Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Rozarka och de hemlösa kockarnaDela
  1. -Den här är jättefin.
    -Ja. Ta en romansallad också.

  2. -Okej!
    -Få se nu...

  3. -Något mer?
    -Vi tar en tomat också.

  4. Vi är på Jiřího z Poděbrad-torget
    och här finns en bondemarknad.

  5. Det finns inga storföretag här.

  6. Det känns bra
    att allt är odlat här i Tjeckien.

  7. Försäljarna vet precis vad de säljer.

  8. De vet hur allt är odlat,
    och så är det inte i snabbköpen.

  9. Jag heter Rozárka och är elva år.

  10. -Där är jag!
    -Ja, det var på vego-tillställningen.

  11. -Du höll ju tal där.
    -Ja, jag var jätteblyg.

  12. Det märktes inte!

  13. Jag sa att jag hade varit vegetarian
    i fyra eller fem år, eller hur?

  14. -Det stämmer.
    -Sen blev pappa också vegetarian.

  15. Jag tycker synd om djuren som dör
    bara för att vi vill äta kött.

  16. Mamma är inte vegetarian.

  17. Men vi köper inte kött från snabbköp
    - det undviker vi.

  18. Vi går ganska ofta
    till vegetariska restauranger.

  19. Jag har hört talas om en restaurang
    där de lagar vegetariskt och veganskt.

  20. Kvinnorna som lagar maten där
    har varit hemlösa.

  21. Jag gillar att de visar medkänsla
    med människor som varit hemlösa-

  22. -och medkänsla med djuren.

  23. Jag skulle gärna vilja ta reda på
    hur de jobbar där.

  24. Jag skulle vilja berätta om dem
    i skolan.

  25. Hej, jag heter Rozárka
    och jag vill gärna samarbeta med er.

  26. Får jag presentera mig?

  27. Hej, jag heter Nikola och står i baren.
    Jag kan ta med dig till köket.

  28. Jag blev intresserad av det här
    när jag såg en hemlös kvinna-

  29. -och jag skulle vilja baka för hemlösa.

  30. Sen såg mamma och jag er restaurang
    och jag är nyfiken på hur ni jobbar.

  31. Hej! Jag vill gärna presentera mig.
    Jag heter Rozárka.

  32. Hejsan! Jag heter Helena.

  33. -Jag heter Zuzka.
    -Rozárka.

  34. -Hej, jag heter Maia.
    -Hej! Inka heter jag.

  35. -Katka.
    -Tereza.

  36. Jag heter Tatiana
    och är restaurangens chef.

  37. På restaurang Hemlösa kockan
    anställer vi kvinnor i svåra situationer-

  38. -som tycker om att laga mat
    för en bred publik.

  39. Jag tycker det är trist
    när folk säger om hemlösa:

  40. "Gå inte dit, de är smutsiga
    och Gud vet vad de kan hitta på."

  41. Man vet ju inte
    hur de hamnade på gatan.

  42. Man vet inte om någon kastat ut dem
    eller hur länge de bott på gatan-

  43. -eller vad de fått göra för att överleva.

  44. Jag är här för de här tjejernas skull-

  45. -och jag skulle vilja lära mig
    laga eller baka något nytt.

  46. Sen skulle jag vilja göra något med er
    och berätta om er på skolan.

  47. All uppmärksamhet är bra.
    Du kan få följa med oss till vårt stånd.

  48. Vår konditor är sjuk idag,
    men kom på fredag och baka något.

  49. -Det ska bli roligt.
    -Det tycker vi med!

  50. -Vad kul att ni också tycker det.
    -Hej då!

  51. -Ha det fint!
    -Tack så mycket.

  52. Det gick. Hej då!

  53. Hemma är för mig...
    där min mamma är.

  54. Mina föräldrar bor inte ihop,
    men jag hälsar på min pappa.

  55. Men det här är helt enkelt mitt hem.

  56. Jag har varit på restaurangen,
    och det var super.

  57. -Lagade du något?
    -Nej, inte än. Nästa gång!

  58. -Ska vi göra gnocchi till middag?
    -Okej.

