Titta

UR Samtiden - Littfest 2019

UR Samtiden - Littfest 2019

Om UR Samtiden - Littfest 2019

Seminarier med författare och konstnärer inspelade den 14-16 mars 2019 på Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest.

Till första programmet

UR Samtiden - Littfest 2019 : Bengt PohjanenDela
  1. "Bengt, det är bättre att tvivla
    en aning än tro för mycket."

  2. Det har jag tänkt på hela livet.
    Har du fler frågor?

  3. Ja. Absolut!

  4. -Vad är en gränsmänniska?
    -Jag ska inte hålla nån föreläsning.

  5. Men min mosters man Paavo
    på finska sidan-

  6. -fick en dag besök av bekymrade
    tulltjänstemän på vintern.

  7. Och de frågade så här:
    "Vi är bekymrade"-

  8. -"för det går så mycket spår över
    gränsen till Sverige från din gård."

  9. Då sa Paavo: "Var inte oroliga."

  10. "Till våren är allt borta."

  11. Det är gränsmänniskan.

  12. Gränsentreprenör kallar jag min far
    smugglarkungen. Gränsentreprenör.

  13. Vi ska strax återvända
    till gränsbegreppet-

  14. -som ju finns i många gestalter-

  15. -i denna roman. "Gränsgångare -68".

  16. Men innan vi återvänder dit
    så skulle jag vilja-

  17. -att vi stannar upp inför frågan om
    romanens genretillhörighet-

  18. -eller genretillhörigheter.

  19. Och jag tänkte börja med det här...

  20. Fråga dig
    kring den självbiografiska romanen.

  21. Därför att det är ett genrebegrepp
    du nämner ett antal gånger.

  22. Men ibland, känner man,
    med nåt förbehåll.

  23. Jag tänker på ett ställe i romanen-

  24. -när du samtalar med din reskamrat
    i Toyotan-

  25. -om debutromanen.

  26. Och så kommer frågan
    från din medresenär:

  27. "Visst är den här romanen
    självbiografisk?"

  28. "Nja, huvudpersonen är ju
    studierektor." "Varför det?"

  29. "För att vara säker på att den inte
    ska uppfattas som självbiografisk."

  30. Vad tänker du om din roman i relation
    till den självbiografiska romanen?

  31. Jag tänker som Paavo.
    Spåren försvinner till våren.

  32. Jag säger i boken
    att romanen handlar...

  33. Jag citerar en essäist-

  34. -och skriver att den här romanen
    helt enkelt handlar om mig.

  35. Men till tandläkaren säger jag: "Jag
    ska aldrig skriva självbiografiskt."

  36. Så det är gränsgångaren däremellan.
    Jag som författare...

  37. Man skriver en självbiografi
    för att dölja en självbiografi.

  38. Jag skriver nåt filosofiskt för att
    dölja min filosofiska inställning.

  39. Jag slänger ut en politisk mening för
    att dölja min politiska tillhörighet.

  40. Som jag förresten inte vet
    var den finns.

  41. -Var det nåt bra svar?
    -Ja.

  42. Då tänker jag på en närliggande
    genrebeteckning som du tar in.

  43. Nämligen oral biography.
    Oral biografi.

  44. Du kommenterar det här också
    och skriver då:

  45. "Sådana kan jag ha sist
    i min självbiografi"-

  46. -"om jag en dag frestas att skriva
    en sådan, för att gömma en sådan."

  47. Ja, det står så.
    Då finns spåren kvar. Jajamänsan!

  48. Det gör det. Men självbiografi
    och oral biography.

  49. Om man skriver om sig själv, är det
    lätt att man drar på sig offerkoftan.

  50. "Oj, vad det är synd om mig,
    och oj, vad jag är god och snäll."

  51. Därför låter jag andra röster ljuda
    i den här romanen-

  52. -som har synpunkter på mig. Ibland
    utan censur. Alltid utan censur.

  53. För att få distans till mig
    när jag berättar om mig själv.

  54. Den här självdistansen
    som är så viktig.

  55. Dessutom såg jag för några år sen-

  56. -att oral biography hade blivit
    ganska populär. I USA, tror jag.

  57. Så då tänkte jag att då tar jag in
    det i min bok, helt enkelt.

  58. Den fungerar väldigt bra. Man ser
    på mig utifrån, och jag berättar.

  59. Vad de säger om mig och vad de har
    skrivit om mig och till mig.

  60. Det är ett tjugotal såna inslag-

  61. -som är titulerade genomgående
    med den här termen.

