Titta

UR Samtiden - Lära med berättande

UR Samtiden - Lära med berättande

Om UR Samtiden - Lära med berättande

Föreläsningar från konferensen "Lära med berättande" som vänder sig till verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium, SFI, folkbildning eller i andra lärande miljöer. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Till första programmet

UR Samtiden - Lära med berättande : Kampen om sanningenDela
  1. Vad vi ser idag är ett exempel på en
    återgång till medeltidens maktlöshet.

  2. Där det inte finns något fastställt
    etablerat sanningsmonopol-

  3. -utan där det pågår en kamp om det.

  4. I takt med att man sprängde
    elektroniska ramarna för vår värld-

  5. -skapade internet och liknande,
    så rubbade man också möjligheten-

  6. -för folk
    att monopolisera berättelser.

  7. I dag har vi en uppsjö
    av konkurrerande narrativ.

  8. Som förs på arenor som de flesta av
    oss inte kände till när vi var små-

  9. -för de var inte uppfunna,
    Youtube med mera.

  10. Vilket innebär att just i dag är det
    lite "anything goes" som gäller.

  11. Det får både befriande följder,
    och på sikt fruktansvärda.

  12. Eftersom det innebär
    att vem som helst kan ta sig rätten-

  13. -att definiera sanning.

  14. Ett tråkigt huvudexempel på det här
    är Förintelsen.

  15. Jag har hört från många lärarkolleger
    att det numera inte alls-

  16. -är säkert att Förintelsen
    har ägt rum under andra världskriget-

  17. -utan att detta är
    en judisk konspirationsbluff.

  18. Att Auschwitz är något som polackerna
    byggde upp i efterhand-

  19. -bara för att kasta skit på tyskarna.

  20. Att allt detta bara tjänar till att
    legitimera staten Israels existens.

  21. Med mera. Detta kan du även läsa
    i vissa läroböcker i Mellanöstern.

  22. Och det finns lärare, bland annat i
    Helsingborg, som blivit utskällda-

  23. -av sin rektor för att de försöker
    stoppa den typen av åsikter.

  24. Det är ett exempel på hur du i dag
    kan skapa dig rätten att leverera-

  25. -ett helt annat narrativ
    och lägga makt bakom det.

  26. Vad vi ser idag är ett exempel på en
    återgång till medeltidens maktlöshet.

  27. Där det inte finns något fastställt
    etablerat sanningsmonopol-

  28. -utan där det pågår en kamp om det.

  29. Ett annat exempel är klimathotet.

  30. Ni möter det varenda dag
    i tidningarna.

  31. Hur vet ni vad som är rätt?
    Det är ingen som vet det-

  32. -för det finns flera
    helt olika drivande påtryckargrupper-

  33. -även inom det vetenskapliga fältet,
    som slåss om utrymme.

  34. Det finns klimatskeptiker
    som i dag betraktas-

  35. -ungefär som häxor betraktades
    på 1600-talet.

  36. Men vad vet jag - det kanske
    kommer visa sig att de har rätt.

  37. Så finns det de som har helt olika
    åsikter om olika typer av energi.

  38. Det har pågått en fruktansvärd
    hård kamp om vem som ska få ha-

  39. -sitt narrativ som det viktiga,
    med alla knepen, överdrifterna-

  40. -och skräckscenarierna -
    jordens undergång o.s.v. på plats.

  41. En medeltidsmänniska
    hade nickat och sagt:

  42. "Jo tack. Det här känner vi igen."

  43. "Hjälp. Vem tror du har rätt?"

  44. Det här kan man ha invändningar emot-

  45. -och när det gäller förintelseargu-
    mentet har jag stora invändningar.

  46. Där menar jag att man ska använda
    källkritik för att sålla bort lössen.

  47. Men hela den här historien som sån -
    dessa konkurrerande narrativ-

  48. -som i dag verkligen bara fajtas...
    Ser jag det här uppifrån-

  49. -med nån slags
    hundraårig historikerdistans-

  50. -tycker jag
    att det är fruktansvärt spännande.

