Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Kenshi - jag vill inte vara en fegisDela
  1. Jag heter Kenshi Sato.

  2. Jag går i femte klass.

  3. Jag leker med alla
    vid floden och på stranden.

  4. Så skönt!

  5. Jag hatar verkligen krabbor,
    räkor, bönsyrsor och gräshoppor.

  6. En krabba.

  7. Jag är lättskrämd.
    Folk tycker att jag är en mes.

  8. Jag bor i Izari i prefekturen Tokushima.

  9. Alla i Izari dyker efter skaldjur.

  10. De dyker för att fånga havsöron.

  11. Det är fridykning utan dykflaskor.

  12. Det är svårt.

  13. Man måste hålla andan
    och dyka ner väldigt fort.

  14. Det är en hård strid
    mellan dig och havsörat.

  15. Min mamma och pappa
    är båda dykare.

  16. De är båda väldigt muskulösa.

  17. -Har ni fångat fler än trettio?
    -Ja, det har vi.

  18. Minst trettio stycken.

  19. Havsöron är värdefulla för Izari.

  20. Den som kan fånga många havsöron
    är jättecool, tycker jag.

  21. Jag vill också fånga havsöron.

  22. Vi är nio barn i min skola.

  23. Jag tycker om musik,
    gymnastik och konst.

  24. Men jag är inte bra på att plugga.
    Jag hatar det!

  25. -Kenshi ska göra klart sitt arbete.
    -Ska vi leka? Ska vi leka?

  26. De yngre barnen är söta men kaxiga.

  27. De tar mina saker och driver med mig.

  28. De hoppar på mig,
    och det är svårt att stoppa dem.

  29. Spring inte i korridoren!

  30. Jag vill fånga en eller två havsöron
    och höra alla säga att det är häftigt.

  31. Jag vill
    att de ska sluta skoja med mig.

  32. Det är det jag vill.

  33. Så jag måste bara fånga havsöron.

  34. -Nu äter vi.
    -Bra jobbat i dag!

  35. Det är havsöra.

  36. Gott, eller hur?

  37. Pappa?

  38. När sommarlovet börjar, kan du då
    ta med mig för att fånga havsöron?

  39. -Menar du allvar?
    -Åtminstone ett.

  40. -Tror du att du kan fånga en?
    -Ja.

  41. -Det är tufft.
    -Är det?

  42. -Vill du göra det ändå?
    -Jag vill försöka.

  43. Okej, när jag har tid över.

  44. Pappa hjälpte mig att öva.

  45. Kom hit.

  46. Jag är inte så bra på att simma.

  47. Eftersom jag inte når botten
    måste jag ha flytväst.

  48. -Ta av den.
    -Nej!

  49. Sluta!

  50. Jag klarar inte av det.

  51. Du blev rädd, eller hur?

  52. -Så du kan inte ta av flytvästen?
    -Just det.

  53. Du kan inte dyka med flytvästen.
    Så kan du aldrig fånga havsöron.

  54. Havsöronen är på havsbotten.

  55. -Du måste ta av flytvästen.
    -Precis.

  56. Vad ska du göra?

  57. Kanske ska jag bara ge upp...

  58. Då borde du inte ha frågat.

  59. Du bör inte säga det
    och sen inte göra det.

  60. Du har inte ens försökt.

  61. Fråga inte i framtiden
    om du inte ska göra det.

  62. I så fall får du göra det.

  63. Jag har aldrig sett pappa så arg förut.

  64. Vanligtvis är han snäll
    när han säger till mig.

  65. Jag tänkte länge
    på vad jag skulle göra.

  66. Jag tänkte att jag måste kämpa.

  67. Jag sa att jag skulle fånga havsöron,
    så jag kan inte ge upp direkt.

  68. Jag måste ta ett steg i taget.

  69. Jag vill inte bli kallad
    mes eller räddhare.

  70. Öva med simfötterna.

  71. Gubbarna i byn hejar på mig.

  72. Kom hit, Kenshi.

  73. -Ska du ta av flytvästen?
    -Känner du dig peppad?

