Titta

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Om Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Pedagogiskt magasin för förskolan, med temat "mer känslor".

Syfte

Program tänkta att tittas och lyssnas på även om man är nyanländ till Sverige. Den pedagogiska ambitionen är ökad begreppsförståelse, att verka språkstärkande och att stimulera lusten att utforska, samt att uppmuntra delaktighet och samarbete. Dessutom ska programmen stärka identifikationen och verka som litteraturintroduktion.

Till första programmet

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska : Kurr i magenDela
  1. Tripp, Trapp, Träd.

  2. Tripp, Trapp, Träd.

  3. Tripp, Trapp, Träd
    Tripp, Trapp, Träd

  4. Tripp, Trapp, Träd
    Tripp, Trapp, Träd

  5. Vakna, Tripp, Trapp, Träd!

  6. Titta! En sjö.

  7. Hur ska ni komma över sjön,
    Tripp och Trapp?

  8. En snöboll!

  9. Den går att åka på.

  10. Hej!

  11. Framme!

  12. -Jag behöver hjälp!
    -Men vem ropar? Det kommer från Träd.

  13. Hallå! Är det nån där uppe?

  14. Vi ser dig inte. Var är du? Hallå!

  15. Hallå! Jag är här nere.

  16. Hej, Ben Rangel! - Hej, Lill-Rangel!

  17. -Vad gör ni för något?
    -Ingenting. Det är jättetråkigt.

  18. Lill-Rangel är här.
    Jag vill leka. Han vill inte leka.

  19. -Det är görtråkigt!
    -Vad vill du leka, då?

  20. -Jag har massa roliga saker.
    -Då är det väl bara att leka?

  21. Du, titta vad som händer när
    jag försöker leka med Lill-Rangel.

  22. Ska vi bygga? Så här. Titta!

  23. Här. Ta den!

  24. Nehej, du vill inte bygga lego.

  25. -Men prova med nallen, då.
    -Ja.

  26. Åh, nallen! Nallen har skadat sig.

  27. Vänta. Då måste vi sätta bandage här.
    - Så ja, lille vännen.

  28. Nehej. Vill inte leka med nallen.

  29. Ska vi leka kalas, då? Titta!

  30. Vill du ha lite te?

  31. Så. Så.

  32. Nehej. Kalas duger inte.
    - Han vill inte göra nånting!

  33. Jag förstår
    varför Lill-Rangel inte vill leka.

  34. Gör du? Han har ju inte sagt nånting!

  35. Men han berättar ju med hela kroppen!

  36. Nej, han har bara gjort så här...

  37. -Vad hungrig jag känner mig!
    -Jaså, du känner dig hungrig.

  38. Ja, det skulle vara riktigt gott
    att äta nånting.

  39. Nu förstår jag!
    - Du är hungrig, Lill-Rangel.

  40. Då ska du få nånting att äta. Så.

  41. Varsågod.

  42. Och när du har ätit färdigt,
    då ska vi leka.

  43. Jag står här och väntar så länge.

  44. Det är ingen idé
    att ni försöker härma mig!

  45. Vem kan det vara? Skynda er upp
    till holken, Tripp och Trapp!

  46. Men vad är det här?

  47. En trappa!

  48. Oj, oj, oj!

  49. Oj, oj, oj!

  50. Det gick bra.

  51. Tack så mycket!

  52. Det kommer musik från fågelholken.
    Det är hermelinen Härm-Elin.

  53. Ingen kan dansa som jag!

  54. Den bästa, den skickligaste-

  55. -den mest fantastiska Härm-Elin!

  56. Det är ingen idé
    att ni försöker härma mig.

  57. Vad var det jag sa?
    Ingen kan dansa som jag!

  58. Va?! Kunde ni det?!
    Men om jag dansar hungrig-dansen...

  59. Ha! Det klarar ni aldrig!

  60. Bam! Det klarade ni inte i alla fall.

  61. Va?!
    Klarade ni att dansa hungrig-dansen?!

  62. Då ska jag dansa mätt-dansen.
    Ingen kan härma den.

  63. Va?! Härmade ni mätt-dansen också?!
    Är ni lika mätta som jag?

  64. Jaha ja, men försök härma mig nu, då!
    Hungrig och mätt på samma gång.

  65. Nej, det funkade inte.

  66. Men Härm-Elin är ändå bäst!

  67. Åh, Härm-Elin!

  68. Det hörs röster
    från andra sidan Träd.

  69. Hej, hej!

  70. -Nu räcker det med äpplen.
    -Bara en till!

  71. I dag ska Theodor
    hjälpa till att baka äppelpaj.

  72. Tackar, tackar!

  73. -Jag vill!
    -Theodor, var försiktig.

  74. Vad fint det blev, och så noggrant!
    Duktigt!

  75. -Jättebra!
    -Jag lägger några här.

  76. -Så där!
    -Ja. Bra!

  77. Blanda ordentligt.

  78. Äppelpajen är god,
    äppelpajen är god

  79. och dess lilla deg,
    och dess lilla deg

  80. Äppelpajen är god

  81. -Ska man göra så här?
    -Ja, det ska man.

  82. -Mamma, kolla där! En fågel!
    -Nej, nej!

