Titta

Tänk till - teckenspråkstolkat

Tänk till - teckenspråkstolkat

Om Tänk till - teckenspråkstolkat

"Tänk till - teckenspråkstolkat" är ett urval av fjorton korta program från "Tänk till"- redaktionen. Serien innehåller "Näthat med Nellie och Paris" som i fem delar undersöker varför det hatas och vad man kan göra för att inte ta åt sig. De vill även ta reda på varför inget händer när man anmäler. Serien innehåller också fem sketcher om MIK (medie- och informationskunnighet) som tar upp frågor kring "fake news", samt fyra kortfilmer baserade på inskickade berättelser om att växa upp som kille.

Till första programmet

Tänk till - teckenspråkstolkat : Ensam och utanförDela
  1. Varför hatas det så mycket överallt?

  2. Jag pratar med Daniel Paris om hur vi
    kan få ett kärleksfullare internet.

  3. I dag pratar vi om utanförskap.

  4. -Kan du inte komma in hit?
    -Nja...

  5. -Jo, kom igen!
    -Okej då. Aj!

  6. Jag gjorde illa mig
    på väg in i hagen. Då vet man.

  7. -Hur gör jag det?
    -Leder? Gå bara så här.

  8. -Nej, inte ditåt. Ditåt?
    -Nej, hit. Kom!

  9. Kom, hästen.

  10. Gör så här: Klick, klick!

  11. -Hon bara: "Nej!"
    -Hon vill inte.

  12. Jag kan inte fatta att jag gör
    det här. Det här är helt sjukt.

  13. Bra!

  14. Vi har fått väldigt många frågor
    om just utanförskap.

  15. Jag känner igen mig. När jag gick
    i skolan var jag jättemycket utanför.

  16. Jag gick oftast själv, liksom.

  17. Jag försökte vara mer trevlig:
    "Ska vi göra så här i stället?"

  18. Bara för att få vara med. "Se mig!"

  19. -Vad ledsamt.
    -Det är jättetråkigt.

  20. Ingen ska behöva gå till skolan
    och känna att ingen ser en.

  21. Du bytte skola flera gånger.
    Var det för att du kände dig utanför?

  22. -Tre gånger. Ja, mycket för att...
    -TRE gånger?!

  23. Usch. Den tiden var inte rolig. Det
    var för att jag kände mig utanför.

  24. Jag hade kanske bara två kompisar
    i klassen som jag typ var med.

  25. Men om de ville vara med nån var det
    kanske inte Nellie som de tänkte på.

  26. Vad ska man göra
    om man känner sig utanför i skolan?

  27. Om man sitter själv på bänken på
    rasten, och så är det ett gäng där-

  28. -och så känner man att man inte ska
    gå fram, för det är ingen idé...

  29. Man har satt stämpeln på sig: "Jag
    är själv. Ingen vill vara med mig."

  30. De sitter flera stycken. Är det
    ingen som ser att jag sitter själv?

  31. DE kan gå fram. Varför ska JAG det?

  32. Det är svettigt. Jag blir nervös bara
    av att prata om det. Det är jobbigt.

  33. Jag gick i skolan för länge sen, men
    jag minns när man tog mod till sig.

  34. Man har ett ansvar om man är ett gäng
    som har hittat varann.

  35. Tänk om det var du som satt själv och
    som tog mod till sig och snackade.

  36. Man hade uppskattat om nån kom fram.

  37. När du började med hästsport,
    kände du att det blev som en ny grej-

  38. -för dig att hitta din plats i?

  39. Ja, verkligen.

  40. Eftersom skolan var jobbig
    och jag inte hade så mycket vänner-

  41. -så har jag aldrig behövt sätta mig
    och rota i det och tänka så mycket.

  42. Hästarna har tagit så mycket tid. Jag
    har alltid haft nåt att fokusera på.

  43. Jag hade få intressen. Om nåt hände
    i skolan tänkte jag på det länge.

  44. Ibland var man nervös
    för att gå till skolan.

  45. Vi har fått in en vlogg från en grym
    tjej som heter Nadine Jazzar.

  46. Hon jobbar för Streetgäris, och har
    tips om hur man startar forum online.

  47. Hej! Jag heter Nadine. Se till
    att använda internet på bästa sätt.

  48. Det kan vara ett fantastiskt redskap
    för att skapa trygga rum på nätet.

  49. Streetgäris är en organisation
    för tjejer och icke-binära.

  50. Mitt allra första tips är att ha
    ett supertydligt syfte, ett mål.

  51. Vem är gruppen till för, och hur
    ska vi göra det här på bästa sätt?

  52. Sen ska man ha riktlinjer.

  53. Alla som ska vara med i mitt nätverk
    måste följa de här reglerna.

  54. Sist tillsätter man admins. De kan
    vara vänner eller nån man litar på.

  55. De kan hjälpa dig se till
    att ordningsreglerna följs-

  56. -så att alla ska kunna trivas
    i gruppen, forumet, nätverket.

