Titta

Bildbang

Bildbang

Om Bildbang

Hur påverkas vi av bilder? Och hur kan vi bli bättre på att måla, filma och fota - och på att förstå vad bilder gör med oss? Här går skapande och analys hand i hand, och i varje avsnitt varvas samtal och workshops med en massa tips och trix.

Syfte

Syftet med serien, som främst är tänkt för nioåringar, är att ge inspiration att skapa. Serien ger också konkreta kunskaper om bildskapande, verktyg för bildanalys och bildkritiskt tänkande. Konsthistoriska bilder löper som en röd tråd genom serien, men lika genomgående är mediekunskap och källkritik. Bildbang kombinerar MIK med bildämnet och bidrar till barnens kreativitet och lärande.

Till första programmet

Bildbang : Snyggt!MaterialDela
  1. Hej och pang, och välkommen till
    "Bildbang"! Här ska vi lära oss-

  2. -att göra snygga bilder, fula bilder,
    proffsiga bilder, luriga bilder.

  3. Jag heter Natanael.
    - Hej, Laura, Noomi och Bruno!

  4. -Hej!
    -Just det, Laura är här. Och Bruno.

  5. -Ni får presentera er.
    -Jag är Bruno.

  6. -Jag är Laura. - Hej!
    -Tyst!

  7. Det ni gjorde förut när ni blev många
    såg otroligt imponerande ut.

  8. Man vill ju att bilder och filmer ska
    imponera, vara snygga eller coola.

  9. Om man tar en selfie, till exempel,
    eller ett foto på sin snygga middag.

  10. Men vad är en snygg bild? Det kan
    vara väldigt olika. - Vad tycker du?

  11. Att man kan kolla på bilden länge,
    bara stå och kolla på den.

  12. Till exempel, om man vill göra
    en bild som ser lite levande ut-

  13. -så kan man ju göra en skugga
    eller experimentera med olika färger.

  14. När den är bra gjord.

  15. Det kan vara ljus, vinklar i en film
    och när en film hänger ihop.

  16. Tänk, vad olika man tycker.
    Kolla här nu.

  17. -Vad säger ni om den bilden?
    -Fin.

  18. Man ser att den föreställer solrosor.

  19. Jag gillar ju gult ganska mycket-

  20. -och jag blir glad
    när jag ser den färgen.

  21. Men det är ju inte bara gult.
    Det är också grönt, och så.

  22. Jag får energi, lust att börja måla.

  23. -Vem har gjort den?
    -Vincent van Gogh.

  24. Han gjorde många tavlor med solrosor,
    och många andra tavlor också.

  25. Nu är de superkända,
    men det brukar sägas-

  26. -att van Gogh bara sålde en tavla
    i hela sitt liv, trots allt målande.

  27. Men det är kanske inte sant. Det ska
    finnas bevis för att han sålde fler.

  28. Han sålde minst två tavlor.
    Så det var ju ändå inte många.

  29. Ändå fortsatte han måla varje dag!

  30. Nu ska vi se en tavla
    som Laura känner igen.

  31. Den här har du gjort! Berätta om den.

  32. Jag målade av en bild av min mamma,
    och försökte efterlikna den.

  33. -Vad är du mest nöjd med?
    -Kroppen, halsen och här.

  34. Vad brukar du göra när du inte målar?

  35. -Fota och filma när jag dansar.
    -Dansfilmer? Vad gör du då?

  36. Jag dansar i en video till en låt,
    eller så mimar jag.

  37. I varje program ska en av er
    få hjälp av en assistent.

  38. Ett proffs. Nu är det din tur, Laura!

  39. Jag heter Laura och är tio år.

  40. När jag gör en video ska det vara
    en bra låt, bra ljus och bra vinkel.

  41. Och så brukar jag komma på nånting
    nytt som ingen har gjort innan.

  42. Om jag ramlar gör jag kanske om den,
    eller så gör det ingenting.

  43. Jag kan bli nöjd ändå. Om jag tittar
    på det ser det ju lite roligt ut-

  44. -och då gillar man den.

  45. Vad skulle du vilja ha hjälp med?

  46. Att göra en bra dansfilm-

  47. -med jättebra ljus, vinkel och ljud.

  48. Dansfilm med vinklar och snyggt ljus.
    Då vet jag vem du ska få träffa.

  49. Jag är Andrés Rignell, filmfotograf.
    Jag gör musikvideos, reklam och film.

  50. Som liten hade jag scenskräck,
    och det hade jag en lösning på:

  51. Jag frågade läraren om jag fick filma
    mina redovisningar och spela upp dem.

  52. Det fick jag, och det var skönt-

  53. -för det hjälpte mig
    att ta mig genom skolan.

