Titta

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Om Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat : De första jägarnaMaterialDela
  1. Jag hade bara försökt ta reda på
    vad som hänt min mamma-

  2. -när vi plötsligt hamnade
    i detta kalla och ödsliga landskap.

  3. Det var helt obegripligt.
    Hur hade det gått till?

  4. -Var har vi hamnat?
    -Ingen aning.

  5. -Sibirien? Nej. Grönland, kanske?
    -Nej.

  6. Otroligt. Det är en glaciär.

  7. Så här kan man föreställa sig
    att inlandsisen en gång såg ut.

  8. När den smälte lämnade den efter sig
    avlagringar av grus och sten.

  9. Otroligt fascinerande.

  10. Jag är inte förvånad över
    att du är fascinerad av gamla stenar.

  11. Vi gick och gick. Kallt var det
    och jag blev allt mer orolig.

  12. Hur skulle vi lyckas hitta tillbaka?

  13. -Hur går det? Ta min hand.
    -Här.

  14. Sätt dig här.

  15. Fridolin hade gjort sig rejält illa.

  16. Vi var nedkylda och ensamma.

  17. Det såg verkligen helt hopplöst ut.

  18. Det var då jag fick syn på dem.

  19. Titta! Ser du?

  20. Så underliga de såg ut,
    nästan som...troll.

  21. Hallå! Hallå!

  22. Aj, aj...

  23. Hallå!

  24. Vi försökte hinna ikapp dem. - Hallå!

  25. Kanske vi kunde få låna
    en telefon åtminstone.

  26. Plötsligt...

  27. Plötsligt var de helt som uppslukade.

  28. Vart tog de vägen?

  29. Hej, hej. Finns det nån busshållplats
    här borta?

  30. Eller en telefon, kanske?
    Telephone?

  31. Vilket märkligt språk.
    Är det gaeliska? Portuguese?

  32. Dem låter du bli.

  33. Nu förstår jag.
    Ni är såna här lajvare, va?

  34. Just det. Ni klär ut er
    och leker i skogen.

  35. Vad gör ni?

  36. Det är olovligt bortförande!

  37. Vad var det här för underliga typer?

  38. Ville de hjälpa
    eller ville de oss illa?

  39. Och vart förde de oss?

  40. Fridolin haltade på
    så gott han kunde.

  41. Sista biten fick de bära honom.

  42. Till slut kom vi fram
    till nåt sorts märkligt läger.

  43. Försiktigt.

  44. -Nim! Vi måste fly.
    -Nej, de är inte så farliga.

  45. Jag tror inte att de är lajvare ändå.

  46. Jag vet inte vad jag tror.
    Vi måste drömma alltihop.

  47. Nyp mig i armen, är du snäll.

  48. Aj! Inte så hårt.

  49. Det är ju ohygieniskt.

  50. Har du inga sterila kompresser?
    Eller en Alvedon?

  51. Var hade vi hamnat?

  52. Varför levde de så här
    ute i vildmarken?

  53. Och hur skulle vi ta oss härifrån?

  54. Till slut somnade jag framför elden.

  55. Det var en vacker morgon
    och jag vaknade tidigt.

  56. Så fullständigt omodernt
    de levde med allting.

  57. Fast de verkade inte
    direkt olyckliga.

  58. Märkligt språk. Det är inte klokt.

  59. -Hur mår du?
    -Det är inte klokt det här.

  60. -Är det så illa?
    -Nej, men detta.

  61. Verktygen, stilen in i minsta detalj.
    Titta, en liten borr.

  62. Allt tyder på
    att vi befinner oss i paleolitikum.

  63. Va? Var ligger det?

  64. Nej, inte var.
    Det handlar inte om var vi är.

  65. Det handlar om när. När vi är.

  66. På något sätt, fråga mig inte hur-

  67. -så har vi tillsynes hamnat
    12 000 år tillbaka i tiden-

  68. -på äldre stenåldern.

  69. Jag vet att det låter orimligt,
    det har ingen vetenskaplig evidens-

  70. -och hur vi hamnade här förstår
    jag inte. Har du sett sakerna?

