Lyssna

De fyra elementen

De fyra elementen

Om De fyra elementen

Vi undersöker "elementen" vatten, eld, luft och jord, deras egenskaper och hur de använts och påverkats av människan. Meteorologen och klimatexperten Pär Holmgren berättar om miljöaspekterna och elever i årskurs tre i Sköndalsskolan funderar och tipsar. Vi får också träffa personer som på olika sätt arbetar med vatten, eld, luft eller jord. Det sista programmet i serien är en saga som knyter an till avsnittet om vatten.

Syfte

Syftet är att förmedla kunskap om materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras, om människors användning och utveckling av olika material genom historien, vattnets olika former (fast, flytande, gas) och luftens grundläggande egenskaper.

Till första programmet

De fyra elementen : EldMaterialDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Eld

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Så länge det har funnits något som kan brinna har det funnits eld. Elden hade stor betydelse för de tidiga människorna. Den gav ljus och värme, och man kunde laga mat och skrämma bort farliga djur. Men elden är farlig om man inte har kontroll över den. Brandmannen Kenneth var med och släckte en stor skogsbrand. Han berättar om hur snabbt elden kan färdas om det är torrt i markerna. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar att hela jorden blir allt varmare, och barn i årskurs tre medverkar med sina egna tips och funderingar.

Ämnesord:
Brandteknik, Brandväsen, Bränder, Eld, Fysik, Global uppvärmning , Klimatförändringar, Miljöfrågor, Naturvetenskap, Teknik, Värme, Värmelära
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i De fyra elementen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Vatten

Avsnitt 1 av 5

För länge sedan var hela jordklotet täckt av vatten, ett enda stort hav. Med tiden höjde sig marken och vi fick slätter, berg och dalar. Men fortfarande består mer än hälften av vår planet av hav. Utan vatten kan ingenting leva. Men hur står det till med jordens vatten? I haven finns mängder med skräp och i många delar av världen är det brist på rent vatten. Pär, som är klimatexpert och meteorolog, berättar om vilka problem och utmaningar vi står inför, och barn i årskurs tre medverkar med sina egna tankar och tips.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Eld

Avsnitt 2 av 5

Så länge det har funnits något som kan brinna har det funnits eld. Elden hade stor betydelse för de tidiga människorna. Den gav ljus och värme, och man kunde laga mat och skrämma bort farliga djur. Men elden är farlig om man inte har kontroll över den. Brandmannen Kenneth var med och släckte en stor skogsbrand. Han berättar om hur snabbt elden kan färdas om det är torrt i markerna. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar att hela jorden blir allt varmare, och barn i årskurs tre medverkar med sina egna tips och funderingar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Luft

Avsnitt 3 av 5

Det där som omger oss, som inte syns utan bara finns där, vad är det egentligen? Luften finns i atmosfären som ligger som ett täcke runt jorden. Det är det täcket som gör att vi kan bo på vår planet. Luften kan vara kall och torr som i fjällen eller varm och fuktig som i en tropisk regnskog. Föroreningar släpps ut i luften från industrier och bilar. Hur ska vi tillsammans hjälpas åt att göra luften renare? Pär, som är meteorolog och klimatexpert berättar, och barn i årskurs tre delar med sig av sina tankar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Jord

Avsnitt 4 av 5

För länge sedan var marken täckt med över tusen meter tjock is, inlandsisen. Än idag finns det många spår av den i vår natur. Ett sådant spår är jord. Jord består nämligen av söndermald sten, men också av mull, som bildas när döda växter och djur förmultnar. Nere i jorden brer växternas rötter ut sig. Genom rötterna kan växterna suga upp både vatten och näring. Men vi människor släpper ut gifter och farligheter i marken. Pär, som är meteorolog och klimatexpert, berättar, och barn i årskurs tre funderar och har egna idéer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaDe fyra elementen

Sagan om den röda fisken

Avsnitt 5 av 5

En traditionell folksaga i modern tappning, med kopplingar till klimatfrågor och konsumtionshetsens pris. Sagan har lös anknytning till avsnittet om vatten i serien.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Vem bor i mormors hus? - teckenspråk

Städa bort spöket

Sara och John vill ordna ett överraskningskalas för mormor i det gamla huset. Det är väldigt stökigt i huset, så först måste de städa i smyg. Någon har ritat solar i dammet. Vem kan det vara? Vi lär oss tecken för saker vi behöver när vi städar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hårda ord

Olika

Vi träffar systrarna Nathea och Noelle. När de är ute på stan händer det att andra människor pekar på Noelle. Hon har Downs syndrom vilket gör att hon pratar och ser lite annorlunda ut. Nathea bestämde sig för att starta "Rocka sockorna". Genom att ta på sig olika sockor kan man visa att man gillar att vi människor är olika. Massor av personer tog på sig olika strumpor och Nathea fick vara med i tv.

Fråga oss