Titta

UR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

UR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Om UR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Föreläsningar om det sociala arbetets möjligheter och villkor i Göteborg. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden : Områdesarbete och social mobiliseringDela
  1. Om vi vill skapa solidariska
    samhällsbyggare måste vi visa vägen.

  2. Socialt arbete är politiskt!

  3. När vi möter våra ungdomar
    tänker vi på dem i ett sammanhang.

  4. De är sin historia och sin framtid.

  5. De är sin fysiska plats
    och sitt sociala sammanhang.

  6. Så vill vi bemöta människor.

  7. För 22 år sen blev jag socialpedagog.

  8. En av mina lärare sitter här,
    Ove Sernhede, som handledde mig.

  9. Det var en jättebra utbildning.
    Vi pratade och debatterade mycket.

  10. En ganska liten klass, inte 120 pers
    på storföreläsning. Vi var 20.

  11. Vi pratade om socialt arbete på
    riktigt och den politiska aspekten.

  12. Det har jag fått höra mycket här idag
    och det gläder mig extremt mycket.

  13. Jag gjorde min praktik i Angered
    på fältgruppen.

  14. Där Ove och Zan har varit
    som pratade förut idag.

  15. Det är tydligen en bra start i livet.

  16. Jag fann mitt sammanhang i Hammar-
    kullen. Jag mötte en fritidsledare.

  17. Jag mötte en kollega
    som sitter här i publiken.

  18. Vi pratade om socialt arbete,
    om Makarenko och Paulo Freire.

  19. Jag blev helt uppslukad av
    vår verksamhet och av Hammarkullen.

  20. Vi startade verksamheten Mixgården
    1998, det var i tiden då.

  21. Genom åren har jag tänkt tillbaka på
    min utbildning och vad vi lärde oss-

  22. -och vad man kan ta med sig i yrket.

  23. En del som gjorde stort intryck
    var socialpedagogik och Bent Madsen.

  24. Han talar om tre egenskaper som krävs
    identitet, mening och solidaritet-

  25. -för att bli medborgare
    och del av nåt större.

  26. Här i Hammarkullen mötte jag kollegor
    som hade samma grundsyn-

  27. -och så började vi jobba
    utifrån det.

  28. De vi möter i vårt arbete
    har exakt samma behov som vi.

  29. De behöver veta vem de är.
    De behöver sin historia och framtid.

  30. De behöver mening.
    Vad gör jag här? Vad är syftet?

  31. De behöver solidaritet.
    De behöver bli samhällsbyggare.

  32. Begreppen har en cirkulär relation,
    det ena ger det andra.

  33. Att verka i ett område i över 20 år-

  34. -har gett mig en förankring
    och en insyn som är helt ovärderlig.

  35. Vi tar emot ungdomar. När vi ska
    på läger ringer jag till föräldrarna.

  36. Jag kollar att allt är okej.
    Då säger de: "Mixgården! Vad roligt!"

  37. "Jag minns när vi åkte på läger
    med dig, Lina."

  38. "Vad ska hon packa?"
    Samma sak som du hade för 20 år sen.

  39. Inget har förändrats. Det är
    en trygghet i en gemensam historia.

  40. Vi ger kontinuitet och långsiktighet.

  41. Vi ser våra ungdomar växa upp
    och försöker stärka dem.

  42. De har förebilder
    och blir förebilder.

  43. De blir en del av Hammarkullens
    historia och en del av framtiden.

  44. Vår önskan är att de ska stanna kvar-

  45. -på samma sätt som jag och mina
    kollegor som jobbar ihop efter 20 år.

  46. Vi bygger Hammarkullen tillsammans,
    för framtiden och alla får plats.

  47. Tänk om vi kunde bygga det sociala
    arbetet som vi gör med våra ungdomar.

  48. Där vi tar ställning på vårt område
    och tar kompromisser med oss själva-

  49. -om hur vi bedriver socialt arbete.

