Titta

Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin, Alvin och vuxenlivet

Om Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin och Alvin, som själva är tonåringar med intellektuell funktionsnedsättning, pratar om viktiga ämnen som hör vuxenvärlden till. De utmanar även varandra genom olika uppdrag som de utför på stan.

Syfte

Programmen vill visa vägar och stärka eleverna att själva våga prova saker för att bli självständiga och kunna växa in i vuxenlivet. Det handlar dels om vardagskunskaper som att kunna hantera pengar och tvätta, dels om att utmana sina rädslor eller leta sig fram i stan.

Till första programmet

Elin, Alvin och vuxenlivet : Göra något för miljönMaterialDela
  1. -Jag heter Elin.
    -Jag heter Alvin.

  2. Vi ska prata om att bli vuxen-

  3. -och livet
    med en utvecklingsstörning.

  4. Vi ska göra roliga utmaningar.

  5. Så där!

  6. Häng på!

  7. Klimat. Förändringar.
    Sätt ihop de orden.

  8. -Klimat... Klimatförändringar.
    -Bra.

  9. Vattnet stiger, isen sjunker,
    temperaturen blir högre.

  10. När temperaturen stiger
    smälter isen fortare.

  11. Då har inte djuren
    som lever där det är kallt-

  12. -nånstans att bo.

  13. Det vi kan göra är att...

  14. Inte ha på kranen
    när vi borstar tänderna.

  15. Så om jag borstar tänderna ska jag
    stänga av vattnet medan jag borstar?

  16. -Det är smart.
    -Samma sak när man duschar.

  17. Ha inte vattnet på
    medan man har i schampo.

  18. -Att sopsortera är bra.
    -Det är viktigt.

  19. Man sorterar papper i en, plast i en-

  20. -glas i en och kartong i en.

  21. -Vad tycker du om engångsartiklar?
    -Det är dåligt.

  22. -Varför då?
    -Det används bara en gång.

  23. -Och inget mer.
    -Exakt.

  24. -Det är dåligt för miljön.
    -Ja.

  25. Ta en sak.

  26. Plast. Det man skulle använda
    i stället för den här-

  27. -är ju glas.

  28. Om jag tappar den på marken
    och de här sprids ut...

  29. Det kan ta tusen år
    innan det blir till jord.

  30. Det är inte bra för miljön.

  31. -Vet du vad det här är?
    -En tops. De är inte bra för miljön.

  32. Nej. När man duschar
    kan man använda fingret-

  33. -i stället för den här.

  34. -Vad gör vi här?
    -Vi ska leta efter vår "challenge".

  35. Vi går åt varsitt håll.

  36. Det är saker överallt.

  37. Vad kan det vara?

  38. Det är svårt att hitta nåt.
    Vänta! Det handlar ju om miljön.

  39. Vi hittade den.

  40. Vi har hittat vår challenge.
    "Återvinning är viktigt för miljön."

  41. "Ni ska ordna en bytesdag."

  42. "Minst 20 personer ska delta i den."

  43. Vi måste sätta upp de här i skolan
    så att folk ser dem.

  44. -Vi kan gå runt och fråga folk.
    -Nu går vi!

  45. Här har vi en.

  46. Man lämnar en sak och tar en annan.
    Vad roligt! Vilken bra idé.

  47. Vi har fått ett uppdrag.
    Ta med en sak du har tröttnat på-

  48. -och ta sen med en sak du gillar.

  49. Här står det
    olika saker som man kan lämna in.

  50. Ursäkta.

  51. Ta med en sak ni har tröttnat på.
    Hej då!

  52. -Hoppas att det kommer mycket folk.
    -Jag tror att det blir jättebra.

  53. -Vi måste sätta i gång.
    -Vi har 45 minuter på oss.

  54. Två bord där.

  55. Här har vi... Vi har fått många saker
    av grannar och av familjen.

  56. Vi måste skynda oss.

  57. Nu är vi klara, och i god tid.
    Vi hann!

  58. -Ska vi släppa in dem?
    -Hej och välkomna!

