Titta

Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin, Alvin och vuxenlivet

Om Elin, Alvin och vuxenlivet

Elin och Alvin, som själva är tonåringar med intellektuell funktionsnedsättning, pratar om viktiga ämnen som hör vuxenvärlden till. De utmanar även varandra genom olika uppdrag som de utför på stan.

Syfte

Programmen vill visa vägar och stärka eleverna att själva våga prova saker för att bli självständiga och kunna växa in i vuxenlivet. Det handlar dels om vardagskunskaper som att kunna hantera pengar och tvätta, dels om att utmana sina rädslor eller leta sig fram i stan.

Till första programmet

Elin, Alvin och vuxenlivet : Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättningMaterialDela
  1. -Jag heter Elin.
    -Alvin.

  2. Vi pratar om att bli vuxen
    och livet med en utvecklingsstörning.

  3. Vi gör olika utmaningar.

  4. Nu behöver de verkligen tvättas.

  5. Så häng på.

  6. -Vet du vad utvecklingsstörning är?
    -Ja.

  7. Det kan vara
    att man har svårt för saker.

  8. Det är väl det.

  9. Man kan ha svårt i skolan
    med vissa saker.

  10. Jag har en lätt utvecklingsstörning.

  11. Jag har väldigt svårt med några ämnen
    men kan inte rå för att jag har det.

  12. Jag tycker att jag är som alla andra.

  13. Personer med utvecklingsstörning
    har svårare att förstå-

  14. -och behöver mer tid för att lära sig
    och för att minnas.

  15. Man har också svårt
    med praktiska saker-

  16. -till exempel hygien,
    städning och ekonomi.

  17. Det sociala, till exempel att umgås
    och bedöma andras pålitlighet.

  18. Och i skolan, till exempel
    att lära sig läsa, skriva och räkna.

  19. Särskola eller särklass är
    att man får...

  20. ...mer hjälp och mer stöd.

  21. Ja, vissa pluggar inte så mycket.

  22. Nej. Och man kan jobba i sitt tempo.

  23. Förlåt.

  24. Man får inte en diagnos bara sådär.
    Man får inte det.

  25. Det är en massa specialistläkare.

  26. Man gör en stor utredning
    på vad man kan ha.

  27. Till slut står det svart på vitt
    vad man har.

  28. Jag vet att jag har lindrig. Det har
    jag vetat sen flera år tillbaka.

  29. -Du då?
    -Jag vet inte vad jag har.

  30. Det finns tre olika grader
    av utvecklingsstörning.

  31. De med en lindrig utvecklingsstörning
    klarar det mesta själv-

  32. -men behöver hjälp med praktiska
    saker som att ta hand om sin ekonomi.

  33. De med måttlig utvecklingsstörning
    behöver mer stöd i vardagen-

  34. -t.ex. med mat, kläder,
    hygien och att passa tider.

  35. De med svår utvecklingsstörning får
    hjälp av andra med att bli förstådda-

  36. -och med praktiska saker i vardagen.

  37. Alla borde acceptera sig själva.
    Ingen borde backa för den man är.

  38. Man kan inte rå för
    att man har en utvecklingsstörning.

  39. -Jag har lärt mig hantera det.
    -Jag skäms inte för det.

  40. Alvin, kom.
    Jag har hittat en challenge.

  41. Hej.
    Ni kanske känner igen mig från tv.

  42. Jag brukar vara programledare
    i barnprogram.

  43. Jag är även utbildad journalist.

  44. Journalister är bra på
    att ställa frågor.

  45. De ställer
    hur många och bra frågor som helst.

  46. Ni ska få vara journalister
    - reportrar.

  47. Ni ska ta reda på mer
    om er egen diagnos-

  48. -intellektuell funktionsnedsättning,
    alltså utvecklingsstörning,

  49. Lycka till. Ta hand om er.

  50. -Honom känner du igen, va?
    -Ja.

  51. Ska vi skriva på datorn och kolla
    om vi kan komma på nåt?

  52. -Blir det bra så? Ska vi gå?
    -Ja.

  53. -Vem är du?
    -Jag är din fosterpappa.

  54. När visste du
    att jag hade en utvecklingsstörning?

  55. Det visste jag redan när du kom.

  56. -Hur visste du det?
    -Det får man reda på som fosterhem.

  57. -Hur märks det att jag har det?
    -I första stund märks det inte...

  58. ...för du har inte så stor
    utvecklingsstörning.

  59. Men umgås man med dig år efter år
    märker man.

  60. Du orkar inte med för mycket folk
    och om det blir för rörigt.

  61. Det märks tydligt
    för oss som känner dig.

  62. Vilka svårigheter tycker du
    att jag har?

  63. Ibland
    har du svårt att sätta gränser.

  64. Du har lätt att vara för godtrogen.

  65. Det är svårigheterna.

  66. -Har jag blivit bättre på det?
    -Ja, mycket bättre.

  67. Du har blivit bättre på allt
    sen den dagen du kom.

  68. -Vad gör dig stolt över mig?
    -Att du är den du är.

  69. -Det var alla frågor jag hade.
    -Vad bra.

