Titta

Klartänkt

Klartänkt

Om Klartänkt

Vad handlar den vetenskapliga metoden om och hur funkar den? Vem kom på att jorden snurrar runt solen? Vad har Einsteins teorier för betydelse i praktiken? Vem uppfann vaccinet och hur gick det egentligen till? Vi lär oss om hur vår hjärna fungerar och hur man kan undvika att hamna i tankefällor. Vår hjärna kan nämligen vara ganska lättlurad. Vi får också tips på vad man ska undvika och se upp med när man argumenterar för sin sak.

Till första programmet

Klartänkt : Vetenskaplig metod och vaccinMaterialDela
  1. Hej! I dag ska vi slänga i osynliga
    flytvästar till folk som drunknar.

  2. Lycka till.
    Och så ska vi se hur kossorna-

  3. -i samarbete med vetenskapen,
    har räddat våra liv.

  4. Men vi börjar för länge sen, med kor,
    mjölkerskor och ond, bråd död.

  5. Det är 1700-tal och smittkoppor.

  6. Överallt finns människor
    med varfyllda utslag-

  7. -feber och blödningar.

  8. I Europa dör 60 miljoner människor,
    och i Stockholm 15 000 på ett år.

  9. Men så kommer en man
    och gör nåt riktigt klartänkt.

  10. Han heter dr Edward Jenner.

  11. Han har hört talas om att mjölkerskor
    inte drabbas av smittkoppor.

  12. Som om de har
    nåt slags motståndskraft.

  13. Mjölkerskorna får ofta
    så kallade kokoppor.

  14. Det ser rätt illa ut,
    liknar smittkoppor, men man dör inte.

  15. Dr Jenner tänker att han kanske
    kan göra en medicin av kokopporna.

  16. Det är en storslagen idé.

  17. För att se om den fungerar tar
    Jenner till det kraftfulla verktyg-

  18. -vi i dag känner
    som vetenskaplig metod.

  19. Dr Jenner formar sin hypotes.

  20. Antag att den som har haft ofarliga
    kokoppor inte kan få smittkoppor.

  21. Han ger ett antal personer kokoppor
    och sen gör han sin observation.

  22. De som givits kokoppor
    blir inte sjuka av smittkoppor.

  23. Slutsatsen blir att kroppen
    har fått motståndskraft.

  24. Det går att lära kroppen
    att stå emot en svår sjukdom-

  25. -genom att utsätta den
    för en mildare variant.

  26. Det är en stor stund för Jenner,
    och för kossorna.

  27. För kossorna får ge namn åt hela
    succén. På latin heter ko "vacca".

  28. Och hela idén att ge kroppen
    motståndskraft får heta vaccination.

  29. Jenner blir berömd-

  30. -och läkekonsten får ett nytt sätt
    att rädda miljoner liv.

  31. Det här däremot är Samuel Hahnemann.

  32. Han använde aldrig vetenskaplig metod
    och det känner världen av än i dag.

  33. Han är fader till den så kallade
    homeopatin.

  34. Hahnemanns behandling
    bygger på tanken-

  35. -att det som utlöser ett symptom
    i en frisk människa-

  36. -fungerar tvärtom, alltså botar,
    en sjuk människa.

  37. För att förstå den här principen
    kan vi applicera den på kaffe.

  38. Kaffe gör ju en frisk människa
    piggare.

  39. Den som inte kan sova skulle alltså
    kunna använda kaffe som sömnmedel-

  40. -enligt homeopatins princip.

  41. Men det fungerar, enligt Hahnemann,
    bara om kaffet blandats ut rejält.

  42. Den aktiva substansen ska spädas
    med ett till tio, gärna tio gånger.

  43. Det motsvarar ungefär en droppe kaffe
    i en full simbassäng.

  44. Låter det konstigt? Rent av omöjligt?
    Det är det också.

  45. Och testade Hahnemann vetenskapligt
    om det hela fungerade? Nej.

  46. I dag har man gjort det.
    Det gick inte bra för homeopatin.

  47. Man har inte kunnat visa
    att homeopatiska medel fungerar.

  48. För att ta reda på
    om mediciner fungerar-

  49. -finns nåt som heter
    dubbelblind studie.

  50. Om man vill testa
    att ett piller har effekt-

  51. -till exempel få folk att somna-

  52. -väljer man ut säg 100 personer
    slumpmässigt.

  53. 50 får det tänkta sömnpillret.

  54. De andra 50 får piller som ser
    likadana ut, men är verkningslösa.

  55. De som får piller vet inte vilken
    sort, inte de som ger pillren heller.

  56. Det är det som är det dubbelblinda.

  57. Ingen ska kunna fuska,
    eller omedvetet påverka resultaten.

  58. Sen jämför man resultaten
    för de två grupperna.

  59. Hjälpte de piller man ville
    skulle hjälpa mot sömnlöshet?

  60. Det här har man gjort med alla
    mediciner din läkare skriver ut-

  61. -så att du vet att de fungerar.

  62. En bra sak med att testa hypoteser
    och ta testresultaten på allvar-

  63. -är att det leder utvecklingen
    framåt.

  64. Vad gäller vaccinet
    satte Jenner igång resan-

  65. -och sen i slutet av 1800-talet
    kommer en annan berömd forskare.

  66. Louis Pasteur. Efter att ha förlorat
    tre barn i sjukdomen tyfus-

  67. -ville han hitta ett sätt att bekämpa
    de bakterier som orsakar tyfus.

  68. Pasteurs hypotes är att det finns
    ett nytt sätt att ta fram vaccin-

  69. -som kan användas
    mot många olika sjukdomar.

