Lärarrummet

Om Lärarrummet
I reportageserien Lärarrummet rör vi oss i skolans värld. Vi berättar om det som är angeläget för pedagoger och alla som intresserar sig för livet i skolan. Säsong 9.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Spel som pedagogisk verktyg
Avsnitt 14 av 15
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Felix Gyllenstig Serrao, SO-lärare på Frölundaskolan, använder datorspel som ett pedagogiskt verktyg. Digitala verktyg i skolans värld är ingen ny företeelse. Datorprogram som används för att träna eleverna i exempelvis matematikuppgifter används sedan flera år. Det Felix Gyllenstig Serrao fokuserar på är så kallad spelifiering. Genom att integrera spelelement i pedagogiken kan eleverna nå delmål och göra framsteg i en miljö som de känner igen från spelvärlden.
- Ämnen:
- Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
- Ämnesord:
- Datorspel, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Undervisningsmateriel
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i Lärarrummet
- Säsong 3
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMarja Labba, lärare i nordsamiska
BeskrivningAvsnitt 12 av 30
Marja Labba undervisar i nordsamiska, rennäring och samernas kultur och historia på Bokenskolan i Jokkmokk. Nordsamiska är hennes modersmål och hon har både teoretiska och praktiska kunskaper i sina undervisningsämnen eftersom hon också är en renskötande same.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetKlara Borg, särgymnasielärare
BeskrivningAvsnitt 24 av 30
Dramapedagogen Klara Borg är en av grundarna till Kung Saga gymnasium, en liten gymnasiesärskola med estetisk inriktning. Genom dans, teater och musik får eleverna bättre självkänsla och blir på så sätt även mer mottagliga för de klassiska ämnena, säger hon.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSalomon Schulman, lärare i jiddisch
BeskrivningAvsnitt 28 av 30
Salomon Schulman är barnläkaren och författaren som även undervisar i jiddisch. Jiddisch är sedan år 2000 ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Vi följer Salomon Schulman när han undervisar vid Folkuniversitetet i Lund.
- Produktionsår:
- 2013
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 4
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEmma Holström, idrottslärare
BeskrivningAvsnitt 1 av 30
Hon prisades av Svenska Idrottslärarföreningen 2013 för sitt sätt att anpassa undervisningen till elevernas arbetssätt med sina datorer. Ett av Emma Holströms mål på Almåsgymnasiet i Borås är att tydliggöra motionens betydelse.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetMinnesträning för hjärnskadade
BeskrivningAvsnitt 3 av 30
Pia Roxell är lärare på Skarpnäcks folkhögskola och håller i Minneskursen, en utbildning för unga vuxna som drabbats av hjärnskador. Pia hjälper eleverna att träna upp hjärnans kapacitet och hitta strategier för att kompensera bestående skador. En av hennes viktigaste uppgifter är att hjälpa eleverna att gilla och acceptera sina nya jag.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEn läsande klass
BeskrivningAvsnitt 5 av 30
På Sätraskolan i Stockholm har Malin Gonzalez och kollegor tagit fram en studieplan för ökad läsförståelse i årskurserna 1-6. Deras metod har nått mycket goda resultat, särskilt för elever med annat modersmål än svenska.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMattemusik
BeskrivningAvsnitt 6 av 30
Musikläraren Bitten Löfgren har utvecklat den pedagogiska metoden mattemusik. Hon insåg tidigt att matte och musik har gemensamma egenskaper som kan öka barns förståelse för båda ämnena. Idag dansar och sjunger elever över hela landet bråk, vinklar och multiplikationstabellen.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSlöjd och IT - hur går det ihop?
BeskrivningAvsnitt 7 av 30
Barbro Sköldenberg, lärare i textilslöjd och franska vid Sofielundsskolan i Malmö, belönades 2013 för sitt sätt att förnya undervisningen med stöd av IT. Hennes första digitala projekt var bloggen Nalleresan som gav hennes elever kontakt med andra klasser över hela Sverige
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetRetorik - en demokratifråga
BeskrivningAvsnitt 8 av 30
Linnéa Skogqvist-Kasurinen, retoriklärare på Gubbängsskolan, ser retoriken som en livsviktig demokratifråga. Idag kan elever gå igenom hela skoltiden utan att lära sig tala inför klassen, och det är ett stort misslyckande, menar hon.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetSkapandet som väg in i språket
BeskrivningAvsnitt 9 av 30
Helena von Malortie, textil- och bildlärare på mottagningsskolan Mosaik i Malmö, brinner för att se hur det skapande arbetet stimulerar eleverna att lära sig svenska. De kreativa ämnena ger också utrymme för många att bearbeta ursprung, identitet och värderingar, säger hon.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetUndervisning på två språk
BeskrivningAvsnitt 11 av 30
Kati Dimiter-Taikon är lärare för den världsunika Roma Kulturklass, en tvåspråkig klass för romska elever från förskolan till högstadiet i Stockholm. En av hennes inspiratörer är Jim Cummins som understryker modersmålets betydelse för att eleven ska kunna utveckla all annan språkförståelse.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEU på schemat
BeskrivningAvsnitt 13 av 30
Mattias Nylander undervisar i samhällskunskap, historia, internationella relationer och Europakunskap på Sundsgymnasiet i Vellinge. Han är också skolans EU-ambassadör och var en av de som tog initiativet till skolans Europaprofil. Att påstå att han brinner för sitt ämne är ingen överdrift.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetPlug in
BeskrivningAvsnitt 14 av 30
Lärarrummet besöker projektet "Plug in" i Skellefteå, där man genom hälsosamtal och individuell mental träning försöker nå fram till elever som har hoppat av skolan, eller riskerar att göra det. Hur gör man som pedagog för att stärka ungdomars självförtroende och hur motiverar och inspirerar man dem till att studera klart för att få sina slutbetyg?