  54. Jag tittar på den här, den tycker jag
    om väldigt mycket. Den är cool.

  55. Vad tänkte du när du gjorde den?

  56. Många av mina kompisar har gjort den,
    så jag gjorde den i min stil.

  57. Vad är din coola stil?

  58. Lite street och modern dans,
    och så kan det vara fint med färger.

  59. Då tar jag silkespapper i olika
    färger och sätter framför en lampa.

  60. Jättebra! Jag får sköna idéer, så vi
    kan göra en cool video till dig.

  61. -Ska vi gå och scenografera lite?
    -Ja!

  62. -Blir det bra här?
    -Ja.

  63. Jag ska visa ett knep med en risboll.
    Ljus kan ju falla på olika sätt.

  64. Om man låter det komma underifrån
    blir det lite mer skräck.

  65. Framifrån blir mer "beauty light".
    Utan skuggor, väldigt mjukt och fint.

  66. Om du vill ha coolt
    kan ljuset komma uppifrån.

  67. Jag ska visa en annan grej. Jag
    sätter dit den där som en liten kjol.

  68. Då sprids inte ljuset överallt
    utan går rakt ner.

  69. -Ska vi börja?
    -Ja. Har du koreografi?

  70. Självklart. Och jag vill ha
    två klädbyten. Så jag byter om.

  71. -Wow!
    -Coolt! Det där ser asgrymt ut.

  72. -Tack! Vad många lampor!
    -Men det är inte så många ändå.

  73. Vi har de vi pratade om:
    topplampan och vår risboll.

  74. Sen har jag med proffsigare lampor,
    som alla inte har hemma.

  75. Fyra som jag har satt färg på,
    som du själv gillar att göra.

  76. Du kan använda andra lampor,
    som skrivbordslampor-

  77. -eller starka ficklampor.

  78. Sen kan du sätta på färgfilter.
    Det finns olika typer att få tag i.

  79. Jag filmar med mobiltelefon som du
    själv gör, så vi får samma känsla.

  80. -Gud, vad fint!
    -Det här tycker jag blir coolt.

  81. Så där! Är du redo? Då kör vi.

  82. Kan du göra den där rörelsen...
    Gör den mot den här en gång.

  83. Svinbra. Tack! Då kör vi lite fötter,
    så vi får lite danssteg.

  84. -Nu är vi nog redo för en vid bild!
    -Vad är det?

  85. En helbild på när du dansar,
    så vi ser hela dina danssteg.

  86. Vi har tagit närbilder, som blir fina
    att klippa upp mot en helbild. Grymt!

  87. Vi tar en till. Superbra! En till.

  88. Vi tar samma koreografi en gång till.
    Vi tar en tagning till!

  89. Vi tar en till! Bra. En till.
    Så tar vi en till. Snyggt!

  90. Vad är egentligen snyggt och coolt?
    I alla tider har man gjort bilder-

  91. -som ger känslor av "härligt,
    vackert, snyggt, magiskt, coolt"...

  92. Du fattar. Olika sköna känslor.

  93. Bilderna kan handla om allt:
    religion, mode, naturen-

  94. -eller färger, former och mönster.

  95. Den här figuren tyckte många var cool
    för cirka 22 000 år sen.

  96. Man tror
    att det kan ha varit en gudinna-

  97. -eller Moder Jord, eller en annan
    symbol för att föda barn och få mat.

  98. På 1500-talet
    skulle killar visa benen.

  99. Många tyckte att kung Henrik VIII
    hade Europas snyggaste ben.

  100. Att han tycktes galen
    är en annan historia.

  101. Frida Kahlo tyckte många målade
    coolt, inte minst självporträtten.

  102. Henne känner man ofta igen på
    ögonbrynen och den skarpa blicken.

  103. Det finns inte en smak, inget som
    alla tycker är snyggt eller coolt.

  104. Det beror på den som tittar. Skönhet
    sägs ligga i betraktarens öga.

  105. Det är helt enkelt du som bestämmer
    vad du tycker, med ditt öga.

  106. -Hej, Laura!
    -Tjena!

  107. -Läget?
    -Vad gjorde ni?

  108. En musikvideo. Andrés är filmfotograf
    och har gjort många musikvideos.

  109. -Vi vill titta!
    -Ja, nu kör vi!