  59. Femton, sexton,
    sjutton, arton, nitton.

  60. Tjugo, för en gick ut.

  61. Vi har lyckats få hit tjugo personer.

  62. -Vi lyckades med vårt uppdrag.
    -High five!

  63. Tack!

  64. Allt försvann.
    Det var många som tog saker.

  65. -Hur tyckte du att det gick?
    -Jättebra.

  66. Det var roligt.
    Jag vill göra om det nästa år.

  67. -Jag ger det en tia.
    -Tio är bra.

  68. -Hur svårt var det?
    -Lagom svårt.

  69. Jag skulle ge det en nia.

  70. Jag visste inte hur viktigt det är
    med det här att slänga saker.

  71. -Jag har lärt mig om det.
    -Man måste påminna folk om miljön.

  72. -Jag ger det en tia.
    -Ja, för det var väldigt viktigt.

  73. Vi har glömt
    att välja nåt som vi vill ha.

  74. -Vad vill du ha?
    -Den blåa tröjan.

  75. -Den här? En hoodie.
    -Precis.

  76. Jag vill ha den här. High five!

  77. Textning: Helena Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Ämnen:
Miljö
Ämnesord:
Klimatförändringar, Miljöfrågor, Naturvetenskap, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med utvecklingsstörning, Återvinning
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola

Alla program i Elin, Alvin och vuxenlivet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Träning och hälsa

Avsnitt 1 av 10

Kropp och själ behöver sitt för att det ska kännas okej. Elin och Alvin diskuterar vad som får oss att må bra. Elin får i uppgift att börja träna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Laga mat

Avsnitt 2 av 10

Maten är ju människans bränsle. Elin och Alvin pratar om vad bra och dålig mat är. Alvin blir utmanad i att laga en god middag till Elin.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 10

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Hantera pengar

Avsnitt 4 av 10

Pengar har man sällan för mycket av. Hur kan vi tänka kring pengar och vad de används de till? Elin och Alvin får en utmaning som går ut på att de ska spendera klokt - men på tid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Utmana sina rädslor

Avsnitt 5 av 10

Alla människor är rädda för någonting, men det kan vara helt olika saker. Hur hanterar man sina rädslor och kanske till och med kommer över dem? Elin ger Alvin en utmaning där han ska bemästra sin största skräck.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Ta sig dit man ska

Avsnitt 6 av 10

Att hitta dit man ska till en viss tid är något alla behöver kunna. Men det är inte alltid så lätt. Elin och Alvin åker till Örebro.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra hemmasysslor

Avsnitt 7 av 10

När man flyttar hemifrån är det massa grejer man plötsligt ska fixa helt själv, istället för att någon annan gör dem åt en. Tvätta till exempel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Vänskap

Avsnitt 8 av 10

Hur hittar man vänner, vad gör man med dem och hur behåller man dem? Elin och Alvin försöker skaffa nya kompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Elin och Alvin går på dejt och pratar om kärlek och relationer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning

Avsnitt 10 av 10

Vad betyder diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" eller "utvecklingsstörning"? Och vad innebär den för dem som har den? Elin och Alvin pratar om sin diagnos med varandra och med närstående personer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Beskrivning
Visa fler

Mer miljö

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Så tänder vi gnistan

Årets skörd av tipping points

Mattias Goldmann, VD för den liberala, gröna tankesmedjan Fores, presenterar vilka områden som har nått eller är på väg att nå en tipping point i klimatfrågan och ger oss sex positiva klimatnyheter som ger hopp i mörkret. Inspelat den 7 mars 2016 på Artipelag, Gustavsberg. Arrangör: Camino.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Upptäckarveckor på torpet

Vad blir jord och vad blir inte jord?

Del 7 av 10. När Jonas gräver efter mask ute i komposten upptäcker han att chefen slängt plåtburkar där ute. I komposten, det går ju inte! Men vad kan egentligen bli till jord och vad kan det inte? Tillsammans med Siri gör Jonas att kompostexperiment.