Titta

Ögonblicken som förändrade sporten

Ögonblicken som förändrade sporten

Om Ögonblicken som förändrade sporten

Om sporthistoriens viktigaste vändpunkter. Vi träffar några av sportvärldens allra största namn och återberättar historierna om deras prestationer. Inte i första hand om de sportögonblick som lockat den största publiken eller orsakat den största dramatiken - utan om de som tog utvecklingen i en helt ny riktning och utövandet av sporten till nya nivåer.

Till första programmet

Ögonblicken som förändrade sporten : På hjulDela
  1. I det här avsnittet har det blivit
    dags att titta närmare på sporter-

  2. -som använder sig av mänsklighetens
    kanske viktigaste uppfinning, hjulet.

  3. Av alla sporter som utövas på hjul
    är cykling äldst.

  4. Redan från start förknippades det med
    aktiviteter bortom det sportsliga.

  5. Första upplagan av Tour de France
    liknade mer Åsa Nisse-filmer-

  6. -än seriösa tävlingar, med stora
    mängder diskvalificerade åkare.

  7. Storfavoriten Hippolyte Aucouturier
    bevittnades få draghjälp av en bil.

  8. Andra deltagare diskvalificerades
    efter att ha tagit tåget.

  9. I modern tid är det en annan form
    av fusk som förknippas med sporten.

  10. Det här är bilder från Lagtempoloppet
    i Rom-OS 1960.

  11. Dansken Knud Jensen kollapsar.
    Några timmar senare avlider han.

  12. Det är inte klarlagt om Jensen
    var dopad som vissa tecken antydde-

  13. -men hans tragiska död förändrade
    sporthistorien.

  14. Det ledde till att Olympiska
    kommittén året efter bildade-

  15. -sin första antidopningsbyrå.

  16. Sen dess är det en katt-och-råtta-lek
    med en alltmer sofistikerad dopning.

  17. En otrolig uppvisning vars like
    jag aldrig sett i Tour de France.

  18. Lance Armstrong vann
    sju raka Tour de France.

  19. Lika uppburen som Armstrong var
    som aktiv, lika hårt blev fallet.

  20. Amerikanen fälldes för omfattande
    dopning och förlorade sina titlar.

  21. Cykling har annars utmärkt sig
    genom en kraftig teknisk utveckling.

  22. Graeme Obree, "den flygande skotten",
    är ett minnesvärt exempel.

  23. Graeme Obree har själv byggt cykeln.

  24. Han dyker upp på 1993 på VM i Hamar.

  25. Med sig har han en märklig cykel
    som han byggt själv-

  26. -bland annat med delar
    från en tvättmaskin.

  27. Här ser vi Graeme Obree
    och hans ovanliga stil.

  28. Han håller in armarna
    som en utförsåkare.

  29. Cykeln är konstruerad för
    en säregen hopkrupen sittställning.

  30. Tanken är att minska vindmotståndet,
    och det lyckas han med.

  31. Obree slår OS-mästaren
    på sin ovanliga cykel-

  32. -som kostade hundra pund att bygga.

  33. Obree krossar timrekordet-

  34. -och blir världsmästare
    i förföljelseloppet.

  35. Sittpositionen är så effektiv
    att den blir bannlyst året därpå.

  36. Han har slagit ut
    OS-mästaren Chris Boardman.

  37. Men fler hade laborerat med ny teknik
    och aerodynamiska sittställningar.

  38. Vi ska till slutet av 80-talet,
    ett uppmärksammat cykellopp-

  39. -och en teknisk innovation som låg
    bakom en häpnadsväckande upphämtning.

  40. Aerodynamik och fartvindens påverkan
    på hastigheten har varit känd länge.

  41. Ändå var det först
    långt in på 1980-talet-

  42. -som sporten på allvar påverkades.

  43. Den avgörande förändringen skedde
    under -89 års Tour de France-

  44. -av en cyklist
    som var fullständigt uträknad.

  45. Ingen trodde att Greg skulle
    återvända som nån att räkna med-

  46. -men det var han i allra högsta grad.

  47. En annan nyckelperson
    är uppfinnaren Charley French-

  48. -som trots sina dryga nittio år
    fortfarande cyklar och tävlar.

