Titta

UR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

UR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Om UR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Föreläsningar och samtal från konferensen "Flickor och kvinnor med autism". Inspelat den 29-30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Till första programmet

UR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism : Ett A-barns betraktelserDela
  1. Ju mer min omvärld växte-

  2. -desto mer växte min känsla av att
    inte förstå och inte bli förstådd.

  3. Ju mer den känslan växte,
    desto mer krympte jag.

  4. Först måste jag bara säga
    att det är mäktigt att få vara här-

  5. -bland ganska kända människor.

  6. Min syster sa: "Wow! Svenny Kopp
    ska föreläsa!" Inte att jag ska det.

  7. Jag heter Anna PG.

  8. Förr i tiden var det ganska populärt
    att dela in barn i A- och B-barn.

  9. A-barn ansågs vara ett bra exemplar,
    ett barn att vara stolt över.

  10. I dag gör vi inte det längre.
    Det ska vi vara riktigt glada för.

  11. Men för ett par år sen var jag
    övertygad om att jag var ett B-barn.

  12. Jag tyckte att
    jag var besvärlig och besynnerlig.

  13. Jag var en bluff och en besvikelse.
    För det var precis vad jag kände.

  14. I dag vet jag att jag är ett A-barn.

  15. För det första heter jag Anna.
    Jag kommer alltid att vara ett A.

  16. Jag är augusti-barn,
    AIK-anhängare, ganska ambitiös-

  17. -ganska akademiskt sinnad
    och också av adlig avelse.

  18. Men sen har jag också autism, adhd-

  19. -och en aningen atypisk anorexi.

  20. Det absolut viktigaste A:et
    i mitt A-märkta liv-

  21. -är ändå min önskan om att få bli
    accepterad precis som jag är.

  22. Det är mycket det jag strävar efter.

  23. Och anledningen till
    att jag kände mig som ett B-barn-

  24. -var just min autism och adhd.

  25. Eller snarare avsaknaden av dem, för
    jag fick mina diagnoser sent i livet.

  26. Jag hann gå klart skolan innan
    jag fick mina diagnoser fastställda.

  27. Känslan av att vara
    så här besvärlig och besynnerlig-

  28. -den är jättesvår. Och det är
    jättesvårt att leva i en värld-

  29. -där man inte blir förstådd
    och inte förstår nånting-

  30. -fast man bara försöker.

  31. Förstår vi varann? Vi talar faktiskt
    samma språk, men förstår inte varann

  32. Fastän jag förklarar
    så gott jag bara kan

  33. Antingen lyssnar ingen
    eller tror jag hittar på

  34. Vad är det då för mening
    med att få andra att förstå?

  35. Varför ska jag göra
    precis som andra vill

  36. fast det ändå alltid känns
    som om jag aldrig räcker till

  37. Ingen ser det kaos som råder inuti

  38. Är det nåt man inte ser,
    är det nåt man struntar i

  39. Vad bra det skulle vara
    om det syntes utanpå

  40. Då slipper jag förklara,
    då skulle ni förstå

  41. Jag har världens bästa familj
    som förstår mig.

  42. I början, när man är liten, behöver
    man inte så mycket mer än sin familj.

  43. Men ju mer man växer,
    desto mer växer omvärlden.

  44. Då räcker inte familjen till längre.

  45. Ju mer min omvärld växte-

  46. -desto mer växte min känsla av att
    inte förstå och inte bli förstådd.

  47. Ju mer den känslan växte,
    desto mer krympte jag.

  48. I min frustration att inte förstå
    slutade jag att äta.

  49. Vad skulle jag göra?
    Jag hade ingen annan kontroll.

  50. Till slut kom den där dagen...
    Jag vägde 28 kilo.

  51. Jag var på sjukhuset. Mitt hjärta
    höll på att sluta slå den dagen.

  52. Det sa de inte då, men jag var
    bara några timmar från att dö.

  53. Mitt hjärta höll på att sluta slå.
    Men varför skulle jag leva?

  54. Varför ska jag leva i en värld där
    jag inte förstår eller blir förstådd?

  55. Jag sa: "Varför ska ni rädda mig?
    Varför? Jag bryr mig inte."

  56. Det var vad min hjärna sa till mig.
    Jag visste inte bättre.

  57. Då kände jag mig som att jag var där,
    jag var en vit strumpa-

  58. -som låg i en tvättmaskin
    full med röda kläder.