  50. Hur ska jag verka i ett område?
    Hur vill jag utvecklas med området?

  51. Min arbetsgivare, SDF Angered-

  52. -har problem att få folk
    att stanna i socialarbetet.

  53. Man pratar om öronmärkta löner som
    du måste lämna kvar när du flyttar.

  54. Man pratar om att skriva kontrakt som
    kräver att du stannar minst ett år.

  55. Överlever du socialkontoret i Angered
    är det en bra språngbräda-

  56. -att få bättre betalt nån annanstans.

  57. Tänk om de i stället kunde fråga
    oss som stannar varför vi stannar.

  58. Varför fortsätter vi som tjänstemän?
    Vi har sämst löner och arbetstider.

  59. Vi som är närmast de boende stannar.

  60. Det är de på resurs,
    kuratorerna och fritidsledarna.

  61. Det är fältassistenterna.

  62. För vi vet ju vad vi gör
    och vi vet varför vi gör det.

  63. Vi har
    en tydlig identitet och mening.

  64. Och vi känner solidaritet med
    vårt område och de finns till för.

  65. En social mobilisering
    sker på väldigt många olika plan.

  66. Det måste ske på tjänstemannanivå och
    finnas på områdesnivån i vårt område.

  67. Social mobilisering och områdesarbete
    är viktigast för Mixgårdens arbete-

  68. -och viktigt för att vi finns kvar.

  69. Vi har ofta fått kritik på Mixgården
    för att vi tar ställning-

  70. -och för att vi, som säger att vi har
    solidaritet som en grundpelare-

  71. -är så osolidariska med
    vår egen organisation och politiker.

  72. Vi måste förstå
    att även andra har behov-

  73. -inte bara
    Hammarkullen och Mixgården.

  74. Men vi skiter i det.
    För det är här vi verkar.

  75. Vill vi att våra boende ska tro
    på nåt, måste vi också tro på det.

  76. -Bra!
    -Tack.

  77. Om vi vill skapa solidariska
    samhällsbyggare måste vi visa vägen.

  78. Socialt arbete är politiskt. Det är
    inte bekvämt. Vi måste ta ställning.

  79. De problem som engagerar
    våra medborgare måste engagera oss.

  80. Oavsett om det är nedskärningar,
    skolan, ombyggnation, hemlöshet-

  81. -fattigdom, papperslöshet-

  82. -karnevalen, skitroligt, Grill-VM är
    också jätteroligt, en utställning...

  83. Det är inte bara dåligt. Allt ska
    engagera oss, positivt och negativt.

  84. I Hammarkullen kämpar många
    för samma sak. Därför stannar man.

  85. Det borde organisationen få reda på.

  86. Oavsett titel
    så är vi människor på samma sätt.

  87. Jag är min historia och min framtid.
    Jag är min plats och mitt sammanhang.

  88. Hammarkullen är vårt hem på jorden.
    Ibland kan vi bara visa solidaritet.

  89. För att skildra vår verksamhet visar
    jag en video våra ungdomar har gjort-

  90. -under flyktingkrisen, när vi fick
    många nya vänner. Titta på den här!

  91. Jag vill ha dig här
    Jag vill vara din vän

  92. Du är min syster, du är min bror

  93. Du har gått många mil i dina skor

  94. Du har gått många mil, ge aldrig upp

  95. Mitt hjärta blöder när jag lyssnar
    När jag blundar kommer tårarna

  96. Ingenting kommer att förändras

  97. Allting kommer att förbli
    om inte du tar initiativ

  98. till att visa empati
    för dina medmänniskor

  99. Du har gått många mil i dina skor

  100. Du har gått många mil, ge aldrig upp

  101. Du har gått många mil i dina skor

  102. Du har gått många mil, ge aldrig upp

  103. Videon gjordes tillsammans med
    folkhögskolan i Angered.

  104. Jag gör en övergång till Anna. Videon
    visar att man kan visa solidaritet.

  105. Även om vi inte kan påverka deras
    utvisningsbeslut kan vi visa stöd.