  49. Då var vi klara.

  50. I mitten av 80-talet ringde
    uppfinnarkollegan Boone Lennon.

  51. Sen sin tid som tränare
    för USA:s alpina landslag-

  52. -var Lennon intresserad
    av aerodynamik.

  53. Han hade en idé
    inom sin amatörsport, cykling.

  54. Han byggde en prototyp,
    ett trästycke som gick runt-

  55. -som en toasits.

  56. De gjorde genast ett test. Bägge tog
    sina cyklar och åkte utför en backe.

  57. Lennon hade uppfinningen monterad
    på sin cykel.

  58. Han var sex längder före mig.

  59. När vi provade styret på min cykel
    låg jag sex längder före honom.

  60. Då visste vi att de fungerade.

  61. Den hopkrupna kroppsposition som
    styret möjliggjorde gav tidsvinster.

  62. Charley French tog fram
    en mer utvecklad modell i metall.

  63. Det här är en av de allra första
    prototyperna som vi gjorde.

  64. Den är gjord av ledningsrör,
    som man har till elledningar.

  65. I triathlon, där man tävlar
    i simning, maraton och cykling-

  66. -fick man en professionell triatlet
    att testa.

  67. Han fick prova styret-

  68. -och slog fyra fem killar
    som han aldrig vunnit mot förut.

  69. I slutet av säsongen
    hade alla proffs styret.

  70. Uppfinningen var en succé-

  71. -men det var mycket svårare
    att övertyga renodlade elitcyklister.

  72. Inte ens när triatleterna vann lopp
    med styret-

  73. -var tävlingscyklisterna intresserade.

  74. 1989 åkte Boone Lennon över
    till Tour de France-

  75. -med målet att övertala cyklisten
    Greg LeMond att testa styret.

  76. Han hade visat intresse, men han
    var en uträknad f.d. världsmästare-

  77. -som ingen trodde på vid den tiden.

  78. Greg LeMond hade vunnit 1986,
    som förste amerikan.

  79. När hans svåger sköt honom i en
    jaktolycka missade han två säsonger.

  80. Men sen gick han från rullstolen
    till cykeln och började träna igen.

  81. Men ingen trodde att han skulle
    återvända till Tour de France -89.

  82. LeMond ville använda styret
    men höll det först hemligt.

  83. Det gick ändå riktigt bra-

  84. -men den gula ledartröjan
    bars alltjämt av en storfavorit.

  85. Storfavoriten var Laurent Fignon.

  86. Han hade vunnit två gånger, han var
    i toppform och han var publikfavorit.

  87. Ingen blev förvånad när han tog
    på den gula tröjan första dagen-

  88. -och kanske skulle leda
    tävlingen ända till slutet.

  89. Varje Tour de France innehåller
    en eller flera tempoetapper.

  90. Det är sträckor där man tävlar i lag
    eller en och en för snabbaste tid.

  91. Det var just i tempoloppen som det
    speciella styret kom till sin rätt.

  92. Man måste vara snabb i tempoloppet
    om man ska vinna.

  93. Det är en tävling mot klockan.

  94. På etapp 5 var det dags: Greg LeMond
    plockade fram sitt märkliga styre.

  95. I svängarna fick han sitta upp,
    för bromsarna satt där de brukar.

  96. Men direkt efteråt återgick han
    till den aerodynamiska ställningen.

  97. Där kunde han knappa in på de andra.

  98. Trots att Pedro Delgado
    gjorde en fantastisk insats-

  99. -slog LeMond honom med 24 sekunder.

  100. Nu började en långdragen kamp
    mot Laurent Fignon-

  101. -om den gula ledartröjan
    under de återstående loppen.

  102. Fignon kan vinna här och nu.

  103. Inför den sista etappen i Paris
    skiljer det 50 sekunder.

  104. Även om Greg LeMond har lämnat
    alla utom Laurent Fignon bakom sig-

  105. -anses de återstående 50 sekunderna
    vara en närmast ointaglig ledning.

  106. Fignon bor i Paris,
    är en intelligent cyklist-

  107. -och har ingen överman i tempolopp.

  108. 50 sekunder är omöjligt.
    Fignon kommer att vinna.

  109. Den sista etappen
    är bara 24 kilometer-

  110. -men det är en tempoetapp-

  111. -och Fignon börjar omedelbart tappa
    tid mot LeMond.

