Titta

UR Samtiden - Skolforum 2018

UR Samtiden - Skolforum 2018

Om UR Samtiden - Skolforum 2018

Föreläsningar från Skolforum - en nationell mötesplats för svensk skola och fortbildningsdagar med lärare och skolledare från hela landet. Inspelat på Stockholmsmässan den 29-30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Till första programmet

UR Samtiden - Skolforum 2018 : Vad händer när bollen inte är rund?Dela
  1. "Tänk på avståndet
    mellan vagn och plattform."

  2. "Alla vet att det är ett avstånd,
    men man behöver bli påmind ibland."

  3. Jag säger: "Jag fattar inte." - "Det
    är väl det du gör? Du påminner folk."

  4. "Den där kommer jag att sno", sa jag.

  5. Andreas heter jag.

  6. När jag fick frågan om att komma hit
    blev jag väldigt glad.

  7. Jag stod för ett tag sen,
    för fyra år sen, utanför Skolforum-

  8. -och delade ut lappar. Vi hade byggt
    upp ett koncept några veckor innan-

  9. -på de kommentarer
    som jag hörde på skolor.

  10. På en av lapparna stod det:
    "Din jävla hora."

  11. Och överst stod det med liten text:
    "Ingen ska behöva bli kallad för."

  12. Samma upplägg körde vi på lapp nr 2.

  13. Där stod det "bögjävel", och ovanför:
    "Ingen ska behöva bli kallad för."

  14. När vi stod utanför Skolforums
    portar, bort mot pendeltågsstationen-

  15. -och delade ut de här, så var det en
    stark reaktion från dem som fick dem.

  16. Det blev reaktioner och debatt.

  17. Varför fick man en lapp
    med ett fult ord?

  18. När man såg texten ovanpå sa personen
    som fick den: "Det var ganska bra."

  19. Ingen ska nånsin behöva bli kallad
    "hora", så varför blir vi ändå det-

  20. -när vi går som tonåringar
    i en lokal som kallas "skolkorridor"?

  21. Om du lägger till ett t på "live"
    står det inte "live", utan "livet".

  22. Det vill jag prata med dig om i dag:
    livet.

  23. Framför allt vill jag prata med dig-

  24. -om det vi kallar ett värde på livet,
    det mänskliga värdet.

  25. Jag satte som rubrik för vår stund:
    "Vad händer när bollen inte är rund?"

  26. Vad händer när allt inte är som det
    ska vara, när man inte passar in-

  27. -om världen är mer än svart och vit-

  28. -och om man inte tycker om det nån
    annan har bestämt att det ska vara?

  29. Vi kan kalla det här
    för norm eller ram.

  30. Eller så kan vi kalla det för det
    som jag kallar det för: livet.

  31. I morse när jag gick hit
    var det ganska kallt.

  32. Men för några veckor sen, när det var
    Pride i Stockholm, var det varmt.

  33. Det var den sista helgen
    som det var riktigt skön sommarvärme.

  34. Jag var här på Pride och fick
    ett par riktigt snygga glasögon.

  35. Jag har med mig dem här i dag.
    De här glasögonen-

  36. -har en snygg Prideflagga på sig.

  37. Och en bank har sponsrat
    och tryckt upp sin logga på insidan.

  38. Jag gick omkring med brillorna på
    stan, precis som alla andra just då.

  39. Ingen tittade in mig på nåt speciellt
    sätt, för jag såg ut som alla andra.

  40. Alla gick ju
    som regnbågsfärgade människor.

  41. Två veckor senare var jag i Stockholm
    igen för att jobba på en festival.

  42. Då bor jag på ett hotell. De hade
    kvar nån Prideflagga i receptionen.

  43. På kvällen ska jag gå och möta
    en av mina kompisar.

  44. Gångvägen från mitt hotell
    till restaurangen där vi skulle ses-

  45. -är väl en resa på 500-600 meter.

  46. Jag hade med mig de här glasögonen
    och ett par vanliga svarta brillor.

  47. Jag tänkte: "Vilka ska jag ta?"

  48. Jag gillar sociala experiment,
    så jag valde att ta på mig de här.

  49. Jag har på mig de här glasögonen
    och går ner.

  50. Jag går 300-350 meter.

  51. Jag har inget sällskap med mig, för
    mitt sällskap väntar på restaurangen.

  52. När jag kommer gående
    möter jag helt plötsligt en man.

  53. Han är i övre 20-årsåldern
    eller kanske början på 30.

  54. Han tittar på mig och säger:
    "Din jävla bög!"

  55. Jag vänder mig om
    och tittar på honom.

  56. Jag tar av mig de här brillorna,
    och så säger jag: "Menar du de här?"

  57. Killen tittar på mig,
    och så säger han: "Va?"

  58. Jag säger: "Jag fick dem av Nordea."
    - "Vem är Nordea? Är det din kille?"

  59. Där kände jag att vårt samtal inte
    skulle leda nånstans, så jag gick.

  60. Men hans uppfattning
    var ganska stark.

  61. Man skulle inte ha Pridefärgade
    brillor två veckor efter Pride.

  62. Så hur ska man vara? Vad händer
    om man inte är som man ska vara?

  63. Om du som är vuxen tycker att det är
    svårt att svara på hur du ska vara-

  64. -hur är det då att vara tonåring och
    barn och ha ett mönster att följa-

  65. -när du kanske inte ens känner att
    du vill leva upp till det mönstret?