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDet ska vara roligt att lära
BeskrivningAvsnitt 15 av 30
Gerd Persson är modersmålslärare i meänkieli för elever i årskurs 1-3 i Pajala. Hon tycker att det är viktigt att barnen lär sig språket på ett roligt sätt och leker och gör ramsor med sina elever på lektionerna. Hon brinner för Tornedalen och hennes stora fritidsintresse är att arbeta med meänkieli i olika projekt.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt undervisa i demokrati
BeskrivningAvsnitt 17 av 30
Hur utvecklas vi till att bli demokratiska samhällsmedborgare? Det är temat när vi följer samhälls- och historieläraren Stefan Sundberg. Han har blivit utsedd till årets lärare av Sundsvalls kommun. Stefan nominerades av sina egna elever med motiveringen "välplanerade lektioner, tydliga genomgångar och meningsfulla uppgifter".
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetPå äventyr för lärandets skull
BeskrivningAvsnitt 19 av 30
Maria Göransson är förskollärare på Skattkistan i Fränsta. Det är en av de första profilerade äventyrsförskolorna i Sverige. Där arbetar man med upplevelsebaserat lärande. Sagoberättande och kamratövningar är viktiga delar i pedagogiken. Vi följer med till sagoskogen på "det stora äventyret".
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMed känsla för IKT
BeskrivningAvsnitt 20 av 30
Mathias Nässbjer är lärare i SO-ämnen på Skönsmons skola i Sundsvall. Han valdes till årets lärare 2014 i Sundsvall kommun för sitt engagemang i skolans användande av Informations- och kommunikationsteknik. Digitala verktyg ska användas, både i skolan och i det livslånga lärandet.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetIngen ska behöva gå till skolan med en klump i magen
BeskrivningAvsnitt 22 av 30
Pedagogen Carin Norström Lindström på Södermalms skola i Sundsvall arbetar mot mobbning och kränkande behandling. Hennes arbetssätt som utgår från Friends metodik sprider sig till andra skolor. Vi följer med på en kamratstödjarträff med elever i årskurs 3 och 4 där man arbetar med värdegrunder.
- Produktionsår:
- 2014
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 5
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt undervisa i en aspergerklass
BeskrivningAvsnitt 1 av 30
Gunilla Axelsson är lärare för aspergerklasserna åk 7-9 på Berzeliusskolan i Linköping. Hon vet mycket om de speciella svårigheter som elever med asperger kan ha. Det är elever som är mycket kreativa och begåvade men som inte klarar av den stora mängden intryck från ett vanligt klassrum. Gunilla hjälper dem att få en högre självkänsla och en fungerande skolgång.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetHållbar pedagogik på högskolenivå
BeskrivningAvsnitt 2 av 30
Mats Johansson arbetar som universitetsadjunkt vid Textilhögskolan i Borås. Han undervisar i färg, tryck och beredning. Begreppet hållbarhet är grundbulten i Mats Johanssons undervisning, och i hans eget liv. Vi får även veta hur man gör för att bli en bra pedagog på högskolenivå.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetRäddaren i mattenöden
BeskrivningAvsnitt 3 av 30
Anna Ekelin är IT-konsulten som sadlade om och blev stödlärare i matte. 2015 går hon i pension från sitt dagtidsjobb på en gymnasieskola i Stockholm. Men hon tänker fortsätta att erbjuda gratis mattehjälp till gymnasie- och grundskoleelever som inte får den hjälp de behöver av skolan. Hon ser det som sitt kall.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetService på schemat
BeskrivningAvsnitt 4 av 30
Hur lär man ut service? Linda Jonsson är från början utbildad kock men sadlade om till lärare 2006. Nu undervisar hon elever som går på Hotell- och turismprogrammet på Borgarskolan i Gävle. Eleverna får bland annat öva sig i att ta hand om kunderna i en hotellreception.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMed havet som klassrum
BeskrivningAvsnitt 5 av 30
Brita Malmcrona undervisar i engelska och svenska på Öckerö seglande gymnasieskola utanför Göteborg. Tanken är att havet ska fungera som ett sorts klassrum för eleverna. De får göra årliga seglatser med fartyget T/S Gunilla. Hon menar att det inte går att jämföra att läsa om länder med att få uppleva och studera dessa på plats.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetNär teorin kopplas till praktik
BeskrivningAvsnitt 6 av 30
Rickard Abrahamsson är lärare på VVS- och fastighetsprogrammet vid Jämtlands gymnasium Fyrvalla i Östersund. "Grundmålet är att eleverna ska vara anställningsbara, det är ett huvuddirektiv vi har att jobba efter", säger Rickard. Tillgången till prylar och teknik ger de många gånger skoltrötta eleverna en möjlighet att koppla den teoretiska undervisningen till det praktiska.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMan lär genom att ha fel
BeskrivningAvsnitt 7 av 30
Tommy Lucassi är läraren som ogillar handuppräckning och läxor men älskar felsvar. Det är genom dem man lär sig. Under hans matte- och NO-lektioner på Rålambshovsskolan i Stockholm avgör lotten vem som ska få frågan.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTre pedagoger - om fritidspedagogik
BeskrivningAvsnitt 8 av 30
Vi möter tre olika huvudpersoner ur tidigare program. De arbetar alla före, mellan och efter lektionerna. Det handlar om fritidspedagogik med medverkande från olika skolor i Sverige.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTre pedagoger - om att skapa lugn
BeskrivningAvsnitt 9 av 30
Hur kan man skapa bättre stämning och uppnå studiero? Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program, som på olika sätt jobbar för att skapa lugn i stökiga elevgrupper. Medverkande: Ann-Kristin Källström Sundgren, förskolepedagog, Elizabeth Carlsson, talpedagog, och Branko Skrobo, gymnasielärare i svenska och engelska.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTre pedagoger - om barn i behov av särskilt stöd
