Titta

Arkeologens dotter - syntolkat

Arkeologens dotter - syntolkat

Om Arkeologens dotter - syntolkat

Nims mamma är arkeolog. En dag är hon spårlöst försvunnen. I sitt sökande efter henne hittar Nim ett uråldrigt halsband på mammans utgrävningsplats. Halsbandet visar sig ha oanade och märkliga krafter. Det kastar Nim handlöst tillbaka i tiden. I sitt sökande efter sin mamma reser Nim genom årtusendena. Men en annan person färdas också i tiden - en med onda avsikter.

Syfte

Serien riktar sig primärt till åk 2-3 och åk 4 och skildrar hur Norden befolkas - från samlare och jägare till jordbrukare genom perioderna äldre och yngre stenålder, bronsålder och järnålder. Förmågan att använda en historisk referensram och att förstå tidslinjer, se olika perspektiv och använda historiska begrepp tränas. Serien lämpar sig inte för yngre barn eftersom vissa sekvenser kan upplevas som skrämmande.

Till första programmet

Arkeologens dotter - syntolkat : Folket vid flodenDela
  1. För mig till Kjettil den mäktige.

  2. Vad gormar du om?

  3. Skona oss!
    Vi ber dig, du trollkarl med gudars kraft!

  4. För mig till Kjettil den mäktige.

  5. Kjettil?

  6. Nån Kjettil känner vi inte till,
    men vi kan ta dig till vår hövding.

  7. Titta!

  8. Vi befann oss på äldre stenåldern,
    12 000 år tillbaka i tiden.

  9. -Efter renjakten...
    -Det är mamma!

  10. ...såg jag den märkliga bilden.

  11. Vissa basala likheter har det,
    men det kan vara vad som helst.

  12. Vem är det? Kan det vara min mamma?

  13. Hon.

  14. -Han förstår inte vad du säger.
    -Hopplöst.

  15. Vänta, Nim!

  16. Jag har en idé.
    Jag har ju med min Stevenson.

  17. -Vi försöker få i gång den. Vänta!
    -Okej.

  18. Här ska du se. Den har några år på
    nacken, men det är en finfin apparat.

  19. Stevenson 2000, från 1962.

  20. Språkkalibrator.

  21. Här. Den är till dig.
    Sätt den vid örat.

  22. Den klarar de flesta språk.

  23. Då ska vi se.

  24. Nej.

  25. You put in your ear... Yeah.

  26. Just det. Bra, fortsätt prata.

  27. Här. Fråga honom nåt.

  28. Den där bilden...
    Vem föreställer det?

  29. Stora Ugglan?

  30. Hon var här vid förra fullmånen,
    men sen reste hon vidare.

  31. Vart reste hon?

  32. Hon sa bara att hon skulle långt bort.

  33. Din underliga vän
    kallar vi Lillebror Uggla.

  34. Otroligt. Fridolins märkliga manick
    fungerade verkligen.

  35. I alla fall ett tag.

  36. Batterierna är lite dåliga.

  37. -Hon var här.
    -Din mamma?

  38. Men hon har rest vidare.

  39. Det är ju makalöst.

  40. Lillebror Uggla?
    Det var det fräckaste.

  41. -Så liten är jag inte. Storebror...
    -Tänk att mamma har varit här.

  42. Kan det stämma?
    Hur skulle hon ha kommit hit?

  43. Kanske som vi.
    Hon hade också ett halsband.

  44. -Hade hon?
    -Ja, hon skriver om det här.

  45. Men vart tog hon vägen sen,
    och hur funkade halsbandet?

  46. Och den där konstiga gåtan
    i runskrift.

  47. "När morgonens första strålar
    lyser på björnens svans..."

  48. Rena rappakaljan.
    Vi kommer aldrig härifrån.

  49. Tur att jag har språkkalibratorn,
    men vi får vara rädda om batterierna.

  50. Frågorna var många-

  51. -men åtminstone ett av svaren
    skulle komma förr än vi anade.

