Titta

Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin, Alvin och vuxenlivet

Om Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin och Alvin, som själva är tonåringar med intellektuell funktionsnedsättning, pratar om viktiga ämnen som hör vuxenvärlden till. De utmanar även varandra genom olika uppdrag som de utför på stan.

Syfte

Programmen vill visa vägar och stärka eleverna att själva våga prova saker för att bli självständiga och kunna växa in i vuxenlivet. Det handlar dels om vardagskunskaper som att kunna hantera pengar och tvätta, dels om att utmana sina rädslor eller leta sig fram i stan.

Till första programmet

Elin, Alvin och vuxenlivet : Laga matDela
  1. -Jag heter Elin.
    -Jag heter Alvin.

  2. Vi ska prata om att bli vuxen-

  3. -och livet
    med en utvecklingsstörning.

  4. Vi ska göra roliga utmaningar.

  5. Så där!

  6. Häng på!

  7. Mat är ju...
    Till exempel om jag tar en köttbit...

  8. Sen lägger jag på sallad.
    Sen liksom...

  9. Tänk dig en cirkel av mat.
    Om jag gillar potatis-

  10. -kan jag inte äta hundra potatisar.
    Man får ta en liten bit av varje.

  11. Det finns en cirkel - kostcirkeln.

  12. Man tar lite av varje del,
    så att man får i sig det man behöver.

  13. Mat är väldigt bra. Förutom skräpmat.

  14. -Skräpmat är gott.
    -Men man ska inte äta det varje dag.

  15. -Nej.
    -Typ en, två gånger i månaden.

  16. -En dag ska man flytta hemifrån.
    -Ja, det är klart.

  17. Då ska man sköta allt själv.

  18. -Man kan inte ringa morsan.
    -Nej, inte hela tiden.

  19. -Man ska kunna laga mat.
    -Ja.

  20. -Då sparar man pengar.
    -Om du ska bjuda hem en kompis...

  21. Då måste du kunna laga mat själv.

  22. -Då kan du inte ställa fram en pizza.
    -Och säga att du har gjort den själv.

  23. Man kanske storhandlar
    en gång i månaden.

  24. Man kanske gör matlådor
    av maten som blev kvar från i går.

  25. Det gör inget om man äter
    samma maträtt två dagar i rad.

  26. Man kan laga mat hemma.
    Då sparar man pengar.

  27. Men om jag går ut och äter,
    hur mycket har jag då kvar på banken?

  28. -Nu är det dags för en "challenge".
    -Vad blir det?

  29. Det får du och tittarna se.
    Häng kvar så kör vi.

  30. Du ska laga pannbiff
    med kokt potatis och brunsås.

  31. Du ska duka fint och ha levande ljus.

  32. -Levande?
    -Ja, levande ljus.

  33. Här har du alla ingredienser till
    kokt potatis, pannbiff och brunsås.

  34. Ska jag försöka utan recept?
    Då kanske det går snett.

  35. -Men...
    -Ska jag hjälpa dig?

  36. -Nej, jag klarar mig.
    -Okej.

  37. Blanda lite...

  38. Man kan använda händerna.
    Jag har tvättat mig.

  39. -Har du inte glömt nåt?
    -Nej, inte vad jag märker.

  40. -Jo, ägg. Tack.
    -Varsågod.

  41. -Jag börjar koka potatisen.
    -Ja.

  42. -Det verkar gå bra för Alvin.
    -Nu är jag klar.

  43. Tack.
    Det har gått cirka åtta, nio minuter.

  44. -Jag har satt en timer.
    -Har du? Tack.

  45. Nu ska vi steka pannbiffarna.

  46. Ungefär tre, fyra.

  47. Man ser på dem när de är klara.
    Man märker det själv.

  48. Om man är osäker
    kan man dela dem på mitten.

  49. Jag kilar ett tag. Jag kommer
    tillbaka när middagen är klar.

  50. Vi ses sen. Lycka till.

  51. Brunsåsen...
    Jag vet inte hur jag ska göra den.

  52. Elin?

  53. Jag vet inte hur man gör brunsås.
    Jag behöver hjälp.

  54. Jag chansar.
    Nu ska vi ta grädde och hälla i här.

  55. Det här ser smaskigt ut.
    Nu ska jag duka.

  56. -Ta da!
    -Vad fint! Jättefint, Alvin.

