Titta

Lös problemet

Lös problemet

Om Lös problemet

Här är det barnen som löser problemen. Ingen fråga är för stor eller för liten, och det är samarbetet som avgör hur bra de lyckas. De behöver lägga upp en strategi, ta reda på fakta, komma fram till en gemensam idé och sist men inte minst hålla en presentation som övertygar om att deras lösning är den bästa. Och viktigast av allt: de får inte glömma att ha roligt på vägen. För grupparbeten kan vara väldigt roligt. Nyckeln är att använda hela gruppen och att ta tillvara varandras olikheter - då kan inget arbete slå samarbete!

Till första programmet

Lös problemet : Tråkiga skolgårdarDela
  1. I det här programmet
    ska våra problemlösare-

  2. -visa att det är bäst
    att arbeta tillsammans.

  3. Gänget får snart dagens problem,
    sen är det samarbetet som avgör.

  4. De ska göra research,
    ha brainstorming, skapa en prototyp-

  5. -och slutligen presentera sin idé.
    Men de har bara tre timmar på sig.

  6. Ingen uppgift är för stor eller liten
    och dagens problemlösare är:

  7. -Elissa, 11 år.
    -Jag gillar att hjälpa folk...

  8. -...och komma på idéer.
    -Milton, 11 år.

  9. När jag jobbar i grupp
    ska alla jobba tillsammans.

  10. -Julia, 10 år.
    -Jag tycker om att hjälpa andra.

  11. Jag känner mig nöjd efteråt
    och det är kul.

  12. -Och Svante, 10 år.
    -Jag är bra på att bygga saker.

  13. Såga i trä
    och spika och hamra och sånt.

  14. -Nu ska de få reda på dagens problem.
    -Kom in.

  15. Hej på er.
    Jag heter Agnetha och jag är lärare-

  16. -i en skola med ungefär 400 elever.
    En jättefin och bra skola.

  17. Men vi har ett problem.
    Det är så här:

  18. Vi har en jättefin skolgård, men
    eleverna klagar på att den är tråkig.

  19. De vill inte gå ut,
    utan håller sig i korridorerna.

  20. Det är inte bra.
    Då får de ingen frisk luft eller lek.

  21. -Vilka klasser finns det på er skola?
    -I vår skola finns det...

  22. -...klasserna fyra till nio.
    -Ja.

  23. Vad har ni för redskap
    på er skolgård?

  24. Vi har ju ett hus
    som barnen kan öppna-

  25. -och där finns det bollar, hopprep...

  26. -...och lite cyklar för de mindre.
    -Har ni nån klätterställning?

  27. Vi har en klätterställning,
    men den är på reparation.

  28. Ingen får klättra där nu.

  29. En bra skolgård är ganska viktigt.
    Om man har kul och rör på sig-

  30. -koncentrerar man sig bättre
    på lektionerna-

  31. -och engagerar sig mer
    i det man ska göra.

  32. Har ni en fotbolls- eller bandyplan?

  33. Vi har en fotbollsplan, men inte på
    skolgården. Då går vi bort en bit-

  34. -till en skola för större barn.
    Där har vi en fin fotbollsplan.

  35. -Får man gå dit själv?
    -Nej, läraren är med.

  36. Problemet känner jag igen.
    Jag har gått på flera skolor.

  37. En av dem hade inte så stor gård.
    Man ville inte gå ut.

  38. Men när jag bytte skola
    var det mycket bättre-

  39. -så jag har fått känna på båda sidor.

  40. Men då så.
    Då ses vi om några timmar, då.

  41. Och då hoppas jag
    på inte bara en bra skolgård-

  42. -utan världens bästa skolgård.
    Fixar ni det?

  43. -Lycka till. Hej då.
    -Hej då.

  44. I dag ska vi lösa ett problem
    med skolgården.

  45. Vi ska göra den roligare,
    för de flesta stannar inne.

  46. Barn behöver springa ut,
    byta miljö, andas, ta frisk luft...

  47. Det ska bli världens bästa gård.

  48. Gänget har nu tre timmar på sig
    att hitta en lösning.

  49. Lisa ska hjälpa dem att sortera sina
    tankar och lägga upp en strategi-

  50. -och slutligen guida dem
    i en brainstorming.

