Titta

Tänk till - teckenspråkstolkat

Tänk till - teckenspråkstolkat

Om Tänk till - teckenspråkstolkat

"Tänk till - teckenspråkstolkat" är ett urval av fjorton korta program från "Tänk till"- redaktionen. Serien innehåller "Näthat med Nellie och Paris" som i fem delar undersöker varför det hatas och vad man kan göra för att inte ta åt sig. De vill även ta reda på varför inget händer när man anmäler. Serien innehåller också fem sketcher om MIK (medie- och informationskunnighet) som tar upp frågor kring "fake news", samt fyra kortfilmer baserade på inskickade berättelser om att växa upp som kille.

Till första programmet

Tänk till - teckenspråkstolkat : Backa varandraDela
  1. Varför hatas det så mycket överallt?

  2. Jag och Nellie pratar om hur vi
    kan få ett kärleksfullare internet.

  3. Vad kan man göra
    om man ser andra utsättas för näthat?

  4. Oj!

  5. Vilken knuff!

  6. Kom fram, då.

  7. Så.

  8. -Vad ska jag göra med den?
    -Borsta.

  9. -Borsta inte så, utan så här.
    -Som en backslick.

  10. Exakt!

  11. Ja. Hon är jättesnäll,
    så det är bara att börja borsta.

  12. -Jag kan inte röra mig.
    -Kom!

  13. -Det är bara att borsta.
    -Okej.

  14. Du kan borsta ansiktet också.

  15. -Herregud...
    -Borsta så här. Ta i, liksom.

  16. Det här var sjukt mysigt, men
    jag börjar få väldigt ont i armen-

  17. -och så får vi inte glömma att vi
    ska prata om hat. Hon håller med.

  18. Den också.

  19. Den här frågan är intressant.
    Vad man ska göra om man ser näthat.

  20. Vad tycker du?

  21. Om jag ser att nån blir utsatt
    eller får en taskig kommentar-

  22. -så vill man ju gärna försvara.

  23. Många kan bli arga eller irriterade,
    om de verkligen tycker om nån.

  24. Man blir på samma nivå som hataren-

  25. -och skriver nåt tillbaka, som "jävla
    idiot" eller "hur fan tänkte du där?"

  26. Det finns en oro inom mig
    att det blivit ganska coolt att hata.

  27. Om man skriver nåt taskigt
    får man mycket likes eller retweets.

  28. -Man taggar en kompis.
    -Och plötsligt gottar man sig åt nån.

  29. Det är lite obehagligt.

  30. Jag har hört mycket
    om backa-kampanjerna.

  31. De handlade om att det fanns en del
    kvinnor och män som blivit påhoppade.

  32. De hade fått hot och hat online
    och i fysisk form, som brev hem.

  33. Då startades det,
    mycket på Twitter och Instagram-

  34. -där folk skrev "Backa Kakan",
    "Backa Sara", till exempel.

  35. Det var två tjejer som fick mycket
    hat. Det spred sig och blev stort.

  36. -Har det gjort nån skillnad?
    -Definitivt.

  37. Det värmer när folk visar kärlek-

  38. -i perioder där man fått
    mycket icke-kärlek, så att säga.

  39. Båda exemplen jag nämnde,
    Sara och Kakan-

  40. -har nämnt i sociala medier
    att det var en tröst i en hård tid.

  41. Är det nåt man kan starta
    om det är nån som är utsatt?

  42. Ja. Det kanske inte blir viralt,
    men personen kommer att se det.

  43. -Det känns som ett stöd.
    -Precis.

  44. -Är det inte dags för en vlogg nu?
    -Jo, från en med koll på det här.

  45. Hej. Jag startade en kampanj
    som hette Vi backar Gina.

  46. Jag satt och läste nyheterna.

  47. Jag läste kommentarerna
    om att Gina skulle vara julvärd-

  48. -och de var helt vedervärdiga.

  49. Folk var så sjukt taskiga.

  50. Hatstormen gjorde att det kändes
    väldigt jobbigt att läsa nyheterna.

  51. Man fick ont i magen, blev stressad
    och kände att man måste protestera-

  52. -och visa att alla inte tycker
    att Gina förtjänar skit.

  53. Många tycker om Gina och vill
    att hon ska synas i tv-rutan.

  54. Jag diskuterade
    i ett nätverk jag var med i.

  55. Vi kom fram till att vi skulle göra
    en backa-kampanj. En namninsamling.

  56. Det blev 8 000 underskrifter
    på en timme-

  57. -och folk började ringa.

  58. Kampanjen lyftes i olika medier
    och fick väldigt stort genomslag.

  59. Folk var väldigt engagerade.

  60. Dessutom hade jag kontakt med Gina
    under tiden folk skrev under.

  61. Jag märkte att det var ett enormt
    viktigt stöd för henne också.

  62. Så engagera dig.

  63. Vad har vi kommit fram till att man
    ska göra om nån utsätts för näthat?

  64. Man ska prata med en vuxen-

  65. -som en förälder
    eller en kurator i skolan.

  66. Inte besvara hat med ännu mer hat.
    Det är bara dåligt.

  67. Och peppa den utsatta-

  68. -med bra och härliga kommentarer.

  69. -Backa dem.
    -Exakt.

  70. Tack för att ni kollade! Glöm inte
    att gilla, dela och kommentera.

  71. -Läser vi alla kommentarer?
    -Gud, ja!

  72. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Backa varandra

Avsnitt 2 av 14

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel kämpar på mot näthat. Vad kan man göra när man ser att någon till exempel fått en taskig kommentar?

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap, Teckenspråk, Värdegrund
Ämnesord:
IT, Informationsteknik, Nätmobbning, Samhällsvetenskap, Sociala medier, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Tänk till - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Ensam och utanför

Avsnitt 1 av 14

Vad kan man göra om man känner sig ensam och utanför? Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om när de känt sig ensamma. Och hur startar man ett så kallat safe space, skyddat från näthat? Nadine Jazzar, som bland annat startat SteetGäris på nätet, ger konkreta tips.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Backa varandra

Avsnitt 2 av 14

Hur kan man få ett mer kärleksfullt internet? Nellie och Daniel kämpar på mot näthat. Vad kan man göra när man ser att någon till exempel fått en taskig kommentar?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Har du blivit uthängd på nätet

Avsnitt 3 av 14

"Vi får ju en massa skit!" Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om vad man kan göra för att inte ta åt sig av taskiga kommentarer. William Spetz gästvloggar med sina bästa pepptips!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Varför hatas det så mycket?

Avsnitt 4 av 14

"Du är SÅ ful!" Nellie Berntsson och Daniel Paris har fått nog av taskiga kommentarer och vill veta VARFÖR det hatas så mycket? De ringer upp en före detta näthatare och frågar.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Stoppa hatet nu

Avsnitt 5 av 14

Varför händer inget när man anmäler näthat? I Kanada har man kommit lite längre med sina lagar. Nellie och Daniel skypear med sin kompis Ryan och kräver hårdare tag mot näthat.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Var har du hört det?

Avsnitt 6 av 14

Någon fyller år den 4 mars och ska festa hela natten. Men vad är det egentligen som sägs på facebook-chatten? Och vem är snubben från Mars som tar med sig läsk och vatten? En sketch om hur information kan misstolkas och spridas.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Vem skrev vad?

Avsnitt 7 av 14

Kan man verkligen få permanent migrän av att äta kanel? En liten sketch om källkritik och att tolka information.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Fake news

Avsnitt 8 av 14

Välkommen till Källkliniken. Här får du tips och råd om hur du håller dig undan från fake news!

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Framtidens telefon

Avsnitt 9 av 14

Det är dags för Oscar att skaffa en ny telefon men köpet blir inte riktigt som han tänkt sig.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

En kossa sa det till mig

Avsnitt 10 av 14

Hur har källkritiken sett ut genom historien? Var det verkligen "bättre förr"?

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Varför kan ingen hålla om mig?

Avsnitt 11 av 14

Max vill vara "lilla sked" men han vågar inte säga det till sin tjej. Han är rädd för hur hon ska reagera, att hon ska tycka att han är konstig. Manus och regi: Valentina Chamorro Westergårdh.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Sexuellt ofredande

Avsnitt 12 av 14

Mathias har blivit anmäld av en tjej i skolan för att han tafsat. Han säger att för honom var det bara ett skämt, men kan en tafsning någonsin vara "på skoj"? En kortfilm i regi av Valentina Chamorro Westergårdh. Inti Chavez Perez har skrivit manus baserat på en verklig händelse.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Jag vill inte slåss

Avsnitt 13 av 14

Varför förväntas killar vilja slåss? David blir indragen i ett bråk när Bella blir påhoppad av ett par snubbar. Men David vill inte slåss. Han försöker få med sig Bella därifrån men inget går som han tänkt sig. Manus och regi: Mårten Svedberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTänk till - teckenspråkstolkat

Slagen av en kompis

Avsnitt 14 av 14

Sam och Mange ska börja spela i A-laget men måste först bli "invigda". Mange tvingas slå Sam fast han lovat att de ska hålla ihop. Manus och regi: Mårten Svedberg.

Produktionsår:
2018
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Mediatiden

Farlig rapportering - är det värt det?

Är det värt att utsätta sig för livsfara för att ta reda på sanningen? 19-åriga Betlehem Isaak drömmer om att bli journalist som sin pappa. Han heter Dawit Isaak och har suttit i fängelse i Eritrea sedan 2001 när han startade en tidning tillsammans med sina kollegor. Betlehem berättar hur hennes pappa greps vid frukostbordet den där morgonen, och hur hon tänker kring risker och journalistisk. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som tillsammans med Johan Persson satt fängslad i Etiopien i över ett år.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss