Titta

Världen i mina ögon

Världen i mina ögon

Om Världen i mina ögon

Serien "Världen i mina ögon" består av femton episoder i dokumentärformat om barn i åldern 10 - 12 år. Huvudpersonerna i denna serie visar oss hur vardagen ser ut för barn i andra länder i världen. Samtliga episoder berättas ur de deltagande barnens perspektiv och med deras egna ord. Filmerna är producerade med ett gemensamt tema "I can do it". Via dessa historier får tittaren också en glimt av flera olika kulturer i världen.

Syfte

Syftet med serien är att ge barn och elever i svenska skolor, åk 4-6, en bild av hur barn i andra delar av världen lever samt en inblick i kulturer från andra delar i världen. Serien ger eleverna möjlighet att reflektera över livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen.

Till första programmet

Världen i mina ögon : Rafael - fågelskådareDela
  1. När tranorna flyger i V-formation
    så är det fågeln längst fram-

  2. -som möter mest vindmotstånd.
    De andra bakom drar fördel av det.

  3. När den ledande fågeln blir trött byter
    den plats med en av tranorna bakom.

  4. Och så fortsätter de.

  5. Jag heter Rafael Pepê,
    är elva år och är från Campo Maior.

  6. Jag vill åka till Sverige
    i sommar för att se tranorna.

  7. Jag har arbetat som ornitolog,
    fågelskådare, ända sen jag var liten.

  8. Jag har gått till utbildningscentret
    sen jag var tre-

  9. -och jobbar där med fåglar, naturen
    och all möjlig vetenskap.

  10. Jag beundrar tranan
    för den flyger tusentals kilometer-

  11. -från länderna i norra Europa
    ända hit ner till Campo Maior.

  12. Och det tycker jag är helt otroligt.

  13. De skänker oss mycket glädje.
    De sjunger mycket.

  14. -De sjunger.
    -Det gör de.

  15. Både natt och dag. De sjunger fint.

  16. De håller ständigt koll på varandra.
    De har full kontroll.

  17. De har alltid uppsikt
    på vad som händer runtomkring dem.

  18. Vet ni varför de kallas Grus grus?
    Om ni lyssnar på deras läte: gru gru.

  19. Den här rätten har två ingredienser
    som är likvärdiga.

  20. -Svampen och köttet är proteinrikt.
    -Pappa säger alltid det.

  21. När du äter svamp och biff
    så äter du protein med protein.

  22. -Det gör inget, det smakar gott.
    -Det är likadant med kikärter, de är...

  23. Du kan äta kikärter med kött,
    det blir protein med protein.

  24. -Jo, men det är gott.
    -Det är det.

  25. Den här resan till Sverige.

  26. Hur mycket pengar behöver vi?

  27. Vi har räknat fram att vi behöver runt
    1 500 euro för resan-

  28. -och för våra omkostnader.

  29. Hanarna har ett kännetecken,
    en röd fläck på hjässan.

  30. Honorna har också en fläck
    men den är brungrå.

  31. Det gör det lätt
    att skilja på hanar och honor.

  32. Blir tranorna passiva eller aggressiva
    när det är parningssäsong?

  33. Tranan är lättskrämd
    men inte aggressiv.

  34. De låter oss ta deras ägg och ungar.

  35. Men eftersom de inte är
    hemmastadda här och kan bli skadade-

  36. -så är de rädda
    och flyger iväg om nån närmar sig.

  37. Tranorna skiljer sig från andra fåglar,
    som väntar i boet-

  38. -på att föräldrarna kommer med mat.
    Tranorna lämnar boet i jakt på mat.

  39. Vi vill åka till Sverige
    för att se tranan på hemmaplan.

  40. Där utför de sin parningsdans
    och häckar.

  41. Ibland tar de äggen
    för att ge dem ordentligt med näring.

  42. Det här är en fritidsgård.
    Jag kommer hit efter skolan.

  43. Jag gör mina läxor här.
    Det finns kontor och grupprum.

  44. Jag gillar att komma hit,
    delvis för att min pappa jobbar här.

  45. Jag får ett annat perspektiv på livet.

  46. Det är annorlunda än i skolan.
    Här kan jag göra vad jag vill.

  47. Jag har sparat cirka 150 euro. Det är
    besparingar från jul och födelsedagar.

  48. Pengar jag fått till påsken.
    Bäckar små.

  49. Den här lådan är för dem som kommer
    till mina föreläsningar och vandringar.

  50. Efteråt får de skänka vad de vill,
    en euro, 50 cent, till projektet.

  51. Om vi inte är tysta
    så blir de rädda och flyger iväg.

  52. Nu börjar vandringen.

  53. -Lycka till.
    -Tack.