  66. Vad händer när bollen inte är rund?

  67. Jag vill prata med dig om tre ord.
    Jag har jobbat med orden i åtta år.

  68. Det viktigaste ordet för mig i början
    var ord nr 3: förändring.

  69. Jag kan inte leva i ett samhälle där
    min kompis Josef går på tunnelbanan-

  70. -en helt vanlig fredagskväll efter
    en trevlig afterwork i Gamla stan...

  71. Han kliver ombord på tunnelbanan och
    vaknar på sjukhus söndag eftermiddag.

  72. Anledningen till att Josef
    blev misshandlad var hans klädval:

  73. En glittrig paljettklänning
    och 12 cm röda höga klackar.

  74. I vagnen som Josef befann sig i
    satt det också 36 andra passagerare.

  75. I samma vagn som Josef. Det finns
    tio utgångar i en tunnelbanevagn-

  76. -med röda larmknappar som man kan
    trycka in vid en nödsituation.

  77. Då indikeras en signal till föraren
    att föraren ska stanna.

  78. Trots att det sitter 36 personer
    i vagnen, trycker ingen på knappen.

  79. Det är inte ett enda samtal
    som registreras till 112. Inte ett.

  80. I stället rullar vagnen in på
    ändhållplatsen och Josef ligger kvar.

  81. Under tiden vagnen står stilla för
    att föraren ska byta färdriktning-

  82. -går en städerska in i en av vagnarna
    för att plocka skräp.

  83. Av en ren slump valde hon
    att gå in i mittenvagnen den natten.

  84. Det är hon som hittar Josef.

  85. Livlös, sönderslagen i ansiktet.

  86. Men Josef överlever mirakulöst
    - mirakulöst.

  87. Det har gått fyra år. Josef kunde gå
    bäst av alla i högklackade skor.

  88. Trots att det har gått fyra år har
    Josef svårt att gå utan en rullator.

  89. Den kvällen beslutade jag mig för
    att ord nr 3 inte är viktigt längre.

  90. Vad spelar det för roll
    om vi vill ha förändring-

  91. -om vi önskar att det vore annorlunda
    och hoppas att det ska ske-

  92. -men vi ändå inte gör?

  93. Så från och med då jobbar jag enbart
    med ord nr 1: gör nåt. Gör nåt, då.

  94. Vad spelar det för roll om vi önskar,
    hoppas och tror men ändå inte gör?

  95. Den här förmiddagen vill jag jobba
    med ord nr 1: "make" - gör nåt.

  96. Ett bra sätt är att gå tillbaka till
    när jag satt på en toa i högstadiet.

  97. Min mamma hade sagt: "Nu är du stor.
    Du har en nyckel till ditt skåp."

  98. "Den nyckeln får du inte tappa bort."
    Så mamma köpte en magväska i jeans.

  99. Jag kollade suspekt på mamma och sa:
    "Kommer alla att ha en magväska?"

  100. Och mamma sa ja. Sen kommer jag till
    skolan och inser att så var det inte.

  101. Så jag stänger in mig på toaletten.

  102. När jag sitter på toa ser jag att nån
    har klottrat mellan kakelplattorna.

  103. Nån hade skrivit: "I was here -96."

  104. Jag sitter där och tänker: "De har
    inte tvättat toaletten på några år."

  105. Men jag tyckte det var lite coolt.

  106. De flesta här har sett det tecknat
    nånstans. "I was here."

  107. Alla i den här lokalen
    den här förmiddagen...

  108. Ni minns er skoltid, en speciell
    period. Några minns den med glädje.

  109. Din första kyss, din första dejt.
    Det var mycket som hände.

  110. Några minns den kanske med en klump
    i magen, men du minns din skoltid.

  111. Det du och jag har gemensamt är-

  112. -att vi jobbar och träffar
    unga, nya människor varje dag.

  113. Alla de kommer också att minnas
    sin skoltid, för de är också där.

  114. Och du är ju en del av dem
    som är runtomkring den här eleven.

  115. För det är inte bara eleven
    som är där - du är där.

  116. "I was here." Om man då ska gå in på
    vem det är som är där-

  117. -får vi gå tillbaka till livet. På en
    begravningsplats blir livet konkret-

  118. -för mellan födelsedatumet på stenen
    och dödsdatumet på gravstenen-

  119. -hittar vi ett litet streck, och
    det där strecket ska innefatta allt.

  120. Det kommer att innefatta stunden med
    mig, alla roliga och tråkiga dagar.

  121. Alla dagar i ett litet streck.

  122. Strecket som du har, har en start.
    Du är född, så du har en start.

  123. Men du är inte död,
    så du har inget slut.

  124. Kan vi komma överens om att strecket
    ser ut så här? Svara ja. Vad skönt.

  125. Vissa grejer är viktiga på strecket.
    Den turkosa början är när du föddes-

  126. -var du föddes,
    i vilket land du föddes.

  127. För några är det en väldigt glad grej
    i vilket land du föddes. Du är stolt.

  128. Eller så är du som mig: Du tänker
    inte på att du föddes i Sverige-

  129. -om du inte är utomlands.
    Då säger du att du är svensk.

