Titta

Lilla Aktuellt skola

Lilla Aktuellt skola

Om Lilla Aktuellt skola

Nyheter för barn och ungdomar. Lilla Aktuellt skola tar upp veckans viktigaste händelser och vänder sig särskilt till barn och unga som tittar i klassrummet.

Till första programmet

Lilla Aktuellt skola : 2019-02-08MaterialDela
  1. Det är redan fredag igen!

  2. Fastebolskolan är här
    och redo för nyheter. Nu kör vi!

  3. Vad är framtidens hetaste jobb?
    Vi har den nya listan.

  4. Barnens rättigheter!

  5. Det känns inte rätt att de ska
    behöva lämna kompisar, skola och hem.

  6. De protesterar för att deras kompisar
    ska utvisas från Sverige.

  7. Hej! Så himla kul att ni är med oss
    och sammanfattar nyhetsveckan.

  8. I dag har jag tagit med mig en krona
    och en till krona och ett äpple.

  9. -Kan ni gissa varför?
    -Ja!

  10. Det är ju en av veckans stora nyheter
    som handlar om kronor och äpplen-

  11. -fast i guld,
    värda 65 miljoner kronor.

  12. I somras sågs två personer gå in här
    i domkyrkan i Strängnäs.

  13. De bröt sig in i det här glasskåpet
    och stal kronorna och guldäpplet-

  14. -som är mer än 400 år gamla.

  15. Efter det här så grep polisen
    en person.

  16. Det som har varit konstigt är
    att man inte har hittat grejerna.

  17. De har varit spårlöst försvunna
    tills nu.

  18. För i veckan hittades grejerna
    på ett lite oväntat ställe.

  19. På ett biltak hittade man en soptunna
    som det stod "bomb" på.

  20. I soptunnan låg alltså
    den här kungliga skatten.

  21. Det här är konstigt. Den som la dit
    den ville att den skulle hittas.

  22. Nu ska experter kolla noga på de
    dyra grejerna och se om de är äkta-

  23. -och polisen ska fortsätta undersöka
    vem som kan ligga bakom det här.

  24. Förra veckan hölls en manifestation
    på Sjöängsskolan i Älvsjö.

  25. Det handlade om de här två bröderna.

  26. Migrationsverket har bestämt att de
    ska utvisas till landet Uzbekistan.

  27. De får inte bo kvar i Sverige,
    men det vill deras kamrater ändra på.

  28. Barnens rättigheter, barnens
    rättigheter, barnens rättigheter!

  29. Det känns inte rätt att de ska
    behöva lämna kompisar, skola och hem.

  30. För två veckor sen kom bröderna Tim
    och Sardor till skolan och berättade-

  31. -att de inte får bo kvar i Sverige
    utan ska utvisas till Uzbekistan.

  32. Det blev en annorlunda stämning
    i klassrummet. Det var inte roligt.

  33. Ganska många grät.

  34. Det kändes fel för de är hemmastadda
    här och de har bott här i tio år.

  35. Det kändes väldigt orättvist.

  36. Många på skolan blev arga och ledsna.
    Klasskamraterna ville göra nåt.

  37. Tim och Sardor är ju deras kompisar,
    så de började fixa en manifestation.

  38. Tim kom till Sverige när han var
    två år, Sardor är född här.

  39. Nu har de varit här i tio år.

  40. Mamma och pappa jobbar och de bor
    i en lägenhet som de har köpt.

  41. Vi har allt som
    ett barn behöver här i Sverige.

  42. Vi har bra skola,
    pappa jobbar och har en bra lön-

  43. -mamma jobbar också
    och vi har en bra lägenhet.

  44. Ändå så får vi inte...
    Det är orättvist.

  45. Varför får de inte stanna?
    Vi frågar Migrationsverket-

  46. -som bestämmer vilka som får stanna
    och vilka som måste åka.

  47. Jag förstår den oro och uppståndelse
    som en sån här fråga väcker.

  48. Men på Migrationsverket är vi satta-

  49. -att följa lagar
    som politiker har beslutat.