  59. Ni vet hur det går
    om man tvättar vitt med rött.

  60. Alla köper vita strumpor
    för att de vill ha vita strumpor.

  61. Som en vit liten strumpa
    i en klädhög med rött

  62. känner jag mig udda
    och ibland utstött

  63. Riskerar att färgas, att helt byta om
    bara för att vara precis som dom

  64. Men jag vill att de röda ska se
    att jag är vit

  65. Att de ska se och känna
    att jag också hör hit

  66. För jag ser på världen
    på mitt egna sätt

  67. och ingen ska säga
    att det är fel eller rätt

  68. För hur ska mitt rätta jag
    komma fram och ta form

  69. om det alltid ska styras
    av det som är norm?

  70. Så låt mig få vara precis den jag är

  71. Det är inte mycket,
    men det är allt jag begär

  72. I dag slår mitt hjärta
    starkare än någonsin.

  73. Det kämpar och slår
    för att få mig att bli accepterad-

  74. -och alla andra i min situation
    att bli accepterade.

  75. Det slår som sagt starkare i dag,
    men vägen dit har varit väldigt tuff.

  76. Och på grund av mina val i livet och
    då mitt hjärta nästan slutade slå-

  77. -blev jag skickad till en avdelning
    för Sveriges sjukaste patienter.

  78. Nu, här i dag, kan jag säga
    tack vare mina val i livet-

  79. -så hamnade jag på en avdelning
    där de började se vem jag var.

  80. För det var först där
    jag fick mina diagnoser.

  81. Jag var där över ett år.
    Efter nio månader satt jag där-

  82. -hos läkaren som skulle berätta
    vad det var för fel på mig.

  83. Jag var övertygad om
    att det var fel på mig.

  84. Jag har hela livet känt "jag är inte
    lämpad att leva". Så nåt fel är det.

  85. Efter den här utredningen fick jag
    veta att mina besvär hade ett namn.

  86. Jag hade autism och adhd.
    Man kan tycka vad man vill-

  87. -om att du nästan måste dö för att få
    den hjälp och det stöd du behöver.

  88. Jag kände mig som en flipperkula.
    Bild var inte mitt bästa skolämne.

  89. Jag är den där lilla kulan som bara
    flippades runt, lite hit och dit.

  90. Det enda som såg till att jag,
    som är bollen, inte försvann-

  91. -var min familj.

  92. Men hur länge
    orkar en familj slå bort kulan?

  93. Och hur länge
    orkar jag bli runtflippad?

  94. Fram till idag har jag varit placerad
    på elva olika ställen.

  95. När jag var
    på det här anorexicentret-

  96. -hade jag en kontaktperson.

  97. Jag pratade inte med dem i början
    för jag orkade inte prata.

  98. Det fanns inte energi
    till att använda det talade ordet.

  99. Jag hade en jättebra kontaktperson
    som tidigt insåg vem jag var.

  100. Hon hade själv en dotter med autism.

  101. Hon uppmuntrade mig. När jag
    inte pratade så skrev jag i stället.

  102. Hon uppmuntrade mig.
    "Du måste ge ut en bok!"

  103. Jag sa: "Seriöst?
    Vet du hur lång tid det tar?"

  104. Tiden gick. Jag flyttade till en nytt
    ställe och fick en ny kontaktperson.

  105. Och... Robban är ashäftig.

  106. Alldeles för tajta byxor.
    Han är ascool.

  107. Han uppmuntrade mig "Du måste berätta
    din historia". Jag: "Jag vill inte."

  108. Men till slut ville jag berätta.

  109. Jag vill inte att fler som jag nästan
    ska behöva dö för att få hjälp.

  110. Han sa: "Det är jätteviktigt att ha
    en bok i ryggen när man föreläser."

  111. Jag tar saker ganska bildligt-

  112. -så jag såg hur han kastade
    en kaststjärna med en bok i ryggen.