  62. Även där tycker jag att du gör
    ett litet fint, roligt avsteg.

  63. Du låter en av dina romaner
    bli röst i den orala biografin.

  64. -Ett snitt ur "Ropandes röst".
    -Ja. Det är så.

  65. Det är så att mina tre språk står
    skeva mot varandra i mina romaner.

  66. Då har jag låtit också mina andra
    romaner stå skeva i självbiografin-

  67. -och låter dem också komma in
    och säga sin mening.

  68. Det är ganska härligt och häftigt-

  69. -att en av dina romaner
    får komma in som en röst-

  70. -bland de ofta biografiska rösterna.

  71. Jag minns inte vem som säger det i
    "Ropandes röst". Är det Lars Levi?

  72. Det spelar ingen roll.

  73. Självbiografisk roman förhåller du
    dig alldeles explicit till.

  74. Men sen tänker jag att...
    Jag vill höra med dig om detta.

  75. Det finns en genre
    som du inte nämner vid namn.

  76. Men som jag tycker att du bäddar för.

  77. Utan att säga genren tycker jag att
    du säger den utan att använda ordet.

  78. Bland annat gör du det
    genom att citera...

  79. Det finns ju i mottona, men det finns
    också genom romanen ett antal citat.

  80. Ganska många av dem
    kommer från Thomas Mann.

  81. Och sen alldeles i slutet
    dyker också Eyvind Johnson upp.

  82. Jag vill gärna citera det där.

  83. Det dyker upp. Det är precis när...

  84. Det är precis i det avgörande
    ögonblicket inne på domkapitlet-

  85. -när du står i begrepp
    att skriva din avskedsansökan.

  86. Och då står det så här:

  87. "Om jag hade en penna."

  88. "Eyvind Johnson,
    varför tänker jag på honom just nu?"

  89. Och då tänker jag:

  90. Thomas Mann och Eyvind Johnson.
    "Bergtagen", "Romanen om Olof".

  91. Jag tänker bildningsroman. Hur...

  92. Ja, nån recensent skrev att jag är
    en gigantisk bildningsperson.

  93. Att det är en bildningsroman stämmer.
    Men en person till hör hemma där.

  94. Min självbiografi är beställd
    av en västerbottnisk författarinna:

  95. Sara Lidman. Hon rusade in hos mig en
    dag med "Lifsens rot" i högsta hugg-

  96. -och hade signerat boken färdigt
    och hade bråttom som vanligt.

  97. Och så stod hon där
    med boken i högsta hugg och sa:

  98. "Bengt, du ska
    skriva om det där ögonblicket."

  99. "Det där ögonblicket
    som förvandlar allt."

  100. Då tänkte jag på Eyvind Johnson,
    som säger att det finns ett evigt nu-

  101. -där vi alla samlas en gång.

  102. Det här är en dramatisk historia.
    Den är novellistisk, den här romanen.

  103. Tjechov säger att en pistol
    i en novell ska avfyras före slutet.

  104. Det finns en fråga
    i den här novellen.

  105. En löjtnant har klivit ner i en vak
    och frågar sig själv och mig:

  106. "Hur ska den här dagen sluta när den
    har börjat i en vak i Torneälven?"

  107. Då säger jag: "Jag har samma fråga.
    Hur ska den här dagen sluta för mig?"

  108. "För jag har vaknat i en mardröm
    med en kula i mellangärdet."

  109. Vi delar på samma fråga,
    och slutet är novellistiskt.

  110. När jag berättade i Gällivare om
    romanen, var jag tvungen att tvivla.

  111. "Det här kan inte vara möjligt."

  112. "Så kan det inte ha gått
    för löjtnanten."

  113. När jag står där tyst, var det en
    som räckte upp en hand och sa:

  114. "Jag gjorde repmånaden den där gången
    när allt det här hände."

  115. "Det var så tragiskt med löjtnanten."

  116. Och jag sa: "Tack så mycket!"
    Jag litade inte på...

  117. Jag tänkte: "Det har aldrig hänt."
    Men det hade hänt.

  118. Det finns en pistol. Den avfyras
    två gånger innan alltihop är slut.

  119. Sara Lidman. Eyvind Johnsons eviga
    nu. Det händer nånting viktigt-

  120. -i det tredje rummet där inget tak,
    inget golv och inga väggar finns.