BeskrivningAvsnitt 10 av 30
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som i sin vardag möter barn i behov av särskilt stöd. Medverkande: Hans Burefjord, specialpedagog, Frida Hedlund, speciallärare och Andreas Woisin, SO-lärare.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLjustabarnen - videobloggande träningsskola
BeskrivningAvsnitt 11 av 30
Helen Lindmark är lärare för högstadieeleverna på träningsskolan i Ljustadalen i Sundsvall, en skola för elever med utvecklingsstörning. På klassbloggen Ljustabarnen lägger eleverna dagligen ut filmer där de stolt visar upp sina framsteg i skolan. Eleverna älskar det, liksom föräldrarna.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTre pedagoger - om pedagogik i naturen
BeskrivningAvsnitt 12 av 30
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program. De har alla det gemensamt att de tar med barnen ut i naturen, varje dag, året runt. Medverkar gör Susanne Olofsson på Naturskolan kom ut i Sundsvall, Max Persson på Sege parks förskola i Malmö och Sussi Jansson och Robert Bergner på den mobila förskoleavdelningen på Von Bahrs förskola i Uppsala.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetHunden i skolan
BeskrivningAvsnitt 13 av 30
Åsa Sparr arbetar som lärare på Björknässkolan i Nacka. Hon är initiativtagare till ett unikt projekt där man testar hundassisterad pedagogik. Man riktar sig främst till barn med behov av särskilt stöd. Via sampel och kommunikation med hundarna ska barnen få växa genom ansvar och få starkare självförtroende.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetBerättande i förskolan
BeskrivningAvsnitt 14 av 30
Förskolan är den viktigaste skolan i livet menar förskolläraren Susanne Sahlqvist. Hon jobbar på förskolan Borgen i Solna och har specialiserat sig på barns språk och berättande. I förskolan ska barnet ta till sig mer kunskaper och färdigheter än under någon senare period i sina liv.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Access
- Längd:
LyssnaLärarrummetTre pedagoger - om skapande i skolan
BeskrivningAvsnitt 15 av 30
Vi möter tre huvudpersoner ur tidigare program som på olika sätt jobbar med estetiska ämnen i skolan - för skapandets egen skull eller som en metod för inlärning. Medverkande: Musiklärare Johan Nyberg, dramapedagog Monika Westin och Ulf Alsterlund, SO-lärare på Kulturama.
- Produktionsår:
- 2015
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 6
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEnaam Alsaffouri är lärare från Syrien
BeskrivningAvsnitt 1 av 30
Bland flyktingarna som kommit till Sverige från Syrien finns många lärare. Samtidigt råder det lärarbrist här. Det har lagts fram förslag på snabbspår för att få in fler lärare från till exempel Syrien i den svenska skolan. Enaam Alsaffouri jobbade som lärare i Damaskus innan hon tvingades fly tillsammans med sin familj. Efter ett par års studier i svenska på SFI gör hon nu praktik på Petersvenskolan i Landskrona. Hur ser hon på sina möjligheter att kunna jobba som lärare i Sverige? Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan skolan här och den i Syrien?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDen svenska patienten
BeskrivningAvsnitt 2 av 30
Christine Holst och Riikka Tilja är lärare på sfa-medicin i Södertälje. Det är en intensivutbildning i yrkessvenska för personer med utländsk akademisk examen i medicinska yrken. Flera tusen personer från länder utanför EU har en examen från någon vårdutbildning och vill börja jobba i Sverige. Ett viktigt led i processen är att lära sig språket. Men det handlar inte bara om det - många av diskussionerna i klassrummet berör också samhälleliga normer och svensk sjukvårdskultur. Vad behöver man veta om svenskar för att kunna möta dem som patienter?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEinstein fattade inte heller allting
BeskrivningAvsnitt 3 av 30
Mathivation bygger på idén att coacha fram utvalda elever i matematik och pedagogik så att de själva så småningom kan hålla lektioner inför andra elever. Vi är med när sjätteklassarna på Sandsbro skola i Växjö får en inspirationsföreläsning i matematik av 16-årige Adnan. Adnans budskap är att det är motståndet i svåra uppgifter som ger framsteg, att det är bra att inte fatta någonting.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLäsning för lässkygga gymnasister
BeskrivningAvsnitt 4 av 30
Mekto Ganic är skolbibliotekarie på Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg. Det är en skola som huvudsakligen har yrkesinriktade gymnasieutbildningar. - Många på den här skolan har aldrig någonsin läst en bok, säger Mekto Ganic som har olika knep att ta till för att locka läsovana till att vilja öppna en bok. Ett av knepen är högläsning. De olika läsprojekten har lett till att utlånen på skolans bibliotek har blivit fler, berättar Mekto.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt vara lärare är ett ledarskap
BeskrivningAvsnitt 5 av 30
Petra Elio Serti är lärare i svenska, samhällskunskap och pedagogiskt ledarskap på Angeredsgymnasiet i Göteborg, skolan där hon själv en gång var elev. Hennes ledstjärna är det pedagogiska ledarskapet som hon både utövar och lär ut. Vi träffar Petra för att reda ut betydelsen av ledarskap och för att höra om hennes engagemang för förortens ungdomar, ett engagemang som hon har belönats med pris för.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetFörskollärare och digitalista
BeskrivningAvsnitt 6 av 30
