Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Någon som jag - rödhårigDela
  1. Det här är min familj. Far- och mor-
    föräldrar, fastrar, morbröder, kusiner-

  2. -mina föräldrar och min lillasyster.

  3. Jag är den enda som har rött hår!

  4. Hej. Jag heter Ofri. Jag är nio år.
    Jag bor här på kibbutzen Gezer.

  5. Det sägs att vi rödhåriga
    är utrotningshotade.

  6. Därför har jag bestämt
    att ordna ett möte för rödhåriga-

  7. -här på kibbutzen Gezer,
    så att alla rödhåriga kan komma hit-

  8. -och jag kan få se mycket rött hår,
    och äntligen kunna smälta in.

  9. Det sägs att rödhåriga är energiska.
    Sån är jag. Jag gör massor med saker.

  10. Jag går på gymnastik,
    jag dansar, jag leker-

  11. -jag jobbar i trädgården, jag vandrar,
    men jag vill också ta hand om miljön.

  12. Om båda föräldrarna är rödhåriga
    är chansen stor att barnet blir det.

  13. Ibland är föräldrarna inte rödhåriga,
    men har ändå gener för rött hår.

  14. Då kan de få ett barn med rött hår,
    som i vår familj.

  15. Titta, pappa: "Forskare hävdar
    att en svaghet hos genen för rött hår"-

  16. -"gör att det kanske inte finns
    några rödhåriga om 70 år." Wow...

  17. Jag berättade att jag funderade på
    att ordna ett möte för rödhåriga.

  18. Kan du skicka vattnet, pappa?

  19. -Den är min!
    -Vi tar en ny mugg.

  20. Är ett möte för rödhåriga en bra idé?

  21. Det är en bra idé-

  22. -men det kommer att krävas
    mycket jobb. Varför vill du göra det?

  23. Jag vill träffa andra rödhåriga,
    så att jag inte känner mig annorlunda.

  24. Hur ska du
    samla rödhåriga från hela Israel?

  25. -Via Facebook och Youtube.
    -Det är en jättebra idé.

  26. Men innan du flyger iväg med din idé,
    måste du kolla med Eliot-

  27. -att kibbutzen
    vill låna ut Gezer Park till ditt möte.

  28. -Det blir inte lätt, va?
    -Inte att få lov att låna Gezer Park.

  29. Jag ordnade ett möte
    med kibbutzens ordförande Eliot.

  30. Vår kibbutz har 300 medlemmar.
    En kibbutz är en kollektiv boendeform.

  31. Jag hoppas att han gillar min idé.
    Jag måste verkligen göra mitt bästa.

  32. -Hej, Ofri. Hur mår du?
    -Bara bra. Och du?

  33. Bara bra. Hur kan jag hjälpa dig?

  34. Jag vill ordna ett möte
    för rödhåriga här på kibbutzen Gezer.

  35. -Varför?
    -Gezer betyder ju morot...

  36. Rött hår är morotsfärgat,
    och det sägs att vi är utrotningshotade.

  37. Jag vill se hur många vi faktiskt är.
    Jag har redan några tankar.

  38. Okej...

  39. Jag tänkte att vi kunde ha mötet
    på Gezer Park.

  40. Okej. Hur kan kibbutzen hjälpa dig?

  41. Vi skulle behöva låna bord och stolar
    och ljus- och ljudanläggningar.

  42. -Och kanske även mat och dryck.
    -När?

  43. Jag tänkte mot slutet av sommaren,
    när folk är tillbaka från semestern.

  44. Det är en jättebra idé. Jag ska se vad
    vi kan göra, och så återkommer jag.

  45. Jag tycker att kibbutzen Gezer
    skulle vara perfekt.

  46. Tänk om Eliot inte gillar min idé?
    Det är en bra idé.

  47. Tänk om jag inte har övertygat honom?

  48. Jag kan inte sova.
    Hur många kommer att komma?

  49. Kanske bara några få? Gezer är litet
    och inte så känt. Det ligger avlägset.

  50. Jag älskar att vara rödhårig.
    Det enda jag inte gillar-

  51. -är att jag har känslig hud
    och måste vara försiktig i solen

  52. Det är inte kul
    att ha en långärmad baddräkt-

  53. -och att alltid ha keps,
    när ingen annan måste det.