  121. -Var det svar på din fråga?
    -Ja.

  122. Om jag fortsätter på
    bildningsromanspåret-

  123. -så är det så att identitetsfrågan,
    den står hela tiden...

  124. Den står hela tiden i centrum.

  125. Både med din egen formulering,
    det här-

  126. -löjtnant, präst och författare.

  127. Och sen är det...

  128. På ett ganska humoristiskt sätt
    kommer det in ett stort antal röster-

  129. -som talar om vad du ska bli.

  130. Det börjar alltid med:
    "Du ska inte bli präst, utan..."

  131. Man börjar känna igen det här
    som ett stråk.

  132. Och då är förslagen här:

  133. "Du ska inte bli präst, utan..."

  134. Då kommer det tolk, smugglare-

  135. -hästhandlare, akademiker-

  136. -skådespelare och raggare.

  137. Jag vet inte om jag har glömt nån.

  138. Och det här kommer
    som ett humoristiskt stråk.

  139. -Men samtidigt: Identiteter.
    -Jo, det är så.

  140. Min första identitet fick jag av den
    illegala barnmorskan Hilma Krutrök-

  141. -som vägde 130 kg och förlossade mig
    natten mot den 26 juni 1944.

  142. Och när jag var född så öppnade hon
    fönstret ut till hagen-

  143. -där min pappa smugglarkungen
    kom från Finland-

  144. -och hade gjort affärer
    med tillbakadragande tyskar.

  145. Tullen hade han mutat
    med en flaska tysk konjak.

  146. Då öppnade Hilma Krutrök fönstret och
    ropade: "Här har du din skitunge!"

  147. Det var min första identitet.

  148. Och då säger hon dessutom:
    "Han har spottat mig i ansiktet."

  149. "Han kommer att bli tjuv,
    smugglare eller furir."

  150. Där fick jag min första identitet.

  151. Furir ville jag bli och blev också.

  152. Men jag ville bli officer.

  153. Jag hade släktingar som hade kämpat
    i kriget och en kusin som stupat.

  154. Vi hälsade på hos kusinerna på finska
    sidan. Där var Gunnar som stupat.

  155. Ett kors och en vacker uniform,
    och när de sa "Gunnari" på meänkieli-

  156. -tänkte jag:
    "Han är nästan som ett helgon."

  157. Sen kom nästa meänkieli-ord:
    "Stackars Gunnar stupade."

  158. En dag när jag hade upplevt
    denna skönhet i Gunnar-

  159. -sa jag till min syster på meänkieli:

  160. "När jag blir stor
    så vill jag också stupa."

  161. Där föddes tanken om att bli officer.
    Men då hamnade jag i eldstrid.

  162. Det har vi inte tid att berätta om,
    men den ska ni läsa om.

  163. Då låg vi i Tåme. 38 grader kallt.

  164. För nästipparna hade vi gasbinda.
    Vi låg i tältet.

  165. Jag sa tre på natten
    till Marklund från Skellefteå:

  166. "Jag ska bli präst."

  167. Han väckte hela tältlaget
    och hojtade ut i Tåmes vinternatt:

  168. "Galningen säger
    att han ska bli präst."

  169. Det blev stort rabalder.

  170. Sen följde frågan
    när jag i Uppsala gjorde röstprov...

  171. Jag var osäker.
    Jag hade ett annat språk.

  172. Jag tyckte att min röst inte var bra.

  173. Då hade jag röstprov.
    En dam satt vid ett piano.

  174. När jag hade läst ur Job-

  175. -"men visheten, var finnes hon,
    och var har förståndet sin boning"-

  176. -slog hon ner tangenterna,
    stirrade på mig och säger:

  177. "Gosse, du har valt fel bana."

  178. Jag tänkte: "Var jag så dålig?"

  179. Då säger hon: "Du ska inte bli präst,
    du ska bli skådespelare."

  180. Hela tiden:
    "Du ska inte bli, du ska bli..."

  181. Hur blir man då?

  182. Man blir gränsgångare.
    Man blir allt samtidigt.

  183. Och som jag säger: Man har
    en antingen eller-demon i sig.

  184. Ni vet hur det kan vara
    i gränsens område.

  185. Det är säkert.

  186. Stalinister och laestadianer.
    Två bröder stod på gården hos oss.

  187. Huset stod på stolpar. Det var Korea-
    krig. Stalin skulle hänga farsan.

  188. Stalinisten sa:
    "Det finns ingen gud."

  189. "Skickar man brev till himlen,
    kommer det inget svar."