  112. Skulle han förlora 50 sekunder?

  113. Luckan är 48 sekunder.
    Jag har aldrig sett nåt så otroligt!

  114. Nu står det klart att Greg LeMond vinner
    Tour de France med fem sekunder.

  115. Det närmast omöjliga händer: Greg
    LeMond tar in de 50 sekunderna.

  116. Fignon har förlorat Tour de France!

  117. Publiken börjar inse
    att han har förlorat.

  118. Fignon bryter mållinjen
    som förlorare.

  119. Greg LeMond, amerikanen
    som alla räknat ut, hade vunnit-

  120. -med endast åtta sekunders marginal.

  121. "Jag har vunnit Tour de France."
    Och som comeback efter jaktolyckan.

  122. Det var som en saga.
    På andra sidan om mig-

  123. -låg Fignon på gatstenarna
    på Champs-Élysées.

  124. Det var en situation
    som han aldrig ville uppleva igen.

  125. Han hade förlorat Tour de France
    när det hade verkat vara omöjligt.

  126. När jag såg på tv hur nära det var-

  127. -blev jag lika förbluffad som alla andra
    över hur bra det funkade.

  128. LeMond, Boone Lennon och Charley-

  129. -hade listat ut
    hur man vinner Tour de France.

  130. Greg LeMonds seger gav en enorm
    medieexponering av tempostyret.

  131. Efter en debatt om vilka regler
    som skulle gälla kring utformningen-

  132. -blev det godkänt.

  133. Idag har det blivit ett standard-
    inslag i alla cyklisters arsenal.

  134. I tempoloppen vid Tour de France
    och alla andra tävlingar i världen-

  135. -har alla nu tempostyren.

  136. Det har påverkat hur sporten utövas.

  137. Dagens cyklar ser inte alls ut
    som på 70-talet eller ens 80-talet.

  138. De är helt annorlunda.
    Fast de är också tre gånger så dyra.

  139. Många sporter på hjul befinner sig
    i medierapporteringens utkanter-

  140. -som rullskridskor, men det tävlas
    faktiskt både på landsväg-

  141. -på bana och inomhus.

  142. Vissa sporter är mer udda än andra,
    som roller derby.

  143. Från början en maratontävling som
    utvecklades till en kollisionssport-

  144. -med aggressiva knuffar och krockar.

  145. Parasporter på hjul
    har också sett stora förändringar.

  146. Stillsamma sporter som bågskytte-

  147. -har fått sällskap av mer kraftfulla,
    som bland annat rullstolsrugby.

  148. Och utvecklingen fortsätter
    in i extremsportens värld.

  149. Är det en ny dans?
    Nej, det är den senaste sporten.

  150. Det kallas för skateboardåkning.

  151. Skateboarden uppfanns i Kalifornien
    på 60-talet. Det var då en livsstil-

  152. -och ett utforskande av vad man
    kan göra på en bräda med fyra hjul.

  153. Men sporten blev snart professionell.

  154. Det här är bilder från
    det första världsmästerskapet 1976.

  155. Men tävlingen som satte skateboard-
    sporten på kartan var X Games.

  156. Och om du frågar skejtare vilket
    ögonblick som är sportens största-

  157. -så säger många X Games 1999,
    Tony Hawk och 900 grader.

  158. Det är söndagen den 27 juni 1999.

  159. Tredje dagen på extremsporttävlingen
    X Games i San Francisco.

  160. Skateboardeliten gör upp om att sätta
    det mest spektakulära tricket.

  161. Jag kände att jag uppnått det jag
    ville göra och nått så långt jag kunde.

  162. Efter det skulle det bara bli slentrian,
    och jag skulle kanske tyna bort.

  163. Jag vill avsluta storstilat.

  164. Sportens stora namn Tony Hawk gör
    sitt sista år i tävlingssammanhang.

  165. Han har vunnit allt som går
    att vinna, men har ett mål kvar:

  166. Att utföra en "900", ett trick
    som ingen ännu lyckats göra.

  167. Det mest anmärkningsvärda
    var inte att Tony gjorde en 900.

  168. Det var dramat av att se nån göra nåt
    som ingen hade gjort förut.

  169. Nån som tänjde sina gränser-

  170. -bortom allt som folk trodde var
    möjligt, kanske inklusive han själv.