På avdelningen Vitsippan programmerar förskolebarnen små elektroniska bin så att de rör sig rätt i en hinderbana. Här på Björknäs förskola i Nacka jobbar Eva-Mari Kallin som förskollärare och digitalista. Som digitalista driver Eva-Mari den pedagogiska verksamheten med digitala verktyg på förskolan. Tanken är att barnen tidigt ska lära sig datalogiskt tänkande.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetFörst när det finns tillit kan man ställa krav
BeskrivningAvsnitt 7 av 30
Ekskolan i Malmö är en liten skola med bara tolv särskilt utvalda högstadieelever. De som går här har av olika anledningar tvingats sluta den vanliga skolan. Det är först när man har provat allt för att få det att fungera i den ordinarie skolan som man ansöker om en plats på Ekskolan. Vad är det läraren Daniel Ovesson och hans kollegor kan ge eleverna här som de har saknat i sina tidigare skolor?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetOrdning och reda
BeskrivningAvsnitt 8 av 30
Innan lektionen börjar står eleverna i klassen på Internationella engelska skolan i Uppsala uppställda på led. Var och en hälsar sedan med ett "god morgon" till läraren Hanna Järphagen-Weström. Skolans filosofi bygger på tydliga regler, ordning och disciplin. Grundaren Barbara Bergström beskriver det med orden "tough love". Konceptet har ofta kritiserats men rektor Mikael Östling menar att ordningsreglerna ger en tydlighet och struktur som skapar trygghet hos eleverna.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetNyanlända barn i förskolan
BeskrivningAvsnitt 9 av 30
Till förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg kommer regelbundet nya barn som också är helt nya i Sverige. Vad behöver man tänka särskilt på när det gäller de här barnen? Det viktigaste är att barnet känner sig tryggt i sin nya miljö. Resten kommer sen. Det säger förskolläraren Drazena Knezevic på förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg. Vi besöker avdelningen Spiran för att höra om hur kartläggningssamtal, bildstöd och musik med metoden El Sistema kan bidra till ett bättre mottagande.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt vägleda nyanlända
BeskrivningAvsnitt 10 av 30
Jag jobbar med att eleverna ska landa rätt, säger studie- och yrkesvägledaren Volkan Serengil på Enskede gårds gymnasium i Stockholm. Volkan Serengils elever går alla på språkintroduktion. De har nyligen kommit till Sverige från andra länder och tar igen missade studier och kompletterar med kurser i svenska för att kunna söka till nationella gymnasieprogram. Eleverna saknar ofta en bild av vilka yrken som finns att välja på och av hur utbildningssystemet i Sverige ser ut, säger Volkan som ofta får uppfinna sina egna metoder för att leda eleverna i rätt riktning. Och för att leda rätt kan han ibland tvingas bromsa orealistiska förväntningar.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDen viktiga föräldrakontakten
BeskrivningAvsnitt 11 av 30
Hanan Abdallah, Farhiya Omar Ahmed och Siv Eriksson jobbar som vägledare i Västerås kommuns inkluderingsteam. De arbetar dels ute i skolorna tillsammans med klasslärarna men också psykosocialt med både elever och föräldrar. Syftet är att öka dialogen mellan hem och skola och att hjälpa föräldrar i familjer från andra länder att bli mer delaktiga i sina barns skolgång. Fokus ligger på den personliga kontakten och på att bygga upp relationer till föräldrarna, något som underlättas av att flera vägledare har språk som arabiska och somaliska som modersmål.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetIntroduktionsteamet i Kungsbacka
BeskrivningAvsnitt 12 av 30
Lisbeth Kårmark är lärare i svenska som andraspråk på Åsaskolan i Kungsbacka. I kommunen finns ett särskilt introduktionsteam som jobbar med mottagandet av nyanlända elever. Teamet består av specialpedagog, socialpedagog, SVA-lärare och studiehandledare och de jobbar i nära samarbete med lärare och rektorer ute på skolorna. Kommunens sätt att arbeta med introduktionsteamet följs och utvärderas av forskare från Högskolan i Borås. Vi besöker Åsaskolan och Lisbeth Kårmark för att få veta mer om hur samarbetet fungerar och om vilket stöd introduktionsteamet kan ge.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLust för språkinlärning
BeskrivningAvsnitt 13 av 30
Till vardags jobbar Jut Johan Persson som tal- och språkpedagog inom Rättviks elevhälsa. Just nu hoppar han också in som mellanstadielärare på en förberedelseskola i Trängslets asylboende utanför Älvdalen. För Jut Johan är uppgiften att lära nyanlända elever det svenska språket någonting helt annat än det han vanligtvis brukar ägna sig åt. Men efter tolv år i språk- och läsinlärningens tjänst har han hunnit samla på sig en hel del knep och metoder som visat sig fungera alldeles utmärkt även på Trängslet.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetHos kuratorn kommer berättelserna fram
BeskrivningAvsnitt 14 av 30
Ulla Jansson är skolkurator på Nyköpings gymnasiums introduktionsprogram där många av eleverna är nyanlända i Sverige. Vi träffar henne och hennes kollegor för att höra vad det är för livsöden som de möter och hanterar i sin vardag. En stor del av eleverna är ensamkommande pojkar från Afghanistan och just deras berättelser har berört Ulla Jansson starkt. "De kommer innanför skinnet på en och man tar med sig dem hem", säger Ulla.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDen kroppsliga kommunikationen är global
BeskrivningAvsnitt 15 av 30
"När man idrottar behöver man inte ett verbalt språk för att kommunicera", säger Åke Huitfeldt som är lärare i idrott och hälsa samt matematik på Fridhemsgymnasiet i Umeå. Hans elever går språkintroduktionsprogrammet och många av dem är nyanlända. Även om idrottsämnet har fördelen att det övervinner språkbarriärer så finns det också utmaningar. De utmaningarna övervinner man genom att vara pragmatisk och flexibel, enligt Åke Huitfeldt som vid sidan av sin lärartjänst har forskat om nyanlända elevers möte med idrottsundervisningen.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 7
