte till sjukhuset
    och jag blev kvar där mer än en månad.

  157. Barn är särskilt utsatta
    i krig och katastrofer.

  158. Många drabbas av permanenta
    funktionsnedsättningar.

  159. Kriget i Syrien har nu pågått
    i över sju år.

  160. Enligt UNICEF lever
    över 1,5 miljon människor-

  161. -med permanenta skador
    orsakade av kriget.

  162. De kan ha skador
    av granatsplitter och skott.

  163. De kan ha blivit amputerade
    eller förlorat synen eller hörseln.

  164. Barn med funktionsnedsättning
    får inte den hjälp de behöver-

  165. -och fler barn föds också med
    funktionsnedsättningar under krig.

  166. Många syrier har flytt till Libanon-

  167. -där organisationer och myndigheter
    arbetar för att hjälpa dem.

  168. I humanitära kriser, som i Libanon-

  169. -är barn med funktionsnedsättningar
    bland de mest marginaliserade.

  170. De och deras familjer utesluts ofta
    ur humanitära hjälpprogram.

  171. Nu är de flyktingar
    med funktionsnedsättningar-

  172. -vilket gör dem ännu mer sårbara.

  173. Sara och hennes familj
    är några av de som tvingades fly.

  174. Familjen skadades vid en bombattack
    2013. Sara råkade mest illa ut.

  175. Hennes mamma var med när det hände.

  176. Splittret träffade väggen och henne.

  177. Hennes hand var helt förstörd.
    Hon hade inget ansikte.

  178. Den som såg hennes ansikte
    trodde aldrig att hon skulle överleva.

  179. Vi trodde inte
    att hon hade en procents chans.

  180. För flyktingbarn är det inte lätt
    att få medicinsk hjälp.

  181. Organisationer som till exempel INARA
    hjälper barn med krigsskador.

  182. Maryam är Saras kontaktperson.

  183. De flesta brännskadefall, särskilt de
    med allvarliga brännskador i ansiktet-

  184. -har väldigt svårt för att komma ut
    i samhället och gå till skolan.

  185. Nu har hon en funktionsnedsättning
    eftersom hon ser dåligt.

  186. Hon har bara 30 procents syn på vänster
    öga och 50 procent på höger öga.

  187. Jag blev ledsen
    när jag såg mitt ansikte.

  188. Det känns olustigt. Allt har förändrats.

  189. Jag ogillade att gå i skolan
    och vara bland andra människor.

  190. Det är dyrt att vara på sjukhus
    och behandlingen är dyr.

  191. Det finns ingen allmän sjukvård.

  192. Organisationer som INARA är
    till stor hjälp för de här barnen.

  193. Sara har genomgått flera operationer-

  194. -men behöver fortfarande hjälp
    för sina skador.

  195. Det här kommer att stänga in fukten.

  196. Du kan även lägga på det här
    om det gör ont.

  197. Om jag inte hade träffat henne här
    hade mitt liv varit hemskt.

  198. Men det är inte bara barn som får
    skador av kriget som blir drabbade.

  199. Flyktingbarn som redan har
    funktionsnedsättning-

  200. -har svårt att få
    den hjälp de behöver.

  201. På centret som vi ska till i Sahle-

  202. -jobbar man med att ge en protes
    om det behövs.

  203. Framför allt är det sjukgymnastik.

  204. Vi kommer även att träffa barn
    som har särskilda behov-

  205. -många gånger till följd av att
    mammorna har gått en graviditet-

  206. -utan tillgång till vård och många
    gånger fött ensamma i flyktinglägret.

  207. Maya är sjuksköterska och barnmorska.

  208. Hon arbetar nu i Libanon
    för Internationella Röda Korset.

  209. Jag kan känna att hjärtat brister.

  210. Hade de varit i Sverige
    så hade barnen...

  211. Mammorna hade gått till mödravården
    och de hade fötts-

  212. -på ett säkert ställe med bra hjälp.

  213. Hade nånting hänt så hade det
    funnits en uppföljning, en plan-

  214. -en vårdplan från första början.