  52. Jag tog knappt några alls. Dessutom
    är det bra för immunförsvaret.

  53. När vargarna såg
    att björnen ätit allt utan att dela...

  54. ...bet de i ilska av hans svans.

  55. När björnen vaknade...

  56. ...såg han att han bara
    hade en pytteliten stump kvar!

  57. Björnen skämdes och sprang i väg
    för att gömma sig.

  58. Han grävde ner sig så djupt han kunde.

  59. Nu sticker bara en liten stump upp
    ur marken. Där ser ni den.

  60. Björnens svans!

  61. -Fridolin! Lyssna!
    -Vi har inte tid för sagor.

  62. -Vi måste komma härifrån.
    -De pratar om björnens svans.

  63. Vad är björnens svans för nåt?

  64. Det är berget där borta.
    Din mamma frågade också om det.

  65. -Det är berget!
    -Vadå för berg?

  66. Björnens svans är berget där.

  67. -Vad ska vi med ett berg till?
    -Det är som på halsbandet.

  68. -"När morgonens första strålar..."
    -"...lyser på björnens svans."

  69. Då kan vi resa!

  70. Det är det som är tiden och platsen.

  71. -Det är dit vi ska.
    -Ja.

  72. Tack.

  73. Det var en lång promenad
    till det höga berget.

  74. Och tungt att ta sig upp.

  75. Särskilt för Fridolin, som
    hade fyllt halva ryggsäcken med sten.

  76. Snart var gryningen där,
    med sina första solstrålar.

  77. Jag tror att solen går upp strax.

  78. Var ska vi stå? Där? Där? Där?

  79. -Hur var det förra gången?
    -Det var vid snurrsymbolen på stenen.

  80. Det är likadant som på halsbandet.

  81. Vi kanske ska försöka finna
    nåt liknande här.

  82. Vi sökte och sökte,
    men hittade inget nånstans.

  83. -Hittar du nåt?
    -Nej.

  84. Solen går upp vilken minut som helst.

  85. Ska vi prova i alla fall?

  86. Jag vet inte vad du tror.

  87. Titta! Det är den!

  88. Under väskan.

  89. -Spiralen på stenen.
    -Fantastiskt.

  90. Strax.

  91. Där är solen.

  92. Var är vi?

  93. När... När är vi?

  94. Vi måste undersöka saken noga.

  95. -Det kan finnas vad som helst här.
    -Precis.

  96. Precis vad som helst.

  97. Det var varmt, svettigt och fuktigt-

  98. -att ta sig fram
    i den snåriga och frodiga terrängen.

  99. Nästan som en djungel.

  100. Vi hade ingen aning
    om vad som väntade runt nästa krök.

  101. Eller var vi hade hamnat.

  102. Vilken frodig grönska.

  103. Jag misstänker att vi har rört oss
    framåt i tiden från äldre stenåldern.

  104. I vilket fall
    måste vi vara på vår vakt.

  105. Det är viktigt
    att iaktta största försiktighet-

  106. -när man är i okänd terräng.

  107. Aj!

  108. -Vilket märkligt halsband.
    -Ja.

  109. Tänk om vi kunde begripa
    mekanismerna bakom hur det funkar.

  110. Nu ser det ut att stå nåt nytt.
    Det ser ut som nya runor.

  111. Absolut.
    Det är en helt ny inskription.

  112. Nu ska vi se.

  113. Sys... Syskon, alltså.

  114. Nåt i den stilen. Du får ursäkta min
    fornnordiska - den var bättre förr.

  115. Det betyder nåt i stil med:
    "När syskonen är sams"-

  116. -"och skiner över platsen
    där hjortarna hoppar."

  117. -Va? Står det så?
    -Ungefär.

  118. -Det är ju jättekonstigt.
    -Obegripligt. Säreget.