  57. Ta hand om er,
    och ta hand om varandra.

  58. Jag har en sport, mina hästar,
    som jag brinner för.

  59. Det är bra att man har nån plattform-

  60. -som man alltid kan gå tillbaka till.

  61. Man kan till exempel starta en egen
    grupp online, som Streetgäris-

  62. -där man kan prata med likasinnade
    och känna sig trygga ihop.

  63. Jag har haft psoriasis hela mitt liv.
    När jag växte upp var det jobbigt.

  64. Jag kände mig ensam. Där har
    Psoriasisförbundet hjälpt mig mycket-

  65. -med att knyta kontakter med folk
    i samma sits. Man är inte ensam.

  66. Hoppas ni gillar det här avsnittet.
    Glöm inte att gilla och kommentera.

  67. Vi läser alla kommentarer.

  68. Skål! En godisskål. Fattar du?

  69. Roligt.

  70. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ensam och utanför

Avsnitt 1 av 14

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad kan man göra om man känner sig ensam och utanför? Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om när de känt sig ensamma. Och hur startar man ett så kallat safe space, skyddat från näthat? Nadine Jazzar, som bland annat startat SteetGäris på nätet, ger konkreta tips.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper, Teckenspråk, Värdegrund > Empati och kamratskap
Ämnesord:
Elever, Ensamhet, Fysiologisk psykologi, IT, Informationsteknik, Känslor, Psykologi, Sociala medier, Utanförskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tänk till - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Ensam och utanför

Avsnitt 1 av 14

Vad kan man göra om man känner sig ensam och utanför? Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om när de känt sig ensamma. Och hur startar man ett så kallat safe space, skyddat från näthat? Nadine Jazzar, som bland annat startat SteetGäris på nätet, ger konkreta tips.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Backa varandra

Avsnitt 2 av 14

Hur kan man få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel kämpar på mot näthat. Vad kan man göra när man ser att någon till exempel fått en taskig kommentar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Har du blivit uthängd på nätet

Avsnitt 3 av 14

"Vi får ju en massa skit!" Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om vad man kan göra för att inte ta åt sig av taskiga kommentarer. William Spetz gästvloggar med sina bästa pepptips!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Varför hatas det så mycket?

Avsnitt 4 av 14

"Du är SÅ ful!" Nellie Berntsson och Daniel Paris har fått nog av taskiga kommentarer och vill veta VARFÖR det hatas så mycket? De ringer upp en före detta näthatare och frågar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Stoppa hatet nu

Avsnitt 5 av 14

Varför händer inget när man anmäler näthat? I Kanada har man kommit lite längre med sina lagar. Nellie och Daniel skypear med sin kompis Ryan och kräver hårdare tag mot näthat.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Var har du hört det?

Avsnitt 6 av 14

Någon fyller år den 4 mars och ska festa hela natten. Men vad är det egentligen som sägs på facebook-chatten? Och vem är snubben från Mars som tar med sig läsk och vatten? En sketch om hur information kan misstolkas och spridas.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Vem skrev vad?

Avsnitt 7 av 14

Kan man verkligen få permanent migrän av att äta kanel? En liten sketch om källkritik och att tolka information.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Fake news

Avsnitt 8 av 14

Välkommen till Källkliniken. Här får du tips och råd om hur du håller dig undan från fake news!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Framtidens telefon

Avsnitt 9 av 14

Det är dags för Oscar att skaffa en ny telefon men köpet blir inte riktigt som han tänkt sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

En kossa sa det till mig

Avsnitt 10 av 14

Hur har källkritiken sett ut genom historien? Var det verkligen "bättre förr"?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Varför kan ingen hålla om mig?

Avsnitt 11 av 14

Max vill vara "lilla sked" men han vågar inte säga det till sin tjej. Han är rädd för hur hon ska reagera, att hon ska tycka att han är konstig. Manus och regi: Valentina Chamorro Westergårdh.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Sexuellt ofredande

Avsnitt 12 av 14

Mathias har blivit anmäld av en tjej i skolan för att han tafsat. Han säger att för honom var det bara ett skämt, men kan en tafsning någonsin vara "på skoj"? En kortfilm i regi av Valentina Chamorro Westergårdh. Inti Chavez Perez har skrivit manus baserat på en verklig händelse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Jag vill inte slåss

Avsnitt 13 av 14

Varför förväntas killar vilja slåss? David blir indragen i ett bråk när Bella blir påhoppad av ett par snubbar. Men David vill inte slåss. Han försöker få med sig Bella därifrån men inget går som han tänkt sig. Manus och regi: Mårten Svedberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Slagen av en kompis

Avsnitt 14 av 14

Sam och Mange ska börja spela i A-laget men måste först bli "invigda". Mange tvingas slå Sam fast han lovat att de ska hålla ihop. Manus och regi: Mårten Svedberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Källkritik - att söka och granska källor

Vem är det som står bakom en källa och vad är egentligen syftet? Vem är det som till exempel har skrivit något och varför? Ett bra tips är att alltid försöka gå tillbaka till ursprungskällan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.