  51. För vi vet inte vart det här leder.

  52. Vi har aldrig haft en sån
    intensiv kamp mellan olika narrativ-

  53. -och ett sånt användande
    av de här teknikerna-

  54. -nån gång i världshistorien
    som vi har i dag.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kampen om sanningen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Med internet och den digitala tekniken har kampen om vem som äger "sanningen", vilket narrativ som får styra, blivit tydlig. Vi har idag en uppsjö av narrativ, säger Dick Harrison, professor i historia. Han menar att ur ett historiskt perspektiv är detta väldigt intressant - ingen har längre monopol på att berätta. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Ämnen:
Information och media, Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Berättande, Databehandling, Datakommunikation, Datanät, Datorer, Historia, Internet, Maktfördelning, Politiska och sociala åsikter, Retorik, Sociala medier, Språkvetenskap, Teknik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Lära med berättande

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Berättande för kunskap och bildning

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, ger en historisk överblick över berättande som kunskapsbärare och bildningsskapande metod. Hur har man i historien använt sig av berättelser för att skaffa sig makt, bli ihågkommen eller för att forma en nation? Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Varför muntligt berättande i förskola och skola?

Ola Henricsson, forskare och grundskollärare, föreläser om effekterna av muntligt berättande. Om hur lärare erfar att berättande tränar lyssnandet, väcker lust att använda språket, skapar gemenskap, väcker nyfikenhet och intresse för ämnet samt väcker frågor som öppnar för samtal. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Berättande som kunskapsförmedlare

Hur kan man använda berättande och berättelser som metod och verktyg för att kommunicera kulturhistoria? AnnCristin Winroth och Katarzyna Wolanik Boström, båda etnologer vid Umeå universitet, forskar om berättande. Museipedagog Ingela Wall och berättarantikvarie Marianne Folkedotter arbetar vid Västerbottens museum. Här berättas både om museets verksamhet och forskningen kring metoden. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Muntligt berättande som konstart och metod

Storytelling är mycket mer än att berätta historier, säger Guy Tilkin, koordinator och konstnärlig ledare för Europas största berättarfestival i Alden Biesen, Belgien. Här talar han om berättelsens kraft att skapa ett narrativt tänkande och om berättelsen som meningsskapande verktyg, minnesverktyg och konstform. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Allt du behöver veta om källkritik

Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet, föreläser om källkritik och redogör för fem viktiga kriterier att ta hänsyn till när man bedömer en källas trovärdighet. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Lära med berättande

Kampen om sanningen

Med internet och den digitala tekniken har kampen om vem som äger "sanningen", vilket narrativ som får styra, blivit tydlig. Vi har idag en uppsjö av narrativ, säger Dick Harrison, professor i historia. Han menar att ur ett historiskt perspektiv är detta väldigt intressant - ingen har längre monopol på att berätta. Inspelat den 14 februari 2019 på Campus Skellefteå. Arrangörer: Nordiskt berättarcentrum, Västerbottens museum och Umeå universitet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Gräv 2016

Så granskar du politikern, brottslingen, företagaren

Linda Larsson Kakuli är researcher på SVT och ger tips på hur du snabbt kan hitta information om en person. Det kan handla om ett nytt kommunalråd, en misstänkt för ett uppmärksammat brott eller någon som etablerar ett företag. Inspelat den 8 april 2016 på Svenska mässan, Göteborg. Arrangör: Föreningen grävande journalister.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Den kinesiska muren

Kinesiska muren har varit en del av Kinas försvar mot omvärlden i två tusen år. När professor Chen Bingzhong lade fram bevis för att medlemmar ur kommunistpartiets ledning varit delaktiga i mörkläggningen av en aidskatastrof ställdes han inför den nya Stora Muren - brandväggen som ska skydda kineserna från information som anses skadlig.

Fråga oss