  215. Vissa barn har gått flera år
    utan att få hjälp.

  216. Det är helt enkelt ofattbart
    att det faktiskt händer 2018.

  217. Jag tycker
    att vi borde ha lärt oss bättre.

  218. Sara blir aldrig helt återställd.

  219. Men hjälpen hon har fått från olika
    organisationer har gett henne hopp.

  220. Jag vill bli lärare i arabiska,
    för det är mitt språk.

  221. Det är mitt favoritspråk.

  222. Jag skulle vilja resa tillbaka
    till mitt hemland Syrien.

  223. I länder söder om Sahara i Afrika
    räknar Världshälsoorganisationen WHO-

  224. -med att 25 procent av alla barn
    har en funktionsnedsättning.

  225. Orsakerna till det här är ofta
    fattigdom och undernäring.

  226. Undernäring hos gravida mödrar
    eller nyfödda-

  227. -kan ge funktionsnedsättningar
    som dövhet, ryggmärgsbråck-

  228. -intellektuella nedsättningar
    och blindhet.

  229. Upp emot 80 procent
    av de här funktionsnedsättningarna-

  230. -skulle kunna förebyggas med bättre
    mat, kunskap och medicinsk vård.

  231. Jag är femton år gammal.
    När jag föddes var jag i princip blind.

  232. När jag var sju år
    och började grundskolan-

  233. -kunde jag inte se
    vad som skrevs på tavlan.

  234. I andra klass blev det värre,
    och jag var tvungen att hoppa av skolan.

  235. Daniel fick ingen medicinsk hjälp
    för sin syn förrän han var sju år-

  236. -och då var det redan för sent.

  237. Många barn som föds med funktions-
    nedsättning i Rwanda isoleras.

  238. De har liten kontakt med världen
    och de flesta får aldrig gå i skolan.

  239. Folk försummar dig, eller så
    vill de inte ha med dig att göra.

  240. Om jag går nånstans
    och folk ser att jag är blind-

  241. -så tror de att resten av min kropp
    också är funktionsnedsatt.

  242. Många får svårt
    att leva självständigt-

  243. -och hamnar i en ond cirkel
    av fattigdom och undernäring.

  244. Men det går att bryta cirkeln och
    det går även att arbeta förebyggande.

  245. Health Development Initiative
    i Rwanda-

  246. -har byggt upp en by utanför Kigali-

  247. -där några av de mest marginaliserade
    människorna i Rwanda får bo-

  248. -och arbeta
    för att bli självförsörjande.

  249. Tidigare led de av näringsbrist.
    Många barn fick funktionsnedsättning-

  250. -och hälften av alla barn
    under fem år dog.

  251. Det fanns barn som var tolv år gamla-

  252. -men de såg ut
    som om de var fem, eller under fem.

  253. Det första vi fick reda på var
    att de inte hade tillräckligt med mat.

  254. Så många barn hade stora magar.

  255. Barnen dog av hunger.
    Men nu har deras liv förändrats.

  256. De har mat. De äter grönsaker.
    Man ser skillnaden.

  257. Familjerna har fått ett eget litet
    hus med en täppa där de kan odla.

  258. De tillverkar och säljer också
    hantverk, som korgar och krukor.

  259. Det är ett långsiktigt arbete
    som kräver mycket tid och resurser-

  260. -men det har redan gett goda resultat
    och en framtidstro för barnen.

  261. Det förebyggande arbetet är viktigt-

  262. -men det hjälper inte de barn som
    i dag lever med funktionsnedsättning.

  263. I Rwanda ses det här ibland
    som en förbannelse.

  264. Skammen gör att en del föräldrar
    då överger sina barn.

  265. Men de finns de som välkomnar barnen
    med öppna armar.

  266. Vi har 28 barn i åldrarna 6-18 år
    som undervisas här-

  267. -och vi har andra
    som vi besöker hemma.

  268. Antoinette Makuta bor
    i västra Rwanda.

  269. Högt upp på en sluttning,
    med utsikt över hela byn-

  270. -driver hon en skola för barn både
    med och utan funktionsnedsättning.

  271. Skolan gör skillnad och ger hopp.

  272. Jag vill studera
    och arbeta som busschaufför-

  273. -hämta passagerare och tjäna pengar.

  274. När jag jämför hur det var förut
    med hur det är nu...

  275. Om inte INEZA fanns här
    för att hjälpa barnen-

  276. -så att föräldrarna ser
    hur de utvecklas-

  277. -skulle de fortfarande vara isolerade.

  278. Deras familjer
    skulle inte inse deras värde.

  279. Rwanda vill inte bli för beroende
    av utländska biståndsorganisationer-

  280. -utan satsar mycket själva
    i olika lokala projekt.