  54. Mamma säger att kepsen inte räcker
    och att jag måste ha en bredare hatt.

  55. Det är det jag gillar minst
    med att vara rödhårig.

  56. Å, nej!

  57. -Jag får se.
    -Nu är den bak och fram. Vänd på den.

  58. -Den är ju bra. Vad säger du?
    -Okej, jag tar den väl då.

  59. -Hallå?
    -Hej.

  60. Hej, Eliot. Du vill väl prata med Ofri?

  61. -Gärna.
    -Ett ögonblick. - Det är Eliot.

  62. -Hej?
    -Hej, Ofri. Hur mår du?

  63. Bara bra, tack.

  64. Det är lite svårt att säga det här...

  65. -Det var mer komplicerat än jag trodde.
    -Okej...

  66. Det var vissa som motsatte sig
    ett möte för rödhåriga på Gezer Park...

  67. -Ja?
    -...men det ordnade sig till slut.

  68. -Så det blir av?
    -Ja.

  69. -Ja!
    -Jag hoppas att ni får det roligt.

  70. -Tack.
    -Bra gjort.

  71. Det blir så många rödhåriga.
    Hela kibbutzen kommer att bli full.

  72. Här kan man sitta och prata.

  73. Där är scenen,
    och där har vi aktiviteter.

  74. -Här blir det en modeshow.
    -Många saker. Ta det lite lugnt.

  75. Allt går nog inte så smidigt.

  76. Nej, men det kommer att bli så häftigt
    att ha så många människor här!

  77. Jag kan inte lova att vi kan göra allt.

  78. -Det tror jag. Man måste vara optimist.
    -Okej. Jag håller med.

  79. Gaya är min kompis.
    Jag bad henne hjälpa till med reklam.

  80. Okej. Ett ögonblick, bara...

  81. Hon är jättebra på teknik och Internet.

  82. Utstråla positiv energi, för om folk
    ska vilja komma måste du vara positiv.

  83. Och du måste tala tydligt. Sätt i gång.

  84. Jag heter Ofri, från kibbutzen Gezer.

  85. Det sägs att rödhåriga är utrotnings-
    hotade, och vi måste göra nåt.

  86. Om du är rödhårig, kom till vårt möte
    här på kibbutzen Gezer...

  87. -Vad tycker du?
    -Vad tycker du?

  88. -Det var bra.
    -Ja. Det var jättebra.

  89. Vi lägger upp det på Youtube,
    och startar en Facebooksida.

  90. "På mötet kommer det att finnas
    många roliga aktiviteter."

  91. -Videon ligger uppe.
    -Det blir mycket orange!

  92. Lägg dig ner.

  93. Vår vän Mor är grafisk formgivare.
    Hon ska göra en affisch åt oss.

  94. Hon börjar med att ta ett foto.

  95. Vi väljer ett där du ler.

  96. Sen öppnar vi det i Photoshop.

  97. Vad tycker du om den?
    Visst är det som magi?

  98. -Nå? Hur många på Facebook?
    -460.

  99. Jag blev inbjuden
    till ett nyhetsprogram för barn-

  100. -för att prata om mötet för rödhåriga.

  101. Hur hittade du så många rödhåriga?

  102. -Det var de som hittade mig.
    -Hittade de dig?

  103. Kibbutzens ordförande Eliot
    ville träffa oss. Han lät allvarlig.

  104. Hej, Ofri. Vet du
    hur många som har registrerat sig?

  105. -900.
    -Nej. Över tusen.

  106. -På allvar? Det är jättemycket folk!
    -Ja, och det blir ett problem.

  107. Hur så?

  108. Vi har inte parkeringsplatser eller
    dricksvatten för så många människor-

  109. -eller tillräckligt med sittplatser
    eller stolar och bord.

  110. Vi måste organisera det här, och
    för så många krävs det polistillstånd.

  111. -Mötet är ju om tre dagar!
    -Vi började ju prata för nån månad sen.

  112. Då handlade det bara om
    50 eller 100 rödhåriga.

  113. -Vad kan vi göra då?
    -Vi har några alternativ.

  114. Vi kan skjuta upp mötet och organisera
    om det på en större plats.

  115. Det finns ett möjligt alternativ till,
    att vi minskar antalet deltagare.

  116. -Vi kan kräva en inbjudan.
    -Skickar vi hem dem som inte har det?