  54. Jag har organiserat vandringar en gång
    i månaden det senaste året.

  55. Deltagarna har kommit från hela
    Portugal och till och med Spanien.

  56. Vanligtvis så flyger tranorna
    i flockar på femtio, hundra-

  57. -men flockarna kan bestå
    av fem eller tio.

  58. Sen finns det större flockar
    och de som är relativt små.

  59. Jag har redan sett många gånger
    när de utför parningsdansen-

  60. -främst i filmklipp från Hornborgasjön.

  61. Här i Ouguela, i Campo Maior, har
    jag aldrig sett det för parningsdansen-

  62. -sker alltid i länderna i Nordeuropa,
    deras ursprungsländer.

  63. Med vandringarna
    har vi fått in 100 euro.

  64. Jag har sparat 150 euro
    från min veckopeng.

  65. Kan du få fram lite mer?
    Du har ju sparat pengar.

  66. Ja.

  67. Det ska du ha beröm för,
    du kunde ha köpt leksaker till dig-

  68. -men du har sparat dem.

  69. Familjen bidrar med 600 euro.

  70. Familjens bidrag på 600
    är för att bekosta min resa.

  71. Alla kostnader som jag har för resan
    tar jag hand om.

  72. Du behöver bara samla in pengar
    för din resa och dina omkostnader.

  73. Du ska få ihop till din resa.
    Tror du att du kan få in mer?

  74. -Jag tror det.
    -Bra, fundera på det.

  75. Den här siffran kan öka lite.

  76. Jag ska be senhor Rui Nabeiro,
    en lokal entreprenör, om hjälp.

  77. Han vill gynna lokal utveckling-

  78. -så jag ska be honom om hjälp
    med flygbiljetterna till Sverige.

  79. God morgon.

  80. Det är härligt att vara först med nåt.
    Förklara för mig vad du vill uppnå.

  81. Jag skickade ett brev med projektet
    och vad jag behöver hjälp med.

  82. Jag har läst det,
    och mitt team står redo.

  83. Du är väldigt tydlig. Jag är övertygad
    om att du är väl förberedd.

  84. Jag vill åka till Nordeuropa,
    till Sverige, och se tranorna.

  85. Förklara mer detaljerat så
    att jag smittas med samma entusiasm.

  86. -Hela Campo Maior känner till det här.
    -Du är väldigt entusiastisk.

  87. -Ja, jag vill verkligen åka.
    -Det är bra. Jag är likadan.

  88. Eftersom du dessutom
    tillhör vårt skoldistrikt...

  89. Tack, tack så mycket.

  90. Jag får ett besök av ett äldreboende
    hit till utbildningscentret-

  91. -och vi ska göra origami-tranor.

  92. Stackaren.

  93. Ett fyrkantigt papper.

  94. Vik det i mitten så här.

  95. -Min är rätt nu.
    -Man viker över den.

  96. Sen vänder ni på den. Vänd den nedåt.

  97. -Vi lyckades göra en fågel.
    -Bra.

  98. Vi fick prova själva.

  99. Tack för att ni kom. Jag hoppas att ni
    hade roligt. Ni hade det, va?

  100. Om ni vill kan ni skänka en slant
    till mitt projekt.

  101. Tack.

  102. Låt oss öppna lådan,
    för det här var sista insamlingen.

  103. -Låt se om det gick bra.
    -Ja.

  104. -Då så.
    -1 537 euro.

  105. -Då har vi till resan.
    -Ja. Stort grattis.

  106. För allt arbete och slit.
    Vi kan fortfarande bli överraskade.

  107. -Vi kanske kan få ihop lite till.
    -Vänta, jag har 50 cent till.

  108. Då plussar vi på 50 cent.

  109. När jag kom till flygplatsen tänkte
    jag: "Är det verkligen dags?"

  110. Jag lyckades sova, lite,
    men jag sov en stund.

  111. Nu inser jag att det blir av.
    Jag är på planet, vi är på väg dit.

  112. Nu är jag mer entusiastisk än nervös.

  113. -Jag vill åka hit!
    -Det fanns en till stor där bak.

  114. -Tranor!
    -Få se.

  115. -Jag lovar att de är många.
    -Var?

  116. Det är i det där området.

  117. Jösses! De är så många!

  118. Vi åkte halv sex på morgonen.

  119. Det var lite jobbigt eftersom
    det var tidigt, men det var värt det.

  120. -Pappa! Pappa! Titta där!
    -Var?

  121. Där. Längst bort.

  122. Det som överraskade mig mest
    var den stora mängden tranor.

  123. Jag hade aldrig sett så många
    tillsammans. 2 000 är jättemånga-

  124. -och i Campo Maior ser man aldrig det.

  125. Jag hade ingen aning om att tranorna
    kamouflerar sig med lera-

  126. -för i Campo Maior gör de det inte.
    Det är bara här, i sjön.