  190. Den tredje brodern hade åkt
    till Sovjet. Då sa laestadianen:

  191. "Då har väl brorsan farit till
    himlen. Inte kommer det nåt svar."

  192. Och samtidigt en både och-ängel
    som viskar inom dig.

  193. När jag träffade en sån, fick jag
    med mig ett ord som har burit mig.

  194. Lindgrens dikt: Jag var ung
    med röda idéer och kinder.

  195. Jag talade med västlaestadianen
    och var säker på min sak.

  196. Han lyssnade. Sen sa han:

  197. "Bengt, det är bättre att tvivla
    en aning än tro för mycket."

  198. Det har jag tänkt på hela livet.
    Har du fler frågor?

  199. Ja. Absolut!

  200. Vi ska nämna lite kort en genre till-

  201. -innan vi går tillbaka
    till gränsbegreppet.

  202. Det är ju värt en mässa, minsann.

  203. Men du talar också
    om den här romanen-

  204. -som en endagsroman.
    Och det är ju en...

  205. När du har börjat resa ner mot
    domkapitlet från Muodoslompolo...

  206. Redan i en by, Aareavaara-

  207. -så kokar det i kylaren.

  208. Och du får hjälp där.
    Och då uttalar du detta:

  209. "Denna dag den 22 februari 1984"-

  210. -"blir mer och mer lik
    en endagsroman."

  211. Och jag tänker-

  212. -att på fiktionsplanet,
    på handlingsplanet, så är det en...

  213. Den utspelas över arton timmar.

  214. Den börjar fyra på morgonen,
    på repmötet.

  215. Sen pågår färden ner till Luleå-

  216. -och det här sammanträdet
    som ska äga rum klockan 13.

  217. 13.00. Och det här gör
    att det blir ett himla driv...

  218. -...i handlingen.
    -Ja, det gör det.

  219. När det här avgörande mötet närmar
    sig, tätnar klockslagsmarkeringarna.

  220. 12.50. 12.59.

  221. 13.00 knackar du på dörren.

  222. Och 13.01 skriver du
    din avskedsansökan.

  223. 13.30. 13.45.
    Sen glesnar klockslagen.

  224. Men det finns ju en tydlig dramaturgi
    i den här endagsromanen-

  225. -och ditt sätt att placera
    och förhålla dig till klockslag.

  226. Det följer liksom intensiteten.

  227. Och peripetin, skulle man kunna säga.
    Där tätnar kronologin.

  228. Det stämmer. En recensent skrev:

  229. "Gruset sprutar i kurvorna när han
    far med sin himmelsblå Toyota."

  230. Den hade jag beställt
    från jägarskolan i Kiruna.

  231. Det stämmer. Klockslagen, den här
    ödesstunden, då räknar jag ner.

  232. Men när jag var ung hörde jag också
    "You Have Two Minutes More to Go".

  233. Det var den idén.
    Litteraturen och sången hänger med.

  234. Det är en endagsroman.

  235. Det bara blev så. Jag började berätta
    och kunde inte sluta berätta.

  236. Då såg jag att dagen hade gått.
    Att romanen var färdig 18.00.

  237. Men samtidigt... Genom... Du har ju
    reskamrater. Först tandläkaren-

  238. -och så kommer det en annan reskamrat
    nån bit av sträckan också.

  239. Och man förstår då-

  240. -genom de återberättade...

  241. Egentligen samtalet som pågår
    inne i bilen.

  242. Du berättar också
    om minst tjugo år av ditt liv.

  243. -65, det börjar nånstans där
    väldigt tydligt markerat.

  244. Så det är en endagsroman,
    men med ett starkt handlingsdriv.

  245. Men samtidigt berättar du
    en stor del av ett liv.

  246. Ja, från den 10 maj
    när jag tar studenten. Då tänker jag:

  247. "Nu har jag den vita mössan och ska
    sluta be 'Gud som haver barnen kär'."

  248. Sen rycker jag in i lumpen
    och berättar om det.

  249. Den utspelar sig från den 10 maj -65
    till den 22 februari 1984-

  250. -när jag bryter upp från domkapitlet
    och kommer tillbaka till staben.

  251. Då är jag inte präst. Jag måste
    reda ut det med chefen i Junosuando.

  252. Högsta staben. De är våra fiender.

  253. Jag ringde till överste Nilsson
    i Junosuando i staben och sa:

  254. "Hej,
    det här är Bengt från andra sidan."