  71. Flintskärvor, prima jaktspjut.

  72. Jag måste få med mig hem till
    institutionen. Jag skulle hyllas.

  73. -Halsbandet.
    -Va?

  74. -Genom halsbandet.
    -Nej. Inte halsbandet.

  75. -Jo!
    -Det finns inga magiska halsband.

  76. Det måste ha
    med universums krökning att göra.

  77. Eller så drömmer vi eller har vi
    blivit förkylda och blivit galna.

  78. De vill att jag ska vila mycket.

  79. Kunde det verkligen vara sant?

  80. Att vi på något sätt
    rest tillbaka i tiden?

  81. Men hur?

  82. Vi hade inget annat val
    än att stanna.

  83. Fridolin behövde bli
    ordentligt frisk.

  84. Men dagarna gick-

  85. -och jag började hjälpa till
    i lägret med lite av varje.

  86. Dvärgbjörk.

  87. Fridolin frisknade till.

  88. Jag fick prova
    att göra pilspetsar av flinta.

  89. Ja, alldeles dumt var det inte,
    livet här.

  90. Men hur skulle vi komma hem
    och hur skulle jag hitta mamma igen?

  91. "19/4. Herre, min skapare.
    Jag darrar."

  92. "Det kan väl ändå inte vara..."

  93. "Vilket oerhört fynd i så fall.
    Nåja, jag måste lugna mig."

  94. "Sagor är bara sagor. Eller?"

  95. "I vilket fall är det ett vackert
    halsband. Svårdaterat, ovanligt."

  96. "Ett fantastiskt hantverk,
    otroligt välbevarat. Tidlöst."

  97. "Måste försöka tyda runorna.
    Och samma snurrsymbol som på stenen."

  98. Vad var det här
    för märkligt halsband?

  99. -Hur mår du?
    -Aningen bättre.

  100. Om jag förstår medicinkvinnan rätt så
    menar hon att jag är en ömtålig själ.

  101. Det kan stämma. Jag har alltid varit
    känslig för starka sinnesrörelser.

  102. -Det står några konstiga tecken.
    -Får jag se?

  103. Jag trodde inte du var intresserad.

  104. Det är runor.

  105. Den yngre 16-typiga futharken,
    om jag inte tar fel.

  106. Fridolin försökte tyda runorna.

  107. Det var bra att han var
    till nån hjälp för en gångs skull.

  108. "När morgonens första strålar
    skiner på björnens svans."

  109. Jaha? Vad betyder det?

  110. Det är nonsens. Poetiskt dravel.

  111. Det var när solen lös på den
    som det hände.

  112. Men nu hände ju ingenting.

  113. Hur fungerade halsbandet egentligen?

  114. Om det alls fungerade.

  115. Senare samma dag
    verkade de förbereda nånting.

  116. Tydligen skulle de ut på jakt,
    och ville att jag skulle följa med.

  117. Till slut såg vi dem, renarna.

  118. De tog varsamt hand om
    varje del av renen-

  119. -till och med skinnet och senorna.

  120. Sen verkade det som om de tackade
    nån slags rengud i himlen-

  121. -för all jaktlycka.

  122. Så ristade de in symboler i stenen.

  123. Det var då jag såg det.

  124. Men...

  125. Det kunde väl ändå inte vara...
    Eller?

  126. -Fridolin, kom! Kom!
    -Vad är det?

  127. -Tänk på att jag är känslig.
    -Titta! Kolla där.

  128. -Vadå?
    -Ser du inte?

  129. Det måste vara mamma.

  130. Kunde det verkligen vara hon
    på bilden?

  131. Hade hon också varit här?
    Hade hon också rest i tiden?

  132. Textning: Karin Tengroth
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Stenåldern, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - teckenspråkstolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Större än och mindre än

I Räknebageriet vill detektiven Colombo ha färre munkar än sin kollega och får hjälp av Bullino. Men en munk försvinner hela tiden. Kan det vara det där hungriga ¿större än¿-tecknet som varit i farten? Geometribanken får besök av en vilsen orienterare på jakt efter en geometrisk form som kan hjälpa honom att hitta vägen ut. På Matematikrestaurangen gör Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz en låt i tretakt. Teckenspråkstolkat av Joakim Hagelin Adeby.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?