  110. Wow!

  111. -Vilken fantastisk musikvideo, Laura!
    -Det svänger, och det gillar jag.

  112. -Och så klippningen och vinklarna.
    -Jättebra, jag blev imponerad.

  113. Har du lärt dig nåt
    som du kan göra själv hemma sen?

  114. Ja, till exempel...

  115. Kan vi släcka lite?
    Annars blir det ingen stor effekt.

  116. Okej. Häpp!

  117. Om man sätter den här,
    så ser man lite vacker ut.

  118. -Är det så? Är jag snygg nu?
    -Ja.

  119. Och om man har den här under,
    så ser man läskig ut.

  120. -Är det så?
    -Ja.

  121. Vad bra! En sån lampa har jag hemma!

  122. Tack för alla tips och för att vi
    fick kolla! - Men hör ni, en sak:

  123. Ni lovade att berätta hur ni gjorde
    i början när ni blev så många!

  124. Vi hade en "greenscreen",
    alltså en grön skärm-

  125. -som vi flyttade.

  126. Så vi ställde oss på olika platser,
    och så flyttade vi skärmen.

  127. -Presentera er.
    -Hej!

  128. Sen kan man ta bort det gröna,
    så den vanliga bakgrunden syns.

  129. Så ploppar det upp personer överallt.

  130. Ska vi inte börja programmet, eller?
    - Jag pratar med mig själv.

  131. Sen klipper man ihop allt,
    så blir det så här.

  132. -Hej!
    -Just det, Laura är här.

  133. -Och Bruno.
    -Här är jag!

  134. Då fattar man lite mer.

  135. Men en grön skärm har man inte
    hemma.
    Måste man ha en sån?

  136. Nej, det går med ett vanligt
    grönt tyg. Jag har provat det.

  137. Och det funkar? Bra att veta!

  138. "Bildbang" är slut för i dag. Hej då!

  139. Textning: Lisa Laestadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Snyggt!

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad är det som gör att en film eller en bild upplevs som cool, snygg eller vacker? Lär dig om ljus, utsnitt och bildtänkande när du filmar. Laura och filmfotografen Andrés gör en musikvideo. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Andrés Rignell och programledare Natanael Derwinger.

Ämnesord:
Bildanalys (konst) , Dansfilm, Film, Filmregi, Konst, Konstestetik, Konstkritik, Konstnärligt skapande, Konstteori, Källkritik, Musikfilm, Visuell kommunikation
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Bildbang

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Snyggt!

Vad är det som gör att en film eller en bild upplevs som cool, snygg eller vacker? Lär dig om ljus, utsnitt och bildtänkande när du filmar. Laura och filmfotografen Andrés gör en musikvideo. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Andrés Rignell och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Läskigt!

Vad är det som gör att en bild känns läskig eller skrämmande? Hur kan du själv göra en läskig och rolig film? Lär dig om bildmanus och vändpunkter i en film och hur en greenscreen fungerar. Bruno och Johan, som är konstnär och filmklippare, gör en film som är både kuslig och komisk. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Johan Wik och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Proffsigt!

Måla och rita som proffsen. Men vad är egentligen en proffsig bild? Lär dig om skuggor, måleri och att teckna snabbt. Noomi målar och gör snabba skisser tillsammans med bildkonstnären Lisa. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Lisa Rinnevuo och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBildbang

Bildbevis!

Vad kan vi veta om en bild? Hur kan man luras med bilder? Lär dig om källkritik och att granska bilder. Tillsammans med Jack försöker barnen lura Natanael med en läskig bild och en reklambild. Medverkande: Bruno Hellström, Laura Mautner och Noomi Pham. Gäst är Jack Werner och programledare Natanael Derwinger.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Beskrivning

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Hälften och dubbelt

I Sifferverkstan vill en ensam musketör ha en fyra för att kunna bli de tre musketörernas fjärde vän. Men hur ska det gå, när alla fyror är slut? I Räknebageriet vill syskonen Teddy och Freddy hela tiden ha dubbelt så många frallor som den andra. Till Geometribanken kommer en man som är på jakt efter ett fyrkantigt lock att lägga på sin stora korg. Vad är det som inte får smita ut?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Magnetism

Varför fäster magneter på kylskåpet men inte på kroppen? Och var kommer magneter ifrån? Amen Ainalem och Laura Wihlborg reser tillbaka i tiden och följer magneterna genom historien för att se vad de använts till genom olika tider. De besöker Cleopatra som sov på en magnetsäng och försöker navigera med en kompass.

Fråga oss