  70. Tack.

  71. LSS
    står för "lagen om stöd och service".

  72. Det är en lag för personer
    med funktionsnedsättning.

  73. För personer med utvecklingsstörning
    finns stöd att få genom LSS-

  74. -som t.ex. bostad
    med stöd av personal-

  75. -dagligverksamhet, kontaktperson
    och personlig assistans.

  76. -Vem är du?
    -Jag är Erik Sundberg.

  77. Jag jobbar på gymnasiesärskola.
    Jag har varit lärare i 15 år.

  78. Vad är en gymnasiesärskola?

  79. Det är en skola
    för dem som behöver lite extra hjälp-

  80. -och behöver jobba på ett annat sätt.

  81. Om man går där har man en
    intellektuell funktionsnedsättning.

  82. Hur märks det att jag har det?

  83. Du brister i koncentrationen
    lite grann.

  84. Om jag pratar för mycket
    tappar du intresset och orken.

  85. Du vill att det ska vara mer
    praktiskt - att man visar och gör...

  86. ...än att bara lyssna.

  87. Vad gör dig stolt över mig?

  88. Mycket. Du är grym här i skolan.

  89. När du inte är här
    är det mycket tråkigare.

  90. -Tack så mycket. Det var jättebra.
    -Tack själv.

  91. Personer med utvecklingsstörning
    gläds, gråter, älskar och blir arga-

  92. -precis som alla andra.

  93. Intellektuell funktionsnedsättning
    är ingen sjukdom.

  94. Du ska veta att du är viktig.
    Det finns bara en av dig.

  95. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad betyder diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" eller "utvecklingsstörning"? Och vad innebär den för dem som har den? Elin och Alvin pratar om sin diagnos med varandra och med närstående personer.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Allmän medicin, Medicin, Nervsystemet, Neurologi, Personer med funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomar med funktionsnedsättning, Ungdomar med utvecklingsstörning, Utvecklingsstörning
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola

Alla program i Elin, Alvin och vuxenlivet

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Träning och hälsa

Avsnitt 1 av 10

Kropp och själ behöver sitt för att det ska kännas okej. Elin och Alvin diskuterar vad som får oss att må bra. Elin får i uppgift att börja träna.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Laga mat

Avsnitt 2 av 10

Maten är ju människans bränsle. Elin och Alvin pratar om vad bra och dålig mat är. Alvin blir utmanad i att laga en god middag till Elin.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra något för miljön

Avsnitt 3 av 10

Smältande isar och för heta somrar. Elin och Alvin snackar om klimatförändringen. Sedan är vi med om en utmaning som fokuserar på att återanvända gamla saker istället för att köpa nya.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Hantera pengar

Avsnitt 4 av 10

Pengar har man sällan för mycket av. Hur kan vi tänka kring pengar och vad de används de till? Elin och Alvin får en utmaning som går ut på att de ska spendera klokt - men på tid.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Utmana sina rädslor

Avsnitt 5 av 10

Alla människor är rädda för någonting, men det kan vara helt olika saker. Hur hanterar man sina rädslor och kanske till och med kommer över dem? Elin ger Alvin en utmaning där han ska bemästra sin största skräck.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Ta sig dit man ska

Avsnitt 6 av 10

Att hitta dit man ska till en viss tid är något alla behöver kunna. Men det är inte alltid så lätt. Elin och Alvin åker till Örebro.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Göra hemmasysslor

Avsnitt 7 av 10

När man flyttar hemifrån är det massa grejer man plötsligt ska fixa helt själv, istället för att någon annan gör dem åt en. Tvätta till exempel.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Vänskap

Avsnitt 8 av 10

Hur hittar man vänner, vad gör man med dem och hur behåller man dem? Elin och Alvin försöker skaffa nya kompisar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Elin och Alvin pratar om kärlek och relationer. Deras utmaning är att gå på dejt med varandra.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Om diagnosen intellektuell funktionsnedsättning

Avsnitt 10 av 10

Vad betyder diagnosen "intellektuell funktionsnedsättning" eller "utvecklingsstörning"? Och vad innebär den för dem som har den? Elin och Alvin pratar om sin diagnos med varandra och med närstående personer.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Sex

Sex är en självklar del av vuxenlivet men att prata om det brukar vara känsligt. Elin och Alvin besöker en sexshop och skaffar sig nya kunskaper.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Hygien

Att sköta sin hygien är viktigt för att må bra. Lika viktigt är att ha rent hemma. Elin och Alvin utmanar varandra i städning.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElin, Alvin och vuxenlivet

Bo själva

Elin och Alvin testar vuxenlivet på riktigt. De bor själva ett dygn.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Gymnasiesärskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Ett gott hem för alla

Katarina Taikon och Björn Langhammers arbete

Angelica Ström är specialpedagog och dotter till författaren Katarina Taikon. Hon berättar om sin uppväxt med modern som levde med fotografen Björn Langhammer. Katarina och Björn möttes och fann varandra i att känna sig övergivna av vuxenvärlden. De började arbeta tillsammans. Katarina Taikon skrev bland andra böckerna "Zigenaren" och senare böckerna om Katitzi. Inspelat den 7 november 2015 på Moderna museet i Stockholm. Arrangör: Moderna museet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Föräldrar

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och får bli älskad för den man är. Hemma hos Tove var det inte så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar. Vi undrar också hur det står till i de digitala drömparadisen och ringer upp Klas Eriksson för att ställa honom mot väggen