  50. När vi gör det och tittar på deras
    historia så finns inte de skäl-

  51. -för att de ska kunna stanna.

  52. Han säger
    att det inte finns tillräckliga skäl.

  53. Med skäl menas till exempel
    att det är krig i landet-

  54. -eller att man är hotad.

  55. Familjen berättar att de kom hit
    för tio år sen-

  56. -för att pappa Gairat blivit hotad
    på grund av sitt jobb.

  57. Men nu har Migrationsverket kommit
    fram till att Uzbekistan är säkert.

  58. Barnens rättigheter,
    barnens rättigheter!

  59. Eleverna tycker att Migrationsverket
    inte följer barnkonventionen.

  60. Därför skrev de ett brev till dem.

  61. "Hej, i barnkonventionens artikel 3
    står det"-

  62. -"att barnens bästa
    ska komma i främsta rummet..."

  63. "...vid alla beslut som rör barn."

  64. Vi menar
    att vi har tagit hänsyn till det.

  65. Vi ser att det bästa för barnen är
    anknytningen till sina föräldrar.

  66. -Inte att de ska få stanna?
    -Att de är med sina föräldrar.

  67. Om ni tvingas åka till Uzbekistan,
    hur skulle det vara?

  68. Det skulle vara svårt.
    Jag undrar hur det ska gå i skolan.

  69. Det är svårt för jag kan inte språket
    och då hänger jag inte med.

  70. Det är svårt tycker jag.

  71. -Vad skulle ni sakna mest?
    -Skolan.

  72. Mina vänner.

  73. Jag skulle nog bli mer ledsen
    än när jag fick höra det.

  74. Man vet aldrig om man får ses igen.

  75. Familjen kommer att klaga mot
    beslutet till migrationsdomstolen.

  76. Nu är Karin här
    som gjorde reportaget.

  77. Varför får vissa stanna
    och vissa inte?

  78. Det beror på lagar
    som politiker bestämt.

  79. De menar att det inte skulle funka
    om alla som vill bor här.

  80. Man måste ha speciella anledningar.

  81. Det kan vara
    att man behöver skyddas från nåt.

  82. -Vad skulle det vara?
    -Jag har tagit med mig en lista.

  83. Krig i hemlandet, en annan grej är
    om man blir hotad eller jagad-

  84. -och riskerar att bli straffad. Man
    kan bli fängslad, slagen eller dödad.

  85. Hotad kan man vara av
    olika anledningar, eller hur?

  86. Ja, det kan vara för att man
    inte tycker som de som bestämmer-

  87. -eller att man tror på
    en annan religion.

  88. Det kan också vara
    att man är kär i nån av samma kön.

  89. Det är förbjudet i vissa länder.

  90. Det här är nåt Migrationsverket
    jobbar med varje dag.

  91. Det kan vara bra att veta
    att de lyssnar på allas historier.

  92. Förra året
    kollade de på 35 000 personer-

  93. -och av dem fick 11 000 stanna.
    Ungefär en tredjedel.

  94. Vi kommer såklart fortsätta följa
    hur det går.

  95. Absolut. Jag ska hålla koll.

  96. Nu ska det handla om en fråga som nog
    en del av er brukar tänka på ibland.

  97. Det är länge tills ni ska jobba, men
    det kan vara kul att tänka på det.

  98. I går kom en lista som visar
    några jobb man kan satsa på.

  99. För de yrkena kommer det
    att vara brist på om fem år.

  100. Jobb
    som man behöver plugga länge till är:

  101. Läkare, barnmorska,
    sjuksköterska, it-jobb och lärare.

  102. Bland jobben som behöver mindre
    plugg: Busschaufför, kock, snickare-

  103. -bilmekaniker och undersköterska.

  104. Jag är nyfiken på
    att höra om era jobbplaner.

  105. -Tyckte du att nåt lät intressant?
    -Ja, läkare.

  106. -Läkare, okej. Varför då?
    -För att man kan rädda liv.

  107. -Rädda liv? Det vill du jobba med?
    -Ja.