  171. Okej, vi vill höra alla här!

  172. Pojkar, flickor, damer och herrar!
    Nu har Tony chansen.

  173. Klarar han det? Vi får se.

  174. Det var så spontant,
    vilket ökade spänningen.

  175. Det började hända nåt som ingen
    hade väntat sig, inte ens jag.

  176. Men historien om sportens mest
    ikoniska ögonblick börjar i Sverige.

  177. Det där är Tony Hawk. Han är proffs.

  178. Det fanns en grupp i Sverige,
    Eurocana-

  179. -och de hade sommarläger
    för skejtare.

  180. På 80-talet hade skejtare väldigt få
    anläggningar och absolut inga läger.

  181. Det var en chansning för dem,
    särskilt i Europa och Sverige.

  182. Sommaren -85 kom
    tre av tidens bästa skejtare-

  183. -Tony Hawk, Rodney Mullen
    och Lance Mountain-

  184. -till Hägernäs utanför Stockholm
    för att lära ut skateboardtricks.

  185. De hade byggt en ramp som var
    större än allt annat som fanns då.

  186. Det kan verka skrämmande,
    men för oss var det spännande-

  187. -eftersom vi kunde vara längre i luften
    och göra bättre trick.

  188. Jag var i Stockholm i sex veckor.

  189. Det var då jag skapade 720:or.

  190. Nu kunde jag nå nästan dubbelt
    så högt och snurra mycket mer.

  191. Därför kunde jag göra
    ett halvt varv extra, från 540 till 720.

  192. Hawk gör världens första 720,
    två fulla rotationer i luften.

  193. I samma stund startar jakten
    på ytterligare ett halvt varv.

  194. 900 nästa sommarläger?

  195. Jag tänkte på
    hur jag skulle närma mig det-

  196. -men jag provade det inte
    förrän tre år senare.

  197. Det gick inte så bra.

  198. 900 är ett svårt trick
    på grund av rotationerna-

  199. -och tiden man har i luften.

  200. Det svåraste är andra gången
    man har ryggen vänd mot rampen.

  201. Då kan man inte ångra sig,
    och då kan det gå riktigt illa.

  202. Om man inte har hastighet nog
    hamnar man på ryggen.

  203. Om man inte satsar på den andra
    vridningen hamnar man snett.

  204. Det är som att misslyckas
    med ett huvudhopp.

  205. X Games 5 i San Francisco.
    Tony Hawk har verkligen gått in för-

  206. -att bemästra tricket han har försökt
    klara av i ett årtionde - 900.

  207. 1999 har Tony Hawk vunnit
    fler tävlingar än någon annan-

  208. -och uppfunnit ett 80-tal trick.

  209. Han är en levande legend
    i allas ögon utom sina egna.

  210. Man såg i Tonys ansikte
    hur trött han var.

  211. Nåt annat fick honom att orka.
    Han var fysiskt utmattad.

  212. Det var ett sånt ögonblick
    som får oss att älska idrott-

  213. -då nån övervinner begränsningarna.

  214. Alla stöttade honom.
    Alla var på helspänn.

  215. Alla var engagerade i det.

  216. Plötsligt kom jag in i en rytm.

  217. När jag hade lyckats landa
    nerför väggen ett par gånger-

  218. -blev jag fast besluten att klara det.
    Jag brydde mig inte om tiden gick ut.

  219. Jag skulle antingen klara det
    eller hamna på sjukhus.

  220. Jag var närmare än jag nånsin varit.

  221. Hjälp till, allihop. Nu kör vi!

  222. Efter tio misslyckade försök stannar
    Tony Hawk stannar kvar på brädan-

  223. -efter att ha snurrat
    två och ett halvt varv i luften.

  224. När jag klarade det
    trodde jag först inte på det.

  225. Jag fattade inte
    att jag hade klarat en 900.

  226. Jag trodde att jag misslyckats.

  227. Det fanns nåt som kändes overkligt.
    Jag hade försökt klara av det så länge.

  228. Så när jag äntligen klarade det
    blev jag förbluffad.

  229. Jag såg mina vänner rusa mot mig
    och då blev det verkligt.

  230. Det hade faktiskt hänt
    och det var avklarat.

  231. Utan er hade jag aldrig klarat det.

  232. Tack. Det här är mitt livs bästa dag.
    Det svär jag på!

  233. Om man såg Tony klara av 900, även
    om man inte förstod vad han gjorde-

  234. -var det så grundläggande
    att se nån satsa så mycket-

  235. -och se energin i en sån bedrift.