  83. Större. Med klumpar. Med klumpor.

  84. -"Klumpar".
    -Du får lära mig. "Klumpar".

  85. In i ugnen.

  86. Nu ska vi äta äppelpaj, Aurora.

  87. Jag har plockat själv!

  88. Hej, hej! Hallå, hallå!

  89. Grädden har vi vispat jättelänge.

  90. -Vi börjar med dig, så att det får...
    -Det är jättevarmt. Kolla!

  91. -Jättevarmt och gott!
    -Smakade pajen?

  92. Vad tycker du? Är det gott?

  93. Hej då, Theodor!

  94. Nu är det dags att gå och lägga sig,
    Tripp och Trapp.

  95. Men först en godnattsaga.
    Vad blir det för berättelse i dag?

  96. "Kom och ät!" Det är mamma som ropar.

  97. Men jag sitter ju redan
    i min restaurang.

  98. Jag lagar soppa
    - sandsoppa med maskrosblad.

  99. "Det är middag. Kom nu!" säger
    mamma.

  100. Men jag har redan gjort middag.

  101. Det blir sniglar på pinne
    i min restaurang.

  102. "Det blir köttbullar", säger mamma,
    "köttbullar med ketchup!"

  103. "Nej tack", säger jag.

  104. "Det ska vara min goda sandsoppa
    och mina sniglar."

  105. "Till efterrätt
    vill jag ha rostiga spikar."

  106. "Inte köttbullar med ketchup!"

  107. "Lilla vän, det går ju inte",
    säger mamma, "det kan du inte äta."

  108. "Du kan inte äta sand
    och inte sniglar och långa spikar."

  109. "Då får du ont i magen."

  110. "Kom in och ät nu. Riktig mat,
    riktiga köttbullar", säger mamma.

  111. "Men min restaurang är bäst!"

  112. "Mamma, du måste smaka!"

  113. "Du kan sitta här",
    säger jag och sopar undan lite sand.

  114. Mamma sätter sig ner. Jag dukar fram
    tallrik och sked, kniv och gaffel.

  115. Och så häller jag upp
    den godaste middag hon kan tänka sig.

  116. Sandsoppa med maskrosblad,
    sniglar på pinne-

  117. -och rostiga spikar.

  118. "Mmm...så gott!" smackar mamma.

  119. Hon säger: "Det var
    den bästa sandsoppa jag smakat"-

  120. -"och den finaste restaurang
    jag varit på."

  121. "Ska vi gå in nu?" frågar mamma.

  122. "Okej då" säger jag.

  123. Och så gör vi det.

  124. Det luktar mat redan i hallen.

  125. "Okej, jag kan väl smaka", säger jag.

  126. Och mammas köttbullar
    smakar faktiskt ganska gott.

  127. Men de behöver lite sand...

  128. ...för att smaka riktigt bra.

  129. God natt, Tripp, Trapp, Träd.

  130. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kurr i magen

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tripp och Trapp hittar en snöboll som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin hungrig-dansen och mätt-dansen, och i biografen visas en film om Theodor som hjälper till att baka äppelpaj. Bokfågeln berättar godnattsagan "Min restaurang" av Alice Lima de Faria.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Svenska som andraspråk och sfi > Svenska som andraspråk, Värdegrund
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Hunger, Känslor, Psykologi
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Gäsp

Avsnitt 1 av 5

Tripp och Trapp träffar på en domherre som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin trött-dansen och pigg-dansen, och i biografen visas en film om Theodor som hjälper till att natta sin lillasyster. Bokfågeln berättar godnattsagan "På väg hem" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Burr vad kallt

Avsnitt 2 av 5

Tripp och Trapp hittar en snöskoter som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin frys-dansen och svett-dansen, och i biografen visas en film om Dana som hjälper till att tvätta bilen. Bokfågeln berättar godnattsagan "När det är kallt" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Aj

Avsnitt 3 av 5

Tripp och Trapp träffar på en trollslända som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin ha ont-dansen och må bra-dansen, och i biografen visas en film om Elda som hjälper till att tvätta sina gosedjur. Bokfågeln berättar godnattsagan "Det gör ont" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Kurr i magen

Avsnitt 4 av 5

Tripp och Trapp hittar en snöboll som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin hungrig-dansen och mätt-dansen, och i biografen visas en film om Theodor som hjälper till att baka äppelpaj. Bokfågeln berättar godnattsagan "Min restaurang" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Nej

Avsnitt 5 av 5

Tripp och Trapp hittar en halsduk som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin vill inte-dansen och vill-dansen, och i biografen visas en film om Liam som hjälper morfar i trädgården. Bokfågeln berättar godnattsagan "Vad jag vill" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning

Mer förskola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Katten, musen, tiotusen

Om tio

Sagan om Rödluvans födelsedag. Dante och Leandro bygger torn av kalasgrejer. Vilket torn blir högst?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Småsagor

Djungelnatt

När Tom ligger och sover går Lilla Kanin och Monstret Under Sängen på äventyr. De ska leta efter farliga djungeldjur. Först beger de sig till vardagsrummet. Vad är det som knakar och vad är det som surrar? Stefan Norrthon läser Jöns Mellgrens bilderbok.

Fråga oss