Titta

Arkeologens dotter - syntolkat

Arkeologens dotter - syntolkat

Om Arkeologens dotter - syntolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - syntolkat : De första böndernaDela
  1. Vi hade rört oss framåt i tiden-

  2. -och befann oss på yngre stenåldern,
    för 6 000 år sen.

  3. I alla fall trodde Fridolin det.

  4. Men ännu inte ett spår efter mamma.

  5. Gimmal tillagade fisken
    som hon fångat med blad och kryddor.

  6. Sen lade man den i en kokgrop
    med varma stenar, som man täckte för.

  7. Sen var det bara att vänta.

  8. Batterierna håller inte länge till.
    Vi får spara lite på dem.

  9. Stevenson 2000.

  10. Fin apparat.

  11. Ta den här, och sätt den som Nim.

  12. I örat. Så ja.

  13. Nu.

  14. Har du sett henne?

  15. Vilket tunt skinn. Hur gör man sånt?

  16. Nej, på bilden. Hon är min mamma.
    Hon är försvunnen.

  17. "Mamma"? Vad betyder det?

  18. Hon som har fött mig. Min mamma.

  19. Som födde dig?

  20. Här tar alla hand om allas barn.
    Dig också!

  21. Tack så mycket.
    Men hon har inte varit här, eller?

  22. Nej.

  23. Men de nya kanske vet.

  24. "De nya"? Vilka är de?

  25. De kom hit när min mormor var liten.

  26. De pratar ett annat språk.

  27. De stänger in djuren.
    Till och med gräset stänger de in.

  28. Var finns de?

  29. Vi byter saker med dem ibland.
    De bor en dagsmarsch bort.

  30. Vad säger hon?

  31. Det lät ganska märkligt,
    men jag förklarade för Fridolin.

  32. Vi bestämde oss för att försöka
    ta oss till de där nya nästa dag.

  33. Men vi trivdes väldigt bra
    där i lägret vid floden.

  34. Vi gjorde oss ingen brådska därifrån.

  35. Tänk vad man kan göra av flinta.

  36. Yxor och knivar.

  37. Efter några timmar
    i den där kokgropen var fisken klar.

  38. Tack.

  39. Det smakade härligt,
    och vi var hungriga.

  40. På eftermiddagen började det regna.

  41. Det gjorde inte så mycket.

  42. Vi samlades i den trånga hyddan,
    medan dagen sakta övergick i kväll.

  43. Till slut somnade vi där,
    alla huller om buller.

  44. Oj. Har du sett?

  45. -Matsäck. Tack, tack.
    -Tusen tack.

  46. Ja...

  47. Tack. Hej då.

  48. Chokola?

  49. Chokola.

  50. Chokola!

  51. Tack så mycket. En liten bärnsten.

  52. Oj.

  53. Har du sett? En bärnsten.

  54. Vi fick följa med Gimmal en bit.

  55. Hon skulle ut och jaga smådjur
    och sätta fällor.

  56. Sen fastnar det lilla djuret
    i den där snaran.

  57. Då kom jag att tänka på halsbandet
    och gåtan.

  58. Får jag språkkalibratorn?

  59. "När syskonen är sams och lyser
    på platsen där hjortar hoppar."

  60. Gimmal.

  61. Här.

  62. Jagar du hjort också?

  63. Hjort? Javisst.

  64. Hjortar som hoppar?

  65. Som hoppar? Det vet jag inte.

  66. Eller...
    På hösten, när vi brukar jaga dem...

  67. ...så brukar vi jaga dem utför en klippa
    så att de hoppar mot sin död.

  68. En klippa? Hur tar man sig dit?

  69. Till klippan? Det är lätt.

  70. Fortsätt bara ditåt.

  71. Inte långt från de nya.

  72. Fråga dem om vägen.

  73. -Hjortar som hoppar?
    -Som i gåtan.

  74. -Vi borde gå ditåt.
    -Ja, ja, ja.