  236. Jag anade inte att jag skulle bli
    så framgångsrik och erkänd.

  237. Det är bara för att jag brinner för
    att göra nåt annorlunda och nåt nytt.

  238. En intressant sak med 900
    som visar hur svårt det är-

  239. -är att även om andra har gjort det
    så är det inte nåt vanligt.

  240. Det har inte blivit nåt som görs
    hela tiden. Det är fortfarande otroligt.

  241. Vem kommer att ge efter?

  242. Motorsporter, både på två och fyra
    hjul, tillhör förstås de sporter-

  243. -där den tekniska utvecklingen
    förändrat förutsättningarna mest.

  244. I Formel 1 är detta ett exempel.

  245. Cooper T43 har motorn bakom föraren,
    istället för framför.

  246. Genom åren har racerbilen förändrats.

  247. Bilen tävlar första gången
    i Argentinas Grand Prix 1958-

  248. -här med nummer 14.
    Succén är omedelbar.

  249. Han tog ledningen i varv 35
    och höll det ända till mållinjen.

  250. Motorn bak ger bättre kontroll och är
    sen dess standard i Formel 1-bilar.

  251. Ännu större påverkan på utvecklingen
    har det här varit: vingar.

  252. Experimenten började på 60-talet
    för att pressa ner bilen mot marken-

  253. -för ökat väggrepp,
    så kallad "down force".

  254. Numera tas hjälp
    av avancerade datorsimuleringar.

  255. Vi ska byta motorsport men fortsätta
    prata tekniska innovationer.

  256. Det handlar om ett fenomen som slog
    ner som en bomb i rallyvärlden 1981:

  257. Fyrhjulsdrift.

  258. Bakhjulsdrivna bilar
    var länge standard i rally.

  259. Framhjulsdrift, hade svårt
    att hävda sig i konkurrensen.

  260. Men när en biltillverkare plötsligt
    klev in med en fyrhjulsdriven bil-

  261. -förändrade man sporten för alltid.

  262. Det här är Arne Hertz-

  263. -en av svensk rallysports
    mest framstående kartläsare.

  264. Och det här är legendariske finske
    rallyföraren Hannu Mikkola.

  265. För mina första rallypengar
    köpte jag en Mercedes, 1972.

  266. Mikkola och Hertz var ett team i
    femton år, från mitten av 70-talet.

  267. De har sett sportens förändringar
    från insidan.

  268. På 60-talet var det ingen proffsidrott.
    Det var semiprofessionellt.

  269. Bilarna var standardbilar-

  270. -som var lätt modifierade
    och trimmade.

  271. Det var fortfarande enkla bilar.

  272. De hade bakhjulsdrift och motor
    där fram. Inget särskilt speciellt.

  273. De körde ett par år för Toyota,
    men framförallt blev det Ford Escort-

  274. -en klassisk bil i rallysammanhang.

  275. 1980 skulle ett nytt kapitel öppnas
    i Hannu Mikkolas rallykarriär.

  276. Biltillverkaren Audi,
    som då inte förknippades med rally-

  277. -hade nåt nytt på gång.

  278. Audi ringde och sa
    att de hade nåt intressant.

  279. Jag var artig och flög dit.

  280. Mikkola var inte exalterad.
    Fyrhjulsdrift var nåt som satt-

  281. -i klumpiga terränggående bilar.
    Men testkörningen omvände honom.

  282. Det var inte bara fyrhjulsdrift,
    utan även turbomotor.

  283. Det intresserade mig,
    trots att det var en stor, tung bil.

  284. Han insåg att fyrhjulsdriften kunde
    ta rallysporten till en ny nivå.

  285. På grusvägar med tvåhjulsdrift-

  286. -gick gränsen för kraft
    kring 300 hästkrafter.

  287. Sen snurrade hjulen bara.
    Man kunde inte använda mer.

  288. Med fyrhjulsdrift fick man 400-450
    hästkrafter och det var inga problem-

  289. -att ha den kraften på vägen.
    Accelerationen var mycket bättre.