  119. -Det säger oss inget.
    -Bara nonsens.

  120. Syskon som är sams...

  121. Varmt var det.

  122. Jag var på semester
    i Tylösand en gång.

  123. Det var verkligen varmt.

  124. En riktigt varm sommar.
    Kanske...1996. Nej.

  125. Och Fridolin kunde verkligen pladdra.

  126. Det kan det inte ha varit.

  127. Vi stannade och svalkade oss
    i en liten å.

  128. Pinaler.

  129. Min moster hade fyra barn.

  130. Dessutom fantastisk
    på att baka småkakor.

  131. Havreflarn. De var fantastiskt goda.

  132. Små nougatrutor
    som jag var speciellt förtjust i.

  133. Herregud!

  134. Aj.

  135. Hallå! Hallå!

  136. Det är min sko.

  137. Ursäkta! Det är min sko.

  138. Ja.

  139. Tack, tack.

  140. Bor ni här?

  141. -Jaha.
    -Vilken fantastisk stockbåt.

  142. Nim, jag är helt säker.

  143. Vi har rört oss flera tusen år framåt
    men är kvar på stenåldern.

  144. -Hon vill att vi hoppar i båten.
    -Verkar hon fredlig?

  145. Ja.

  146. Vi fick åka med nedför floden,
    i kanoten uthuggen ur en trädstam.

  147. Det började regna,
    men det verkade vara gott om fisk.

  148. Gimmal, som hon hette,
    fiskade med både burar och ljuster.

  149. Hej.

  150. Hallå. Hej.

  151. Hej.

  152. Fin. Verkligen.

  153. Det är glasögonen.

  154. Min sko trillade i vattnet,
    och hon...

  155. Hej.

  156. Tack, tack.

  157. Tack.

  158. Siklöja.

  159. Mjukt. Jag tror att det är bäver,
    eller möjligen bisamråtta.

  160. Han vill nog ha nåt tillbaka.

  161. -Glasögonen kan han ju inte få.
    -Nej, men om jag har nånting...

  162. Jag har inget.

  163. You can have...en kola.

  164. -Kola?
    -Ja.

  165. Var den god? Det är gräddkola.

  166. Va?

  167. Jag har inte så många. En till.

  168. Man tar av papperet. Ja.

  169. Goda!

  170. Tack, tack. Det är kola.

  171. Nu var vi populära -
    särskilt Fridolin.

  172. Fint skinn.

  173. Vi blev bjudna att stanna och äta.

  174. Allt hade varit underbart...

  175. ...om jag inte samtidigt börjat få
    en allt starkare känsla av oro.

  176. Vi var vilse i tiden-

  177. -och jag undrade om jag nånsin
    skulle hitta min mamma igen.

  178. -Ta mig till er ledare.
    -Jag är ledaren.

  179. Vem är du,
    som talar till mig på trälars vis?

  180. Backa! Annars skjuter jag!

  181. En liten käpp gör ingen nytta
    mot vreden i min skarpa yxa!

  182. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid
Ämnesord:
Arkeologi, Fiktiva berättelser, Forntiden, Magi, Stenåldern, Tidsresor
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3, Grundskola 4-6

Alla program i Arkeologens dotter - syntolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

En märklig resa

Avsnitt 1 av 8

Del 1 av 8. Nim är i tonåren, bor inneboende och pluggar i en större stad. Hennes mamma är arkeolog. När Nim börjar drömma obegripliga drömmar om sin mamma och inte heller får svar när hon ringer henne, blir hon orolig och reser hem. Men mamman är försvunnen. När Nim besöker utgrävningarna hittar hon ett märkligt halsband med magiska krafter. Hon slungas handlöst till ett kargt och kallt landskap. Var har hon hamnat, och hur har det gått till? Till råga på allt har hon fått med sig mammans assistent, besserwissern Fridolin.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första jägarna

