Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Satoshi - att göra publiken nöjdDela
  1. Jag heter Satoshi Nomura
    och är elva år gammal.

  2. Jag gillar att spela piano.

  3. När jag spelar piano
    känner jag mig glad.

  4. Jag klarade det!

  5. Okej?

  6. Jag har spelat live ungefär 200 gånger.

  7. Jag spelar ihop
    med min storasyster, Koto.

  8. Just nu ser jag fram emot vår turné
    om tre veckor.

  9. Mitt mål är att spela så att publiken
    njuter av musiken från hjärtat.

  10. Det är inte så lätt.

  11. Jaha, hejsan!

  12. -God morgon.
    -God morgon.

  13. -Gjorde du inga läxor i går?
    -Jo, det gjorde jag.

  14. -Var det för mycket?
    -Nej, det är inte därför.

  15. Mamma går efter vad hon känner.
    Hon är pianolärare.

  16. Vanlig klassisk musik.

  17. Var ska jag byta om?

  18. -I badrummet?
    -Jag kan byta om här.

  19. Pappa spelade mycket trummor
    förr i tiden.

  20. Jag respekterar verkligen
    hans sätt att tänka på musik-

  21. -och jag tycker att han är häftig.

  22. Kotos trumpet har ett mjukt ljud.
    Det speglar hennes personlighet.

  23. Jag började spela piano
    när min syster började spela trumpet.

  24. Jag såg henne spela inför
    en stor publik och tyckte hon var häftig.

  25. Det lyste om henne.

  26. Jag sa att jag också ville,
    och mina föräldrar sa: "Men prova då!"

  27. Jag blev så glad.
    "Jag ska bli som syrran", tänkte jag.

  28. Det står väl "Indiana"?

  29. När jag ska lära mig en ny låt
    ger pappa mig råd.

  30. -Här ska det vara mycket naturligt.
    -Ja.

  31. -Nästan så att det inte hörs.
    -Okej.

  32. Va?! Jag kan inte spela det här.

  33. Mi, re...mi, fa, mi, do.

  34. Jag skriver alltid ut "do, re, mi".

  35. Annars kan jag inte hänga med.

  36. Det krävs övning
    om jag vill kunna göra publiken glad.

  37. Det är viktigt att jag spelar bra.

  38. Nej!

  39. Så där...

  40. Du kanske ska gå
    och borsta tänderna?

  41. Ta en liten paus.

  42. Du är nog nära.

  43. En gång till.

  44. Jag fixade det!

  45. -Du fixade det!
    -Jättebra.

  46. Fantastiskt! Du fixade det!

  47. Hurra!

  48. En gång när jag uppträdde
    sa en kvinna till mig:

  49. "Vad fint du spelar, lilla gosse."
    Det gjorde mig irriterad.

  50. Jag vill inte att folk ska tycka
    att det är coolt för att jag är barn-

  51. -eller att det är coolt att Koto kan spela
    trots att hon är funktionshindrad.

  52. Jag vill bara att de hör på musiken.

  53. När jag spelar tänker jag alltid på
    hur publiken reagerar.

  54. Det var mycket folk den dagen,
    men de kom inte riktigt i gång.

  55. När det händer kan det vara svårt
    för mig att leva mig in i musiken.

  56. Mamma och pappa har sagt
    att jag ser barsk ut när jag spelar.

  57. Visst spelar vi musik
    för att roa publiken-

  58. -men att tvinga sig att le är onaturligt,
    och det känns sliskigt.

  59. Då är det bättre att bara spela normalt
    och inte le, tycker jag.

  60. Nej, det är fel...

  61. Den 25 juli åker vi på turné.

  62. Åtta spelningar på fyra dagar.

  63. I dag ska vi spela
    på ett litet torg i ett butikskvarter.

  64. Det bådar inte gott.
    Här är inte så mycket folk.

  65. Det kommer kanske ingen i dag.

  66. -Kanske hundra stycken.
    -Knappast!

  67. -Det kommer folk dit.
    -Händer det nåt där?