  75. -Ja, men...
    -Tack då.

  76. Tack så mycket, och tack för skon.

  77. -Sko.
    -Sko. Ja.

  78. Ja, nu var vi ensamma igen.

  79. I vildmarken, på väg mot de nya.

  80. Det lät så underligt.

  81. Vi tog oss fram
    genom den djupa grönskan-

  82. -och vandrade hela dagen,
    tills vi var helt slut.

  83. Vi kanske har gått för långt
    och missat dem.

  84. Jag vet inte.

  85. Jag kanske aldrig får se mamma igen.

  86. Jag ska inte lämna dig
    förrän vi har hittat henne.

  87. Jaha. Det var ju också en tröst.

  88. 5/3. Jag har nu tydligt en position
    för järnåldersgårdens stolphål.

  89. På så vis har jag rekonstruerat
    gården och försökt mig på en skiss.

  90. Jag kan se det framför mig -
    hur livet såg ut där en gång i tiden.

  91. Gården är belägen
    i ett fyndrikt område.

  92. En bit bort ruinerna
    efter en mäktig fornborg-

  93. -runstenen i dungen vid gården,
    den märkliga snurrsymbolen-

  94. -och hjälmen professorn fann
    mellan borgen och gården-

  95. -som han kopplar samman med Kjettil,
    som det står om på runstenen.

  96. Märkligt nog har jag börjat få
    en känsla av att allt hänger samman-

  97. -men det är ju mest en känsla.

  98. Stenåldersmyggorna är ju nästan värre
    än de vanliga. Vill du ha en fisk?

  99. Den natten sov vi under
    de susande trädkronorna i skogen.

  100. Det var då drömmarna kom tillbaka.

  101. Var var de nånstans?

  102. Hon verkade ju nästan...lycklig.

  103. På morgonen när jag vaknade
    kände jag mig lugnare i sinnet.

  104. Men det skulle inte vara så länge.

  105. Har vi inte bara gått för långt?

  106. Jag vet inte.

  107. -Känner du?
    -Vadå?

  108. Det luktar rök.

  109. Herregud! Stackars människor!

  110. Vi måste rädda dem!

  111. Va? Jag försökte ju bara hjälpa.

  112. Vill ni att det ska brinna?
    Det är ju livsfarligt.

  113. Jag heter Nim,
    och det här är min vän Fridolin.

  114. Är det... Försöker ni...
    Ska ni odla saker här?

  115. Ja...

  116. Det var inte så lätt att förstå,
    men det verkade som om de odlade nåt-

  117. -och att Fridolin förstört
    på nåt sätt.

  118. -Jag gjorde ju knappt nåt.
    -Det var inte meningen.

  119. Nej. Det är ju livsfarligt
    med oaktsamhet med eld.

  120. Det är inte bra för min astma.

  121. Vi visste inte vart de förde oss
    eller vad de tänkte göra med oss.

  122. Efter en liten stund
    kom vi till ett...hus.

  123. Har du sett?
    Ett riktigt hus med väggar och tag.

  124. Jag är säker. Vi är 6 000 år tillbaka
    i tiden, med tanke på jägarna.

  125. Kanske hos de första bönderna.
    Makalöst!

  126. Makalöst.

  127. Vad betyder det? Bor han här inne?

  128. Hej, hej.

  129. Nim! Har du sett?
    Det är ju fantastiskt!

  130. Trattbägarkeramik. Vilken teknik.

  131. Här ser du avskrädeshögen.
    Här kan man hitta ett och annat.

  132. Här kan man utläsa
    vad de åt till middag.

  133. Tack.

  134. Ja, vi blev bjudna på nån slags gröt.

  135. Den smakade ganska fint
    med lite bär till.

  136. Hallon.

  137. God.

  138. Här ska ni se. Stevenson 2000.

  139. Det är en fin apparat. Lyssna.

  140. Det är inte rätt.

  141. Just det,
    de pratar ju ett annat språk.

  142. -Här ska vi se.
    -Ja, nu!