Avsnitt 2 av 8

Del 2 av 8. Nyss stod de på en äng vid en utgrävning. Men efter att ha blivit bländade av den starka solreflexen i det halsband Nim hittat är allt plötsligt förändrat. Var har Nim och Fridolin hamnat? Varför är det så kallt? Var kommer all is ifrån? Och de där skinnklädda personerna som skymtar lite längre bort, är det lajvare? Så småningom gör de en oerhörd upptäckt, det handlar inte alls om var de hamnat, utan om när!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Folket vid floden

Avsnitt 3 av 8

Del 3 av 8. Har Nims mamma verkligen också varit hos stenåldersjägarna? Vart tog hon vägen sedan? Och hur fungerar egentligen det där halsbandet? Nim och Fridolin försöker klura ut halsbandets gåta och hittar så småningom tiden och platsen där de kan resa vidare. De hamnar i ett frodigt grönskande landskap, och när Fridolins sko flyter iväg i en å gör de en ny spännande bekantskap. När är de nu?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

De första bönderna

Avsnitt 4 av 8

Del 4 av 8. Besöket hos jägarna vid floden är härligt och de får smaka fisk kokt i kokgrop och lära sig om flintsmide. Men några spår efter Nims mamma hittar de inte. Kanske "de nya" vet, påpekar en av jägarna. "De nya" stänger in djur, och till och med gräs, och bor en dagsmarsch bort. Nim och Fridolin beger sig ditåt genom den djupa skogen. De vandrar länge och är nära att ge upp när de ser rök. Det brinner i skogen!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Festen för de döda

Avsnitt 5 av 8

Del 5 av 8. Kan de döda verkligen veta något om Nims mamma? Och vad är det för märklig fest stenåldersbönderna planerar? Nim får höra en illavarslande spådom och bestämmer sig för att genast resa vidare i forntiden tillsammans med Fridolin. Men när de äntligen lyckas hitta rätt tid och plats för resan tycks ingenting hända. Är de kvar på stenåldern? På långt håll ser de en märklig ritual, och visst är det en yxa av brons man kastar i sjön?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Hövdingar och bönder

Avsnitt 6 av 8

Del 6 av 8. Ja, visst har de hamnat i bronsåldern. Och här finns mycket intressant att upptäcka: hjul, ull, hårnålar. Men varför verkar folket i byn så dystra? När Nim frågar efter sin mamma blir hon lockad med till hövdingen, som är på väg till sin båt. Kanske han vet som reser så mycket? Men några svar på sina nyfikna frågor får hon inte. Det finns helt andra planer för hennes räkning!

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Svärd av järn

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. I sista sekund har Nim och Fridolin lyckats ta sig vidare i tiden. När har de hamnat den här gången? Och ska de äntligen hitta några spår efter Nims mamma? De ser svärd av järn och Fridolin kan konstatera att de hamnat i järnåldern. Men varför är allt så mystiskt och varför vill ingen svara ordentligt när de frågar efter mamman? När de till slut får hjälp märker de att allt har tagit en riktigt kuslig vändning.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaArkeologens dotter - syntolkat

Sista resan

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Vem är egentligen den märklige härskaren Kjettil? Varför har han dykt upp helt plötsligt? Och vart har Nims halsband tagit vägen? Nim och Fridolin har äntligen funnit tiden och platsen där Nims mamma finns, bara för att upptäcka att de kommit för sent. Hon sitter fången i en borg, och det finns ingenting de kan göra. Att försöka rädda henne verkar helt hopplöst. Eller?

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gudar och badkar

Onsdag - Odens dag

Animerad saga om onsdag - den store guden Odens dag.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tulpanlökar till middag

Tulpantårtan

Det är lite annorlunda mat som barnen får nu när kriget hållit på så länge. Många går hungriga. En granne till Ritas familj har bakat en tårta gjord av tulpanlökar. Anna Lyons läser Rita Törnqvists bok.