  68. Okej, jag ska skriva en flyer.

  69. Det kommer kanske tio stycken
    att dela ut till.

  70. DEN 27 JULI, SPELNING PÅ "JAZZ
    TIME JOHNNY" KLOCKAN 18.30.

  71. Ursäkta... Vi spelar här klockan sex.
    Kom gärna dit.

  72. Tack ska ni ha.

  73. Ursäkta, vi spelar klockan sex.

  74. Vi ska spela klockan sex vid ägget.

  75. Jag tänkte "Det lär inte komma nån.
    Det här är inte bra."

  76. Åtta minuter kvar.

  77. -Jag är rädd.
    -Varför?

  78. Tja, det förstår du väl?

  79. Om du oroar dig för att ingen
    ska komma, då fokuserar du på det.

  80. Då kommer du att spela så,
    och då kommer ingen.

  81. Spela som om här är fullt med folk,
    så kommer det att komma fler.

  82. -Nej, det går inte!
    -Det är viktigt.

  83. -Jag undrar om det stämmer.
    -Du måste övertyga dig själv.

  84. Övertyga mig själv. Övertyga mig själv.

  85. Övertyga mig själv.

  86. Nu är klockan sex, så vi börjar.

  87. Det kom ingen.

  88. Att ta det på allvar
    och spela så bra jag kan-

  89. -det är det viktiga.

  90. Även om ingen kommer, övertygar jag
    mig själv att det är mycket folk där.

  91. Det kom en som jag inte märkte.

  92. Det var allt. Tack så mycket!

  93. Tack för att du kom.
    I morgon ska vi spela igen.

  94. -Kom gärna och lyssna.
    -Tack så mycket.

  95. Jag vet inte varför, men det var roligt.

  96. Pappa sa till mig att jag skulle tänka
    att det var dussintals människor där.

  97. När jag tänkte så blev det roligt.

  98. I dag är sista dagen på turnén.

  99. Jag gjorde en miss i en låt
    som jag egentligen kan bra.

  100. Utan att tänka på det började jag le.
    Det var inte meningen.

  101. För att roa publiken
    är det viktigt med bra teknik-

  102. -men jag insåg att det viktigaste är
    att spela som om vi har roligt.

  103. För mig är musiken ett sätt-

  104. -att uttrycka känslor och såna saker.

  105. Man såg hur du ryckte till!

  106. Jag missade en ton på "My Little".
    Det var störigt!

  107. -Så är det jämt i de coolaste partierna.
    -Det blev bra ändå.

  108. Vad ska jag göra?
    Vad tycker du att jag ska göra?

  109. Översättning: Nika Hashiguchi
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Ämnen:
Geografi > Folk i andra länder, Musik > Instrument, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Japan, Jazzpiano, Musik, Musikinstrument, Piano, Pianomusik, Samhällsliv, Socialantropologi, Vardagsliv
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

Den långa kusten

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan följer de Norrlandskusten, från Luleå ner till Kramfors. Utanför Umeå träffar de Madelene som jobbar på ett vattenkraftverk. De åker raggarbil genom Höga kustens hisnande landskap, blir skeppsbrutna på ön Högbonden, där en av Sveriges högst belägna fyrar står, och ser gammal havsbotten som stigit upp på land. I nationalparken Skuleskogen tar de sig högt upp till Slåttdalsskrevan där de firar sig ner i den djupa ravinen. Del 4 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Gästrikland, Dalarna, Härjedalen

Del 8 av 11: Häxans blomma. Jim och Ayla är kvar i 1600-talet. Nu måste de hitta häxan Stina Urbansdotter som är i Falun, på flykt undan prästen som tänker bränna henne på bål. Lyckas de rädda Stina kan de hitta prästen och stjäla tillbaka trollboken. Stina är den enda som vet namnet på blomman som låser upp trollbokens gömda kapitel. Vid Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, får Jim veta att blomman också är en viktig ingrediens i det botemedel som hans sjuka syster behöver.