  51. Har ni börjat fundera
    på några lösningar?

  52. -På vår skola har vi kingplaner.
    -Man kan ha pingisbord utomhus.

  53. -Man kan ha en hoppbporg.
    -Lekar om man inte har nåt att göra.

  54. -Knorren på grisen och sånt.
    -Eller jacuzzi utomhus.

  55. Ni har massor av idéer och jag vill
    att ni samlar alla de här idéerna.

  56. Jag har ett litet knep
    som heter "runda bordet".

  57. Jag har ett papper där det står
    "Våra idéer". Alltså era idéer.

  58. Det ska vi skicka runt mellan er.
    Ni skriver ner en idé-

  59. -och sen får nästa person
    skriva en idé och skicka vidare.

  60. Det får ni göra i fem minuter
    och skriva så många idéer ni kan.

  61. Är ni beredda?
    Era fem minuter börjar nu.

  62. I runda bordet
    får barnen en öppen fråga.

  63. De får själva fundera
    på vad det finns för svar.

  64. På min drömskolgård
    skulle jag ha en jättestor pool-

  65. -och en trampolin
    så att man kan hoppa i.

  66. Om man fick välja vad man ville
    skulle jag ha ett vattenland.

  67. En skolgård tycker jag blir rolig
    när man har lite klätterställningar.

  68. Och boll...
    Typ fotbolls- och bandyplaner.

  69. Då har vi tio sekunder kvar.
    Tio, nio-

  70. -åtta, sju, sex, fem-

  71. -fyra, tre, två, ett, noll.

  72. Där var era fem minuter färdiga.

  73. Wow. Titta, vad mycket idéer.
    Hela papperet.

  74. Sättet som vi gjorde på,
    med papperet, var väldigt bra.

  75. Alla fick ju
    dela med sig.

  76. Det var bra,
    för det blev inget tjafs.

  77. Alla kom överens.
    Alla skickade papperet till varandra.

  78. För att veta om idéerna känns rimliga
    eller om nån är svår att göra-

  79. -eller nån som man absolut kan göra,
    behöver ni göra research. Lycka till.

  80. Nu ska vi ha research, komma på idéer
    och hitta nån som kan hjälpa oss.

  81. Det är dags för research,
    där de ska samla in fakta i ämnet.

  82. De börjar med att söka på nätet
    efter en expert på skolgårdar.

  83. "Förbättra en skolgård"

  84. Det vi får reda på
    är att vi kan kontakta nån-

  85. -som vet mer om hur man bygger
    skolgårdar, kanske en arkitekt.

  86. -Vi söker på arkitekt.
    -Skolarkitekt, kanske,

  87. Jag tror att de som planerar
    och bygger skolgårdar är kommunen-

  88. -eller arkitekter, byggarbetarna...

  89. Här är en. Hon verkar bra.
    Vad tycker ni?

  90. -Ja, henne kan vi ringa.
    -Där är numret.

  91. Gänget behöver få kontakt med nån som
    jobbar med att planera skolgårdar.

  92. De ringer landskapsarkitekten Tina
    som kan komma och svara på frågor.

  93. -Vi har några frågor.
    -Kul.

  94. Är det nåt man måste ha
    på en skolgård?

  95. Egentligen
    måste man ha skugga och sol.

  96. Och man ska ha grönska. Om inget
    annat får plats blir det ett träd.

  97. -Skulle ni vilja ha det grönare?
    -Ja. Mer gräs.

  98. Det är asfalt på våra skolgårdar.
    Och grus.

  99. Jag tycker att det är viktigt
    med grönt och utrymme och skog.

  100. Jag och mina kompisar är aldrig
    vid gungorna, där alla andra är.

  101. Vi tycker att det är skönast att
    sitta för oss själva vid gräsmattan.

  102. -Vad får man inte bygga?
    -Man får inte bygga en pool.

  103. Även om alla skolelever
    jag har träffat önskar sig en pool.

