Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Ayham - mitt nya livDela
  1. Det här är jag och min mamma.
    Det var min födelsedag.

  2. Jag fyllde ett år.

  3. Och det här är mina kusiner.
    De var där för att fira min födelsedag.

  4. Och det här är min farmor.

  5. I Syrien satt alla på golvet och åt.

  6. Nu äter vi vid ett bord.

  7. Och i början...

  8. Jag sa "ska vi inte äta på golvet?"
    men mamma sa "nej, nu har vi bord".

  9. Vi är inte i Syrien längre.
    Du måste lära dig det.

  10. Jag heter Ayham, är elva år
    och kommer från Syrien.

  11. Jag vill bli fotbollsproffs.

  12. För ett år sen flydde jag
    med min familj från Syrien.

  13. Vi var på resande fot i fem månader.

  14. Från min by till Damaskus,
    därifrån till Libanon-

  15. -sedan till Tyskland
    och därifrån till Schweiz.

  16. Vi var tvungna att fly
    för att det är krig i vårt land.

  17. Min pappa sa att vi måste bort
    från Syrien. Jag ville inte flytta.

  18. Jag ville stanna i min by
    hos mina vänner.

  19. I dag måste hela familjen arbeta.
    Vi flyttar in i en ny lägenhet.

  20. När vi kom till Schweiz
    bodde vi först hos min morbror.

  21. Vi tog inte med så mycket från Syrien.

  22. Jag hade bara med mig
    den här resväskan på resan.

  23. Jag gillar det här rummet,
    men ibland saknar jag Syrien.

  24. Jag säger att jag vill åka tillbaka till
    Syrien och vara med mina kompisar-

  25. -och bo i vårt hus. Ja...

  26. I Syrien spelade jag
    och mina kompisar alltid fotboll.

  27. Vi brukade säga:
    "Även om det är krig måste vi spela."

  28. Om jag inte får spela fotboll
    kan jag inte leva.

  29. I början hade jag inga vänner här.

  30. Det var jobbigt. Jag ville ha vänner.

  31. Hej då!

  32. Jag såg fram emot att börja skolan.
    Där kanske jag skulle få vänner.

  33. När jag kom till skolan första dagen
    såg jag Mika.

  34. Då sa han hej till mig. Vi är vänner.

  35. Det är väldigt viktigt för mig,
    för jag vill också ha vänner.

  36. Jag vill inte gå hem ensam varje dag.

  37. Första gången jag såg honom
    var han tillsammans med sin bror.

  38. Han är ganska liten, så jag trodde
    att hans storebror skulle gå i vår klass.

  39. När jag hörde att det var han
    tänkte jag säga hej, och det gjorde jag.

  40. Det var jättejobbigt att vara i Schweiz,
    för jag kunde inte prata med de andra.

  41. Men sen kom en lärare och sa
    att hon skulle lära mig tyska.

  42. Och då lärde jag mig tyska.

  43. I början var vi tvungna att visa
    med gester vad han skulle göra och så.

  44. Men det var lättast
    när vi spelade fotboll.

  45. Han var med och spelade redan
    första dagen. Och han är jättebra.

  46. Sen sa min klasskamrat att han var med
    i en fotbollsklubb, och jag sa:

  47. "Säg till din tränare
    att jag vill vara med."

  48. De frågade om jag var bra på fotboll,
    och jag sa ja. "Det får vi se", sa de.

  49. Efteråt sa de: "Du är bra. Vi ska säga
    till tränaren att du ska få vara kvar."

  50. I dag är det en viktig träning.
    Vi har snart en fotbollscup.

  51. En gång i veckan
    hälsar jag på min morbror.

  52. Han hjälpte oss att komma till Schweiz.

  53. Om jag inte blir fotbollsproffs
    ska jag bli skräddare.

  54. Kanske kommer jag att jobba
    med min morbror.

  55. -Du hjälper mig då, va? Jag hjälpte er.
    -Ja.