  130. Var du föddes
    har du aldrig nånsin fått välja.

  131. Du har inte ens fått välja
    att få ett streck.

  132. Men vi sitter här, som ett lotteri.

  133. Sen har vi en till
    viktig punkt på strecket.

  134. Den är i guld, för du får träffa mig.
    Det är här och nu.

  135. Om det är nu och det turkosa strecket
    är när du föddes, vad är då det där?

  136. Det kan vara i morse,
    när du var stressad-

  137. -tre år sen eller ett halvår sen.
    Det är nåt som har hänt.

  138. Jag är inte ensam om att ha
    saker i livet som har varit jobbiga.

  139. Saker i livet
    som jag ångrar att jag gjort-

  140. -och som jag önskar
    att folk inte gjort mot mig.

  141. Men hur gärna jag än vill, kan jag
    inte ändra på det som har hänt.

  142. Däremot allt som ligger på den här
    sidan av strecket - det är framtiden.

  143. I stället för att lägga fokus på den
    sidan, lägg fokus på den här sidan.

  144. Du är här, men frågan är:
    Vad gör vi av tiden som vi är här?

  145. Jag träffar mellan 25 000 och 35 000
    elever varje år-

  146. -när jag reser omkring och pratar
    om rätten att få älska sig själv.

  147. När jag kommer in i en lokal brukar
    en elev komma in, sätta sig och säga:

  148. "Vad är det här? Jag vet ju allt."

  149. Om jag hör det, brukar jag säga:
    "Det är klart att du vet."

  150. "Självklart vet du." Men jag
    åkte taxi för några dagar sen.

  151. När man pratar på jobbet, vill man
    inte prata när man åker taxi.

  152. Jag sätter mig där bak, och så säger
    chauffören: "Välkommen." - "Tack."

  153. Vi börjar rulla.
    Sen säger han: "Vad jobbar du med?"

  154. Jag orkar inte, men jag svarar: "Jag
    jobbar med mänskliga rättigheter."

  155. Då kollar taxichauffören på mig
    och säger: "Behövs det?"

  156. Jag kollar på honom och säger: "Nej,
    det behövs inte." Sen blir det tyst.

  157. Efter några minuter säger chauffören:
    "Jag förstår vad du menar."

  158. Jag bara: "Vad förstår du?"
    - "Det är som att åka tunnelbana."

  159. "De säger alltid: 'Tänk på avståndet
    mellan vagn och plattform.'"

  160. "Alla vet att det är ett avstånd,
    men man behöver bli påmind ibland."

  161. Jag säger: "Jag fattar inte." - "Det
    är väl det du gör? Du påminner folk."

  162. "Den där kommer jag att sno", sa jag.

  163. Jag påminner människor om den kunskap
    de fick när de var små.

  164. Kunskap de haft hela livet. Kunskap
    som du har, för du vet mycket väl-

  165. -att ingen nånsin ska behöva bli
    kallad för "din jävla hora".

  166. Om nån blir kallad för det i lärar-
    rummet, blir reaktionen annorlunda-

  167. -än om man hör det ute i korridoren.

  168. Kunskapsnivån i rummet är det inget
    fel på. Du har all kunskap i världen.

  169. Det är inte det vi jobbar med i dag.

  170. I dag jobbar vi med frågan:
    Vad gör du med kunskapen?

  171. Om vi vet
    att alla är lika mycket värda-

  172. -och att alla inte är likadana,
    varför applicerar vi inte det?

  173. När jag skulle handla thaimat lånade
    jag toaletten i golfkiosken bredvid.

  174. Tio minuter skulle maten ta,
    så jag lånade toan.

  175. När jag ska ge tillbaka nyckeln som
    sitter fast i snöret och träbiten-

  176. -står en kille lutad mot yttervägen.
    En kille i min ålder, kanske yngre.

  177. Han räcker fram sin hand och säger:
    "Är det nyckeln till toan?"

  178. Killen har en väldigt dålig hårdag,
    ovårdat ansikte och sunkiga kläder.

  179. Han luktar konstigt.

  180. I mina fördomstankar
    tror jag att han är hemlös.

  181. Jag svarar: "Ja, det är toanyckeln."

  182. Killen säger: "Får jag låna den?
    Jag behöver gå på toa."

  183. Jag ska ge nyckeln till killen,
    men tjejen i kassan till golfkiosken-

  184. -som äger toaletten, ropar:
    "Nej, nej, nej! Ge mig nyckeln."

  185. Vem behövde toan mest? Varför är inte
    alla människor lika mycket värda?

  186. I ditt och mitt Sverige 2018,
    när tappar man värdet?

  187. Vad krävs för att vi ska tappa det
    som vi en gång hade?

  188. Kunskapsnivån är hög,
    men det spelar ingen roll-

  189. -om vi inte applicerar
    rätt kunskap med rätt attityd.

  190. Att vi använder kunskapen.

  191. Den viktigaste frågan som vi ska ta
    med oss härifrån i dag är den här:

  192. Hur ska jag vara? Hur ska jag vara?

  193. Vad tycker andra om mig? Hur viktigt
    är det vad människor tycker om mig?

  194. Om vi tycker
    att andras åsikt är viktig-

  195. -vad tycker man då när man håller på
    att bli den man ska vara sen-

  196. -när man fortfarande är
    ett barn, en tonåring?