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetJuniorlärare
BeskrivningAvsnitt 1
19-åriga Freja Ehlde hann knappt gå ut gymnasiet innan hon själv fick jobb som lärare. Hon är en av 15 ungdomar som ingår i projektet Framtida lärare. Under ett år får de prova på läraryrket på skolor i Malmö och Lund. Tanken är att de efter provåret ska få mersmak för läraryrket och söka till lärarutbildningen. Vi träffar Freja Ehlde när hon undervisar klass 2A på Ängslättskolan utanför Malmö.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMatte med suzukimetoden
BeskrivningAvsnitt 2
När musikläraren Sten Rydh drabbades av en hörselskada blev han tvungen att sadla om. Eftersom matematiken hade varit en livslång passion vid sidan om musiken, så valde han att testa vad som händer om man tillämpar Suzukimetodens principer på matematikundervisningen. Suzukimetoden, som Sten Rydh hade använt i sin musikundervisning, går ut på att eleven lär sig i sin egen takt i små steg. I över 20 års tid har elever nu vallfärdat till mattesmeden i Bengtsfors för att få hjälp med matten.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetBarn- och fritidselever som driver eget
BeskrivningAvsnitt 3
Yrkesläraren Petra Bohlin ansåg att barn- och fritidsprogrammet på Lerums gymnasium var för teoretiskt. För att inkludera mer praktik i undervisningen startade Bohlin tillsammans med eleverna en öppen förskola i gymnasiets lokaler. Förskolan är öppen för föräldrar med små barn två gånger i veckan. På förskolan kan gymnasieeleverna träna på att interagera med barn och föräldrar.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetBeskrivningMusik och socialt samspel med El Sistema
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMed lekgrupper får alla plats i leken
BeskrivningAvsnitt 5
Edvard Lindqvist är resurspedagog och leklots på förskolan Egalia i Stockholm. Han menar att barn får allt mindre tid att leka på. Andra aktiviteter gör att barn sällan kan leka koncentrerat under längre tid. På förskolan håller Edvard i organiserade lekgrupper där leken tillåts ta tid. I lekgrupperna får barnen möjlighet att träna sin förmåga till samspel, inkludering, turtagning och koncentration.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMed konduktiv pedagogik på specialförskolan
BeskrivningAvsnitt 6
På specialförskolan Stegen går barn med olika rörelsehinder. Här tillämpar man konduktiv pedagogik - ett arbetssätt som utvecklades i Ungern av läkaren András Petö på 1940-talet. Pedagogiken är anpassad för personer med neurologiska funktionsnedsättningar och går ut på att se rörelsehindret som en fråga om inlärning. Tanken är att individen, genom att lära in nya rörelsemönster, ska få möjlighet att leva ett rikare och mer självständigt liv.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetReading to learn i Alfta
BeskrivningAvsnitt 7
Lillemor Hjalmarsson och Åsa Lundman är lärare på Alftaskolan i Hälsingland. Sedan några år tillbaka jobbar de med metoden "Reading to learn" i sin undervisning. Reading to learn, eller R2L, är en pedagogik för läs- och skrivutveckling som togs fram av lärare och lingvister i Australien. Den går ut på att jobba fokuserat med de språkliga krav som varje ämne ställer. Vi besöker Alftaskolan för att lära oss mer om hur det går till.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMatematik för alla?
BeskrivningAvsnitt 8
Lätt för vissa men snudd på omöjligt för andra - matematik är det skolämne som kanske mer än andra omges av föreställningen att det krävs särskild begåvning för att lyckas. Måste det vara så? Vi går tillbaka till tre tidigare program och hör tankar om vad som krävs för att få alla elever att utvecklas i matematik. Vi hör "mattemissionären" Sabine Louvet, Anna Ekelin från Mattecentrum och lärare och elever från spetsmatteklassen på Dammfriskolan i Malmö.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetFröken Sophia delar med sig
BeskrivningAvsnitt 9
Grundskolläraren Sophia Stenfeldt brinner för att hitta på egna lektionsupplägg och arbetsuppgifter och hon vill dela med sig av dem till andra lärare. Därför startade hon facebook-gruppen Fröken Sophias undervisningstips. Idag har gruppen över 17 000 medlemmar. Vi träffar Sophia Stenfeldt för att höra vad hennes drivkraft är och vad det är för saker som hon delar med sig av.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetHan brinner för sagostunden
BeskrivningAvsnitt 10
Pelle Norlin är förskolläraren som efter 30 år i yrket började forska. I sin forskning intresserade han sig för bilderboksstunden i förskolan. Nu har han en ovanlig roll som lektor i förskolan och förskoleklassen. I jobbet hjälper han förskolor och förskoleklasser i Södertälje att utveckla sagostunden och samtalet kring läsningen. "Man blir överraskad hela tiden av hur mycket barnen engagerar sig och går in i boken och föreställningsvärldarna", säger Pelle Norlin.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetViktigt att prata om sexualitet i särskolan
BeskrivningAvsnitt 11
Nathalie Simonsson är sexualundervisare och undervisar bland annat personal från särskolan i sex-och samlevnadsfrågor. Hon har också varit med och tagit fram appen "Mitt privatliv" som riktar sig till ungdomar med funktionsvariationer. Appen svarar på frågor om kroppen, känslor, relationer och sex och den togs fram i samråd med elever från särskolan. Vi träffar Nathalie Simonsson och pratar om vikten av att alla får bra undervisning om sex och relationer.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetKonfliktlösning med mobilkamera i träningsskolan