  56. Jättebra. Då är det avgjort.

  57. Nej, andra hållet.
    Du måste alltid vrida den åt det hållet.

  58. Men ta det långsamt.

  59. Precis.

  60. Jag tycker att det är sorgligt,
    för jättemånga människor dör.

  61. Om de fortsätter så där
    kanske alla dör, eller så.

  62. Jag ska ringa till min farmor.

  63. Hej!

  64. Jag frågade
    om min farbror och faster mår bra-

  65. -och hon sa att alla mår bra, och...

  66. Jag önskar att hela min familj
    ska komma hit.

  67. Om de kommer hit
    blir det mycket bättre, för...

  68. ...då behöver jag inte vara rädd längre.
    Då skulle jag inte vara så rädd.

  69. I dag är fotbollscupen.

  70. -Är ni redo?
    -Ja!

  71. Det är min viktigaste cup hittills. Jag
    har inte spelat i en sån här cup förut.

  72. Jag är högermittfältare.

  73. Jag tänker spela aggressivt.
    Kanske klarar jag det.

  74. Sätt er, allihop.
    Nästa match spelar vi bättre, okej?

  75. Försvararna spelade bra,
    men det kunde vara ännu bättre.

  76. Om vi vinner nu går vi till semifinal,
    men om vi förlorar åker vi ut.

  77. Vi sa att vi skulle vinna den här cupen,
    men det blev inte så.

  78. Så... Nästa gång, kanske.

  79. Vi är mästarna!

  80. Har den äran i dag,
    har den äran i dag

  81. Har den äran, käre Ayham...

  82. I dag är det den 1 januari,
    och då fyller jag år.

  83. Jag fyller tolv år.

  84. Det var en bra dag,
    för mina vänner kom och firade.

  85. Och några hade med sig presenter.

  86. Och om min farmor
    och hela min släkt hade varit här-

  87. -hade det varit ännu bättre.

  88. I maj sa min tränare att jag har talang-

  89. -och att jag borde provträna
    för GC Zürich.

  90. Och nu är jag här. Jag är lite nervös.

  91. Under året har ni chansen att visa att
    ni platsar i något av våra ungdomslag.

  92. Under det här året
    måste jag visa att jag är bra.

  93. Jag ska ge allt,
    för jag vill vara med i det här laget.

  94. Jag drömmer fortfarande
    om att bli fotbollsproffs.

  95. -Du kommer med i GC.
    -Ja, du är ju det.

  96. Inte än.

  97. För två år sen var det jobbigt.
    Jag hade inga kompisar.

  98. Jag hade inga att vara med ute.

  99. Nu kan jag alltid bestämma
    med kompisar att vi ska hitta på nåt.

  100. Nej, min boll!

  101. -Ayham, varför hämtar inte du den?
    -Hoppa i!

  102. -Vad kallt!
    -Är det kallt?

  103. Vi är jättebra kompisar. Utan honom
    skulle mitt liv vara helt annorlunda-

  104. -och väldigt tråkigt.

  105. Vi hörs minst en gång om dagen.
    Ayham hör av sig varje dag.

  106. Mika har hjälpt mig så att jag trivs
    i Schweiz. Han är en bra kompis.

  107. Jag vill gärna bo kvar i Schweiz.

  108. För...

  109. ...då...får vi kanske schweiziska pass.

  110. Då blir jag ju liksom schweizare.

  111. Schweiz är en bra plats.

  112. Översättning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Sport och idrott, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn, Bollsport, Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Fotboll, Idrott, Samhällsliv, Samhällsvetenskap, Schweiz, Sociala frågor, Socialantropologi, Sport, Syriska flyktingar, Syriska flyktingbarn , Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

De djupa skogarna

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan åker de flotte på Sveriges största älv och linbana över vattenfall och ser urskog och ödsliga kalhyggen. Skogsbrukaren Cecilia förklarar hur man hugger träd så att skogen ändå mår bra. Från Värmland färdas de med hundspann genom Norrlands inland och ändlösa tallhedar till nationalparken Muddus där taigan finns bevarad och storskogen är orörd. Del 3 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Saknaden efter skolan

En femtonårig flicka från Syrien har inte kunnat gå i skolan på flera år trots att det är det enda hon vill. Om vikten av ha en vanlig vardag trots att det är krig, att få drömma om framtiden och inte behöva oroa sig över att inte kunna läsa och skriva när man blir stor.