Titta

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Om Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat : En märklig resaMaterialDela
  1. Hur det hela började?
    Jag vet knappt längre.

  2. Det känns så länge sen redan.

  3. Hursomhelst, jag gick i en skola
    i en stor stad en bit bort.

  4. Jag hade flyttat dit för att plugga.

  5. Jag hade fått för mig
    att bli konsertpianist.

  6. Det var inget jag älskade direkt,
    men jag var väl hyfsat bra.

  7. Tänk på anslaget.

  8. Jag hade inte så många vänner,
    eller familj för den delen.

  9. Min mamma bodde kvar hemma.

  10. Hon var arkeolog
    och upptagen med utgrävningar.

  11. Min pappa dog när jag var liten.

  12. Jag bodde inneboende
    hos en gammal dam.

  13. Hon brydde sig inte
    vad jag hade för mig...

  14. ...så länge jag inte klampade
    på parketten.

  15. Annars gjorde jag inte så mycket
    på dagarna.

  16. Läste lite, lät timmarna gå.

  17. Men sen var det nåt underligt
    som hände.

  18. Mamma svarade inte i telefon.

  19. Vi hördes inte så ofta, men nu hade
    hon inte svarat på flera veckor.

  20. Konstigt.

  21. Och så var det det där
    med drömmarna...

  22. Jag hade drömt samma dröm
    flera gånger.

  23. Vad var det där för några?
    Vad ville de mig?

  24. Vad hände med mamma?

  25. Till slut bestämde jag mig för
    att åka hem och undersöka saken.

  26. Det var ändå ingen
    som skulle sakna mig direkt.

  27. Antagligen satt hon där
    och pillade med nån krukskärva.

  28. Hallå!

  29. "16/4. På utgrävningen hela dan
    i dag också."

  30. "11/4. Professor Lauritzen vägrar
    hårdnackat att ge mer pengar..."

  31. Ja, hemma var hon ju inte.

  32. Kanske hon var på den där
    utgrävningen hon var på jämt.

  33. Nej, där var alldeles öde.

  34. Inte en människa, bara en massa jord.

  35. Konstiga gamla stenar.

  36. Nej, vad skulle jag då göra?

  37. Just det! Mammas chef.

  38. Den där professorn,
    han borde väl ändå veta nåt.

  39. Ja, kom in.

  40. Hej.

  41. -Nämen hej på dig! Nim, eller hur?
    -Ja.

  42. -Astrids dotter.
    -Ja, precis.

  43. Ja...

  44. Den här hjälmen hittade jag
    för några år sen.

  45. Kan du tänka dig, den här hjälmen har
    suttit på en stor vikingahövding.

  46. Kjettil den store.

  47. Det måste ha varit en stor man
    med stora ambitioner.

  48. Vad har du på hjärtat?

  49. Jag undrar om du vet
    var min mamma tagit vägen.

  50. Jaså, är hon försvunnen?

  51. Ja, hon har inte hört av sig
    på flera veckor.

  52. Du vet hur hon kan vara.
    Hon är ju uppe i så många saker.

  53. Är hon inte och hälsar på nån vän
    eller är på nån konferens?

  54. Det är så mycket hon är engagerad i.

  55. Jag vet faktiskt inte.
    Hon var upptagen med en utgrävning.

  56. Jag försökte få henne
    på andra tankar.

  57. Jag gav henne avslag
    på mer pengar till utgrävningen.

  58. Ändå fortsatte hon bara arbetet.

  59. Hon har inte gjort några intressanta
    fynd, bara några små benbitar.

  60. Hon hittade det här halsbandet
    som hon tyckte var så fantastiskt.

  61. Ja...

  62. Se där ja... Det går inte upp mot
    hjälmen som jag fann.

  63. Du råkar inte veta
    var halsbandet är nu?

  64. -Nej.
    -Nej.

  65. Du behöver inte oroa dig.
    Hon dyker nog upp rätt var det är.

  66. Okej.

  67. -Var det nåt annat?
    -Nej. Tack så mycket.

  68. -Ha det så bra.
    -Detsamma.

  69. Nej, det var ju helt hopplöst.

  70. Nån måste ändå veta nånting.

  71. Var kunde hon vara nånstans? Eller...

  72. Just det. Fridolin, så klart.
    Varför tänkte jag inte på det?

  73. Fridolin var mammas assistent.
    Han hade varit det i massa år.

  74. Jag hade känt honom länge,
    det var ingen jag gillade direkt-

  75. -eller ogillade heller,
    för den delen.

  76. Vi hade väl
    lite olika intressen bara.

  77. -Kan du hjälpa mig?
    -Jag har inte tid.

  78. -För att du ska sortera gamla stenar?
    -Det är inte vilka stenar som helst.

  79. Det är fyndmaterial från din mammas
    utgrävningar. Tänk att nån...

  80. -Det är inte det viktigaste just nu.
    -Jo.