  197. Det finns ju en otroligt populär app
    som heter Snapchat.

  198. Hur många här
    har testat hundfiltret nån gång?

  199. Hundfiltret är världens
    näst mest använda filter på Snapchat.

  200. Hundfiltret lägger på
    öron, näsa, tunga. Det lägger på nåt.

  201. Ett filter är ännu mer populärt. När
    Sony Ericsson släpper sin telefon-

  202. -väljer de att ha det filtret som ett
    alternativt kamerafilter i kameran.

  203. Det filtret kallas snyggfiltret.

  204. Det lägger inte på dig nånting
    - det tar bort.

  205. Finnar, ojämnheter i hyn, fräknar...
    Det kan ta bort dubbelhakor i plural.

  206. Ta bort. Vad lägger vi på oss för
    filter för att platsa i omgivningen?

  207. Lägger vi på oss hundfiltret
    - attityd?

  208. Eller lägger vi på oss snyggfiltret,
    så att vi skalar bort vem vi är?

  209. Tänk om nån fick reda på sanningen!

  210. Du och jag är ju experter på
    att lägga på oss filter-

  211. -för att människor ska gilla
    det vi gör. Vi jagar "likes".

  212. Vi har aldrig hoppats
    att ingen lajkar vår bild.

  213. Vi har aldrig ansträngt oss och
    hoppats att ingen ska se vem vi är.

  214. Men när jag gick i plugget
    fanns inte Snapchat.

  215. Ändå var jag expert på
    att lägga på mig filter.

  216. Så jag skrev ett brev och försökte
    förklara vad sjutton som gick så fel.

  217. Jag vill läsa det brevet för dig här.

  218. Brevet som jag skrev publicerade jag
    nämligen på min Facebook.

  219. Jag publicerade brevet på Facebook
    tillsammans med den här bilden.

  220. "Kära tioåriga Andreas,
    du ska strax börja mellanstadiet."

  221. "Du är nervös och vill inte
    gå tillbaka till skolan"-

  222. -"för du vet
    att du kommer att bli slagen."

  223. "Du står i kön till
    att bli fotograferad"-

  224. -"men går in på toan när det är tre
    klasskamrater framför dig i ledet."

  225. "Du rusar in på toan och kräks."

  226. "Du kräks, för du är livrädd.
    Du vill inte, men du måste ändå."

  227. "Några minuter senare står du framför
    kameran. Det blixtrar - du blinkar."

  228. "Några tjejer fnissar i bakgrunden.
    Ni tar om bilden."

  229. "Du försöker pressa fram ett leende,
    men inom dig skakar du.

  230. "Bilden som du tog den där sensommar-
    dagen är bilden jag har i min hand."

  231. "Den skräckslagna killen som är rädd
    för att gå till gymnastiken är jag."

  232. "Det har gått så många år.
    Det har regnat så många sommarlov."

  233. "Du har blivit vuxen nu,
    men du minns allt."

  234. "För här sitter jag,
    33 år gammal, och känner"-

  235. -"hur saltvattnet från tårarna
    droppar ner mot min grå T-shirt."

  236. "Älskade tioåriga Andreas,
    du får slag i duschen."

  237. "Du börjar snart ljuga om huvudvärk
    för att slippa gå på gymnastiken."

  238. "Du blöter din handduk för att mamma
    inte ska fatta att du skolkat."

  239. "Du sover dåligt och har en klump i
    magen. Jag vet allt, för jag är du."

  240. "Men jag är vuxen nu."

  241. "Kära tioåriga Andreas, jag vet att
    du aldrig kommer att läsa det här."

  242. "Men jag var tvungen
    att ge dig hopp"-

  243. -"och en gnista till en dröm
    som kommer att fatta eld."

  244. "Ett hopp, en tro och ett löfte om
    att livet är värt att leva."

  245. "Det är värt att kämpa.
    Livet blir bättre, jag lovar."

  246. "Jag önskar att jag kunde backa tiden
    och följa dig som en storebror"-

  247. -"in på fotograferingen
    den där augustidagen 1994."

  248. "Att jag kunde visa dig hur bra ditt
    liv blir, hur bra du kommer att må."

  249. "Till dig som är tio år
    och läser detta"-

  250. -"till dig som har en tioåring som
    borde läsa detta, eller femtonåring"-

  251. -"till dig vill jag ropa från djupet
    av mitt hjärta: 'Stå upp, stå rak!'"

  252. "'Fortsätt kämpa.
    Livet är värt att kämpa för.'"

  253. "Jag vet det, för det är jag som är
    den tioåriga Andreas."

  254. När jag var sex år gammal flyttade
    jag, mamma, pappa och mina bröder-

  255. -från en liten stad i södra Sverige
    till en gigantisk storstad:

  256. Jönköping.

  257. Pappa hade fått jobb som pastor,
    och det var coolt att få flytta.

  258. Men jag lärde mig snabbt att man inte
    pratade samma dialekt som i Ronneby.

  259. Jag vill platsa in,
    så jag tränar bort min dialekt.

  260. Jag börjar ettan
    och jag börjar tvåan.

  261. I tvåan introduceras ett nytt ämne:
    gymnastik.

  262. Som jag hade längtat! Jag vill ju
    lära mig allt om handboll, fotboll...

  263. En av de första lektionerna
    ställs vi på led.

  264. Gymnastikläraren säger: "Ni får vara
    lagledare för lag Röd och lag Gul."

  265. Lagledarna kommer fram och börjar
    välja ut sina lagkamrater. Röd, Gul.

  266. Lag Röd, lag Gul. Röd, Gul, Röd, Gul.
    En efter en plockas ut.

  267. Ledet som var så långt
    blir kortare och kortare.

  268. Till slut är det bara en person kvar:
    Andreas Jonsson, åtta år gammal.

  269. Lag Röd ska välja,
    men i stället för att ropa mitt namn-

  270. -vänder sig lagledaren för Röd
    till lagledaren för Gul och säger:

  271. "Ni kan ta Andreas.
    Vi vill inte ha honom."