  143. -Hör du?
    -Nu hör jag.

  144. This you håller vid örat.

  145. Vet du vem den här personen är,
    eller vart hon kan ha tagit vägen?

  146. Nej, jag vet tyvärr inte.

  147. Det är min mamma.

  148. Ingen som ser ut så har varit här-

  149. -men gör som vi och fråga de döda.

  150. De döda?

  151. Ja, våra förfäder. De är väldigt kloka.

  152. -Vi frågar dem ofta om råd.
    -Okej.

  153. Vi ska ha en fest i morgon
    för att fira våra döda.

  154. Du är välkommen att vara med.

  155. Han också,
    men först måste ni göra rätt för er.

  156. Din konstiga vän
    ska arbeta för det han förstörde.

  157. -Pratar han om mig?
    -Ja.

  158. Och rätt för oss fick vi verkligen
    göra - i synnerhet Fridolin.

  159. Här hos stenåldersbönderna
    hade de inte bara ett riktigt hus.

  160. De hade djur
    av alla möjliga slag också.

  161. Och krukor gjorde man,
    av lera som man gjorde mönster i.

  162. Fridolin, stackaren, fick slita hårt.

  163. Jag lärde mig att göra allt möjligt
    av material som växte runtomkring.

  164. Nån sorts gräs använde man
    för att göra starka rep.

  165. Det var inte alls
    så svårt som det såg ut först.

  166. Vi jobbade och stod i hela dagen.
    Mest Fridolin, då.

  167. Men han var också helt slut
    när kvällen kom.

  168. Själv låg jag vaken länge med
    alla tusen frågor surrande i skallen.

  169. Vad ska vi göra? Mamma verkar inte
    ha varit här heller.

  170. Hon kan ju vara var som helst.
    Åkt vidare, eller...

  171. Vi vet inte hur halsbandet fungerar,
    och gåtan begriper man ju inget av.

  172. Det är ju klippan där de jagar hjort,
    men när?

  173. "När syskonen är sams och lyser..."

  174. Det är ju rena tramset. Jag och
    min lillebror var nästan aldrig sams.

  175. -Kan de döda veta nåt?
    -Knappast.

  176. Men intressant att få närvara
    på en av deras sorgetillställningar.

  177. Man borde kanske...

  178. Just det! Man ska klä sig rätt
    vid varje tillfälle.

  179. Hur vi skulle få svar på alla frågor
    verkade omöjligt.

  180. Skulle de döda verkligen
    kunna hjälpa oss på nåt sätt?

  181. Och vad var det för konstig fest
    de förberedde?

  182. Döda oss inte!

  183. Skona oss, stora trollkarl.

  184. Res er upp.

  185. Jag skonar er.

  186. Ifall ni lovar
    att vara mina trogna tjänare.

  187. Tillsammans kan vi skapa
    en fantastisk värld.

  188. Ett mäktigt rike här i Norden.

  189. Tidigare än nån trott varit möjligt,
    tack vare min kunskap.

  190. Här ska ni få.

  191. Gåvor.

  192. Om ni lovar att ni lyder mig.

  193. Här. Varsågod.

  194. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid
Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Stenåldern, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Arkeologens dotter

Folket vid floden

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lilla L

De flesta har hört talas om hunden Laika, det första djuret i rymden. Det här är berättelsen om hennes liv på 1950-talet. Laika var en gatuhund men blev sedan ett försöksdjur. I ett laboratorium tränades hon för att klara den svåra resan. Hon fick röra sig i trånga utrymmen och äta speciell mat. När Laika skickats ut i rymden dog hon efter bara några dagar för att det blev för varmt i rymdkapseln. Laika är fortfarande känd över hela världen. Hon har porträtterats på frimärken, det har skrivits böcker om henne och hon står staty utanför laboratoriet i Ryssland. Laika och andra försöksdjur lär människorna hur man kan resa ut i rymden utan att dö.