  117. Ja, det kan vi bestämma.
    Vi kan lägga upp på Facebook-

  118. -att bara inbjudna får kommer in.

  119. Jag trodde att det skulle bli
    150-200 människor.

  120. Men 200 är inte många alls.

  121. Jag förstår att du är besviken,
    men det får bara plats 200 i parken.

  122. Det är enda sättet.
    Annars får vi ställa in.

  123. Vad vill du göra? Ställa in
    eller minska antalet deltagare?

  124. Vad ska vi göra? Det är om tre dagar.

  125. Vi måste skicka inbjudningar,
    och folk kommer att bli besvikna.

  126. Det är inte schyst. Vi har sagt att
    de får komma, och så får de inte det.

  127. Vi var tvungna att lägga ut på Facebook
    att det bara får plats 200 rödhåriga.

  128. Många blev besvikna,
    och vissa blev riktigt arga.

  129. Nu är det dags, och jag är nervös.
    Hur många kommer att komma?

  130. -Det här är utrustningen.
    -Och vad är det?

  131. Det är till modevisningen.

  132. Jag är väldigt spänd. Jag hoppas
    att det kommer många rödhåriga-

  133. -och att jag kan ro det i land,
    tillsammans med min mamma.

  134. Jag blir nöjd om alla rödhåriga
    och jag själv har roligt på mötet-

  135. -och om de åker hem och berättar
    hur kul de hade på mötet-

  136. -och att de skulle vilja komma
    nästa år igen.

  137. Hej!

  138. -Hur ordnade du allt det här?
    -Det var svårt, men det gick.

  139. Tusen människor ville komma, men...

  140. Vi har aldrig sett mer än
    fyra rödhåriga samtidigt. Det är stort.

  141. -Gillar du att vara rödhårig?
    -Ja. Jag älskar det.

  142. -Vi rödhåriga är speciella.
    -Du gör det här för alla rödhåriga.

  143. Vet ni vad världsrekordet är?
    Jag vill kalla upp alla-

  144. -som tror att de har
    dagens längsta röda hår.

  145. En... Två... Tre morötter!

  146. En... Två och tre fjärdedelar!

  147. Vi skulle vilja att den äldsta
    rödhåriga här kommer upp på scenen.

  148. Vem sa att det inte finns
    så många rödhåriga?

  149. Ni är jättemånga
    och ni är alla jättefina.

  150. Tre, två, ett, kör!

  151. Fem, fyra, tre, två, ett...

  152. 184 gram!

  153. Det var jätteroligt. Det kom jättemånga
    rödhåriga som hade kul tillsammans.

  154. Jag hade aldrig klarat det utan
    min familj, mina vänner och kibbutzen.

  155. Jag skulle gärna göra det
    till en tradition.

  156. Översättning:
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Psykologi och filosofi > Psykologi, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn, Differentiell psykologi, Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Hår, Identitet (psykologi), Israel, Psykologi, Samhällsliv, Socialantropologi, Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Geografens testamente - Norden - syntolkat

De gröna öarna

Efter att Svarta Solens Brödraskap stulit kartan får Holger och Mortensen veta att Mary Diana befinner sig på ett örike. Efter en mellanlandning på Åland inser Holger att det istället är till Färöarna de måste bege sig. En plötslig storm tvingar dem till en nödlandning på Grönland. Där följer Holger med Pelle och hans son på en båttur för att titta på vilda valar. Mortensen lyckas till slut reparera det skadade planet och färden fortsätter till de gröna Färöarna. I Torshamn försöker de hitta någon som känner till Svarta Solen och får ett tips att bege sig till fälten vid Mykines. Del 9 av 10.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Västmanland, Närke

Del 6 av 11: Gruvfruns silver. Jim och Ayla blir attackerade med pilbåge, och på en av pilarna finns ett meddelande från en gruvfru i Sala. Med vargarnas hjälp tar de sig österut, mot Sala silvergruva. Men gruvfrun är inte den hon utger sig för att vara. Jim och Ayla blir bestulna på trollboken och jakten för att ta den tillbaka, leder Jim och Ayla till en helt annan tid - 1600-talet och stormaktstiden.