  106. Den videon är så himla fin.
    Först tänkte jag "vilken är det?"

  107. Men sen insåg jag att det är den med
    Mahmud och Parya från vår musikkurs-

  108. -och Sagal från vår teaterkurs.

  109. Den kärlek jag känner för dem, gissar
    jag att du känner för dina ungdomar.

  110. Nu när jag tittade på den såg jag
    några ungdomar som stod och rökte.

  111. De går nu på vår folkhögskola.
    Det var extra kul.

  112. Jag heter Anna och är studie-
    och yrkesvägledare på folkhögskolan-

  113. -som ligger alldeles här nere.

  114. Jag jobbar områdesinriktat
    här i Hammarkullen.

  115. Jag är inte bara studievägledare
    för de som går på folkhögskolan-

  116. -utan jobbar områdesinriktat.
    Vad betyder det i praktiken?

  117. Till exempel att jag kan komma
    till Mixgården när ni ringer mig.

  118. Jag kan fråga: "Den jag hjälpte söka
    till universitetet, hur gick det?

  119. -Han kom in.
    -Pluggar statsvetenskap i Stockholm.

  120. Sånt är det.

  121. Genom att vi känner varandra blir
    vägen för våra gemensamma kortare.

  122. Det är vi rätt bra på i Hammarkullen.

  123. Jag tänkte börja med en berättelse
    som inte inbegriper Mixgården.

  124. Det är en ungdom som jag har träffat
    under 1,5 år ungefär.

  125. Jag kallar honom för N.

  126. N är från ett utomeuropeiskt land.
    Han kom till Sverige som 16-åring.

  127. Han studerade på språkintroduktions-
    programmet utan att få godkänt betyg.

  128. Sen flyttade han till Göteborg
    och bodde inneboende.

  129. Han blev inskriven
    hos ekonomiskt bistånd i Angered.

  130. Han påbörjade inga studier
    på språkintro i Göteborg-

  131. -utan blev i stället anvisad till
    arbetsmarknadsenheten i SDF Angered.

  132. Jag träffade honom
    på ett introtillfälle om studier-

  133. -på AME, som det kallas.

  134. Det var ett grupptillfälle
    utan enskilda samtal.

  135. Men därefter började jag
    springa på honom på ett lokalt kafé.

  136. Jag sa "säg till om du vill ha
    studievägledning". Det gjorde han.

  137. Vi träffas. Det första som händer
    är att han börjar storgråta.

  138. Han var utkastad ur sin lägenhet.
    Han berättade också en hemlighet.

  139. Jag berättar den inte för er, men jag
    förstod hans situation mycket bättre.

  140. Jag kontaktade
    hans socialsekreterare.

  141. Tursamt nog kände jag honom
    och hade en god relation med honom.

  142. Jag kontaktade också AME.

  143. Han fick en tillfällig bostad
    på ett vandrarhem via socialtjänsten.

  144. Jag och N gjorde en plan om att
    han skulle söka till en folkhögskola-

  145. -med internat där han kunde bo
    och studera samtidigt.

  146. Det var många byråkratiska snurror.
    Han kom inte in direkt.

  147. Men till sist så kom han in.

  148. Vi var på möte
    hos ekonomiskt bistånd-

  149. -eftersom han skulle fylla 20 och
    inte hade samma rätt till hjälp då.

  150. Vi höll kontakt.

  151. Han hade nya vänner, han hade hopp om
    framtiden och ville satsa på studier.

  152. Men i juni sa han att han inte skulle
    gå kvar på skolan och var bostadslös.

  153. Han hade förlorat allt framtidshopp
    och tänkte åka till en krigszon.

  154. Jag tyckte det lät
    som en jättedålig idé.

  155. Jag tänkte på
    alla metoder jag fått lära mig.

  156. Motiverande samtal, lösningsfokus och
    sånt och kände att det inte räckte.

  157. Då ringde jag en person som också
    var verksam här i Hammarkullen-

  158. -som jag har träffat genom jobbet
    och har förtroende för.