  81. Jag har lovat att hinna klart
    med katalogiseringen av materialet.

  82. Sen har hon lovat hinna hit
    och titta till...

  83. Det är just det. Du kan inte hitta
    henne. Vet du ingenting?

  84. Nej, ingenting mer än att vi skulle
    fortsätta vårt arbete.

  85. Hon har väl hittat nåt intressantare,
    som vanligt.

  86. Det hade varit trevligt
    med ett uppmuntrande ord.

  87. Nim, vad gör du? Är du inte klok?

  88. Varje sak har sin plats. Hur skulle
    det se ut om man flyttar runt saker?

  89. Men lyssna då! Det är nåt konstigt.

  90. Mamma hör inte av sig,
    ingen har ens sett henne.

  91. Följ med till utgrävningen.
    Det är nåt med den.

  92. Utgrävningen? Absolut inte.

  93. Det är ingen plats för ett barn.
    Det kräver metodik och vetenskap.

  94. Hur skulle det se ut
    om en åttaåring...

  95. -Jag är 16 nu.
    -Det gör ingen skillnad i sak.

  96. Du är inte klok.
    Då får jag gå dit själv.

  97. Du är inte till nån nytta.
    Jag trodde du brydde dig.

  98. -Du går inte dit själv!
    -Jag trodde du brydde dig.

  99. Är det nåt jag gör, så är det att
    bry mig. Vill du ha en syltsmörgås?

  100. "17/5. I morgon går jag dit.
    Jag måste ju prova"-

  101. -"om det mot all förmodan
    skulle visa sig vara..."

  102. "Jag packar ner lite saker
    för alla eventualiteter."

  103. "Ska jag nämna halsbandet
    och mina galna teorier för nån?"

  104. "Nej, ingen får veta.
    Inte ens den trogne Fridolin."

  105. "Hoppas att han kan förlåta mig.
    Professorn skulle inte förstå."

  106. "Hans ointresse för allt
    jag håller viktigt är skrämmande."

  107. "Men om det verkligen skulle
    fungera... Det är omöjligt att veta."

  108. "Nim... Den underbara, starka ungen."

  109. "Jag vet att hon klarar sig.
    Hon kan stå på egna ben."

  110. "Nåväl, dags att sova nu. En minst
    sagt spännande dag väntar i morgon."

  111. Det var det sista hon skrivit.

  112. Jag kände på mig att det var nåt
    med den där utgrävningen.

  113. Det var hit hon hade gått,
    sista morgonen.

  114. Vad var det för intressant
    med en gammal utgrävning?

  115. Tydligen hade det legat nåt
    järnåldershus här förr i tiden.

  116. Nim?

  117. Då, plötsligt,
    var det nåt som blänkte till.

  118. Eller om det var en solkatt
    från nånting som...

  119. ...bara lyste till. Det var nåt
    som fångade mina ögon i alla fall.

  120. Det var ett gammalt halsband.

  121. Vad fint det var,
    med nån slags spiral.

  122. Likadan som på den där stenen
    där borta.

  123. Nim!

  124. Konstigt. Ja, precis likadan.

  125. Nim!

  126. Detta är en arkeologisk
    utgrävningsplats!

  127. Vad har du där?
    Vad är det som händer?

  128. Vad hände? Var är vi?

  129. Jag vet inte.

  130. -Vad gjorde du?
    -Inget...

  131. -Nåt gjorde du.
    -Nej, jag bara...

  132. Vi kan ju inte bara helt plötsligt...

  133. ...hamna på en annan plats.
    Det är ovetenskapligt och orimligt.

  134. -Vad kallt det är.
    -Jag vill inte vara här.

  135. -Kan du ta oss tillbaka?
    -Jag?

  136. -Jag vet inte vad jag gjorde.
    -Okej.

  137. Vi måste tänka logiskt.
    Har vi fått solsting? Knappast.

  138. Har universums krökning... Nim?

  139. Nim, vart ska du?
    Detta är en okänd terräng!

  140. -Iaktta största försiktighet!
    -Stanna där då!

  141. -Skyll dig själv att du kom.
    -Skylla mig själv?

  142. Om du hade hjälpt mig
    hade vi inte varit här.

  143. Jag försökte säkerställa att
    en arkeologisk plats respekterades.

  144. Kan du vara tyst?!

  145. Inte nog med att vi är här,
    nu måste jag dras med dig också!

  146. Jag kan inte tänka
    när du pratar hela tiden!

  147. Nim.

  148. Hur hade vi hamnat här?

  149. Och framförallt: var var vi nånstans?

  150. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Stenåldern, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Positionssystemet

Det drar ihop sig till finalshow i Matematikrestaurangen. Ikväll kommer hundra gäster! Racerföraren Silvio är besviken på sina siffror 0, 1 och 2. Han tycker att de är för långsamma. Kan Sifferverkstan hjälpa honom? På Räknebageriet blir Janis sugen på choklad när Bullino tar fram tio chokladkakor med tio rutor i varje. Till Bråktemplet kommer två grannar som är osams. Ska Nin Ja lyckas lösa deras bråk?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hårda ord

Kändis

När Zico var nio år flyttade han till Barcelona för att spela fotboll. Men han saknade sin familj och flyttade hem igen. Att vara känd kan vara kul, men det kan också kännas lite jobbigt och ensamt. Får man skriva vad som helst till en kändis? Borde kändisar tåla hat eller blir de ledsna om man skriver taskiga saker om dem? Vi ger oss in i en låtsasvärld där bloggaren Angryjenny skriver hatkommentarer till ett band.

Fråga oss