  127. Jag såg tranor nära, väldigt nära.

  128. I Campo Maior ska alla som stött mig
    få ta del av min resa.

  129. Jag ska hålla öppna föreläsningar.

  130. Jag ska visa vad jag lärt mig och vad
    de här två platserna har gemensamt.

  131. Jag känner mig inte lyckligt lottad: jag
    jobbade hårt för att samla in pengarna.

  132. Så det handlade inte om tur.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur, Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn, Drömmar, Etnologi, Familjeliv, Fåglar, Naturvetenskap, Ornitologi, Portugal, Ryggradsdjur, Samhällsliv, Socialantropologi, Tranor, Vardagsliv, Zoologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Världen i mina ögon

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Greta - hockey för livet

Avsnitt 1 av 15

Elvaåriga Greta bor i Tyskland och älskar att träna hockey. Hennes mål för säsongen är att få träna tillsammans med sin hockey-idol från landslaget och komma till finalen med sitt team. Greta har cystisk fibros, en ovanlig och livslång sjukdom som påverkar lungorna och mag-tarmkanalen. Trots sin sjukdom vill hon vara självständig, spela hockey och leva livet som alla andra gör. Hur ska Greta lyckas med sin tidskrävande behandling och träning samtidigt?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Någon som jag - rödhårig

Avsnitt 2 av 15

Ofri är 9 år, har rött hår och bor på kibbutzen Gezer. Ofri är den enda rödhåriga personen i sin familj och hon börjar undersöka varför rödhåriga är så sällsynta. Hennes mål är att organisera ett möte för rödhåriga från hela Israel innan sommaren är slut. Ofri vill träffa andra rödhåriga för att inte känna sig så annorlunda. I filmen får vi följa Ofri när hon organiserar mötet med hjälp av sin familj, vänner och grannar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Elastiska Timi

Avsnitt 3 av 15

Timi är 11 år och bor med sin ensamstående mamma, lillebror och mormor i en liten by i Ungern. Timi är extremt vig och hennes högsta dröm är att bli akrobat och kunna uppträda på cirkus. Den här sommaren bestämmer sig Timi för att söka till akrobatskolan i Budapest, trots att familjen har det svårt ekonomiskt. Filmen följer Timi från brevet till akrobatskolan till hennes första uppträdande på den Nationella ungerska cirkusen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Florian, en nobel pojke

Avsnitt 4 av 15

Florian är 12 år, tycker om att ro båt och bor i staden Neuss i Tyskland. Florians förebild är hans storebror Max. Florians högsta dröm är att bli kung över hedersgossarna i den traditionella paraden i staden. Max var kung när han var 12 år och i år är Florians sista chans för att bli kung. Dessutom brukar Florian samla pengar till välgörenhet genom att sälja hembakade våfflor under paraden. Vad är viktigaste för Florian, att hjälpa andra eller att delta i stadens och familjens tradition?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Satoshi - att göra publiken nöjd

Avsnitt 5 av 15

Satoshi är 11 år, bor i Japan och älskar att spela jazzpiano. Varje vecka framträder han med sin storasyster Koto-chan, som spelar trumpet. Tillsammans har de gjort över 200 konserter. Satoshi vill att publiken ska fokusera på musiken och inte på att de spelar bra trots att de är barn eller att hans syster är funktionshindrad. Satoshis mål just nu är att göra publiken nöjd, men vad betyder det? Vad behöver en musiker för att göra publiken nöjd?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bitka och De smarta åldringarna

Avsnitt 6 av 15

Bitka är 12 år och bor med sin stora familj på landet i Tjeckien. Hon och hennes kusin Eliska tycker om att sjunga, baka och rida på sina hästar. Efter ett besök med skolan till byns ålderdomshem bestämmer sig Bitka för att hjälpa till i deras klubb: "De smarta åldringarna". Bitkas gammelmormor har nyligen dött och att hjälpa till på ålderdomshemmet blir ett sätt för henne att hantera sorgen. Bitka funderar mycket kring döden och livet. Vad händer när vi dör? Hur är det att åldras?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Ayham - mitt nya liv

Avsnitt 7 av 15

Ayham är 11 år och älskar att spela fotboll. Han har flytt från det krigsdrabbade Syrien med sin familj och bor nu i Schweiz. I början kämpar Ayham med livet i det nya landet. Han saknar sina gamla vänner och kan inte sluta tänka på resten av släkten som bor kvar i Syrien. Så småningom börjar livet i det nya landet att ta fart med skolan, kompisar och träning. Ayhams mål är att börja spela fotboll i ett av de stora lagen. Filmen följer Ayham under de första två åren i Schweiz.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Designad av Lovro

