Titta

Teckenspråk hur?

Teckenspråk hur?

Om Teckenspråk hur?

Hawra möter olika profiler i dövvärlden och utmanar dem i att översätta en svensk text till teckenspråk. Varje avsnitt har ett tema, en språklig stil, som till exempel poesi, nyheter eller fakta.

Syfte

Syftet med serien är att döva och hörselskadade elever ska ges förutsättningar att tillgodogöra sig och analysera olika typer av texter. Den ska också bidra till att öva upp tvåspråkigheten genom att visa på likheter och olikheter i texter på teckenspråk och på svenska.

Till första programmet

Teckenspråk hur? : FaktatextDela
  1. Hej, jag heter Hawra.

  2. Jag tycker att det är väldigt svårt-

  3. -att översätta svensk text
    till teckenspråk.

  4. Men jag ska försöka lära mig
    så jag blir bättre.

  5. Varför är jag här?
    Jo, jag ska träffa Tommy Rangsjö.

  6. Han jobbar som översättare
    och aktör.

  7. Jag har en text som jag tänkte-

  8. -att han skulle få översätta
    till teckenspråk.

  9. Det ska bli spännande, kom!

  10. Jag är lite nervös.

  11. Där.

  12. Ja, hej.

  13. Kul att få träffa dig.

  14. Jag har en utmaning till dig.

  15. -Det ska bli spännande.
    -Vad är det?

  16. Du ska översätta en svensk text
    till teckenspråk.

  17. Roligt.

  18. Du ska få min mobil, där har du
    texten som ska översättas.

  19. Det blir spännande, men jag tror att
    han är jätteduktig. Det ser ut så.

  20. Stopp! Får jag den.

  21. -Är du beredd?
    -Ja, jag är beredd.

  22. Det ska bli spännande.

  23. Varsågod.

  24. Ja.

  25. Stockholmssyndromet handlar om
    personer som tagits mot sin vilja-

  26. -men som sen börjar känna
    samhörighet med kidnapparna.

  27. Begreppet Stockholmssyndromet
    används över hela världen.

  28. Vad duktig
    du var på att översätta.

  29. -Nu tänkte jag visa min översättning.
    -Det ska bli spännande.

  30. -Du får gärna kommentera min insats.
    -Okej.

  31. Stockholmssyndromet är när
    man tagit en grupp med gisslan.

  32. Gisslan avskyr kidnapparna
    till en början.

  33. Men det förändras till att gisslan-

  34. -istället känner samhörighet
    med kidnapparna.

  35. Begreppet är känt
    över hela världen.

  36. Jag tycker att du har lyckats bra
    med lokalisationerna.

  37. Du använder höger och vänster plats-

  38. -då är det lätt att förstå
    vem som är vem.

  39. Det har du lyckats bra med,
    tycker jag.

  40. Tack!

  41. Mina tre tips är:

  42. Det första är skillnaden
    mellan språken.

  43. Du måste verkligen kunna texten.

  44. Sen är det dags att fundera på
    hur du ska teckna det-

  45. -dina teckenval och lokalisationerna.
    Det är ett viktigt tips.

  46. Mitt andra tips är ditt
    uttryckssätt och ditt språk.

  47. Du ska inte försöka härma andra utan
    behåll ditt språk, det är vackert.

  48. Bevara det!

  49. Mitt tredje tips är att du
    ska bli vän med kameran.

  50. Så att ditt språk går genom rutan
    så att mottagaren känner sig träffad.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Faktatext

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hawra möter Tommy Rangsjö och utmanar honom i att översätta en faktatext om Stockholmssyndromet (att personer som tas som gisslan sympatiserar med eller identifierar sig med förövarna) till teckenspråk.

Ämnen:
Teckenspråk
Ämnesord:
Kidnappningsoffer, Litterär stil, Språkvetenskap, Svenska teckenspråket, Översättning
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Teckenspråk hur?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Poesitext

Avsnitt 1 av 5

Hawra möter Juli af Klintberg och utmanar henne i att översätta en dikt av Karin Boye till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Akademisk text

Avsnitt 2 av 5

Hawra möter Krister Schönström och utmanar honom i att översätta en akademisk text till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Låttext

Avsnitt 3 av 5

Hawra möter Amina Ouahid och utmanar henne i att översätta en låttext av Laleh.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Faktatext

Avsnitt 4 av 5

Hawra möter Tommy Rangsjö och utmanar honom i att översätta en faktatext om Stockholmssyndromet (att personer som tas som gisslan sympatiserar med eller identifierar sig med förövarna) till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTeckenspråk hur?

Nyhetstext

Avsnitt 5 av 5

Hawra möter Kristofer Carlsson och utmanar honom i att översätta en nyhetstext till teckenspråk.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & teckenspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Ljudvågor

Hur fungerar ultraljud? Kan man spränga en mikrovågsugn med en läskflaska, och syns man när man simmar under ett ekolod? Alicia och Amina får vara med om att göra ultraljud på en dräktig elefant. Ljudvågorna studsar där inne i magen där en elefantunge finns. Resan fortsätter med att de vill testa att spränga, vilket alltid innebär en risk. Ljudvågorna från smällen är starkare än de kunnat ana. Sedan ska Amina bada och hämtar ekolodet som används för att se om det finns fisk i sjön. När hon simmar under ekolodet visar det mer än vad Alicia kunde tro.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Amina och Alicia på fysikresa - teckenspråk

Värme

Hur släcker man bränder, och vad händer om man slickar på järn i ett frysrum? Amina och Alicia testar att släcka bränder på brandmäns sätt och Alicia blir utmanad att slicka på iskallt järn. Grafik-Filippa förklarar värmestrålning, ledning och strömning utifrån Amina och Alicias upplevelser.