Titta

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Om Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Pedagogiskt magasin för förskolan, med temat "mer känslor".

Syfte

Program tänkta att tittas och lyssnas på även om man är nyanländ till Sverige. Den pedagogiska ambitionen är ökad begreppsförståelse, att verka språkstärkande och att stimulera lusten att utforska, samt att uppmuntra delaktighet och samarbete. Dessutom ska programmen stärka identifikationen och verka som litteraturintroduktion.

Till första programmet

Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska : Burr vad kalltDela
  1. Tripp, Trapp, Träd.

  2. Tripp, Trapp, Träd.

  3. Tripp, Trapp, Träd
    Tripp, Trapp, Träd

  4. Tripp, Trapp, Träd
    Tripp, Trapp, Träd

  5. Vakna, Tripp, Trapp, Träd!

  6. Titta! En sjö.

  7. Hur ska ni komma över sjön,
    Tripp och Trapp?

  8. En snöskoter!

  9. Hej, vad det går!

  10. Framme!

  11. -Jag behöver hjälp!
    -Men vem är det som ropar?

  12. Det kommer från Träd.

  13. Är det nån där uppe?

  14. Vi ser dig inte. Var är du? Hallå!

  15. Hallå! Jag är här nere.

  16. Hej, Ben Rangel! - Hej, Lill-Rangel!

  17. -Vad gör ni för nåt?
    -Ingenting. Vi har jättetråkigt.

  18. Lill-Rangel är här. Jag vill leka,
    och han vill inte leka.

  19. -Det är jättetråkigt!
    -Vad vill du leka, då?

  20. -Jag har flera roliga saker.
    -Då är det väl bara att leka?

  21. Ja, men titta vad som händer när
    jag försöker leka med Lill-Rangel.

  22. Så. Här kommer traktorn!

  23. Nehej,
    du vill inte leka med traktorn.

  24. -Men prova med snöbollen.
    -Ja!

  25. Så. Är du med?

  26. Nehej.
    Inte leka med snöbollen heller.

  27. Men då kanske vi ska klä ut oss.

  28. Titta!

  29. Du vill inte klä ut dig.
    - Han vill inte göra nånting!

  30. Nu förstår jag
    varför han inte vill leka.

  31. -Gör du?! Han har inte sagt nånting.
    -Han berättar ju med hela kroppen!

  32. Nej, han gör ju bara så här...
    och så här.

  33. Men du...vad frusen jag känner mig!

  34. Jag är kall i hela kroppen.

  35. Ja, det ser ut som om du fryser.

  36. Nämen, nu förstår jag!

  37. Du fryser, Lill-Rangel.

  38. Då ska vi sätta på dig kläder.

  39. Den här manteln blir väl bra?

  40. Sen när du är varm, då leker vi!

  41. Jag står här och väntar så länge.

  42. Det är ingen idé
    att ni försöker härma mig!

  43. Vem kan det vara? Skynda er upp
    till fågelholken, Tripp och Trapp!

  44. Snöskotern!

  45. Oj, vilken åktur!

  46. Tack för skjutsen!

  47. Det kommer musik från fågelholken.
    Det är hermelinen Härm-Elin.

  48. Ingen kan dansa som jag!
    Den bästa, den skickligaste-

  49. -den mest fantastiska Härm-Elin!

  50. Det är ingen idé
    att ni försöker härma mig.

  51. Vad var det jag sa?
    Ingen kan dansa som jag!

  52. Va?! Kunde ni det?!
    Men om jag dansar frys-dansen...

  53. Ha! Det klarar ni aldrig!

  54. Bam! Det klarade ni inte i alla fall.

  55. Va?!
    Klarade ni att dansa frys-dansen?!

  56. Då ska jag dansa svett-dansen.
    Ingen kan härma den.

  57. Va?! Härmade ni svett-dansen också?!

  58. Svettas ni lika mycket som jag? Jaha.

  59. Men försök härma mig nu, då!
    Fryser och svettas på samma gång.

  60. Nej, det funkade inte.

  61. Men Härm-Elin är ändå bäst!

  62. Åh, Härm-Elin!

  63. Det är nån som pratar
    från andra sidan Träd.

  64. Hej, hej!

  65. ...för jag har aldrig gjort det

  66. Nu ska jag få äntligen göra det

  67. Nu ska jag få göra det!

  68. Det är första gången
    jag ska göra det här

  69. Dana ska hjälpa till
    att tvätta bilen.

  70. Säg: "Hej, jag heter Dana.
    Vi ska tvätta bilen klockan sju."

  71. Klockan sju. Och klockan är sju.

  72. Det är din tur!

  73. Hej, jag ska tvätta bilen i dag
    klockan sju, och klockan är sju.

  74. -Då är det bara att åka in.
    -Ja!

  75. Då måste vi ta ut sakerna.

  76. Dra ut den. Så där.

  77. På den andra. Så där!

  78. Nu...ska vi tvåla in den.

  79. Ja. Titta. Så här.

  80. Lite löst.

  81. Så där.

  82. Jag häller lite tvål
    så här och här och där

  83. och här och där och där

  84. -Vart ska du?
    -Nu är det gjort! Nu är jag jätteglad!