Avsnitt 8 av 15

Lovro är 12 år, bor i en by i Kroatien och drömmer om att bli modeskapare, pianist och fotograf. För fyra år sedan började Lovro att själv designa kläder. Han vill skapa kläder som får folk att känna sig både bekväma och chica. Den här sommaren ska han ordna sin första egna modevisning, men Lovro är osäker på hur han ska till väga. Kommer Lovro att lyckas med att ordna en egen modevisning?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Bisans röst

Avsnitt 9 av 15

Bisan är 12 år och redan en känd sångare. Hon är en arabisk-israelisk tjej, född och uppvuxen i Ramla, en stad där araber och judar samexisterar. Manal, Bisans bästa kompis, bor också i samma stad men det finns en betongmur mellan deras stadsdelar. Bisans högsta dröm är att muren ska försvinna. Hon vill måla en dörr på muren som symbol för hopp. Bisan, tillsammans med Manal, organiserar en "Måla på muren dag". Kommer någon att vilja delta?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rune - dansen är mitt liv

Avsnitt 10 av 15

Rune är 12 år, älskar balett och drömmer om att bli professionell balettdansare. Rune vill gärna utmana fördomen om att balett bara är för tjejer. Han söker till den berömda Kungliga balettskolan i Antwerpen. Om han kommer in betyder det att han måste träna mycket och att han måste bo på skolan under veckorna. Filmen följer Rune under ett år, från den första antagningsauditionen tills hans första roll i "Törnrosa" med den Kungliga baletten i Flandern.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Anna - jag överlevde terroristattackerna

Avsnitt 11 av 15

Anna är 10 år gammal och bor i Belgien. Samma dag som Anna och hennes familj skulle flyga till USA inträffade ett terrordåd på flygplatsen Zaventern. Alla i Annas familj överlevde, men de blev traumatiserade av händelsen. Anna vill fortfarande resa till USA, men kommer hon att våga göra det? Filmen visar hur Anna och hennes familj försöker bearbeta sina känslor efter dådet genom att besöka flygplatsen.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Dimitar - man spelar med hjärtat

Avsnitt 12 av 15

I Rodopibergen i Bulgarien bor tioårige Dimitar. Han håller på att lära sig att spela kaba gaida, en traditionell typ av säckpipa. Hans dröm är att kunna spela med den berömda säckpipsorkestern "101 Rhodopes kaba gaidy". Filmen följer Dimitar i hans vardag och inför uttagningen till orkestern. Om han själv får välja, vill Dimitar bli både veterinär och säckpipspelare. Kommer han att kunna uppfylla sina drömmar?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rafael - fågelskådare

Avsnitt 13 av 15

Rafael är 11 år och bor i Campo Maior i södra Portugal. Rafael älskar ornitologi och att studera fåglarnas beteende. Han är speciellt intresserad av tranorna. Rafaels högsta dröm är att kunna åka till Sverige i sommar och se tranornas parningsdans vid Hornborgasjön. Rafael försöker samla ihop pengar till resan genom att jobba extra, men pengarna räcker inte till. Hur ska Rafael göra för att ha råd att resa till Sverige?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Kenshi - jag vill inte vara en fegis

Avsnitt 14 av 15

Kenshi är 11 år och bor i Japan. Kenshis föräldrar är dykare och varje sommar fångar de havsöron i havet, utan lufttank. Kenshi är känd bland sina kompisar för att vara en mes och är rädd för krabbor, gräshoppor och andra småkryp. Den här sommaren har Kenshi bestämt sig för att lära sig att dyka och fånga ett havsöra. Fastän han inte ens kan simma. Kommer Kenshi att lyckas och bli en respekterad dykare?

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaVärlden i mina ögon

Rozarka och de hemlösa kockarna

Avsnitt 15 av 15

Rozárka är 11 år, bor i Tjeckien och har varit vegetarian sedan hon var liten. Hon vill lära sig mer om vegetarisk matlagning och upptäcker då en liten restaurang i Prag, "De hemlösa kockarna". Rozárka blir vän med restaurangens konditor, Kacka, som har specialiserat sig på att baka veganska efterrätter. Rozárka följer Kacka till en av platserna där hon bodde som hemlös och de pratar om sina respektive familjer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Uppdrag kroppen

Hjärta, lungor och blodomlopp

Nora, Eli och Pella undersöker hur pulsen varierar i olika situationer: när de tar det lugnt, när de jobbar hårt och blir skrämda.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Västmanland, Närke

Del 6 av 11: Gruvfruns silver. Jim och Ayla blir attackerade med pilbåge, och på en av pilarna finns ett meddelande från en gruvfru i Sala. Med vargarnas hjälp tar de sig österut, mot Sala silvergruva. Men gruvfrun är inte den hon utger sig för att vara. Jim och Ayla blir bestulna på trollboken och jakten för att ta den tillbaka, leder Jim och Ayla till en helt annan tid - 1600-talet och stormaktstiden.

Fråga oss