  281. Många vuxna i Rwanda lever i dag
    med funktionsnedsättningar-

  282. -orsakade
    av det brutala folkmordet 1994-

  283. -då över 800 000 människor
    mördades på bara några månader.

  284. Jean Marie var seende
    tills han var 20 år.

  285. Jag blev blind 1994
    i samband med folkmordet.

  286. Det är ärr från en machete
    som jag har på huvudet.

  287. Efter det kände jag mig hopplös-

  288. -men snart insåg jag att livet
    inte tar slut när man blir blind.

  289. Jean Marie är rektor
    på Masaka Resource Centre-

  290. -en internatskola för elever som
    är blinda eller har synnedsättning.

  291. Han använder sina egna erfarenheter
    för att hjälpa andra.

  292. Vi lär dem aktiviteter
    i det dagliga livet-

  293. -så att de blinda kan vara delaktiga i
    det vanliga samhället på landsbygden.

  294. Daniel är en av de som bor på skolan.

  295. Det här är den första skolan
    som lär oss att vara självständiga.

  296. Jag trodde att jag var den enda
    som hade det här problemet.

  297. Nu har jag vänner
    med samma funktionsnedsättning.

  298. För att rättigheter för barn med
    funktionsnedsättning ska respekteras-

  299. -behöver världen bli
    mer tillgänglig och inkluderande.

  300. För att nå dit behövs arbete
    på flera nivåer samtidigt:

  301. Att undanröja hinder och
    göra samhället mer tillgängligt.

  302. Att få rätt till skolgång
    och ett språk.

  303. Att arbeta förebyggande med tillgång
    till bra näring och vård.

  304. Men också att arbeta mer övergripande
    med lagar och konventioner-

  305. -från FN, myndigheter och regeringar-

  306. -och se till att de inte bara
    godkänns, utan också genomförs.

  307. Men vi behöver också arbeta aktivt
    mot fördomar och attityder-

  308. -och låta de som själva är experter
    på sin situation komma till tals-

  309. -och lyssna på vad de har att säga.

  310. Ett råd som jag vill ge alla med
    funktionsnedsättningar världen över-

  311. -är att aldrig ge upp. Le, så ler alla.

  312. Knacka, så öppnas dörren.

  313. Flyg om du kan. Se till att kunna det.

  314. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Alla funkar olika - teckenspråkstolkat

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I världen finns över en miljard människor med funktionsnedsättning. De tillhör ofta de allra fattigaste och mest utsatta. I vissa länder talar WHO om "förlorade generationer" på grund av skador som orsakats av undernäring och fattigdom. Vi får träffa unga med funktionsnedsättning, men också många som arbetar för att hjälpa dem. Möt till exempel rektorn i Rwanda, som blev blind under folkmordet 1994, och nu driver en skola för synskadade, eller läkaren i Nepal som driver ett hem för barn med autism. Programmet är en del av Musikhjälpen 2018.

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Barns rättigheter, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Teckenspråk
Ämnesord:
Barn med funktionsnedsättning, Fattigdom, Moldavien, Nepal, Personer med funktionsnedsättning, Rwanda, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Syrien, Ungdomar med funktionsnedsättning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Mer grundskola 7-9 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Alla funkar olika - syntolkat

I världen finns över en miljard människor med funktionsnedsättning. De tillhör ofta de allra fattigaste och mest utsatta. I vissa länder talar WHO om "förlorade generationer" på grund av skador som orsakats av undernäring och fattigdom. Vi får träffa unga med funktionsnedsättning, men också många som arbetar för att hjälpa dem. Möt till exempel rektorn i Rwanda, som blev blind under folkmordet 1994, och nu driver en skola för synskadade, eller läkaren i Nepal som driver ett hem för barn med autism. Programmet är en del av Musikhjälpen 2018.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Musikalisk resa i Finland

Med rötter i schlager och bastu

Jukka Nousiainen jobbar rätt annorlunda om man jämför med andra artister, han spelar in musik på bandspelare och andra gamla musikapparater. Jukka bokar sina egna turnéer, trycker sina egna t-shirts och har ingen manager. Jukka Nousiainen är också en av Finlands hetaste artister. Här får vi möjlighet att lära känna honom bättre.

Fråga oss