  255. Jag fattade inte
    varför staben vrålade av skratt.

  256. Tidigare hade de varit förbannade.
    Jag hade förstört vinterövningen.

  257. Tv och tidningar var där. Det var
    ståhej, för jag kom från domkapitlet.

  258. När jag hade mitt sista korum-

  259. -det finns i arkivet i Luleå-

  260. -så står jag i snödrivan i februari
    och läser nån text.

  261. Och då kommer det en helikopter
    och landar.

  262. Och bladen, de rörs av den här vinden
    och snöyran från helikoptern.

  263. Varför han landar begriper ingen.

  264. Han står där i en och en halv minut
    ungefär, sen lyfter han och far.

  265. In i det eviga nuet,
    i ett novellistiskt slut.

  266. Så. Men under resan
    träffar jag tre roliga människor-

  267. -och fantastiska predikanter
    berättar jag om.

  268. Pikku Levi, Levi Älvgren. Farbror
    till Shanes trummist från Kiruna.

  269. Stalinist som hade blivit laestadian.

  270. Vi blev goda vänner,
    för när jag träffade honom sa han:

  271. "Jag ska inte hälsa med 'Guds frid'.
    Du är en hedning."

  272. "Och en sak till."

  273. "Jag är den klarast lysande stjärnan
    på lappmarkens nådeshimmel."

  274. "Jaha.
    Jag trodde att det var jag", sa jag.

  275. Då sträckte han fram handen och sa:
    "Jag förstår att du förstår nånting."

  276. Vi träffades senare.
    Det var en jordfästning.

  277. Det var minst åtta olika grupper.

  278. Liket som jag skulle jordfästa
    hade legat i koma i åtta år.

  279. Det blev slagsmål om liket. De hade
    splittrats i olika församlingar.

  280. Det slutade med att jag sa: "Liket
    är mitt, nu har jag lite bråttom."

  281. Nästa vecka
    skulle jag ha nattvardsgång.

  282. Då såg jag gubbarna där igen.

  283. Jag såg ut som en mexikansk knark-
    handlare med långt hår och skägg.

  284. Man skulle vara så -68. Revolutionär.

  285. Jag såg dem och sa:
    "Förra veckan slogs vi om ett lik."

  286. "Nu tror ni
    att ni ska få nattvarden av mig."

  287. "Om ni kommer fram,
    vet ni vad jag gör?"

  288. Då sken Pikku Levis ansikte upp
    av ett himmelskt leende.

  289. Hans dogm var att ingen präst
    före eller efter Laestadius-

  290. -hade vågat säga ett ord sanning.

  291. Nu säger den där långhåriga
    revolutionären sanningar.

  292. Jag sa: "Kommer ni fram,
    ska jag hälla vinet i nacken på er."

  293. Då rusar han fram, drar ner mig
    från predikstolen, lyfter upp mig-

  294. -och så skriker han: "Det är bra,
    pojke! Kasta alla i helvetet!"

  295. Sen var vi goda vänner. Han sa:

  296. "Om du kommer på mina möten"-

  297. -"kommer du
    att få sitta på min högra sida."

  298. Fantastiska människor! Vem sa att vi
    hade haft dåligt självförtroende?

  299. Nu: Gräns... Nu återvänder vi här.

  300. -Har du fler frågor?
    -"Gränsgångare -68".

  301. Där gränsbegreppet,
    som ju redan är väl tangerat...

  302. Det är ju rikt på innehåll
    och komplext.

  303. Påtvingade gränser.

  304. Men också frigörande gränsmöten.

  305. Jag tänkte att du ska få en stund
    att försöka reda ut det här.

  306. Gärna nåt om de påtvingade gränserna.

  307. Men också definitivt nåt om det här
    begreppet gränsens tredje rum.

  308. Ja. 1809 drogs ju gränsen
    mellan Sverige och Ryssland.

  309. Det var meningen att gränsen
    skulle gå längs Kalixälven.

  310. Men förhandlarna bestämde-

  311. -att de skulle dra gränsen längs
    älven vid vilkens mynning de satt.

  312. De var så fulla att de trodde att de
    var i Torneå. Det var en ren slump.

  313. Tsarens röda streck och kungens
    svarta band kallades den av oss.

  314. Den här gränsen upplevde vi ju
    som barn.

  315. Min första fras hörde till gränsen.

  316. Pappa var ju gränsentreprenör.
    Så han sa åt mig:

  317. "Kommer det nån med skärmmössa,
    säg på svenska: 'Jag vet inte.'"