  272. Lagledaren för lag Gul svarar:
    "Vi vill inte heller ha Andreas."

  273. Och där står jag, åtta år gammal.

  274. Jag har kämpat
    för att platsa i den nya staden-

  275. -och de vill inte ens
    ge mig en chans.

  276. I trean inser killarna att man kan
    göra mer med handduken än torka sig.

  277. Skitkul tyckte de att det var
    att piska mig. Skitont gjorde det.

  278. Jag sprang runt, runt i duschutrymmet
    för jag ville komma undan slagen.

  279. Men ganska snabbt inser jag
    att jag inte kommer undan-

  280. -så jag gör det bästa av situationen:
    Jag kurar ihop mig som en igelkott-

  281. -för då slipper man slagen
    i ansiktet och på halsen.

  282. Man får dem på ryggen i stället.

  283. Det gjorde ont, men inte alls
    lika ont som att få dem i ansiktet.

  284. Och så blir det söndagskväll.
    Då är det snart måndag och gymnastik.

  285. Ämnet som jag hatar
    av hela mitt hjärta.

  286. Det enda jag kan tänka på är vad jag
    ska säga för att slippa gå på gympan.

  287. Så kommer jag på den briljanta idén:
    Säg att du är magsjuk.

  288. Om du är magsjuk får du inte gå till
    skolan. "Mamma, jag har ont i magen."

  289. Mamma tittar på mig och säger:
    "Lägg dig på soffan. Det blir bra."

  290. Så jag lägger mig på soffan
    och gör det som alla barn gör.

  291. Man lägger sig på en soffa
    och tar en kudde-

  292. -trycker in huvudet i kudden
    så att ingen ser ansiktsuttrycket-

  293. -och så börjar barnet låtsasgråta.

  294. Ni som är mammor
    går inte på det så ofta.

  295. Min farsa, däremot, går förbi mig
    när jag ligger där och bara...

  296. Pappa säger: "Gråter du, min son?!"
    Han går ut och pratar med mamma.

  297. Till slut kommer mamma ut, sätter sig
    ner, stryker mig i håret och frågar:

  298. "Har du så här ont?
    Du har gråtit i en timme."

  299. Jag kan ju inte vända mig om,
    för jag fejkar.

  300. Men min mamma tror
    att jag har ont på riktigt-

  301. -så hon sätter mig i bilen och börjar
    köra till Länssjukhuset Ryhov.

  302. "En läkare måste titta på din mage."

  303. Vi kommer till sjukhusets akutenhet,
    sätter oss och det går en timme till.

  304. Till slut blir vi hänvisade in i ett
    rum, där jag lägger mig på britsen.

  305. Läkaren kommer in och frågar:
    "Är det du som är Andreas?" - "Ja."

  306. "Du hade ont i magen?" - "Ja."

  307. "Hoppa ner från britsen."
    Jag gör det.

  308. "Ta av dig din tröja."
    Jag tar av mig tröjan.

  309. Läkaren för sina händer mot den här
    sidan, trycker till och frågar:

  310. "När jag trycker här,
    gör det ont då?"

  311. "Ja", svarar jag.

  312. Han förflyttar händerna till den här
    sidan och frågar: "Gör det ont här?"

  313. "Ja." Läkaren backar ett par steg,
    tittar mig in i ögonen och frågar:

  314. "Förstår jag dig rätt?
    Har du ont här och här?"

  315. Där inser jag att jag inte är duktig
    på att ljuga. "Kan du försöka igen?"

  316. Läkaren tittar konstigt på mig,
    men han tar sina händer-

  317. -för dem mot den här sidan igen,
    trycker försiktigt till-

  318. -och så hör jag honom fråga...

  319. "Har du...?" - "Aj!"
    Läkaren hoppar till.

  320. Min mamma hoppar till. Hon skriker:
    "Gör nånting, han skriker ju!"

  321. Jag försöker se ut
    som om jag har ont i magen.

  322. Men det är en glädjevåg. Jag har ju
    lyckats lura mamma och en läkare.

  323. Läkaren tittar på oss och säger: "Jag
    måste ta det här med mina kollegor."

  324. Sen går han ut
    och är borta i tjugo minuter.

  325. Helt plötsligt är läkaren tillbaka i
    rummet med en väldigt allvarlig min.

  326. Handen är rakt mot mitt ansikte,
    och så hör jag honom uttala meningen:

  327. "Du, vi kommer att behöva
    öppna dig i kväll."

  328. "Öppna?" - "Vi behöver operera. Vi
    tror att du har problem med njuren."

  329. "Oh my God! Det enda jag vill är
    att slippa gymnastiken", tänker jag-

  330. -när jag står där
    som en nioårig kille. Kille.

  331. Kille. En nioårig kille.

  332. Det sjuka är att det finns
    en regelbok för hur killar ska vara.

  333. Den hade jag redan lärt mig utantill-

  334. -så jag visste att en kille inte
    skulle bry sig om vad andra tyckte.