  59. I dag följer min kompis Bětka med
    till restaurangen.

  60. Jag hoppas att de hjälper mig att baka
    och förbereda en skolpresentation.

  61. Hej! Jag heter Kačka
    och är konditor i vår lilla bistro.

  62. I dag bakar vi cheesecake
    med choklad i botten-

  63. -en kräm av tofu och vanilj ovanpå,
    och blåbär som dekoration.

  64. -Ska vi sätta igång?
    -Ja!

  65. Är det okej
    om jag fotograferar till presentationen?

  66. Det går bra.

  67. -Jag har aldrig druckit sojamjölk.
    -Åh, det här ska bli så roligt!

  68. Här har ni era muggar.
    Två muggar finmalt och två grovmalt.

  69. Jag är vegetarian,
    och då äter man ju inte kött-

  70. -men vad innebär det att vara vegan?

  71. Veganer äter inte kött
    eller animaliska produkter-

  72. -som smör, mjölk och ägg.

  73. När man bakar
    ersätter man ägg med olja.

  74. Här är mjölken.
    Två och en halv mugg i varje skål.

  75. -Vad duktiga ni är!
    -Tack.

  76. Först den ena
    och sen den andra bredvid.

  77. Hur kom det sig att du blev hemlös?

  78. Mina föräldrar skilde sig.

  79. Mamma fick en ny pojkvän
    och pappa en ny flickvän.

  80. Pappa klarade inte av det,
    så de satte mig på ett barnhem.

  81. Varför tog inte
    din mamma hand om dig?

  82. Hon var inte intresserad...

  83. -Vill du bära ut maten?
    -Okej.

  84. -Smaklig måltid!
    -Tack.

  85. -Det doftar underbart!
    -Perfekt. Jag plockar ut dem.

  86. Vi är bäst!

  87. -Ska vi dekorera dem i morgon?
    -Ja, det blir bra. Vi ses!

  88. Jag har varit hemlös
    sen jag var sjutton år.

  89. Jag hade ingen idealfamilj.

  90. Pappa kastade ut mig
    för att jag inte såg världen som han.

  91. Han tog mina nycklar och sa:
    "Packa dina prylar och försvinn!"

  92. -Jag är lite rädd.
    -Det är jag också.

  93. Här bor fortfarande människor.

  94. Det här är en av platserna
    där vi bodde.

  95. Jag bodde bara här ett litet tag,
    sen höll jag till under Libeňský-bron-

  96. -men dit är det ganska långt.

  97. Det är inte mycket att hurra för,
    men det är bättre än att sova i regnet.

  98. -Du skulle väl inte vilja sova här?
    -Nej.

  99. Hur kändes det när du hamnade
    på gatan och inte hade något hem?

  100. Jag var nog mest arg.

  101. Man tänker inte på att man är hemlös,
    men man är arg-

  102. -för att familjen man har litat på
    vänder en ryggen, och man är ensam.

  103. Jag förstår.

  104. Vad betyder hem och familj för dig?

  105. För mig är mitt hem
    där min mamma är.

  106. När jag är med mamma är allt bra.

  107. Det viktiga är att jag har en förälder...

  108. -...hos mig.
    -Din pappa, då?

  109. Pappa är mer som en kompis-

  110. -som jag kan prata med.
    Lite mer än med mamma.

  111. Han är helt enkelt pappa.

  112. -Det här är en djungel!
    -Ja, det kan man säga.

  113. Var inte rädd, vi är snart ute igen. Titta!

  114. Sol!

  115. Pappa och jag gör utflykter i skogen
    och sover under bar himmel.

  116. Jag har en överraskning.

  117. -Middag!
    -På sätt och vis.

  118. -Åh, har du gjort den själv?
    -Nej.

  119. Det är från en restaurang
    som heter Hemlösa kockan.

  120. En tjej som jobbar där har bakat den.

  121. Hon är konditor, men har inget diplom,
    så hon bakar såna här saker där.

  122. Mamma berättade
    att du varit där och lagat mat.

  123. Jag tycker om att sova i naturen.

  124. -God natt, Rózi!
    -God natt.