  318. Så fort det kom en skärmmössa visste
    jag att det handlade om gränsen.

  319. De frågade: "Är pappa hemma?"
    "Jag vet inte."

  320. "Är mamma hemma?" "Jag vet inte."

  321. "Vad heter du?" "Jag vet inte."
    Och det upplevde vi fysiskt.

  322. En morgon stod det en polis och en
    tullman vid brorsans och min soffa-

  323. -med dragna pistoler och frågade
    "har ni utlänningar här" på svenska.

  324. Brorsan hade gått ett år i skolan
    och lärt sig svenska och sa:

  325. "Man får icke förhöra minderåriga
    utan målsmans närvaro."

  326. Då började tjänstemännen
    på den jävligaste nivån att skratta.

  327. Detta är gränsen. Jag är född
    i gränsens tredje rum fysiskt.

  328. Den har ett rum. Kammaren där jag
    föddes var gränsens tredje rum.

  329. För där gjorde man upp affärer
    och räknade finska mark.

  330. Jag kommer ihåg. Man satte det under
    foten. Det var långa finska mark.

  331. En miljon var ingenting värt.

  332. Det var gränsens tredje rum
    som hade meänkieli-begreppet-

  333. -försoningskammaren.

  334. Inga avtal skrevs, inga papper.

  335. Utan "en man vid hans ord
    och en tjur vid dess horn".

  336. Det var det fysiska rummet
    där man lurade staten.

  337. Men också det här rummet
    som inte har gränser-

  338. -som jag upplevde när jag hade köpt
    frimärken. Jag samlade frimärken.

  339. När jag skulle över gränsen hade jag
    gömt dem i skon, för jag tänkte:

  340. "Man får säkert inte ens
    föra över frimärken."

  341. Spänningen steg. Just när pappa och
    jag passerade tsarens röda streck-

  342. -då stannade jag.

  343. Pappa såg att det hände nåt med mig.

  344. Så han frågade:
    "Vad är det med dig, Bengt?"

  345. Som jag skriver, jag kunde inte säga-

  346. -att jag just upphört att existera
    och för första gången blivit till.

  347. En oerhörd upplevelse. Där föddes
    min tanke om gränsens tredje rum-

  348. -som har blivit
    en del av min filosofi.

  349. Jag har dykt ner i Sokrates,
    Anaximandros och atopos.

  350. Rummet som inte finns,
    men där allting har blivit till.

  351. Då närmar vi oss nästan kvantfysiken.

  352. Så det här med gränsens tredje rum
    är oerhört stort-

  353. -och det är oerhört innehållsrikt.

  354. Det är där vi möter det eviga nuet-

  355. -för att återknyta till
    Eyvind Johnson och Sara Lidman.

  356. Som Eugenio Trías, den störste
    europeiske gränsfilosofen, säger:

  357. "Gud har skapat allt vid en gräns."

  358. När jag läste det, tänkte jag: "Det
    visste vi att det var vid Torne älv."

  359. Allt är skapat i det rummet
    jag passerade med mina frimärken.

  360. Sen dess har jag levt...
    Vi var i Sigtuna, Monika och jag.

  361. Hon såg en pinne som stack upp
    ur jorden. "Ett konstverk!"

  362. Jag sa: "Konstverk, en pinne?"

  363. Hon sa: "Det står nåt på grekiska."

  364. Jag rusade dit och såg "apeiron".
    Jag kom i laestadisk extas.

  365. "Vi har hamnat i gränsens tredje rum
    även i Sigtuna!"

  366. Så det är ett nyckelbegrepp.
    Så jag ska... Dit ska jag.

  367. Om... Så småningom.
    Men än så länge får jag fortsätta.

  368. Så länge jag... Om jag... Så länge
    jag lever och Gud behåller hälsan.

  369. Hängde ni med?

  370. Möjligen är det så att många tänker
    på dig främst som romanförfattare.

  371. Jag tänker mycket på dig som lyriker.

  372. Jag uppskattar din poesi
    väldigt mycket.

  373. Bengt har lovat att läsa
    dels den här dikten.

  374. Och det är...

  375. Jag vill att den kommer med.
    Det är en av dina första publicerade.

  376. "Vår Lösen, 1973" ur diktsviten
    "Jag är född utan språk".