  113. Men lydig som jag är
    så har jag en bok i ryggen.

  114. Det är faktiskt min egen bok,
    som jag faktiskt har gett ut.

  115. Och...

  116. Den här boken är inte mina memoarer.

  117. Man kan inte skriva en memoar innan
    man fyllt trettio och har långt kvar.

  118. Jag tänkte: Jag skriver en trottoar.

  119. Den här boken
    är en bok om vad jag tror om livet-

  120. -vad jag har trott om livet
    och min tro på livet - en trottoar.

  121. Det var faktiskt
    så jäkla häftigt att ge ut en bok-

  122. -så jag har precis skrivit kontrakt
    för min andra bok som kommer snart.

  123. Båda de här böckerna,
    både den här och min kommande bok-

  124. -ska belysa allt det fina med
    att ha diagnoser, allt det positiva.

  125. Det jävligt ibland,
    det ska man inte smyga med.

  126. Det är inte alltid en superkraft.

  127. Men jag vill visa folk
    att jag är så mycket mer än bara ord.

  128. Alla dess ord i denna tjocka bok

  129. skiljer agnarna från vetet
    och en vanlig från en tok

  130. De klassar ett beteende
    som oftast inte förstås

  131. Sen matchas man med orden
    som säger "du har en diagnos"

  132. Men alla dessa ord
    och negativa adjektiv

  133. ska inte få styra
    hur ni ser på mig och på mitt liv

  134. För om ni stannar upp
    och verkligen tar er tid

  135. kommer ni lära känna
    en alldeles egen individ

  136. För bortom all text
    och innanför mitt skal

  137. finns så mycket mer
    än en diagnosmanual

  138. För även om jag har adhd
    och blivit klassad som autist

  139. kan jag ha många fördelar,
    det behöver inte vara en brist

  140. Jag kan klara mycket,
    jag är inte helt invalid

  141. Jag kommer bara behöva
    er förståelse och tid

  142. Jag är faktiskt väldigt mycket mer
    än bara orden som diagnosboken säger.

  143. För de är ganska negativa.

  144. Jag är så mycket mer.
    Jag är en kompis. Jag är en dotter.

  145. Jag är en enäggstvilling.
    Det är jag...

  146. ...till höger! Så är det.

  147. Min andra halva sitter där.

  148. Jag insåg i dag när vi kom
    att vi såg lite för lika ut.

  149. Jag sa i början att jag är
    ett A-barn. Det stämmer såklart.

  150. Men ni ska veta
    att jag är ett helt alfabet.

  151. Om ni kan ert alfabet hänger ni med.

  152. Jag heter Anna och är Bra som jag är

  153. Jag är Chef i mitt liv,
    en Dotter som hålls kär

  154. Jag är Enäggstvilling,
    vi är lika som bär

  155. Jag är också Författare,
    vilket ni kan höra här

  156. Jag är Glasögonbärare
    och Hungrig på livet

  157. Ganska Intelligent
    och att jag är Jennys syster är givet

  158. Jag är Karlstad-född
    och Lego-älskare av stora mått

  159. Jag älskar Mönstrade strumpor
    och Nojar för stort och smått

  160. Jag är Ordkonstnär och Pärlplattenörd

  161. Jag är Queen i mitt liv
    och Rimmare för att bli hörd

  162. Numera är jag Stockholmsbo
    och Teateraktiv

  163. Jag är lite Underfundig och
    Värmlänning i början av mitt liv

  164. Wordfeud är ett spel jag behöver
    men X måste vi hoppa över

  165. Jag är Youtube-junkie
    med många kanaler att titta på

  166. Ett Z på kant är ett N
    så jag är lite normbrytare ändå

  167. Jag är ganska Åskrädd
    höga ljud är inget att ha

  168. Men jag vet att jag är Älskad
    och det känns så himla bra

  169. Jag är full av Överraskningar,
    så mycket ni inte vet

  170. Jag är inte bara ett A,
    jag är ett helt alfabet

  171. Hur svårt livet än varit fram till
    att jag faktiskt står här i dag...

  172. Från att inte vilja leva-

  173. -till att vilja leva så mycket att
    jag inte vet hur jag ska hinna allt.