BeskrivningAvsnitt 12
På träningsskolan Vingen i Karlshamn hade man tidigare problem med bråk och konflikter i elevgruppen. Som lösning började man arbeta med filmade exempel på hur man kan bete sig om man vill vara en bra kompis. Filmerna som pedagogerna spelade in med mobilkamera visar iscensatta exempel på situationer som kan uppstå i leken. Lärarna på Vingen ser nu fler användningsmöjligheter för filmade exempel som pedagogisk metod.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMåltidspedagogik
BeskrivningAvsnitt 13
"Mat är en sinnlig upplevelse. Det vi stoppar i oss väcker känslor på olika sätt. Därför är det viktigt att vi känner nyfikenhet och lust vid matbordet." Det säger Sofia Lönnquist, en av landets första diplomerade måltidspedagoger. Hennes vision är att sprida tankar kring hälsa och hållbar utveckling med maten som verktyg. Vi besöker Möllebackens förskola i Malmö, där Sophia Lönnquist jobbar, för att ta reda på mer om vad måltidspedagogik går ut på.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTecken för alla
BeskrivningAvsnitt 14
När läraren Emma Johansson pratar med sina förstaklasselever på Noltorpsskolan i Alingsås betonar hon vissa ord genom att teckna med händerna. Metoden kallas TAKK - Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, och är något som Alingsås kommun har satsat särskilt på. Emma Johansson ser bara fördelar och menar att TAKK gör det lättare för alla att hänga med, inte minst elever med språksvårigheter eller de med ett annat modersmål än svenska. Som en bonuseffekt har hon märkt att ljudnivån sänks när barnen tecknar, något som förbättrar arbetsmiljön för både elever och personal.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetFritidspedagogen som hänger på bibblan
BeskrivningAvsnitt 15
Ulla Brunndahl har jobbat som fritidspedagog på biblioteket i Malmöstadsdelen Rosengård sedan 1989. Under åren har hon kunnat se världen speglas genom de människor som flyttat in i stadsdelen och de dominerande språken har varierat över tid. En del av de barn som en gång lyssnade till hennes sagoläsning har hunnit bli vuxna och kommer numera till biblioteket med sina egna barn. På biblioteket vill Ulla väcka barnens läslust och erbjuda dem en stunds lugn och ro.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 8
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetFrån kaos till kreativitet
BeskrivningAvsnitt 1 av 30
Elever som eldade i korridorerna så brandlarmet gick, inställda lektioner och mycket bråk ledde till att skolan fick ett vite från Skolinspektionen på en miljon kronor. Vi besöker Rörsjö-Zenithskolan i Malmö, en skola som vände kaos till kreativitet. Möt läraren Susan Acevedo som sökte jobb på skolan och som drivs av tron på att de goda krafterna tillsammans med samarbete kan göra skillnad.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetStopp min kropp
BeskrivningAvsnitt 2 av 30
"Stopp! Min kropp!" är en handbok utgiven av Rädda barnen som stöd i att samtala med barn om sexualitet och om vad man får göra med andras kroppar. På avdelningen Bullerbyn på Lexby förskola i Partille har man inspirerats av boken, men här är barnen så små att det inte är aktuellt att prata om sexualitet. Istället använder man "Stopp! Min kropp!" till att stötta barnen i att lära känna sina egna gränser, att lyssna på sig själva och andra samt att stärka barnen i att uttrycka sin egen vilja. Men för att barnen ska lyckas med det behöver även de vuxna fundera över sina beteenden.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetIdrott varje dag
BeskrivningAvsnitt 3 av 30
Vi besöker Ängslättsskolan utanför Malmö, en skola som har daglig fysisk aktivitet på schemat. Vad innebär det för skolresultaten och vad krävs av pedagogerna för att lyckas skapa lust till rörelse? Möt idrottslärarna Fredrik Pihlqvist och Kristian Persson som motiverar barnen till rörelse som skapar kreativitet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetUngas rätt att hitta sitt musikaliska uttryck
BeskrivningAvsnitt 4 av 30
Musikundervisning i skolan är en demokratisk rätt, som kan göra stor skillnad, säger Markus Enorsson, musiklärare på Kronan i Trollhättan. Hör honom utveckla sina tankar om musikämnet och om sitt uppdrag att jobba fram Kronans kulturprofil, som ska vara med och lyfta kulturlivet i stan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLugn och ro - utan störiga telefonsignaler
BeskrivningAvsnitt 5 av 30
Förra året beslutade skolledningen på Vårfruskolan i Lund att helt förbjuda mobiltelefoner i skolan inte bara under lektionerna utan även på rasten. Resultatet märks nu. Hur gick arbetet till och vad blev resultatet?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLäxhjälpen - en möjlighet för ensamkommande
BeskrivningAvsnitt 6 av 30
Varje onsdag är det läxhjälp i Mölnlycke kulturhus. En hjälp under två intensiva timmar särskilt för ensamkommande. Vilka är ungdomarna som kommer dit? Vad har de för skolbakgrund och vad är det som får så många vuxna att komma och vilja hjälpa?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSkolan som inte såg
BeskrivningAvsnitt 7 av 30
När Sara kom in i puberteten fick hon inte längre spela fotboll eller göra saker på egen hand. Hela tiden bevakades hon av sin släkt så att hon inte skulle skämma ut familjen. Inte ens i skolan fick hon vara i fred. När skolan försökte hjälpa blev det istället farligt för Sara. Vi får höra Saras berättelse, men också om vad skolpersonal behöver för kunskap och utbildning så att andra flickor och pojkar kan få ett bättre stöd.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetVad är det för nytta med slöjden?