  104. Och gärna trampoliner. Men det är för
    osäkert och det kostar för mycket.

  105. -Man kan drunkna.
    -Ja, man kan drunkna.

  106. Och vem tar hand om den?
    Vattnet måste vara rent.

  107. -Det är jättesvårt, tyvärr.
    -Jag tycker att det är tråkigt.

  108. Om jag blir intresserad nån gång
    ska jag se till att få bygga en pool.

  109. Får man bygga en pool
    om det finns personal till den?

  110. Kanske om du har en specialskola med
    superbra lärare och helt egna regler.

  111. Kanske då.
    Och så är den stängd på natten.

  112. Det vore drömmen.
    Det kanske finns i Australien.

  113. Har du några tips till oss
    om hur vi kan göra en bra skolgård?

  114. Ni ska verkligen stoppa in
    det ni vill ha.

  115. Se till att man kan springa mellan
    grejerna och inte blir instängd.

  116. Sen är en bollplan jättebra.
    Och tänk på olika åldrar.

  117. Det kanske är från förskoleklass till
    nian. De vill ha helt olika saker.

  118. Nior vill bara sitta och hänga och
    förskolebarn vill leka och klättra.

  119. Arkitekten sa att det
    kan vara osäkert att bygga en pool.

  120. En sak som jag inte visste-

  121. -är att man måste ha grönt utrymme
    och träd och skog och gräs.

  122. Då tror jag att ni har allt.
    Då önskar jag er lycka till. Hej då.

  123. Vi fick reda på en massa nya saker.
    Det var informationsrikt.

  124. Vad bra.
    Då tar vi med oss det här till Lisa.

  125. Nu har de fått mycket matnyttig
    information om skolgårdsplanering.

  126. De går till Lisa för en brainstorming
    där de ska utveckla sina idéer.

  127. Förhoppningsvis leder det
    till en lösning på problemet.

  128. -Hej.
    -Är ni tillbaka?

  129. -Hur har det gått?
    -Vi har fått en massa bra tips.

  130. Härligt.
    Jag har också förberett en del saker.

  131. Här har jag alla era idéer
    om vad ni ville ha på skolgården.

  132. Och så har vi fyra rutor. Ni ska
    titta på förslagen och fundera på-

  133. -om det är nåt ni vill ha, nåt som
    är rimligt. Sätt den på det gröna.

  134. Tycker ni att det inte kommer
    att fungera, sätt den på röd.

  135. Om hälften tycker att det är bra,
    hälften dåligt, sätt den på gul.

  136. Är ni helt oense, sätt den på fråge-
    tecknet och diskutera den senare.

  137. Och innan ni sätter den i en ruta-

  138. -berätta varför den passar där-

  139. -och fråga om kompisarna
    tycker att det låter bra.

  140. -Ja.
    -Milton, vill du köra från början?

  141. Basketplan. Vad tycker ni?

  142. -Det skulle nog gå.
    -Jag tycker den passar på grön.

  143. Det tycker jag med.
    Låt barnen röra sig och samarbeta.

  144. Barnen får röra sig och samarbeta.
    Härligt.

  145. Vem kör nästa, då?

  146. Kingplan?

  147. Övningen hjälper dem
    att få upp sina idéer på en tavla-

  148. -och diskutera och värdera
    och problematisera sina idéer-

  149. -och gå flera varv
    för att hitta den bästa lösningen.

  150. Spelhall. Jag vill sätta den på gul.

  151. Det skulle nog kunna gå. Man skulle
    kunna ha datorer eller Ipads.

  152. Jag tycker också gul eller röd.

  153. -Gul eller röd.
    -Ska vi inte sätta den på det vita?

  154. Ni kan sätta den på frågetecknet
    och fundera mer senare.

  155. Det var ett bra sätt att jobba på-

  156. -eftersom vi frågar och pratar.
    Det känns mer som vi är en grupp.

  157. Trampoliner. Jag tycker gul, för det
    är inte så säkert, fast jättekul.

  158. Det är kul, men röd skulle jag säga.

  159. -Ni får fundera. Gul eller röd.
    -På blandat.