  174. Det var tufft, men jag var tuffare.

  175. Men kanske det viktigaste är att
    min familj har varit väldigt tuff.

  176. De har kämpat för mig så mycket.

  177. "Tough times don't last,
    tough people do." Det lever vi efter.

  178. Min familj säger
    "Man jäklas inte med en PG".

  179. Vare sig handläggare, sjukvård, stora
    elektronikföretag eller livet i sig-

  180. -jäklas med en PG. Det är vårt motto
    som vi har fått kämpa för.

  181. När man har svårigheter
    måste man kämpa så extremt mycket.

  182. Man måste hela tiden
    försvara sin egen världsbild.

  183. "Så är det inte i verkliga livet."
    "Näha, så jag bor i Narnia?"

  184. Och... Den här resan
    som jag har gjort fram till i dag-

  185. -den vägen har varit ganska lång-

  186. -ganska krokig,
    vissa stunder ganska rak.

  187. Jag har mött massor av personer
    på vägen. Vissa jag inte velat möta-

  188. -vissa som jag är fruktansvärt glad
    att jag har i mitt liv i dag.

  189. Det har varit ganska mycket hinder.

  190. Jag måste kliva över saker
    andra anser vara fullt rimligt-

  191. -men som jag nästan snubblar över
    för att folk knuffar mig över.

  192. Jag har trillat
    så otroligt många gånger.

  193. Men jag har alltid rest mig upp igen.

  194. Trillar jag åtta gånger reser jag mig
    nio. Att ge upp är inget alternativ.

  195. Det har jag kämpat
    oerhört mycket för.

  196. En sak ska man komma ihåg: Medan man
    går på sin väg, alla går på sin väg-

  197. -finns det ingen mening
    att glida genom livet-

  198. -när man kan samla material
    till sina memoarer.

  199. I dag...

  200. Det är skithäftigt att jag har med
    min syster här. Jag brukar inte det.

  201. Hon har givetvis
    gått med mig på vägen.

  202. Jag har min väg stakad framför mig
    och jag vet att jag är på väg nu.

  203. Det blir inte alltid som
    man tänkt sig eller ens som man vill

  204. Man står mest och trampar
    och livet tycks stå still

  205. Men för varje steg och för varje kliv

  206. kommer jag framåt
    på vägen av mitt liv

  207. Jag stegar mot framtiden,
    mot den jag ska bli

  208. Jag ska inte gå tillbaka
    Jag ska kämpa och vara fri

  209. Jag ska hitta min inre styrka
    och finna min balans

  210. Se att allt det svåra
    har blivit min chans

  211. Jag vet vad jag vill
    och jag vet vad jag kan

  212. Jag gick en match mot livet
    och det var jag som vann

  213. Textning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Ett A-barns betraktelser

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Förr i tiden delade man in barn i "A- och B-barn". Ordkonstnären och författaren Anna Planting-Gyllenbåga var under sin uppväxt var övertygad om att hon tillhörde gruppen "B-barn". Efter att ha fått sin autismdiagnos var det många pusselbitar som föll på plats. Med dikter och anekdoter berättar hon här om livet före och efter diagnosen. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Svenska > Uppläsningar och dramatiseringar
Ämnesord:
Autism, Autismspektrumstörningar, Dikter, Kvinnor, Litteraturvetenskap, Neuropsykiatriska diagnoser, Poesi, Psykiatri, Svenska kvinnliga poeter
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Flickan ingen ser

Bloggaren och coachen Lotten Grape är mamma till två barn med särskilda behov. Här berättar hon om sina erfarenheter av utredningar och kamp för att hennes dotter skulle få rätt stöd. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Flickor med autism del 1

Flickor med autism är ofta mindre utåtagerande än pojkar och därför svårare att upptäcka. Detta gör att många flickor med autism inte fångas upp i tid och får sin diagnos sent i livet. Svenny Kopp är läkare och specialist inom barn- och ungdomspsykiatri. Här berättar hon om hur man kan upptäcka, förstå och stötta flickor med autism. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Flickor med autism del 2

Flickor med autism är vanligen mindre utåtagerande än pojkar och är därför svårare att upptäcka. Detta gör att många flickor med autism inte fångas upp i tid och får sin diagnos sent i livet. Svenny Kopp är läkare och specialist inom barn- och ungdomspsykiatri. Här berättar hon om hur man kan upptäcka, förstå och stötta flickor med autism. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Ett A-barns betraktelser