  125. Men jag kan inte föreställa mig
    att inte ha mitt rum.

  126. -Hej!
    -Hej, jag hjälper dig med gitarren.

  127. Nu måste jag göra presentationen
    om Hemlösa kockan.

  128. Först berättar vi om projektet
    och vad det innebär att vara vegetarian.

  129. Sen berättar vi om hur det var att baka,
    och då har vi det här fotot.

  130. Nu!

  131. -Hej!
    -Hej! Åh, jösses! Jag kan ta den.

  132. Här har vi förberett allt.

  133. -Hej, jag heter Kačka.
    -Jag heter Tereza. Välkommen!

  134. -Vänta, jag håller och du drar.
    -Vi behöver en stor skål.

  135. Vi behöver tre paket tofu
    till varje cheesecake.

  136. -Jag häller upp den.
    -Jag är rädd att vi ska förstöra den!

  137. Titta, vad fint det blir! Ett hjärta.

  138. -Hur länge ska den stå i ugnen?
    -I 30 till 35 minuter.

  139. -Här har alla sitt lilla rum, va?
    -Ja.

  140. -Hej, älskling.
    -Hej, mamma.

  141. -Det är sent. Dags att lägga sig.
    -Inte än! Jag vill leka med katten.

  142. -Hon sover redan.
    -Nej, hon tittar på tv!

  143. -Hon har ju ingen!
    -Det spelar ingen roll.

  144. Vad gott det luktar!

  145. Det ser superfint ut!

  146. Kom in och sätt er
    så att ni ser presentationen.

  147. Jag och Bětka var på Hemlösa kockan.

  148. Det är en restaurang där kvinnor
    som har varit hemlösa lagar maten.

  149. Den är vegansk och vegetarisk.

  150. -Ligger den i Prag?
    -Ja, i Smíchov.

  151. De har dekorerat restaurangen fint,
    som ni kan se här bakom.

  152. Det här är Kačka,
    som vi var med i tisdags.

  153. Hon lärde oss att baka vegansk
    cheesecake - som ni ska få smaka på.

  154. Kačka levde helt vanligt
    tills hennes föräldrar skildes.

  155. Sen bråkade hon med sin pappa,
    och han kastade ut henne.

  156. Vad har du lärt dig
    av det här, Rozárka?

  157. Att jag vill vara hemma!
    Jag insåg hur viktigt ens hem är-

  158. -och att vi ofta inte alls uppskattar det.

  159. Vi var på Hemlösa kockan

  160. Hoppas dessa vackra ord är nog

  161. Vi bakade godsaker för stora och små

  162. Vi fick inga pengar för det
    men vi har spritt glädje till er alla ändå

  163. Vi är från Hemlösa kockan
    där f.d. hemlösa arbetar.

  164. -Här är en lapp med vår adress.
    -Tack!

  165. Varsågoda
    och smaka veganska mandelkakor!

  166. De är jättegoda!

  167. Ska vi ta ett gruppfoto?

  168. Nej, vänta! Så här...

  169. -Muffins!
    -Vegan!

  170. Översättning: Andreas Palm Meister
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn, Barn och ungdom, Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Hemlösa, Mat, Matlagning, Samhällsliv, Samhällsvetenskap, Socialantropologi, Sociologi, Tjeckien, Vardagsliv, Vegankost, Vegatarisk kost, Vegetarianer
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

De djupa skogarna

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan åker de flotte på Sveriges största älv och linbana över vattenfall och ser urskog och ödsliga kalhyggen. Skogsbrukaren Cecilia förklarar hur man hugger träd så att skogen ändå mår bra. Från Värmland färdas de med hundspann genom Norrlands inland och ändlösa tallhedar till nationalparken Muddus där taigan finns bevarad och storskogen är orörd. Del 3 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Skolan som inte finns

Syriska barn som flytt till grannländer får inte plats i turkiska eller irakiska skolor. Här berättar de om sin vardag. När det varken finns pennor, skolböcker eller ens en skola att gå till tvingas många barn hjälpa till med försörjningen hemma.

Fråga oss