  160. Ni kan kika på den senare.

  161. -En pool?
    -Jag vet inte.

  162. Det är kul att plaska,
    simma och svalka av sig.

  163. Men det finns nackdelar,
    man kan drunkna.

  164. Det måste finnas en lifeguard där
    som tittar så att alla sköter sig.

  165. Det måste finnas vakter som ser efter
    så att alla klarar av att bada.

  166. Men man kan väl ha speciell personal
    som bara tar hand om den?

  167. Det kan funka, men då måste nån
    ta hand om den dygnet runt.

  168. Sen måste nån stänga den.
    Jag skulle ha tagit medium.

  169. -Då sätter vi den mellan.
    -Härligt.

  170. En skolgård ska vara tillgänglig
    för alla, oavsett förutsättningar.

  171. Om personen är i rullstol
    kanske det finns en hiss ner.

  172. -En platta.
    -Ja. Som åker ner i poolen.

  173. Jättebra.
    Ha det i åtanke när ni planerar.

  174. Då har ni placerat ut era förslag.
    Några är solklara gröna.

  175. Vi har några gulröda
    och några absolut röda.

  176. Vad kan vara bra med en spelhall
    och vad finns det för svårigheter?

  177. Om man ska ha en spelhall...
    En hall brukar ju vara inne.

  178. Man kan ju sätta den utanför, men...

  179. De vill ju att man ska röra sig, men
    då rör ingen sig. De står bara och...

  180. Vi tänkte också att det är dåligt
    för att man inte rör på sig.

  181. Och ingen skulle ha gått ut
    om det fanns en spelhall.

  182. Man skulle inte orka och det
    skulle vara kö där hela tiden.

  183. Folk som spelar och kollar på film
    och håller på med skärmar-

  184. -de mår inte lika bra efter ett tag
    och liksom...

  185. De blir trötta. Man ska bli pigg
    och orka mer på lektionerna.

  186. De kanske är trötta
    när de kommer tillbaka?

  187. Man får inte känslan av att vara ute
    om man sitter i en spelhall.

  188. -Var ska vi placera den?
    -Vi tyckte rött.

  189. -Då är vi överens.
    -Det var en bra diskussion.

  190. Vi flyttade några mellan rött
    och grönt. Vi tänkte efter lite.

  191. Vi fick bort en massa skrot
    som vi inte kunde fixa-

  192. -och kom på bra idéer
    som man kan använda.

  193. Det var kul och bra för att alla
    fick tycka vad de tyckte-

  194. -och det blev ett gemensamt svar.

  195. Grön. Härligt. Sista, då?
    Poolen? Vad gör vi med den?

  196. Jag skulle ta röd, för det kan bli
    för många. Nån kanske inte får luft-

  197. -eller blir dränkt av misstag, eller
    går ut för djupt och kommer inte upp.

  198. -Vad tänker du, Julia?
    -Det är kul att plaska och simma.

  199. Men det finns ju nackdelar. Man
    kanske inte kan simma och blir retad.

  200. "Varför är inte du i poolen?" Och så
    kanske de puttar ut dem på det djupa.

  201. Det kan gå illa.
    Men det är kul att ha en pool.

  202. Vad krävs
    för att den ska hamna på grönt?

  203. -Personal.
    -Väldigt mycket personal.

  204. Vänta. Hon sa ju också så här...

  205. Det var inte så säkert med pool,
    men att det kunde vara undantag-

  206. -om man hade specialpersonal som
    vet hur man sköter dem som simmar.

  207. Vad säger ni? Var ska den hamna?
    Kör eller inte kör?

  208. -Grön.
    -Grön.

  209. -Tycker alla det?
    -Ja.

  210. De fick omvärdera sina tankar.

  211. Vissa saker kanske inte är så bra
    när man har alla fakta på bordet.

  212. Härligt. Då har ni
    en massa planer på den gröna.

  213. Det blir fantastiskt och ni skulle ju
    skapa nåt utöver det vanliga.

  214. -Hinner ni bygga och presentera allt?
    -Ja.