Förr i tiden delade man in barn i "A- och B-barn". Ordkonstnären och författaren Anna Planting-Gyllenbåga var under sin uppväxt var övertygad om att hon tillhörde gruppen "B-barn". Efter att ha fått sin autismdiagnos var det många pusselbitar som föll på plats. Med dikter och anekdoter berättar hon här om livet före och efter diagnosen. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Att ta på sig rätt glasögon

Är det verkligen så stora skillnader mellan flickor och pojkar i förskoleåldern? Gunilla Westman Andersson, specialpedagog och lektor, delar här med sig av sin forskning som fokuserar på flickor. Det finns tecken på autism även hos flickor om man bara vet vad man ska leta efter. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Skillnader i språkförmåga mellan pojkar och flickor med autism

Carmela Miniscalgo, logoped och docent, har följt barns språkutveckling under längre tid. Här redogör hon för sin forskning och berättar om vilka skillnader som finns mellan flickor och pojkars språk. Inspelat den 29 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Omringad av lejon, del 1

Elever med autismspektrumtillstånd känner sig mindre delaktiga i skolan jämfört med sina klasskamrater. För många flickor med autism kan de sociala kraven i skolan vara rent övermäktiga. Specialpedagog Marita Falkmer utgår från forskning och praktisk erfarenhet och berättar här om hur man kan skapa en mer inkluderande skolmiljö. Inspelat den 30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Omringad av lejon, del 2

Elever med autismspektrumtillstånd känner sig mindre delaktiga i skolan jämfört med sina klasskamrater. För många flickor med autism kan de sociala kraven i skolan vara rent övermäktiga. Specialpedagog Marita Falkmer utgår från forskning och praktisk erfarenhet och berättar här om hur man kan skapa en mer inkluderande skolmiljö. Inspelat den 30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Att studera med asperger och ADD

Utåt sett verkade allting gå bra för Sara Bernmark. Hon studerade och verkade ha ett bra socialt liv. Men i verkligheten var det mycket som inte funkade. Till slut blev det för mycket och Sara försökte ta sitt liv. Här berättar hon om hur annorlunda det blev sedan när hon fick sina diagnoser, Aspergers syndrom och ADD, och fick rätt stöd. Inspelat den 30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Vad säger Socialstyrelsen

Det finns stora skillnader i vilket stöd som beviljas flickor och pojkar med autism. Här berättar Karin Flyckt, sakkunnig och samordnare av funktionshinderfrågor på Socialstyrelsen, om undersökningar som myndigheten gjort om jämställdhet och hur de arbetar med frågan. Fokus ligger på just flickor och kvinnor med autism. Inspelat den 30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Flickor och kvinnor med autism

Konsten att fejka arabiska

När journalisten och författaren Lina Liman fick sin autismdiagnos som vuxen hade hon tillbringat sju år som patient inom psykiatrin. Hon hade mött nästan hundra läkare, tvångsvårdats och ordinerats starka mediciner. I självbiografin "Konsten att fejka arabiska" (2017) berättar hon om hur det är att leva med en diagnos så länge utan att veta om den och hur allt kan ändras av rätt stöd. Inspelat den 30 oktober 2018 på Linköping konsert och kongress. Arrangör: Autism- och Aspergerförbundet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Konsten att hantera kulturkrockar

Ståuppkomikern Marika Carlsson föreläser om hur hon använder humorn som vapen för att berätta om sina egna upplevelser av rasism och utanförskap. Vad krävs för att räknas som en självklar del av ett samhälle och vad är det som skapar känslan av att inte riktigt höra till? Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet

Ung och troende

Alla barn har rätt att tro, eller inte tro, på vilken gud de vill. Det slår FN:s barnkonvention fast. Samtidigt har föräldrar rätt att vägleda barnen i sin tro. Hur går det ihop? Samuel och Raghad är troende och har båda starkt stöd hemifrån. Deras föräldrar är också religiösa. Klasskompisar och andra runt omkring kan däremot vara oförstående. Som ung och troende kan man behöva försvara sitt val.

Fråga oss