  70. Om man kan försvaga
    de farliga bakterierna-

  71. -så mycket
    att de kan ges till friska-

  72. -då kanske de svaga bakterierna
    ger kroppen motståndskraft-

  73. -ungefär som en gång kokopporna.

  74. Pasteurs tester visar
    att idén fungerar mot tyfus-

  75. -och dessutom till exempel mot
    hemskheter som mjältbrand och rabies.

  76. Ytterligare miljontals liv räddade.

  77. Under tiden utvecklar homeopatin
    inte några mediciner som räddar liv.

  78. Homeopatin utvecklar inga
    verksamma mediciner överhuvudtaget.

  79. Ändå finns den kvar än i dag.
    Varför, kan man fråga sig.

  80. Homeopatin ingår i ett helt fält
    av så kallad alternativmedicin.

  81. Och en sak som alternativmedicinarna
    ofta gör bra är att de tar sig tid.

  82. De lyssnar och visar medkänsla
    för de sjuka.

  83. Så även om pillren man får
    inte botar sjukdomen-

  84. -så kan det finnas tröst och hopp
    i själva bemötandet.

  85. Men sen är det också så att det här
    med att ge behandlingar utan effekt-

  86. -kan vara rent livsfarligt.

  87. Folk har faktiskt dött
    av alternativa behandlingar.

  88. En liknelse: Jag går förbi sjön
    och där ligger en kille och drunknar.

  89. Då har jag här en alternativmedicinsk
    flytväst. Ser ni den?

  90. Det finns andra flytvästar också-

  91. -men jag slänger i
    den alternativmedicinska flytvästen.

  92. Vad händer då?

  93. I dag finns många dokumenterade fall
    där patienter med dödliga sjukdomar-

  94. -fått alternativmedicinska preparat
    i stället för riktig medicin.

  95. Man har slängt till dem
    osynliga låtsasflytvästar.

  96. De enda som kan tycka att det är bra-

  97. -är de som lurar på sina kunder
    de här verkningslösa medlen.

  98. För oss andra är det ingen succé.

  99. Det är det här med vaccin, däremot.
    En fullträff för allas vår hälsa.

  100. Du är vaccinerad, jag är vaccinerad.
    Smittkopporna är i dag utraderade.

  101. Det tog 150 år, men det gick.
    Över hela världen vaccineras det.

  102. En mängd hemskheter från förr,
    som påssjuka, mässling, polio-

  103. -slipper vi som är vaccinerade.
    Vi slipper bli sjuka, vi slipper dö.

  104. Miljontals människoliv har räddats,
    och nya liv räddas varje dag.

  105. Tack för det, dr Jenner
    och monsieur Pasteur.

  106. Tack, kossorna
    och tack, vetenskaplig metod.

  107. Och tack för att ni tittade!

  108. I nästa avsnitt ska det handla om
    hur lätt våra hjärnor kan lura oss.

  109. Om hur vi bör göra
    för att tänka klarare. Vi ses då.

  110. Textning: Elisabeth Enström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vetenskaplig metod och vaccin

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi får lära oss olika metoder som används i vetenskaplig forskning. Vad är till exempel dubbelblindstudier och hur de går till? Och så får vi veta vilken viktig roll våra kossor spelade vid upptäckten av vaccinet.

Ämnesord:
Allergi, Filosofi, Forskningsmetodik, Immunologi, Kor, Kunskapsteori, Medicin, Vaccination, Vetenskapsteori
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Klartänkt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och himlakroppar

Avsnitt 1 av 4

Den vetenskapliga metoden handlar om att se sig omkring, fundera på hur saker fungerar och prova lösningar på olika problem. Här får vi veta hur gravitationen påverkar olika himlakroppar till exempel jordens förhållande till solen. Och vilka var Copernicus och Newton, och på vilket sätt har de med saken att göra?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Vetenskaplig metod och vaccin

Avsnitt 2 av 4

Vi får lära oss olika metoder som används i vetenskaplig forskning. Vad är till exempel dubbelblindstudier och hur de går till? Och så får vi veta vilken viktig roll våra kossor spelade vid upptäckten av vaccinet.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Att undvika tankefällor

Avsnitt 3 av 4

Hjärnan kan vara ganska lättlurad ibland. Dessutom tänker den gärna fort men fel. Det är lätt hänt att falla i tankefällor och för argumentationsfel, till exempel personangrepp. Men om vi förstår på vilket sätt våra hjärnor fungerar och hur vi tänker kan vi öka vårt kritiska tänkande, och minska risken för dessa fällor och fel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKlartänkt

Argumentationsfel

Avsnitt 4 av 4

Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta ¡Pregunta ya!

Identidad catalana

Rivaliteten mellan FC Barcelona och Real Madrid är välkänd. Matcherna de spelar mot varandra kallas för "El Clásico" och de har under många år varit en symbol för hur komplicerat förhållandet mellan Spanien och Katalonien är. Katalonien är en region med eget språk, kultur och traditioner och många katalaner ser sig inte som spanjorer. Tika besöker en grupp som praktiserar den katalanska traditionen "els castells catalans" eller "mänskliga pyramider".

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Kärlek

Kärlek är svårt. Den kan lyfta en och få varje dag att kännas underbar, men den kan också få en att må jättedåligt, om man till exempel inte får sin kärlek besvarad. Henrik Thorsson berättar om sin kärlek och hur den får honom att må. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför man blir mindre smart när man är kär och svarar på om man kan dö av brustet hjärta. Och vi ringer Amanda Schulman och ifrågasätter hennes digitala drömparadis i sociala medier.