  215. -Ja.
    -Det är mycket, men jag hoppas det.

  216. -Det är rätt bra tid. Vi hinner.
    -Ni hinner?

  217. Fast nu när jag tittar på det här,
    då behöver jag...

  218. Arkitekten sa att det skulle vara
    ganska mycket grönt.

  219. Det skulle finnas plats
    för dem som bara vill vara.

  220. -Men vi kan lägga till ett träd.
    -Du kan skriva till det. Det är okej.

  221. Bra. Då får ni lite grönska också.
    Härligt.

  222. Men då kör vi i gång.
    Kom igen! Lycka till.

  223. Nu till slut ska vi bygga
    en prototyp av en liten skolgård-

  224. -med allt vi har lagt till.
    Det blir den bästa skolgården.

  225. Gänget ska nu bygga en modell
    av sin lösning.

  226. De har bestämt
    vad som är världens bästa skolgård.

  227. Alla behöver hjälpas åt
    till en början-

  228. -men sen ska Elissa och Milton gå
    i väg och börja med presentationen.

  229. -Jag lägger den här.
    -Vi kan göra gungor.

  230. -Så. Och så samma sak i typ...
    -Det finns tråd här.

  231. Jag limmar ihop dem.

  232. Vi har kartong för att bygga mark.

  233. Sen tänker vi bygga
    lite roliga saker som man kan göra.

  234. Vad tycker ni om det här? Akrylfärg
    på bomull som vi gör till buskar.

  235. Bra.

  236. -Skar du...? Skar du dig?
    -Lite lim. Jag brände mig.

  237. Jag råkade bränna mig
    på limpistolen tre gånger.

  238. Lite ont, men det går bra.

  239. -Det är sånt som händer.
    -Jag behöver snören till gungorna.

  240. Vi körde bara på
    och hade kontakt utan att prata.

  241. "Han tar det där,
    då tar jag det där."

  242. Det blir fint med många smådetaljer.
    Smådetaljer kan göra väldigt mycket.

  243. -Går det bra?
    -Ja. Går det bra själv?

  244. Poolen är häftig. Om man har rullstol
    så finns det en ramp-

  245. -där man kan ta sig upp
    och släppa rullstolen och hoppa i.

  246. -Vi förbereder presentationen.
    -Ja. Lycka till.

  247. Jag tycker att vi gör som en film.

  248. "En dag när lärarna kommer
    från sin plats i personalrummet"-

  249. -"går de i korridoren och
    'Är ingen här? Var är alla?'"

  250. Sen ser de att alla är ute och leker.

  251. Ja, jättebra idé. Ska vi göra
    så här, det är bara ett förslag...

  252. Vi skriver allt vi ska säga
    och "M" och "E" där vi börjar prata-

  253. -så att vi vet...
    Vi skriver allt som båda ska säga.

  254. -Då vet jag när du ska prata.
    -Och när du ska prata.

  255. -Hej. Gungan är färdig.
    -Snygg.

  256. -Jag är nöjd med den.
    -Vi skulle kunna limma fast den.

  257. Gungan är unik,
    för två kan sitta på den.

  258. Och man kan nästan
    snurra runt ett varv.

  259. Vi skulle kunna flytta på den
    lite mer hit.

  260. Min roll i gruppen
    känner jag mig nöjd med.

  261. Bygget och så,
    det kändes verkligen bra.

  262. Man kan ha en springbana
    som går här.

  263. Det är en löparbana där. Om man är
    trött på lektionerna kan man springa-

  264. -och komma i gång.

  265. Medan Julia och Svante bygger
    har Elissa och Milton satt sig ute-

  266. -för att finslipa presentationen
    med Lisa.

  267. -Hej! Hur går det för er?
    -Ganska bra.

  268. Jag har ett tips
    på hur ni kan lägga upp det-

  269. -så att läraren verkligen
    vill ta med sig det till sin rektor.

  270. Gör det som en trailer, så hon känner
    att det är nåt hon verkligen vill ha.

  271. Som en reklamfilm?
    "Det här är det du vill ha."

  272. -"Du ska inte ens tänka."
    -Helt rätt. Kör på det.