  335. Varför låg jag då och grät mig
    till sömns i stort sett varenda natt?

  336. En kille skulle vara den som slog,
    inte den som blev slagen-

  337. -så varför blev jag slagen?

  338. Framför allt visste jag att en kille
    skulle fråga chans på tjejerna-

  339. -men jag hade ju kollat in
    en av killarna.

  340. Varför var jag inte
    som jag skulle vara?

  341. Varför var bollen inte rund när
    alla andra var perfekta runda bollar?

  342. Men jag var ju perfekt
    utifrån att jag lade på mig filter.

  343. Jag var klassens clown, för om man är
    det ser väl ingen igenom en-

  344. -att killen egentligen mår skit?

  345. Jag lade på mig attityd för att ingen
    skulle genomskåda hur jag mådde.

  346. Filtren hade lett mig
    till ett undersökningsrum.

  347. Det är sen söndagskväll och jag har
    plötsligt två alternativ framför mig.

  348. Alternativ 1: Säg sanningen.

  349. Alternativ 2: Bli knivhuggen.

  350. 8 1/2 timmar senare vaknar jag
    på Länssjukhusets uppvaksavdelning.

  351. Där vaknar man
    när man vaknar ur sin narkos.

  352. Bedövningen släpper, och nu har jag
    ont i magen. Jag har ett 12,5 cm ärr.

  353. Läkaren säger: "Vi hittade inget fel
    på din njure. Det var konstigt."

  354. Men det gjorde inget,
    för jag slapp gymnastiken.

  355. I tre veckor slapp jag skolan,
    i tre månader slapp jag gymnastiken.

  356. Det var fantastiska tre veckor,
    underbara tre månader.

  357. Om du är nio år och ljuger ihop
    en operation, då mår du inte bra.

  358. Killen du ser i bild
    kommer tillbaka till skolan-

  359. -och blir fortsatt kallad fettklump,
    rödtott, glasögonorm, idiot.

  360. Jag viftade med mina händer,
    så jag var en bögjävel.

  361. Pappa var pastor, så jag var Jesus.

  362. Jag hade fel kläder och lyssnade
    på fel musik - allt var fel.

  363. Jag slutar lågstadiet och börjar
    mellanstadiet och högstadiet.

  364. Jag slutar högstadiet
    och börjar gymnasiet.

  365. Och så kommer den där dagen
    då jag slutar gymnasiet-

  366. -och officiellt blir det
    som vi kallar för "vuxen"...

  367. ...då du ska tycka om dig själv,
    älska dig själv-

  368. -vara trygg i dig själv.

  369. En snabb fråga till dig
    som sitter här i lokalen:

  370. Tror du att jag kände mig trygg
    i mig själv? Ja eller nej? Exakt.

  371. Men jag var expert på att lägga på
    mig filter och på att spela spelet.

  372. Och folk älskade det de såg.

  373. Men produkterna som jag skapat
    var inte jag.

  374. Du kan inte leva i en lögn
    hur länge som helst.

  375. Så 24 år och 10 månader gammal,
    två månader innan jag ska fylla 25-

  376. -kommer jag till punkten att "enough
    is enough". Det funkar inte längre.

  377. Så jag tar ett fruktansvärt beslut.
    Det är kallt, det är kolsvart-

  378. -natten då jag väljer att kliva över
    stängslet på en bro utanför Göteborg.

  379. Strecket måste ta slut. Var det här
    livet? Då är det inte värt det.

  380. Jag får inte ihop mitt liv. Jag har
    försökt lägga pusslet - det går inte.

  381. Alla säger åt mig hur jag ska vara,
    och det funkar inte.

  382. Så jag står där
    och skriker ut min ångest.

  383. Tårarna blandas upp med haglet
    som slås mot ansiktet.

  384. Då dyker tanken upp, tanken
    som räddar mitt liv den natten.

  385. "Vem dör i kväll?"

  386. Alltså:
    "Vem är du? Vem är du, Andreas?"

  387. "Vem är du? Du får ju inte ens ihop
    ditt liv. Vem är du egentligen?"

  388. Jag kan inte svara på frågan,
    så jag klättrar över stängslet.

  389. Jag tar fram min mobiltelefon och
    sms:ar tre av mina närmsta vänner.

  390. Några dagar senare
    sitter vi och pratar.

  391. När jag träffar dem lägger jag alla
    kort på bordet. Jag berättar allt.

  392. Jag är övertygad om att de ska
    peka mot utgången och säga:

  393. "Om du har ljugit för oss
    så här många år, då kan du gå nu."

  394. Men mina vänner kramar om mig
    och förklarar-

  395. -hur mycket de supportar mig,
    älskar mig och finns där för mig.

  396. Två månader senare fyller jag 25.

  397. När jag står här framför dig
    har jag hunnit fylla 35.

  398. Det betyder
    att jag har levt i tio år.

  399. I tio år har jag kunnat
    se mig i spegeln och förstå-

  400. -att killen som tittar på mig
    inte bara är...

  401. Tja, han duger väl. Han är okej.

  402. Nej, han är helt grym. Han är perfekt.

  403. Men det kom ingen snubbe
    när jag behövde det som mest och sa:

  404. "Du, zooma ut.
    Livet är större än det där."