  290. Fyrhjulsdriftens intåg i rallysporten
    skulle börja med en skräll.

  291. Monte Carlo-rallyt -81
    var den första tävlingen.

  292. Det var uppförsbacke
    och inte mer än fjorton kilometer.

  293. I början var det asfalt,
    sen blev det is och snö.

  294. Darniche var i en Stratos framför oss
    och startade en minut tidigare.

  295. Bilarna släpps i väg med en minuts
    mellanrum för att köra på tid.

  296. Mellan jämbördiga motståndare bör
    tidsskillnaden räknas i sekunder.

  297. Man lyckas knappast köra om varandra.

  298. Det var en lång raksträcka,
    och jag såg honom redan.

  299. Jag minns när vi körde förbi.
    Jag körde 50 km/h snabbare än han.

  300. Efter etappen kom de fram till oss-

  301. -och sa att vi hade slagit dem
    med åtta sekunder.

  302. "Ja, ni har rätt,
    men ni glömde en minut."

  303. Men triumfen skulle inte hålla i sig.
    Bilen börjar krångla.

  304. Vi åkte väldigt fort
    men hade alltför många problem.

  305. Vi förlorade bromsarna helt.

  306. På väg in i en kurva
    försvinner bromsarna-

  307. -och bilen kraschar handlöst
    mellan bergvägg och räcken.

  308. Vi snurrade runt,
    och sen var det slutåkt.

  309. Som tur var ramlade vi inte ner.

  310. Det hade kunnat hända.

  311. Men bilen väckte rejäl uppmärksamhet-

  312. -och när Mikkola och Hertz vinner
    Svenska rallyt är succén ett faktum.

  313. Bilen var bättre än alla andras.

  314. Vi behövde inte ens
    pressa den till max.

  315. Reaktionen blev att Audin blev
    väldigt intressant för många.

  316. Fördelen med fyrhjulsdrift
    var uppenbar för alla.

  317. Det syntes tydligt hur bilen behöll
    grepp och riktning i kurvorna-

  318. -där andra miste fart med spinnande
    hjul och sladdande bakvagnar.

  319. Därefter hårdnade konkurrensen.

  320. Nu hade ärkerivalerna sina första
    fyrhjulsdrivna bilar klara.

  321. De första att haka på
    var Lancia och Peugeot.

  322. De blev snart konkurrenskraftiga.

  323. Det var lite kärvt
    när de började slå oss.

  324. Rallysporten förändrades.

  325. En utveckling som började
    i den där backen 1981 i Monte Carlo.

  326. De flesta på plats förstod plötsligt
    hur framtiden såg ut-

  327. -och hur den lät.

  328. Samtliga tillverkare har insett
    att det är det som gäller.

  329. Om man tittar på rally i dag
    så finns det bara fyrhjulsdrivna bilar.

  330. Då förstår man att det var viktigt.

  331. I nästa avsnitt
    ska vi ta oss ut på isen.

  332. Det närmar sig gränsen
    för människans förmåga.

  333. Flickor gjorde bara inte tripplar.

  334. "Okvinnligt hopp gav Petra Burka
    Kanadas bästa titel."

  335. Kapustin, 13-1.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

På hjul

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Sporterna som använder sig av mänsklighetens viktigaste uppfinning - hjulet - har upplevt några av historiens mest omvälvande förändringar. Hannu Mikkola och kartläsaren Arne Hertz visade i Monte Carlo-rallyt 1981 att fyrhjulsdrift var framtiden för rallysporten. Skateboardsportens största namn Tony Hawk skrev in sig i historieböckerna med sitt 900-trick i X-games 1999. Och cyklisten Greg LeMond vann Tour de France 1989 tack vare ett nytt aerodynamiskt styre.

Ämnen:
Idrott och hälsa > Rörelse och friluftsliv > Sport och idrott
Ämnesord:
Bilsport, Cykelsport, Hjul, Idrott, Rally, Skateboardåkning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Ögonblicken som förändrade sporten

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

På snö

Avsnitt 1 av 8

Amerikanen Bill Koch skapade en helt ny skiddisciplin när han under världscupen 1982 började skejta i spåren. Jan Boklöv fick en hel backhopparvärld att börja använda hans egenutvecklade V-stil. Och tävlingen X-games gjorde snowboardåkning till en professionell sport, som med tiden letade sig ända in i de olympiska spelens finrum.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