  273. När man använder sig av känslor
    och använder dem i sina argument-

  274. -så ger det en bra känsla
    hos den man presenterar det för.

  275. Vi fick tipset att presentera
    modellen lite som en reklamfilm.

  276. "Mattan är av extra fint tyg.
    Du vill ha mattan. Tänk inte."

  277. Jag tror att det här kan bli bra.
    Lycka till nu.

  278. -Då ses vi sen. Hej då.
    -Hej då.

  279. -"Förstaklasspool"
    -Vi tar igenom det en gång.

  280. Vad sa du?

  281. Samarbetet gick väldigt bra. Vi kom
    överens fort om vad vi skulle säga.

  282. Vad ska jag säga sen?
    "Bästa skolgården du kan tänka dig."

  283. Vi kommer överens
    och har nästan samma åsikter.

  284. Om vi har olika åsikter kommer vi
    fram till en, ibland blandar vi dem.

  285. Det har fungerat väldigt bra
    med samarbetet. Vi jobbade bra ihop.

  286. Vi kommer nog att hinna allt.
    Jag körde på mycket-

  287. -nästan allt jag hade, för att hinna
    de sista små detaljerna.

  288. -Så ser du nåt magnifikt.
    -"Alla elever är på skolgården."

  289. -Den nya gården är den bästa du sett.
    -Förstaklassgungor.

  290. Förstaklassgungor.

  291. Jag känner mig säker, men undrar om
    vi hinner repa tillräckligt mycket.

  292. Presentationen
    kommer att bli första klass.

  293. Jag kanske ska rita nåt
    på klotterväggen. Och limma fast den.

  294. Vi kommer nog att hinna allt.
    Vi har bra samarbete.

  295. Det är som att vi är hundra personer.

  296. De tre timmarna har gått och de gör
    sig redo att presentera lösningen.

  297. -Hej och välkomna tillbaka.
    -Hej. Tack.

  298. Vi har en lösning. En dag
    efter din rast går du i korridoren.

  299. -Du ser inga elever.
    -Du tänker "Shit, har de rymt?"

  300. Du kollar ut genom fönstret. Alla
    elever är på skolgården och leker.

  301. -Den bästa skolgården du har sett.
    -Förstaklassgungor, bästa kvalitet.

  302. Förstaklasspool.

  303. Och förstaklassgräsmatta
    med extra grönt gräs.

  304. Klottervägg gjord av konstnärer.

  305. Det är den bästa skolgården
    som finns!

  306. -Vad tycker du?
    -Det är ju inte... Är det sant?

  307. Eller är det en dröm?
    Så otroligt bra.

  308. Nu är jag glad, eftersom Agnetha
    gillade presentationen-

  309. -och prototypen och det vi hade kokat
    ihop för att lösa hennes problem.

  310. Jag blev så nöjd när hon bara...

  311. Det syntes på hennes ansiktsuttryck
    att hon var jättenöjd.

  312. Det här ska jag ta med mig
    till ledningen och mina kollegor.

  313. -Men vad duktiga ni är.
    -Det finns både skugga och sol.

  314. Jag förstår att inte eleverna
    kommer att vara i korridoren.

  315. -Wow.
    -Tror du att det skulle passa?

  316. Det tror jag. Ni har löst problemet.

  317. Det känns väldigt roligt
    efter presentationen.

  318. Jag blev verkligen nöjd
    med den fina modellen av skolgården.

  319. Wow. Jättebra jobbat, alltså.

  320. Jag blev förvånad, jag trodde inte
    att det skulle bli så bra.

  321. -Än en gång, tack hörni.
    -Det är lugnt.

  322. -Nu är jag jättenöjd. Tack.
    -Varsågod.

  323. Hej då.

  324. I dag har jag lärt mig
    att det är viktigt att vara ute-

  325. -och ha kul på rasterna och inte bara
    sitta där och titta på de andra.

  326. Jag har lärt mig att bygga
    coola modeller-

  327. -och hur man kan göra en presentation
    på ett annat sätt.