  405. Det kom ingen snubbe till mig och sa:
    "Bakom dina filter är du perfekt."

  406. Därför har jag lagt de senaste
    åtta åren på att säga den meningen.

  407. Det är samma mening som jag säger nu:
    Du som sitter här, du är perfekt.

  408. Det sorgliga med den meningen är-

  409. -att vi förmodligen inte har en enda
    person här som förstår vad jag säger-

  410. -för du har lärt dig
    att så får man inte tycka.

  411. Men om jag träffat dig
    när du var fyra, fem år-

  412. -böjt mig ner, sett dig i ögonen och
    sagt "Du vet väl att du är perfekt?"-

  413. -då hade det tindrat till i dina
    ögon. Du hade flinat fult och svarat:

  414. "Ja, det är jag."

  415. För där har man inte lärt sig
    att inte tycka så.

  416. Där har man inte lärt sig reglerna
    för rätt och fel.

  417. Regler som egentligen är lögner.

  418. Så jag jobbar framför allt
    med rätten att få älska sig själv-

  419. -rätten att få vara den man är.

  420. Det är så otroligt enkelt att säga:
    "Alla har rätt att vara den de är."

  421. Men när är du dig själv, då?

  422. Nu sitter du här i din arbetsroll.
    Likadant här uppe på scenen.

  423. När är jag mig själv?

  424. Det där strecket som vi kallar
    för "livet" ska inte överlevas.

  425. Det är så många som sitter
    och överlever dag ut och dag in-

  426. -i skolan.

  427. Och i 24 år och 10 månader trodde jag
    att livet gick ut på att överleva.

  428. Tills jag fick ett annat fokus,
    ett annat perspektiv, och insåg-

  429. -att livet inte ska överlevas,
    inte en enda dag till-

  430. -när jag har möjlighet att leva det.

  431. Det är en sån otrolig skillnad på
    att överleva och att leva.

  432. Tänk om du och jag i det här rummet,
    som möter så många olika människor-

  433. -kunde få dem som vi träffar, oavsett
    om det är en mellanstadieelev-

  434. -högstadieelev eller gymnasieelev,
    att sluta överleva dagen.

  435. Att kunna leva, att kunna må bra
    där de är just nu på sitt streck.

  436. Att de inte tappar stunden,
    att DU inte tappar stunden.

  437. Jag såg en helt fantastisk film
    som heter "12 years a slave".

  438. Den handlar om en jazzmusiker
    som blir såld som slav.

  439. När han står på slavfältet
    säger de till honom:

  440. Om du vill överleva
    måste du göra som du blir tillsagd.

  441. Och den här killen svarar:

  442. Grejen är den
    att jag inte vill överleva.

  443. Jag vill leva mitt liv.

  444. Det är en vansinnig skillnad på
    att överleva livet och att leva det.

  445. Av de tre orden som jag har pratat om
    det här passet tillsammans med dig-

  446. -"make the change" - finns det bara
    ett enda ord som kan skapa skillnad.

  447. Det är ord nr 1: gör. Gör.

  448. Där kommer den viktigaste biten in:
    att du är här. Du är här.

  449. "I was here" började vi med.
    "You are here."

  450. När jag gick på högstadiet-

  451. -pratade jag med kuratorn
    en eller två gånger.

  452. Men min tyskalärare Gun kollade
    på mig och såg att jag var trött.

  453. Hon frågade aldrig varför.
    Hon kopplade aldrig ihop mig med BUP.

  454. Men hon såg mig,
    gav mig nyckelknippan och sa:

  455. "Det här är nyckelknippan med min
    bilnyckel, husnyckel och skolnyckel."

  456. "Lägg dig i vilrummet.
    Du behöver det."

  457. Jag kollade på Gun och gick ner
    och lade mig i vilrummet och vilade.

  458. Gun frågade inte mig hur jag mådde,
    men hon såg mig.

  459. När jag gick in och ställde mig i kön
    för att få mat i årskurs 8-

  460. -ett av de värsta åren - var jag
    söndergråten, ögonen var svullna.

  461. Där står min favoritmattant Pernilla.
    Vi kallade henne för Pillan.

  462. Hon lägger upp tre pannkakor åt varje
    person. Man fick tre, inte fyra.

  463. Sen ser hon mig och kollar på mig,
    men hon frågar inte hur jag mår.

  464. Hon lägger först upp en, sen lägger
    hon tre ovanpå och gör så här:

  465. "Fyra!"

  466. Grejen är
    att Pillan och Gun är två personer-

  467. -som var på samma plats som mig.

  468. De frågade inte, de var inte
    kuratorer. Men de fanns där.

  469. De är anledningen till att jag lyckas
    stå här i dag, för de såg mig.

  470. Du som är här,
    jag har ingen aning om din titel.

  471. Om du är administratör, rektor,
    kurator, lärare, fritidspedagog...

  472. Men du är där,
    så ta vara på tiden du är där.

  473. Gör nånting av den
    och skapa förändring genom att göra.

  474. De tre orden som jag vill skicka med
    dig här är: "Make the change."

  475. Av dem är det bara ett enda ord
    som verkligen gör skillnad:

  476. När du tar din kunskap,
    omvandlar den till action-

  477. -genom att faktiskt göra.

  478. Tusen tack för att jag fick prata med
    dig här i dag. Jag finns kvar här.

  479. Vi har även en monter ute vid
    Norra scenen, där vi kan snacka mer-

  480. -om du vill veta nåt mer
    om det här projektet.