I luften

Avsnitt 2 av 8

Sporterna som handlar om att förflytta antingen sig själv eller ett föremål så långt som möjligt genom luften tillhör de äldsta i idrottshistorien. Diskus och längdhopp fanns med redan i de antika olympiska spelen. Höjdhopp, tresteg och kula stod på programmet när de moderna spelen startade 1896. Alla har de i olika omfattning förändrats sedan dess. Dick Fosbury vände bokstavligen upp och ner på höjdhoppssporten vid OS 1968 med sin bakåtvända flopstil som idag används av alla.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

I vatten

Avsnitt 3 av 8

Bland vattensporterna är simning den överlägset största. Bassängdesign, materialutveckling av dräkter och innovationer som voltvändningar och delfinkickar har pressat tiderna i bassängen enormt. Men stora utvecklingssteg har även skett utanför vattenbassängen. Svenskättlingen Ralph Samuelson lade grunden till dagens vattenskidsporter när han 1922 uppfann vattenskidan. Och simmerskan Ellie Simmonds bidrog med sina prestationer under Paralympics 2012 till att förändra allmänhetens syn på parasportare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

På hjul

Avsnitt 4 av 8

Sporterna som använder sig av mänsklighetens viktigaste uppfinning - hjulet - har upplevt några av historiens mest omvälvande förändringar. Hannu Mikkola och kartläsaren Arne Hertz visade i Monte Carlo-rallyt 1981 att fyrhjulsdrift var framtiden för rallysporten. Skateboardsportens största namn Tony Hawk skrev in sig i historieböckerna med sitt 900-trick i X-games 1999. Och cyklisten Greg LeMond vann Tour de France 1989 tack vare ett nytt aerodynamiskt styre.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

På is

Avsnitt 5 av 8

Det är kanske lätt att tro att de flesta issporterna kommer från Norden. Men både ishockey och bandy är sporter som föddes i England och de allra första skridskotävlingarna arrangerades i Holland. Här berättar vi bland annat om konståkarna Petra Burka och Kurt Browning som blev först i historien att utföra en trippel respektive kvadrupel Salchow. En issport som faktiskt har ett svenskt ursprung är parasporten kälkhockey som uppfanns av tre stockholmare på den lilla sjön Drevviken.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

Med boll

Avsnitt 6 av 8

Regelförändringar, materialutveckling och inte minst speltempo har under årtiondena utvecklat bollsporterna enormt. Los Angeles Lakers snabba och underhållande Showtime-spel under 1980-talet med Earvin "Magic" Johnson som härförare växlade upp hastigheten i basket. Ajax offensiva totalfotboll startade sitt segertåg över världen på 1970-talet. Och 1982 höjde Steve Davis professionaliteten i snookersporten genom att genomföra det allra första tv-sända maxbreaket.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

På banan

Avsnitt 7 av 8

Löparbanan har genom historien gett publiken otroliga sportögonblick. Några har också skapat förändringar bortom löparstadion. Löparen Cathy Freeman tog, under enorm press, guld under OS i Sydney 2000 och bidrog till att förena Australiens majoritets- och minoritetsbefolkningar. Och Kathrine Switzer visade världen att även kvinnor klarade av långlopp när hon 1967 som första kvinna genomförde det anrika Boston Marathon.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÖgonblicken som förändrade sporten

I hallen

Avsnitt 8 av 8

Det är en brokig skara sporter som använder sig av idrottshallen för sitt utövande - från graciösa sporter som fäktning och gymnastik till kraftsporter som brottning och tyngdlyftning. Och det är en plats som blivit vittne till omvälvande händelser. Gymnastikvärlden skakades om när domarna 1976 valde att ge Nadia Comaneci OS-historiens allra första perfekta tia. Och den allra första utgåvan av tävlingen UFC 1993 blev startskottet för världens snabbast växande sport - MMA.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & idrott och hälsa

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tränarens himmel och helvete

Kropp och kost

Okunskapen om hur man tränar barns kroppar är utbredd och risken att orsaka skador är därför stor. Vi möter Mats som lär tränare vad barns och ungas fysik klarar av. Dietisten Jennie ger tips på mat som är bra att äta innan, under och efter ett träningspass.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Idrottens himmel och helvete

Tävlingssystem

Stilbedömning i ponny-SM har väckt reaktioner och skapat två läger inom ponnysporten. Vi träffar även Pia Nilsson i Florida. Hon utbildar golftränare och har tidigare varit Annika Sörenstams coach.

Fråga oss