  377. Den vill vi höra.

  378. Och sen efter det
    den här bönen, men också dikten.

  379. Båda sakerna på samma gång,
    som står på romanens första sida.

  380. Den vill vi höra
    både på svenska och på meänkieli.

  381. Min första dikt när jag var sjutton
    år. Jag hade köpt en basker.

  382. Sen köpte jag en pipa,
    för det hade Gunnar Ekelöf.

  383. Och så en flaska,
    för det hade Dan Andersson.

  384. Jag skrev min första dikt med bläck.
    Det började regna. Bläcket rann ut.

  385. En av mina första dikter.

  386. "Jag är född utan språk, stumt navlad
    av en språklös barnmorska."

  387. "Uppväxt vid gränsen
    i korseld mellan två språk"-

  388. -"som piskat min tunga till stumhet."

  389. "Jag är uppfödd med krav på
    redlighet, språk och nationalitet."

  390. "Jag är piskad i skolan till språk,
    redlighet och nationalitet."

  391. "Jag är piskad till hån för det som
    var mitt: Språklösheten och gränsen."

  392. "Jag är byggd av
    yttre våld och inre tvång"-

  393. -"på förkortningar
    och missuppfattningar."

  394. "Jag är berövad min legitimation."

  395. Och författarens bön på sitt
    födelsespråk och sitt litterära.

  396. "Skänk mig ord
    som du ännu inte skänkt någon annan."

  397. "Ord
    som inte är av denna verklighet."

  398. "Ljud ur den stora tystnaden
    på din befallning."

  399. "Jag är en av de allra sista av detta
    språk och denna stam. Rädda mig nu."

  400. Tack, Bengt!

  401. Textning: Jussi Walles
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bengt Pohjanen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Försedd med basker och pipa som förebilden Gunnar Ekelöf skrev Bengt Pohjanen sina första dikter som sjuttonåring. Här, 58 år senare, bjuder han på berättelser om sitt liv och författarskap. Moderator: Anders Persson. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Teg Publishing och ABF.

Ämnen:
Samhällskunskap, Svenska > Skrivande
Ämnesord:
Författare, Författaryrket, Kreativt skrivande, Litteraturvetenskap, Romaner
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Littfest 2019

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Röster från norr

Samtal mellan författare och konstnärer, som var och en för en kamp för att synliggöra urfolk och rädda sitt hjärtas språk. Medverkar gör Björn Ylipää, Mona Mörtlund, Anne Woulab, Tomas Colbengtson och Jan-Erik Lundström. Moderator: Catarina Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Med smak av Tornedalens terroir

Hur klär man Tornedalens smaker i ord och bild? Björn Ylipää, matkonstnären och författaren bakom boken "Smak av norrsken", berättar om allt det goda från sin barndoms trakter, om karaktärer han träffat genom åren och om sitt hjärtas språk - meänkieli. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Samisk feelgood

Litteratur på samiska är fortfarande sällsynt - i synnerhet romaner som utspelar sig i nutid. Författaren Anne Woulab har brutit ny mark genom att skriva en feelgoodroman på nordsamiska. Moderator: Catarina Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Språkförlust och konstens makt

Mitt i det samiska kulturlandskapet står de - gestalter från förr som en gång levt och verkat på platsen - avbildade på glas. Konstnären Tomas Colbengtson vill levandegöra människor ur den samiska befolkningen som dåtiden velat förminska och radera ut. Nu har hans konst uppmärksammats internationellt och samlats i boken Faamoe. Moderator: Jan-Erik Lundström. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Strindberg och Mörtlund på meänkieli

Hur låter Strindberg på meänkieli? Och varför är Strindberg lättare att översätta än Försäkringskassans informationstexter? Möt författaren och översättaren Mona Mörtlund som berättar och läser ur sin rika produktion på svenska och meänkieli. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med regionbiblioteken i Norrland.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Meg Rosoff

Som barn hade Meg Rosoff en stor kärlek till hundar. Kanske såddes redan då ett frö till böckerna om den duktiga hunden McTavish? 2016 belönades hon med ALMA-priset för sina livfulla barn- och ungdomsböcker. Möt författaren i ett samtal om livet, böcker och om hur Astrid Lindgrens ord hjälpte henne att förklara varför barnlitteratur är så viktig. Moderator: Ada Wester. Inspelat den 14 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangörer: Littfest och Lilla Piratförlaget.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Syrien, sexualitet och Sverigebilder