BeskrivningAvsnitt 8 av 30
Är slöjdämnet förlegad nostalgi eller ett skolämne i framkant? Vad skulle hända med mänsklighetens utveckling om vi slutade använda våra händer? Vi träffar slöjdläraren Jenny Andersen och hennes elever på Sveaskolan i Limhamn i Malmö, samt handkirurgen Göran Lundborg.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSärskild undervisningsgrupp för Fred
BeskrivningAvsnitt 9 av 30
Fred Karlsson och hans klasskompisar har anpassad undervisning. Det innebär såväl stödundervisning som anpassning av lokaler och läromedel. Freds lärare Kajsa, som har särskild kompetens inom autism och adhd, arbetar också med att handleda kollegor för att ge dem rätt verktyg för att hjälpa och stötta elever med behov på bästa sätt. Ibland krävs det ganska små medel för att göra skillnad.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTeater i skolan, ett sätt att närma sig svåra frågor om övergrepp
BeskrivningAvsnitt 10 av 30
Hur förändrar man cementerade attityder om sex och kön? Var går gränsen mellan lek och allvar? Vi får följa med när teaterföreställningen Kentaur landar på en gymnasieskola i Svenljunga. Lärare och elever reflekterar kring svåra frågor om sexuella övergrepp, skuld och skam.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt vara särbegåvad
BeskrivningAvsnitt 11 av 30
Att vara särbegåvad kan verka praktiskt och bra - komplicerade mattetal går snabbt att lösa och böckerna inför provet har eleven läst på nolltid. Men en elev som är särbegåvad riskerar att tappa intresset för skolan. Utan stimulerande utmaningar riskerar lusten att lära att utebli. Och är du mycket smartare än dina klasskamrater finns en risk att du blir ensam. Hör Joel och hans föräldrar berätta om hur det är att vara särbegåvad.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDen romska skrivarklubben som väcker läslust
BeskrivningAvsnitt 12 av 30
På Askebyskolan i Rinkeby har en skrivargrupp för romska barn inte bara skapat läslust och självförtroende, utan också påverkat barnens skolnärvaro. Vi får hänga med när skrivargruppen förbereder en bokrelease. Och så får vi träffa sextonåriga Felicia Di Francesco som började läsa böcker när hon själv fick vara med och skapa dem.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetEmma var hemmasittare
BeskrivningAvsnitt 13 av 30
Hemmasittare kallas elever som av olika skäl inte klarar av att gå till skolan. Det kan vara av olika anledningar; på grund av en NPF-diagnos som gör att man får svårigheter i skolan, sociala fobier, panikångest eller annat. Hur ser vardagen ut för elever med mycket hög skolfrånvaro och som blir föremål för behandlingsinsatser? Emma berättar om hur det var för henne, och vad som hjälpte henne tillbaka till skolbänken.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetKevin och Dherar går i resursklass
BeskrivningAvsnitt 14 av 30
För elever med behov av extra stöd och anpassningar finns resursklasser, även om man från skolvärldens håll försöker inkludera alla så mycket som möjligt i den vanliga undervisningen. Vi möter Kevin som går i trean, och Dherar som går i sexan på Hellbergsskolan i Sundsvall. De berättar om hur svårt det var för dem att fungera i en fullstor klass. Som stöd har de haft resursteamet lett av Jane Henriksson, lärare på skolan.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAtt vara medmänniska och lärare
BeskrivningAvsnitt 15 av 30
Var går gränsen mellan att vara en medmänniska och professionell i sin lärarroll? Det är tankar som läraren Irene Emanuelsson brottas med varje dag när hon undervisar asylsökande ungdomar. Vi följer med Irene in i ett klassrum på Centrum för språkintroduktion på Lindholmen i Göteborg. Det är ett gymnasieförberedande program för ungdomar, och hälften av eleverna där lever i en oviss framtid.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Säsong 9
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetTrots sjukdom kan Natalie hänga med i skolan
BeskrivningAvsnitt 1 av 15
En dag fick Natalie väldigt ont i huvudet. Det visade sig att smärtan berodde på en hjärntumör. Sjukdomen har lett till mycket skolfrånvaro för Natalie, men med hjälp av en robot placerad på hennes bänk i klassrummet kan hon hemifrån hänga med i vad som sker i skolan. På det sättet kan hon bryta isoleringen och ha kontakt med sina klasskompisar men också ta del av lektioner och vara med på genomgångar och redovisningar när hon orkar.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetVägen till att kunna läsa och skriva
BeskrivningAvsnitt 2 av 15
I vårt informationssamhälle är läs- och skrivkunnighet en förutsättning för att fungera och vara delaktig. Men den som är analfabet hamnar i en värld fylld av datorskärmar, vårdcentralsbokningar och skyltar utan att kunna ta till sig informationen. Risken finns att hamna i en skuggtillvaro vid sidan av det övriga samhället. Annette Fundberg är läraren som ser till att hennes elever på språkintroduktionen i Malmö lär sig att läsa och skriva. Att kunna det är själva grunden för det fortsatta lärandet.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetNajibs resa
BeskrivningAvsnitt 3 av 15
Najib är född i Afghanistan, men på grund av oroligheterna i landet flyr han med sin mamma och syskon till Iran. Men där är det inte heller säkert så mamman uppmuntrar honom, att med hjälp av människosmugglare, göra den svåra resan till Europa. Till slut hamnar Najib i Sverige. Skolan blir en extra svår utmaning för honom eftersom han varken kan läsa eller skriva. Men tack vare hårt arbete och stöd från personer i sin omgivning har Najib i dag nått ett av sina mål - universitetsstudier.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetDen berättande bibliotekarien
BeskrivningAvsnitt 4 av 15
Alf Engström är bibliotekarien som började arbeta i skolor och berätta sagor för elever. Vad har berättelsen för betydelse för barn idag? Och vad är skillnaden mellan att få en saga berättad eller att få den uppläst? En hel del visar det sig.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetIvans dröm är att få gå i skolan
BeskrivningAvsnitt 5 av 15
Ivan är rom och född i Bulgarien. Hans högsta dröm är att få börja skolan. Men på grund av fattigdom och arbetslöshet har hans föräldrar gett sig ut på en lång resa i Europa, som började när Ivan bara var några år gammal. Därför har han missat de första åren i skolan. När Ivan kommer till Sverige som nioåring har hans jämnåriga kompisar redan börjat trean. Vi träffar Ivan och hör hur det gick med drömmen om att få lära sig läsa och skriva.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetVarför bråkade Alexander?