  85. Inte där, utan här. Titta. Här.

  86. Här är så smutsigt!
    Det är så smutsigt

  87. Nu är det nästan torrt. Lite mer här.

  88. -High-five! Superbra! Snyggt jobbat.
    -Tack.

  89. Hej då, Dana!

  90. Nu är det dags att gå och lägga sig,
    Tripp och Trapp.

  91. Men först en godnattsaga.
    Vad blir det för berättelse i dag?

  92. I dag är dagen.

  93. I dag ska jag till förskolan,
    och där ska jag dansa för er.

  94. Ja, i dag ska jag dansa för er,
    Ella, Filip och Yasmine.

  95. Ett...två...tre.

  96. Jag övar på stegen.
    Ett...två...tre.

  97. Om och om igen. Ett, två, tre.

  98. Jag har på mig mina glittriga
    strumpor och mina glänsande skor.

  99. Och min vippiga kjol
    är perfekt att snurra i!

  100. Ja, snart ska jag snurra för er,
    Ella, Filip och Yasmine.

  101. Ett, två, tre!

  102. Jag skuttar över snödrivan! Jag
    går försiktigt förbi isen på gatan.

  103. Och snurrar runt hörnet
    på det blå huset.

  104. Så är jag framme.

  105. Ja, så är jag framme,
    Ella, Filip och Yasmine.

  106. Ett, två, tre.

  107. Ni står där och väntar
    och tittar på mig.

  108. Och jag känner mig...så fin!

  109. Ja, visst är jag fin,
    Ella, Filip och Yasmine?

  110. Men oj, vad är nu det här?

  111. Jag kan inte känna mina fingrar.

  112. Jag kan inte röra på mina ben.

  113. Mina fötter känns som hårda klumpar.

  114. Hela kroppen har blivit stel.

  115. Du fryser, säger Ella.

  116. Du har för lite på dig, säger Filip.

  117. Du måste bli varm, säger Yasmine.

  118. Ja, vi går in,
    säger Ella, Filip och Yasmine.

  119. Inne är det varmt och skönt.

  120. Jag kan känna
    mina fötter och ben igen.

  121. Hela jag har tinat upp.

  122. Nu kan jag dansa för er!
    Ett, två, tre.

  123. Ett, två, tre!

  124. Ja, nu ska jag dansa för er,
    Ella, Filip och Yasmine.

  125. God natt, Tripp, Trapp, Träd.

  126. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Burr vad kallt

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tripp och Trapp hittar en snöskoter som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin frys-dansen och svett-dansen, och i biografen visas en film om Dana som hjälper till att tvätta bilen. Bokfågeln berättar godnattsagan "När det är kallt" av Alice Lima de Faria.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi, Svenska som andraspråk och sfi > Svenska som andraspråk, Värdegrund
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Köld, Psykologi
Utbildningsnivå:
Förskola

Alla program i Tripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Gäsp

Avsnitt 1 av 5

Tripp och Trapp träffar på en domherre som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin trött-dansen och pigg-dansen, och i biografen visas en film om Theodor som hjälper till att natta sin lillasyster. Bokfågeln berättar godnattsagan "På väg hem" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Burr vad kallt

Avsnitt 2 av 5

Tripp och Trapp hittar en snöskoter som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin frys-dansen och svett-dansen, och i biografen visas en film om Dana som hjälper till att tvätta bilen. Bokfågeln berättar godnattsagan "När det är kallt" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Aj

Avsnitt 3 av 5

Tripp och Trapp träffar på en trollslända som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin ha ont-dansen och må bra-dansen, och i biografen visas en film om Elda som hjälper till att tvätta sina gosedjur. Bokfågeln berättar godnattsagan "Det gör ont" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Kurr i magen

Avsnitt 4 av 5

Tripp och Trapp hittar en snöboll som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin hungrig-dansen och mätt-dansen, och i biografen visas en film om Theodor som hjälper till att baka äppelpaj. Bokfågeln berättar godnattsagan "Min restaurang" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTripp, Trapp, Träd - lätt svenska

Nej

Avsnitt 5 av 5

Tripp och Trapp hittar en halsduk som tar dem över sjön. Hos skelettet Ben Rangel är Lill-Rangel på besök. Men varför vill Lill-Rangel inte leka? I fågelholken dansar Härm-Elin vill inte-dansen och vill-dansen, och i biografen visas en film om Liam som hjälper morfar i trädgården. Bokfågeln berättar godnattsagan "Vad jag vill" av Alice Lima de Faria.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Förskola
Beskrivning

Mer förskola

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Katten, musen, tiotusen

Om kub och kvadrat

Sagan om Prinsessan på bollen. Max och Emil ska laga mat, men maten måste ha rätt form.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Småsagor

Min vän Jim

Carl Oscar Törnros läser bilderboken "Min vän Jim" av Kitty Crowther. Den handlar om hur koltrasten Jack och fiskmåsen Jim blir vänner.

Fråga oss