  57. Han har gjort ett jättebra jobb.

  58. Nu kommer maten snart.

  59. -Alvin, var är pannbiffarna?
    -Jo...

  60. -Varsågod.
    -Vad ska vi dricka till?

  61. Jag kommer snart.

  62. -Hur smakar det?
    -Gott. Riktigt gott.

  63. Jag trodde
    att du skulle be mer om hjälp.

  64. -Var din challenge svår?
    -Svår var den inte, men...

  65. Jag lagade ju utan recept.
    På ett sätt var det svårt.

  66. Men det gick bra.

  67. -Du klarade det väldigt bra.
    -Tack.

  68. -Vi skålar för det.
    -Skål!

  69. Ha det jättebra. Hej då!

  70. Textning: Helena Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Laga mat

Avsnitt 2 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Maten är ju människans bränsle. Elin och Alvin pratar om vad bra och dålig mat är. Alvin blir utmanad i att laga en god middag till Elin.

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Dryck, Mat, Matlagning, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Ungdomar med utvecklingsstörning
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola, Särskola

Alla program i Elin, Alvin och vuxenlivet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Träning och hälsa

Avsnitt 1 av 7

Kropp och själ behöver sitt för att det ska kännas okej. Elin och Alvin diskuterar vad som får oss att må bra. Elin får i uppgift att börja träna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Laga mat

Avsnitt 2 av 7

Maten är ju människans bränsle. Elin och Alvin pratar om vad bra och dålig mat är. Alvin blir utmanad i att laga en god middag till Elin.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 7

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Hantera pengar

Avsnitt 4 av 7

Pengar har man sällan för mycket av. Hur kan vi tänka kring pengar och vad de används de till? Elin och Alvin får en utmaning som går ut på att de ska spendera klokt - men på tid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Utmana sina rädslor

Avsnitt 5 av 7

Alla människor är rädda för någonting, men det kan vara helt olika saker. Hur hanterar man sina rädslor och kanske till och med kommer över dem? Elin ger Alvin en utmaning där han ska bemästra sin största skräck.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Ta sig dit man ska

Avsnitt 6 av 7

Att hitta dit man ska till en viss tid är något alla behöver kunna. Men det är inte alltid så lätt. Elin och Alvin åker till Örebro.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra hemmasysslor

Avsnitt 7 av 7

När man flyttar hemifrån är det massa grejer man plötsligt ska fixa helt själv, istället för att någon annan gör dem åt en. Tvätta till exempel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Särskola
Beskrivning
Visa fler

Mer hem- och konsumentkunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bioteknik för hållbarhet i jordbruket

79,55% naturligt

Vad är naturliga ingredienser egentligen? Per Sandin som är forskare i bioetik på Sveriges lantbruksuniversitet berättar om det. Alla är inte överens om vad det är eller om att det nödvändigtvis är bra. Sandin menar att livsmedel är mer eller mindre naturliga. Här presenterar han ett förslag till riktlinjer för märkning som är mer lättöverskådliga än dagens. Inspelat den 11 april 2016 på Kungliga Skogs- och lantbruksakademien i Stockholm. Arrangör: Mistra Biotech.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kjellsorterat

Restavfall och papper

Papper kan återvinnas upp till sju gånger! Det får vår reporter Kjell Eriksson lära sig av Anna Fråne på IVL Svenska miljöinstitutet. Han träffar också bloggaren Anna Rydne som använder tygblöjor på sina barn för att minska på sitt avfall. Vad händer egentligen med vårt restavfall? Kjell besöker Tekniska verken i Linköping och får se hur en enorm klo lyfter fem ton sopor rakt in i ugnen där de förbränns.

Fråga oss