  108. -Är det det du vill bli?
    -Nej, hockeystjärna.

  109. -Antingen hockeystjärna eller läkare?
    -Ja.

  110. -Märta, vad är du sugen på?
    -Jag vill bli företagsägare.

  111. -Vilken typ av företag?
    -Smink.

  112. Varför då?

  113. Det verkar kul
    att ha nåt som jag har gjort.

  114. Okej, det låter som en bra idé.

  115. Vad är viktigast med ett jobb?
    Pengar eller att det är roligt?

  116. -Att man kan leva på det.
    -Så pengarna?

  117. -Ja.
    -Vad säger du, Märta?

  118. Det borde vara både roligt
    och att man tjänar mycket pengar.

  119. Okej. Tack för svaren!

  120. Nu ska hela klassen vara med och
    tycka till, men om en annan fråga.

  121. Har ni varit på en konsert nån gång?
    Kollat på en artist eller så?

  122. Okej... Ta ner dem,
    för ni ska få svara på en fråga till.

  123. Spelar ni ofta dataspel?

  124. Det var ganska många där också.
    Intressant!

  125. I helgen hände nåt som gjorde att
    konserter och dataspel slogs ihop.

  126. Många kallade det "historiskt". Det
    var första live-konserten i Fortnite.

  127. DJ Marshmello spelade i tio minuter-

  128. -och över 10 miljoner personer
    såg den, men i många olika spel.

  129. Under själva konserten kunde man inte
    skjuta sina fiender, bara dansa.

  130. Jag är faktiskt lite nyfiken,
    klassen. Såg ni konserten?

  131. Ni kan räcka upp handen...
    Vi ser med skyltarna.

  132. Ganska många verkar ha sett den.
    Tack!

  133. Det här blev en snackis i hela
    världen eftersom konserten var live.

  134. Många tror att konserter i spel
    kanske blir vanligare i framtiden.

  135. I veckan firades det ordentligt i
    Sverige, Norge, Ryssland och Finland.

  136. Det var samernas nationaldag,
    men vad är en same egentligen?

  137. En av alla som firade samernas
    nationaldag var Veckans fejs.

  138. Klassen, är ni redo?
    Vem kan det här vara?

  139. Ja, Jon... Jon Henrik Fjällgren,
    säger ni jättesnabbt! Ja, vi kollar.

  140. Ja, det är Jon Henrik Fjällgren-

  141. -artisten som tävlar i
    Melodifestivalen senare i februari.

  142. Jon Henrik är ju själv same
    och vi har träffat honom.

  143. Jon Henrik har tävlat
    i Melodifestivalen två gånger-

  144. -och hade då på sig
    den samiska folkdräkten kolt.

  145. I sina sånger jojkar han,
    vilket är en samisk sångstil.

  146. Den samiska kulturen
    är viktig för honom.

  147. Den är viktigast av allt.

  148. Den har byggt upp mig
    och gjort mig till den jag är.

  149. Jag växte ju upp i samemiljö
    med renskötsel och det landskapet.

  150. Hur viktig är samernas nationaldag?

  151. Det är viktigt att visa att vi finns,
    och att uppmärksamma den.

  152. Gör man nån aktivitet
    eller äter speciell mat?

  153. Nej, det vanligaste är renkött.
    Kanske nån specifik bit på renen.

  154. Jag önskar alla ett stort grattis
    på den samiska nationaldagen.

  155. Nu ska vi kolla
    vad som händer nästa vecka.

  156. Musikpriset Polarpriset delas ut.

  157. Här ska vi prata om era scheman-

  158. -och det är ju Alla hjärtans dag.