  159. Jag undrade om han kunde ge ungdomen
    tips och vi bokade in en lunch.

  160. N kom för sent, men han kom.

  161. Den äldre personen berättade
    om sitt livs alla motgångar-

  162. -men att han aldrig gett upp.

  163. Den historien kunde inte jag berätta
    för jag har inte haft ett sånt liv.

  164. Detta gjorde att N skrotade planen
    att åka till det krigshärjade landet.

  165. Efter att jag fått mejl från
    Arbetsförmedlingen i mitt nätverk-

  166. -om en viss typ av extrajobb,
    så fick han jobb. Så nu har han jobb.

  167. Han bor på vandrarhem.

  168. Men nu säger socialen att han inte
    får bo kvar eftersom han har jobb.

  169. Så nu vet jag inte. Men när jag såg
    honom nyligen verkade han må bra.

  170. Men det här är områdesarbete,
    ett exempel.

  171. Det handlar inte bara om
    att träffa en person-

  172. -och prata om drömmar och framtid.

  173. Det handlar om vilka resurser jag har
    som jag kan använda mig av-

  174. -för att stötta
    en persons framtid och tankar.

  175. Här ser ni en bild på några av dem
    som jag har i mitt nätverk.

  176. Ni ser att Mixgården finns med där.

  177. Men även biblioteket i Hammarkullen-

  178. -medborgarkontoret,
    arbetsförmedlingen.

  179. Jag känner en massa människor
    i Hammarkullen och Angered.

  180. Tillsammans kan vi hitta
    roliga och bra lösningar.

  181. Det är en byråkratisk djungel.
    Byråkratin är det största problemet.

  182. Det känns tråkigt att det är det som
    gör att folk inte når sina drömmar.

  183. Om vi kunde underlätta byråkratin
    kunde vi skapa fler glada människor-

  184. -som mår bättre.

  185. Den gula ringen som inte syns så bra
    är liksom nätverket.

  186. Här är människorna som rör sig.
    Jag gillar Powerpoint.

  187. De rör sig mellan olika verksamheter
    och blir skickade till olika ställen-

  188. -och får konstiga brev hem.

  189. Jag blir frustrerad å den människans
    vägnar, men det drabbar inte mig.

  190. Det finns sätt att jobba runt
    byråkratin, områdesarbete är ett.

  191. Det handlar om att inte göra
    samma sak som man alltid gjort-

  192. -utan bli
    en del av området där man verkar.

  193. Att röra sig
    mellan människor och verksamheter.

  194. Det ökar känslan av sammanhang
    hos alla.

  195. Även jag förstår
    hur saker och ting hänger ihop.

  196. Och det allra viktigaste,
    skulle jag säga, är att skapa tillit.

  197. Horisontella relationer
    mellan människor.

  198. Jag må vara studievägledare
    men vi är människor.

  199. Jag vill att det ska gå bra för dig.
    Du vill samma för mig.

  200. Har man den grundinställningen
    att vi litar på varandra och är lika-

  201. -så kommer vi att få
    mer demokratiska och glada samhällen.

  202. Jag tänker att det är hela poängen
    med att finnas som människa.

  203. Bland det sista är kontinuitet.

  204. Det är kul
    att många blivande socionomer är här.

  205. Jag vill skicka med er
    något att fundera över.

  206. Det är detta att byta jobb ofta. Det
    är inte så roliga arbetsplatser jämt.

  207. Men kontinuiteten
    är det som gör att det blir bra.

  208. Nu känner jag knappt nån på Angereds
    socialtjänst. De har bytts ut.

  209. Mixgården är kvar. Ungdomar berättar
    att de kom till er när de var nio-

  210. Sen hamnar de hos oss när de är 22
    och vill läsa upp gymnasiebetygen.

  211. Det är viktigt.
    Och kontinuitet går inte att mäta.

  212. Vill ni verkligen göra skillnad
    så byt inte jobb för ofta!

  213. -Nåt slutord?
    -Stanna kvar.