  481. Jag har även en metodmaterialsbok-

  482. -med 21 konkreta workshopövningar.

  483. När jag satt och skrev den valde jag
    att den skulle heta "Gör nåt"-

  484. -för det kvittar om man har en bok om
    man inte använder den för att göra.

  485. Så ta vara på de här två dagarna.
    Njut av allt som är gott på mässan.

  486. Men åk inte bara hem sen
    med två kassar med visitkort-

  487. -utan se till att gå hem och göra.
    Tack för att ni lyssnade på mig.

  488. Översättning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vad händer när bollen inte är rund?

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi vet att alla ska behandlas lika, ändå behöver vi påminnas om detta dagligen. Hör Andreas Jonssons personliga berättelse om kränkningar, kunskap och makt att förändra. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Sociala relationer
Ämnesord:
Jämlikhet, Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Skolans socialpsykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Skolforum 2018

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Dubbla narrativ i historieundervisningen

Ett rollspel för att öka förståelsen för konflikten mellan Israel och Palestina - det blev starten för lärare på Lerums gymnasium att jobba med ett nytt narrativ. Mattias Stadler, lärare i historia och engelska, berättar här om metoden Prime. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Vad händer när bollen inte är rund?

Vi vet att alla ska behandlas lika, ändå behöver vi påminnas om detta dagligen. Hör Andreas Jonssons personliga berättelse om kränkningar, kunskap och makt att förändra. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Problematisk skolfrånvaro

Hur ska skolan locka tillbaka elever med skolfrånvaro? Här berättar Mattias Pihl från Kringlaskolan vad de har gjort för att skapa trygghet för eleverna. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Läsande förebilder spelar roll - eller?

Varför tappar många tonårskillar intresset för att läsa böcker? Vad behövs det för förebilder? Läraren Pär Sahlin och journalisten Patrik Lundberg diskuterar. Moderator: Marie Augustsson. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Självbedömning som stöd för självreglerat lärande

När elever har det extra svårt - ge dem extra stöd. Om eleverna ska bli bättre på självbedömning är det viktigt att få feedback från lärare, konstaterar Anders Jönsson, professor i didaktik. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Medling i konflikter mellan elever

Hur löser skolpersonal en konflikt mellan elever? Oskar Palmenfelt från Medlingscentrum guidar mellan arketyper och metoder i konfliktens värld. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Inkludering i praktiken

Hur skapas den bästa lärande upplevelsen för barn med NPF-diagnos? Joanna Lundin, lärare och författare, ger konkreta tips för all skolpersonal. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Digitalisering, literacy och multimodalitet

Elever och lärare arbetar numera tillsammans i en digital värld. Vad betyder det för undervisningen? Här berättar läraren Jenny Edvardsson om hur hon pratar om internet och lär ut källkritik. Inspelat på Stockholmsmässan den 29 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Välkommen till verkligheten i skolans värld

Att föregå med gott exempel och vara en god ledare i klassrummet. Det är några av grundtipsen till nya lärare som Caroline Hanneberg och Sophie Hedberg ger här. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Motivation och tillgänglighet med digitala verktyg

Eva Rännar från Specialpedagogiska skolmyndigheten talar tillsammans med läraren Katarina Eriksson om digitala verktyg som kan underlätta inlärning. Ännu finns det ingen app som ersätter en pedagog. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Boksamtal med elever

Hur får man elever att själva föra samtal kring litteratur? Gymnasieläraren Jenny Edvardsson ger här handfasta tips på hur hon lägger upp boksamtal med elever. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Undervisning och reviderad läroplan i relation till pedagogisk dokumentation

Hur ska förskolan se på barnen och fungera för alla? Det är några av frågorna som pedagogistan Anna Söderström Ahrborn tar upp. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Skolforum 2018

Upptäck tjejer med adhd innan det är för sent

Hur hjälper man barn med adhd i klassrummet? Jessica Stigsdotter Axberg berättar här en personlig och för många familjär historia om adhd. Inspelat på Stockholmsmässan den 30 oktober 2018. Arrangörer: Lärarförbundet, Lärarnas riksförbund, Svenska Läromedel och Stockholmsmässan.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Elevhälsans betydelse

Tema: elevhälsa. Elevhälsan är en avgörande faktor för att eleverna ska nå kunskapsmålen. Det anser man på Ekbackens skola i Fellingsbro. Verksamhetsutvecklare Åsa Jönsson berättar om skolans vision för varje elev: rätt till maximal kunskapsutveckling, rätt att känna trygghet på skolan och rätt till skolro. För att lyckas arbetar lärarna tätt ihop med elevhälsan. Reportaget följs upp av samtal i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

En skola för rätt och fel

När skoldagen är slut och klasskamraterna går hem fortsätter Rayan och Maryam till sin andra skola. Det är Al Salam-föreningen som driver skolverksamhet efter skoltid för barn i Malmö med ursprung i arabvärlden. Skolan startades av Iman Fakhro och hennes systrar när de såg att barnen i området där de bodde betedde sig illa mot varandra. Bara i Malmö finns ett fyrtiotal komplementära skolor, berättar forskaren och läraren Laid Bouakaz, som har kartlagt fenomenet. Skolorna drivs av frivilliga krafter, ofta av föreningar med rötter i andra länder. Vad får eleverna i de här skolorna som de inte får i den vanliga skolan?

Fråga oss