  159. Vet ni vad? Programmet är slut nu.
    Vi ska avsluta med Jon Henrik-låten.

  160. Ni får gärna komma upp.
    - Stanna kvar, ni som kollar.

  161. Om ett litet tag blir det eftersnack.

  162. Då ska vi snacka mer om veckan
    som har gått. Vi ses då! Hej då!

  163. Tack så mycket, klassen.
    Väldigt snygga dansmoves.

  164. Vi ska hänga kvar lite till,
    för det är dags för eftersnack.

  165. Ni har skickat in härliga frågor
    som vi ska svara på.

  166. Det är jättekul att ni har gjort det.
    Vi kör i gång. Karin har kommit in.

  167. Första frågan som ni har skickat in
    ska Filip läsa upp.

  168. Hur får ni tag i dem ni intervjuar?

  169. Mm, jag bollar över till Karin.

  170. På massa olika sätt!
    Pojkarna i inslaget som ska utvisas-

  171. -mejlade deras klasskamrater oss om.

  172. Vi ringer runt... Just nu letar vi
    efter nån med släkt i Venezuela.

  173. Och ibland hittar vi på sociala
    medier, som Instagram och Facebook.

  174. En massa olika sätt.
    - Vi har en fråga från Melody också.

  175. Hur länge tränar ni
    på allt ni ska säga?

  176. Det är en bra fråga.
    Jag ska försöka svara.

  177. Jag satt hela gårdagen och skrev
    vad jag skulle säga-

  178. -ihop med några andra
    vad som ska vara med.

  179. Men det är svårt att komma ihåg allt-

  180. -så jag har faktiskt en fusklapp.

  181. Vi ska vända på kameran här. Det här
    är ju en kamera som filmar mig-

  182. -men här i finns också en "prompter".

  183. Här ser ni all text som jag ska säga.

  184. Då slipper jag staka mig och det
    blir ingen pinsam tystnad eller så.

  185. När ni tror att jag kollar på er så
    kollar jag egentligen på fusklappen.

  186. Vi har en till fråga från publiken.

  187. -Har nån råkat snubbla i sändning?
    -Karin, har du snubblat nån gång?

  188. Nej, inte i studion, men när man är
    ute och spelar in har jag snubblat.

  189. Om man råkar snubbla gör det inget.
    Det kan bli lite kul.

  190. Säger fel gör vi ju då och då.
    Då får man köra på.

  191. Vi är ju människor, inte robotar.

  192. Märta och Emil,
    ni pratade ju i programmet.

  193. Märta, var du nervös?

  194. Ja, jag var nervös
    att jag skulle nysa.

  195. Varför var du nervös för det?

  196. Om man är mitt i en mening och nyser
    så blir det stelt.

  197. -Vad säger Emil? Var du nervös?
    -Ja, jag var faktiskt det.

  198. Men ingen av er sa fel. Det gick bra.

  199. Klassen, ta fram tummarna.

  200. Nu har ni varit med i ett
    live-program. Var ni nervösa innan?

  201. -Du var lite nervös.
    -Jag tycker man ska vara lite nervös.

  202. Tack så mycket. Hoppas ni är
    mindre nervösa nu efteråt.

  203. Vi har en fjärde fråga från Melody.

  204. -Vad ville ni bli när ni var barn?
    -Bra fråga. Vi pratade ju om jobb.

  205. Vi är ju journalister.
    - Karin, ville du bli journalist?

  206. Nej, det fanns inte på min karta.

  207. Jag ville bli elefantskötare.
    - Du då, Malin?

  208. Jag ville nog bli pilot, men även
    journalist, så jag har mitt drömjobb.

  209. Ja, nu är det ju drömjobbet!
    Jag har mitt drömjobb.

  210. Vi har en kort fråga från Anna.

  211. Hur kom ni på "Lilla Aktuellt skola"?

  212. Oj! Det har funnits i många år,
    i 25 år, så vi kom inte på det.

  213. Men vi ska ju ge er nyheter från
    veckan som har gått, helt enkelt.

  214. Tack för alla era frågor!
    - Tack för att ni kollade.

  215. Om ni har några frågor, skicka dem
    till oss så kanske vi besvarar dem.

  216. Gör det på
    barnkanalen.se/lillaaktuelltskola.

  217. Nu ska vi ta helg. Hoppas att ni
    också får en härlig helg! Hej då!

  218. Textning: A. Thorén/T. Landström
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

2019-02-08

Avsnitt 4 av 18

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nyheter för barn och ungdomar. Vilka är framtidens hetaste jobb? Vi har listan. Manifestation på skola mot två elevers utvisning till Uzbekistan. Och vi hänger med Jon Henrik Fjällgren på samernas nationaldag.

Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Ladda ner

Alla program i Lilla Aktuellt skola

VT 2019
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-01-18

Avsnitt 1 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Statsministeromröstning om Stefan Löfven. Totalförbud mot mobiler i Frankrike. Youtube förbjuder farliga pranks.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-01-25

Avsnitt 2 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Sverige har en ny regering. Nya utbildningsministern Anna Ekström gästar studion. Tiotusentals unga världen över följer Greta Thunbergs exempel och skolstrejkar för klimatet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-02-01

Avsnitt 3 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Ungas tandhälsa har blivit sämre. Vi pratar om segregation i skolan. I helgen startar Melodifestivalen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-02-08

Avsnitt 4 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Vilka är framtidens hetaste jobb? Vi har listan. Manifestation på skola mot två elevers utvisning till Uzbekistan. Och vi hänger med Jon Henrik Fjällgren på samernas nationaldag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-02-15

Avsnitt 5 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Flera elever är missnöjda med sitt schema. I Frankrike är många elever lediga onsdagar. Undersökning visar att många insektsarter är hotade.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-02-22

Avsnitt 6 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Oroligt i Venezuela - vi träffar 9-åriga Valentina som har släkt där. Louie, 7 år, överlevde allvarlig skidolycka. Och second hand-försäljningen ökar - vi träffar Edit som bara handlar begagnat.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-03-01

Avsnitt 7 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Möte om kärnvapen mellan USA och Nordkorea. Stor uppståndelse när Greta Thunberg besökte Bryssel. Svenskar som krigat för IS vill åka hem, regeringen säger nej.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-03-08

Avsnitt 8 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Stor brist på musiklärare i Sverige. Internationella kvinnodagen uppmärksammas över hela världen. Och svenskar äter mindre kött än på länge.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-03-15

Avsnitt 9 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Åtta år sedan Syrienkriget startade. Hur hanterar man sin klimatoro? Hanna Öberg vann VM-guld i skidskytte.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-03-22

Avsnitt 10 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Stor förödelse i Mocambique efter storm. Rocka sockorna - vi träffar Max som föddes med Downs syndrom. Nationella prov sprids på internet - vi träffar två som säger sig sprida prov.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-03-29

Avsnitt 11 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Det stormar kring banken Swedbank. EU förbjuder engångsplast. Stora diskussioner om den nya internetlagen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-04-05

Avsnitt 12 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Flera partier vil ha ordningsbetyg i skolan. Populära spelet Coin Master får kritik. I Eftersnack: Om aprilskämt.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-04-12

Avsnitt 13 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Mycket hat i appen Tellonym. Nu musik från Avicii - ett år efter hans död. Rymdforskare jublar: Första fotot på svart hål.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-04-26

Avsnitt 14 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Flera skogsbränder i Sverige. Rån mot barn ökar. Dags att nominera årets Min lärare.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLilla Aktuellt skola

2019-05-03

Avsnitt 15 av 18

Nyheter för barn och ungdomar. Stor flygstrejk i veckan - tusentals flyg inställda. Vi följer med en skolklass på inrymningsövning. Och i vissa länder är det livsfarligt att jobba som journalist - i Eftersnack pratar vi om pressfriheten dag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

De stora sjöarna

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan flyger de över Vättern och vandrar genom Visingsös ekskog fram till Sveriges äldsta kungaborg. På Vänern åker de båt till en av Sveriges mest avlägsna skärgårdar - Djurö nationalpark. Del 1 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Brott och straff - om att stjäla en hund

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Brott och straff - om att stjäla en hund" av Charlotte Hage. Den handlar om Rosa som rymmer från sin familj för att hon alltid får gå ensam och sysslolös på sommarloven. Hon ser mellanpudeln Krut som står bunden utanför en affär och bestämmer sig för att ta med honom trots att det inte är hennes hund.