  214. Stanna kvar!

  215. Textning: Maria Taubert
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Områdesarbete och social mobilisering

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anna Bryntse, studie- och yrkesvägledare på folkhögskolan i Angered, och Lina Renholm Nyby från Hammarkullens fritidsgård Mixgården berättar om att ta ställning i det sociala arbetet, fritidsgården som en plats för samhällsbyggande och vikten av tillitsfulla relationer mellan socialarbetare och ungdomar. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Fritidsgårdar, Samhällsvetenskap, Social omsorg, Sociala frågor, Socialarbetare, Socialt arbete, Socialt arbete med ungdomar
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Om boken Manifest - för ett socialt arbete i tiden

Magnus Dahlstedt, professor i socialt arbete vid Linköpings universitet, och Philip Lalander, professor i socialt arbete vid Malmö universitet, berättar om arbetsprocessen med boken "Manifest - för ett socialt arbete i tiden" och vad man ville med boken. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Det räcker inte med metod

Peter Dellgran är professor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Här berättar han om statlig kunskapsstyrning, det sociala arbetet och den kommunala socialtjänsten. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Ungdomar med erfarenhet av samhällets dygnsvård

Ingrid Höjer är professor i socialt arbete vid Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes forskning är inriktad mot barn och familj, med ett särskilt fokus på den sociala barnavården. Här berättar hon om sin forskning som även är en del av boken "Manifest - för ett socialt arbete i tiden". Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Ungas delaktighet i europeiska städer

Zulmir Becevic är lektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet. Här berättar han om sin forskning där han arbetat med delaktighetens villkor för unga människor ur ett europeiskt perspektiv. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Förorten och det sociala arbetet som försvann

Ove Sernhede är tidigare professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Här talar han utifrån de erfarenheter han har som socialarbetare och forskare inom det som idag betraktas som utsatta stadsdelar. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Göteborgs stads arbete mot radikalisering

Zan Jankovski är samordnare för Göteborgs stads arbete mot radikalisering och våldsbejakande extremism. Här talar han om Göteborgs stads arbete inom detta område med statistik på våldsbejakande extremism och om radikaliserande miljöer. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Socialt arbete i en idéburen organisation

Lennart Forsberg är socialchef vid Göteborgs stadsmission. Här talar han om utmaningar och samhällstrender som han ser genom sitt arbete, där mer än hälften av de barnfamiljer som söker hjälp hos Stadsmissionen efterfrågar mat och en fjärdedel av insatserna går till individer som egentligen är berättigade till bistånd. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Kreol, fötter och inte rötter

Hajar Alsaidan är socionomstudent och en av grundarna av Göteborgs kreoler. Här talar hon om sin uppväxt, rasism, nya identiteter och varför hon anser sig vara kreol. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Områdesarbete och social mobilisering

Anna Bryntse, studie- och yrkesvägledare på folkhögskolan i Angered, och Lina Renholm Nyby från Hammarkullens fritidsgård Mixgården berättar om att ta ställning i det sociala arbetet, fritidsgården som en plats för samhällsbyggande och vikten av tillitsfulla relationer mellan socialarbetare och ungdomar. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - För ett socialt arbete i tiden

Agera på vår tids samhällsutmaningar

Erika Engberg är socionomstudent vid Göteborgs universitet och talar här om sin erfarenhet från socionomprogrammet. Katarina Hollertz är lektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet och berättar om utbildningens roll. Inspelat den 29 januari 2019 på Folkets hus, Hammarkullen, Göteborg. Arrangör: Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Lappskattelanden och deras innehavare

Gudrun Norstedt berättar om den historiska indelningen av den svenska lappmarken, de så kallade lappskattelanden. Marken tillhörde ursprungligen samer som utnyttjade fiskevatten, renbetesmarker och andra resurser med ensamrätt men betalade skatt för detta. Succesivt övertogs landet av bönder under 1700- och 1800-talen. I skattelängder och andra källor kan man följa landens innehavare från 1600-talet och framåt. Inspelat den 20 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Om terrorism

Vad ska man göra åt terrorismen i världen? Varför finns den? Morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.

Fråga oss