  74. Jag tog av flytvästen.
    Annars kan jag inte dyka.

  75. Jag tänkte
    att jag skulle pressa mig.

  76. Du drunknar.

  77. Använd simfötterna.
    Då kommer du inte att drunkna.

  78. Slappna av.

  79. Inte illa! Du har lärt dig
    att använda simfötterna.

  80. Du simmar framåt! Du lär dig fort.

  81. -Du har blivit bättre.
    -Imponerande!

  82. Pappa är expert
    på att dyka efter snäckor.

  83. Där är han. Min pappa.

  84. Havsöron sitter fast på stenarna.
    Man måste bända loss dem.

  85. Det är svårt.

  86. Pappa kan hålla andan jättelänge.
    Han är cool.

  87. Det finns inga sjöjungfrur.
    Men min pappa är som en sjöjungfru.

  88. Jag har övat så mycket med pappa.

  89. Kan du vara på botten i tio sekunder?

  90. Det var tufft,
    men jag gjorde mitt bästa.

  91. Det går inte!

  92. När tyfonen kom övade jag i badet.

  93. 28, 29...

  94. ...30, 31, 32...
    Du kommer att drunkna!

  95. Så går det till.

  96. Hämta den här turbinsnäckan.

  97. Havet sa till mig:
    "Ska vi vara kompisar?"

  98. Kanske tyckte havet att jag var cool
    för att jag kämpade så hårt.

  99. Jag övade i tre veckor
    och blev rätt så bra på att dyka.

  100. Jag ska försöka fånga havsöron i dag.

  101. Gå och gör ditt bästa!

  102. Kör!

  103. Jag hittade inga havsöron.

  104. De gömmer sig under stenarna.

  105. Det finns inga.

  106. Pappa hittade ett havsöra
    mellan stenarna.

  107. Kom igen, Kenshi!

  108. -Har du hittat den?
    -Okej, jag har hittat den.

  109. Den är jättestor.

  110. Fångade du den?

  111. Ja, du fångade den!

  112. Du fixade det! Du är alldeles andfådd.

  113. Du klarar av det!

  114. Du var jätteduktig.

  115. Det känns som en dröm.

  116. -Vad är det?
    -Havsöra.

  117. Har du fångat den, Kenshi?

  118. -Häftigt!
    -Häftigt, va?

  119. -Får jag röra vid den?
    -Har du dykt efter den?

  120. Häftigt!

  121. -Var tog du den?
    -Jag får se!

  122. Ute på havet.

  123. -Där ute!
    -Jättehäftigt!

  124. Grattis, Kenshi!

  125. Översättning: Nika Hashiguchi
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Arbetsliv, Barn, Drömmar, Dykare , Dykning, Etnologi, Familjeliv, Fiskare, Fridykning, Japan, Kommunikationer, Näringsliv, Samhällsliv, Sjöfart, Socialantropologi, Teknik, Transportmedel, Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Geografens testamente - Norden - syntolkat

Eldens och isens rike

Holger reser ensam till Island för att försöka hinna före von Troppeln och hans svartgeografer till platsen där Gjallarhornet ska finnas. Efter att ha gått i land i Reykjavik skaffar han sig en islandshäst och rider ut på Islands trädlösa vidder. Han passerar vulkanen Hekla och Vatnajökull, Europas största glaciär. Till slut når Holger det stora och skräckinjagande lavaområdet Dimmuborgir. Här ska den sista striden ske. Del 10 av 10.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Skåne, Blekinge

Del 1 av 11: Glosons tagg. Tioåriga Jim bor med sin familj i södra Sverige. En dag får Jim veta att hans lillasyster fått en dödlig sjukdom. Han blir förtvivlad, men hoppet tänds när han möter korpen Ayla. Hon säger att det finns ett botemedel som kan rädda systern. Men först måste de hitta den försvunna trollboken. Med båt från Karlskronas hamn far de över Östersjön. Nu börjar jakten genom Sveriges alla landskap efter trollboken och för att hitta botemedlet.

Fråga oss