  328. Jag kanske använder
    den tekniken i skolan.

  329. -Ett, två, tre.
    -Problemlösarna löste problemet!

  330. Vi klarade det.

  331. Jag behöver några riktiga experter.
    Vill ni hjälpa mig?

  332. I nästa program tar sig ett
    nytt gäng an problemet med näthat.

  333. Nu måste vi skynda oss.

  334. Jag trodde att hon skulle..
    "Ingen bra idé."

  335. Textning: Stina Hedin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tråkiga skolgårdar

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Läraren Agneta önskar att eleverna på hennes skola hade en roligare skolgård, så att alla skulle vilja gå ut på rasten för att röra på sig och andas frisk luft. Problemlösarna får i uppgift att försöka skapa den perfekta skolgården.

Ämnen:
Idrott och hälsa > Hälsa och livsstil > Hälsa och friskvård, Miljö, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Elevhälsa, Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Grupparbete, Hälsa, Lek, Muntlig framställning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Problemlösning, Samarbete, Skolan, Skolgårdar, Skollokaler, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Lös problemet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Snökaos

Avsnitt 1 av 8

Marianne kommer till barnen med ett stort problem. Vintern är förenad med livsfara för henne och många andra äldre. Det är näst intill omöjligt för den som har svårt att gå att ta sig förbi snövallar, isgator och snöslask på väg till affären. Kan barnen hitta en lösning på hennes problem?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Smutsiga toaletter

Avsnitt 2 av 8

Marie-Louise är hygieniker och får många brev från barn runt om i Sverige som beskriver att toaletterna på deras skolor är så äckliga att de inte vågar använda dem. Nu vänder hon sig till vår expertpanel för att en gång för alla få hjälp med att lösa det här stora och allvarliga problemet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Mer tid tillsammans

Avsnitt 3 av 8

Familjen Edin har ett problem som många familjer nog känner igen sig i. De har ett så hektiskt schema med så många aktiviteter varje dag att det knappt finns tid för dem att umgås med varandra. De vänder sig till våra problemlösare för att få hjälp.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Djurolyckor

Avsnitt 4 av 8

Varje dag råkar djur ut för hemska olyckor i trafiken. Åsa från Djurambulansen är en av dem som rycker ut när larmtelefonen ringer. Nu vänder hon sig till problemlösarna för att få råd - hur ska man kunna stoppa djur från att skadas ute på våra vägar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Nedskräpning

Avsnitt 5 av 8

Det första Sara-Lie och Ingrid måste göra när de kommer till förskolan, där de jobbar, är att plocka upp skräp som folk har kastat på deras gård. Nu vänder de sig till problemlösarna - kan de hjälpa till att lösa det här stora problemet?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Framtidens datorspel

Avsnitt 6 av 8

I spelbranschen gäller det att alltid vara först med det senaste. Spelutvecklaren Peter vänder sig till problemlösarna för att få tips om vad som kommer att bli nästa stora hit. Och vilket spel skulle de själva utveckla om de fick bestämma?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Tråkiga skolgårdar

Avsnitt 7 av 8

Läraren Agneta önskar att eleverna på hennes skola hade en roligare skolgård, så att alla skulle vilja gå ut på rasten för att röra på sig och andas frisk luft. Problemlösarna får i uppgift att försöka skapa den perfekta skolgården.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLös problemet

Bekämpa näthatet

Avsnitt 8 av 8

Ida, som jobbar med nätmobbing, kommer till problemlösarna med ett allvarligt problem. Hon behöver hjälp med idéer om hur man skulle kunna bekämpa näthat bland svenska skolungdomar. Det här är något som problemlösarna känner väl igen - och de har många idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Du mår som du äter

Vitaminbrist

Vad händer i kroppen om man inte äter vitaminer? Modebloggaren Elsa Billgren har fått i uppdrag att inte äta vitaminer på en hel månad. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Du mår som du äter

Bara fisk

Blir man smart av att äta mycket fisk? Skådespelaren Paul Tilly får i uppdrag att bara äta fisk under fyra veckor för att se om han kan bli lite smartare. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Fråga oss