När författaren Khaled Alesmael kom från Syrien till Sverige 2014 hade han aldrig kunnat föreställa sig att han några år senare skulle kunna stå bland arabisktalande personer och prata öppet om homosexualitet. Moderator: Carl Åkerlund. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Norrländska litteratursällskapet och Riksteatern.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Att debutera på tre språk

De samiska poeterna Juvvá Pittja och Johan Sandberg McGuinne skriver på flera språk, men drivkrafterna bakom orden är delvis olika. Pittja vill skildra samiska miljöer och balansera den stereotypa bilden av samer. Sandberg McGuinne brinner för att hålla sina språk - gaeliska och sydsamiska - levande. Moderator: Pernilla Berglund. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Lone Aburas

I romanen "Det är ett jag som talar (Räkenskapens timme)" ställer Lone Aburas den åldrande vänsterflygeln i Danmark mot yngre politiska krafter. Boken väcker diskussioner och hon har både hyllats och kritiserats. Möt den danska författaren i ett samtal med Olav Fumarola Unsgaard. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Göteborgs litteraturhus och Anti Bok.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Jörn och Rafael Donner - mellan far och son

Möt Jörn Donner, författare, regissör och debattör, och hans son Rafael Donner, författare, filmarbetare och chefredaktör. Här samtalar de om föräldraskap, manlighet och skrivande. Moderator: Pekka Heino. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Förlaget och Bilda.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Nathacha Appanah

I Nathacha Appanahs roman "Våldets vändkrets" möter flyktingpojken Moïse laglösheten och våldet i en kåkstad på den franska ön Mayotte. Här berättar författaren berättar hur hon noga mejslat fram karaktärerna i romanen. Moderator: Yukiko Duke. Inspelat den 15 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Franska institutet och Elisabeth Grate Bokförlag.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Bengt Pohjanen

Försedd med basker och pipa som förebilden Gunnar Ekelöf skrev Bengt Pohjanen sina första dikter som sjuttonåring. Här, 58 år senare, bjuder han på berättelser om sitt liv och författarskap. Moderator: Anders Persson. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Teg Publishing och ABF.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Sápmi i litteraturen och litteraturen i Sápmi

Bilderna av det samiska ser väldigt olika ut, sett inifrån gruppen eller ur majoritetssamhällets ögon. Författarna Annica Wennström och Sigbjørn Skåden vill genom sitt skrivande skapa en mer mångfacetterad och rättvis bild. Moderator: Malin Nord. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Teg Publishing och ABF.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Nuckan

Malin Lindroth har levt ensam i nära trettio år. Med boken "Nuckan" vill hon tvätta skammen ur ett av våra mest nedsättande tillmälen. Tillsammans med författaren Tone Schunnesson går hon till botten med ordets uppkomst, hur det påverkar människor och hoppet om en mer tolerant syn på kvinnor som lever i ensamhet. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest i samarbete med Norstedts och Bilda.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Audur Ava Ólafsdóttir

Auður Ava Ólafsdóttirs böcker är både melankoliska och humoristiska och har gått hem hos de svenska läsarna. Romanen "Ärr" tilldelades Nordiska rådets Litteraturpris 2018. Moderator: Johan Swedenmark. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest och Nordisk författarscen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Littfest 2019

Världen genom novellen

Hur skiljer sig novellens uppbyggnad och berättarstil från romanens? Möt två författare, norska Roskva Koritzinsky och finlandssvenska Susanne Ringell, som båda nominerats till Nordiska rådets författarpris för sina novellsamlingar. Moderator: Ida Linde. Inspelat den 16 mars 2019 i Umeå Folkets hus. Arrangör: Littfest och Nordisk författarscen.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Kosmopolitism, modernism och judendom

Vad är kosmopolitism?

Panelsamtal som utgår ifrån kosmopolitism och judendom, men också behandlar ämnen som flyktingkriser, Bonnier, hemlöshet och om judar verkligen är kosmopoliter. Medverkande: Lars Dencik, socialpsykolog; Diana Pinto, historiker, Frankrike; Agneta Pleijel, författare; Göran Rosenberg, författare och journalist och Natan Sznaider, sociolog, Israel. Moderator: Björn Wiman. Inspelat den 15 maj 2016 på Berns i Stockholm. Arrangör: Föreningen för judisk kultur i Sverige.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Fråga Miffo

Ta chansen och fråga Miffo om sådant du vill ha svar på! Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.