BeskrivningAvsnitt 6 av 15
Alexander Skytte är lärare i idrott och hälsa. Vi berättar om hans skoltid som var full av konflikter och missförstånd på grund av hans olika diagnoser. Vi hör också hans lärare från lågstadiet, Carina Jörnén, berätta om hur svårt det var för henne att försöka stötta Alexander eftersom kunskapsnivån om NPF då, för tjugo år sedan, var mycket lägre än idag.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAarne är brobyggare
BeskrivningAvsnitt 7 av 15
Aarne Nyman jobbar som brobyggare på Bodaskolan i Borås med ett särskilt uppdrag att fånga upp de romska eleverna. När Aarne började sitt arbete var frånvarotalen höga bland många av de romska eleverna. Idag har det vänt, och på skolan kan man se en konkret effekt av brobyggararbetet. Aarne har påverkat många elevers liv och deras syn på skolan.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetUF företag - språkutvecklande för nyanlända
BeskrivningAvsnitt 8 av 15
Michael Lindquist är lärare i ekonomi och handleder ungdomar som går olika språkförberedande program. Några av dessa elever har valt kursen UF-företagande. Att skapa företag kan vara särskilt bra för nyanlända, eftersom det är utvecklande för språket samtidigt som de lär sig om det svenska samhället. Vi hör lärare och elever berätta om sina tankar kring sin affärsidé och om deras förhoppningar om framtiden.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetAnnas kamp för sin dotter med NPF
BeskrivningAvsnitt 9 av 15
Anna är förälder till en flicka som har flera neuropsykiatriska funktionsvariationer. Anna har kämpat för att dottern ska få gå i en resursklass men fått avslag med motiveringen att hon borde gå i en vanlig klass med insatt stöd. Men till slut blev det omöjligt för Annas dotter att gå i en stor vanlig klass, hon ville inte gå dit överhuvudtaget och stannade hemma. Anna har också startat en fotbollsklubb så att barn med NPF i området där hon bor med sin familj kan få en meningsfull fritidssysselsättning.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetBakom SIS-skolans fasad
BeskrivningAvsnitt 10 av 15
Skolor på Statens Institutionsstyrelses ungdomshem SIS-hem är ofta föremål för kritik. Det har handlat om att eleverna fått för lite undervisningstid och att många lärare varit obehöriga. Rektorn på Ljungskolan på Ljungbackens ungdomshem berättar här om hur hon fick en undermålig skolverksamhet att bli en fungerande skola. Vi hör elever som berättar om sin skolbakgrund, hur de hamnade på Ljungbacken och varför skolan för första gången känns meningsfull.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMot ett jobb på restaurang
BeskrivningAvsnitt 11 av 15
I en nystatsning arbetar särskolelever arbetar integrerat tillsammans med elever från både språkintroduktion och det nationella programmet. I klassen finns elever som har olika behov av stöd och tillsammans driver de lunchrestaurang två dagar i veckan. Hör lärare och elever berätta om hur de tillsammans arbetar för att nå målet, att alla elever ska få ett jobb inom restaurangbranschen.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetMed fokus på särbegåvning
BeskrivningAvsnitt 12 av 15
Som barn hade Timmy Burchard snabbt och lätt att lära. Men i skolan missade man vilken stimulans han behövde. Motivationen och betygen dalade och Timmy mådde sämre och sämre och det var nära att han aldrig tog studenten. Idag har Timmy Burchard en av Sveriges första lärartjänster med fokus på särbegåvade elever.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetLågaffektivt bemötande - effektivt?
BeskrivningAvsnitt 13 av 15
Lågaffektivt bemötande är ett förhållningssätt för pedagoger där ansvaret alltid ligger hos läraren om en elev bråkar och stör. Läraren måste komma på ett sätt att vinna över eleven på sin sida. Men lågaffektivt bemötande som metod har också mött motstånd, kritiker har raljerande döpt om det till låg-effektivt bemötande och menat att det leder till kravlöshet och kaos. Vi besöker Aggarpskolan i Svedala i Skåne där förstelärare Johan Sander säger sig ha uppnått goda resultat med lågaffektivt bemötande.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSpel som pedagogisk verktyg
BeskrivningAvsnitt 14 av 15
Felix Gyllenstig Serrao, SO-lärare på Frölundaskolan, använder datorspel som ett pedagogiskt verktyg. Digitala verktyg i skolans värld är ingen ny företeelse. Datorprogram som används för att träna eleverna i exempelvis matematikuppgifter används sedan flera år. Det Felix Gyllenstig Serrao fokuserar på är så kallad spelifiering. Genom att integrera spelelement i pedagogiken kan eleverna nå delmål och göra framsteg i en miljö som de känner igen från spelvärlden.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Visa fler- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
LyssnaLärarrummetSveriges minsta skola
BeskrivningAvsnitt 15 av 15
I det här programmet diskuteras byskolans roll i en avfolkad glesbygd. På en kulle mellan två fjälltoppar i byn Ammarnäs i Västerbotten ligger en av Sveriges minsta skolor. När Jenny Sjöström började jobba här för snart 25 år sedan hade hon 22 elever och jobbade i ett arbetslag. Idag har hon sju elever och driver det pedagogiska arbetet ensam. Samtidigt som många andra byskolor läggs ner, lever skolan i Ammarnäs vidare. Utan den skulle byn aldrig överleva.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning