Titta

Nyanlända föräldrar

Nyanlända föräldrar

Om Nyanlända föräldrar

Att vara nyanländ betyder i det här sammanhanget att man varit i Sverige mindre än fyra år. Vi möter personer som berättar om hur det är att vara nyanländ med fokus på att vara förälder. Det kan till exempel handla om en ändrad maktbalans i familjen, när barnen lär sig språket fortare än föräldrarna, eller om att hantera ett trauma samtidigt som man ska lära sig att förstå en ny kultur och ett nytt skolsystem. Serien består av korta program: personporträtt, inspirerande berättelser eller rena fakta.

Till första programmet

Nyanlända föräldrar : Vägen in - PariDela
  1. Vi är snart hos mamma, och vi ska
    prata om våra första år i Sverige.

  2. Jag är lite sen, men jag har fika.
    Hon brukar vara mer förlåtande då.

  3. Ett ögonblick!

  4. Kom in. Hej! Som vanligt försenad.
    Du borde komma tidigare.

  5. Kan du sätta på lite kaffe?
    Är det godkänt?

  6. -Ja, det... Vågar man säga nej?
    -Du vågar väl säga nej?

  7. Kaffe... Jag glömmer aldrig
    när jag smakade det första gången.

  8. Oj, vad det smakade illa! Jag vet
    inte om det var Migrationsverket.

  9. Det var ett ställe med svenskar.
    De bjöd på kaffe och var glada-

  10. -och då vågade jag inte säga nej.
    Det var oartigt i vår kultur.

  11. Jag hällde mjölk och mjölk och mjölk,
    men det hjälpte inte.

  12. Då drack jag det. Oj, jag har
    fortfarande smaken. Hela koppen!

  13. Men sen fick jag ont i magen.

  14. Har du tränat henne? - Sitt. Prata.

  15. Jag skulle ta det där samtalet med
    min egen mamma: vägen in i Sverige.

  16. Hur var det för henne? Framför allt,
    hur var det som nyanländ förälder?

  17. Kommer du ihåg de första minnena och
    känslorna när vi kom till Sverige?

  18. Jag var helt trött.

  19. En sekund tänkte jag: "Herregud,
    tänk om de skickar tillbaka oss!"

  20. Första personen som tog emot oss...
    Han var civilklädd-

  21. -men när han kom fram visade han
    brickan, och han var polis.

  22. Stor, kraftig, bröstet fram.

  23. Och han gjorde så. "Herregud, vad
    ska han göra med oss?" tänkte jag.

  24. Du hade tagit min hand hårt
    och försökte gömma dig bakom mig.

  25. Ibland bakom mig, ibland bakom pappa.

  26. Jag kände att du var rädd, och
    din rädsla gjorde mig ännu mer rädd.

  27. Men samtidigt tänkte jag: "Det är
    Sverige. Vi får se vad de gör."

  28. -Vad gjorde du då?
    -Ingenting. Jag följde honom.

  29. Innan jag gav honom mitt pass
    stannade jag upp en kort stund-

  30. -och tittade rakt i hans ögon.

  31. Honom kommer jag aldrig att glömma.

  32. Det finns en person som verkligen
    har följt med mig genom livet-

  33. -och har påverkat mig jättemycket när
    det gäller att ta för mig och våga.

  34. Kerstin.

  35. Första familjen som öppnade sin dörr
    och välkomnade oss.

  36. -Hon var ju min svensklärare.
    -Jag såg hur hon tog dig i handen.

  37. Hon tog hand om dig på skolan,
    och ibland kom hon och hälsade på.

  38. Det kändes allt för oss,
    en stor trygghet.

  39. Jag ringer Kerstin. Det var längesen.

  40. -Nämen, hej!
    -Hej, Kerstin.

  41. Vi ville bara ringa och säga hej
    och att vi saknar dig.

  42. Vi pratar om
    hur mycket du har betytt för oss.

  43. Jätteroligt! Fantastiskt vad den
    lever länge, terminen jag hade dig.

  44. Det var en fantastisk
    och lärorik tid.

  45. Var vi inte jobbiga?
    Var vi inte okoncentrerade?

  46. Nej. Om ni tänker på vad ni genomgick
    var ni otroligt samlade och duktiga.

  47. Jag är hemma.
    Ni kan komma mitt i veckan.

  48. Det ska vi nog ordna. Kram!

  49. Hazar, kan du hämta tidningen?

  50. -Du är sen i dag.
    -Det händer mycket i världen.

  51. Mina föräldrar visar intresse
    för det som händer omkring dem.

  52. De vill förstå omgivningen, men lika
    mycket vill de göra sig förstådda.

  53. Språket har varit nyckeln och jag
    motivationen, har de berättat.

  54. Om jag inte kunde språket
    var jag ingenting.

  55. Då kunde man inte göra nånting.
    Språket...

  56. Det är en länk mellan mig, dig,
    samhället, jobbet och allt möjligt.

  57. Tänk om jag inte kan språket,
    hur kommer du att känna?

  58. Du skulle skämmas för att din mamma
    eller dina föräldrar-

  59. -inte kan språket och nån annan
    människa ska sitta där och tolka.

  60. Ni kom hit när ni var 40.
    Var det inte svårt?

  61. Ja, enda motivationen för att
    lära sig språket var du, faktiskt.

  62. I 24 timmar tänkte man på ett sätt
    att lära sig språket snabbare.

  63. Jag hade lappar överallt: i skolan,
    i köket, i hemmet, i sovrummet.

  64. De som jag hade lärt mig och var
    aktiva redan, hade jag tagit bort-

  65. -och så lade jag dit nya ord.

  66. Minst tio ord per dag
    måste jag lära mig och aktivera.

  67. Minns du om jag i början hjälpte dig
    att läsa brev från myndigheter?

  68. Du ville göra det.
    "Ge mig, jag ska läsa."

  69. Men jag ville inte
    att du skulle ta den här rollen-

  70. -att läsa brev och tolka åt mig.
    Absolut inte.

  71. Jag hade ett tjockt lexikon
    och slog i det.

  72. Ett brev som i dag tar bara en minut
    kanske tog en halvtimme.

  73. Men i dag har de en Ipad
    och en Iphone 9 och 10.

  74. De slår bara och tar fram
    vad de vill, men ändå vill de inte.

  75. Jag kan ju inte klaga på
    att jag har det tufft-

  76. -när jag vet och har sett
    hur hårt ni har kämpat.

  77. Men hade ni suttit i soffan
    eller hemma eller gett upp-

  78. -hade jag haft mycket lättare
    att ge upp.

  79. Om man inte kan språket är man inget.
    Som förälder var det ett ansvar.

  80. Sluta dra!
    - Var jag lika envis som hon?

  81. Hon är precis lik dig!

  82. De som känner oss skulle nog säga att
    jag fått min envisa sida från mamma.

  83. Så var det det här med jobb...
    Vad de har slitit från dag ett!

  84. Vilka minnen jag har från den tiden!

  85. Samtidigt som de har studerat har de
    jobbat på alla möjliga arbetsplatser.

  86. Servicehuset i Sätra.

  87. Jag gick direkt in
    till deras verksamhetschef.

  88. -Frågade du direkt efter chefen?
    -Ja, jag sa: "Vem är chef här?"

  89. Jag knackade på dörren. "Kom in", sa
    hon. Jag gick och satte mig i stolen.

  90. "Jag vill ha sommarjobb, med det här
    språket. Tror du att det räcker?"

  91. Hon tittade så här på mig.
    "Ja, det räcker. När kan du börja?"

  92. "I morgon, i dag - när som helst."

  93. Och då fick jag första jobbet där.

  94. Det var praktik några dagar,
    sen började jag.

  95. Var det här viktigt för dig?

  96. Mycket viktigt.
    Det var viktigt, faktiskt.

  97. Jag har alltid haft ett arbete.

  98. Jag tycker att jobb är
    en slags identitet.

  99. Den första frågan de ställer är:
    "Vad jobbar du med?"

  100. På den frågan måste man ha ett svar.

  101. Sommaren därefter
    jobbade jag som tidningsbud.

  102. 350 tidningar delade jag ut
    varje dag.

  103. -Sprang du upp- och nerför trapporna?
    -Javisst.

  104. Först måste man... Jag tror
    att först gick man uppför trapporna.

  105. Första dagarna mådde jag faktiskt
    illa. Jag fick illamående.

  106. Ett arbete som man kunde göra inom en
    och en halv timme tog mig fem timmar!

  107. Att dela ut 350 tidningar i området.

  108. Men efter ett par veckor
    gick det snabbt.

  109. En dag när jag kom ner var vagnen
    som var full av tidningar försvunnen.

  110. Jag hittade inte vagnen.

  111. Då ringde jag till kontoret
    och frågade, och då skrattade de.

  112. "Det är ungdomar som retas. Leta
    på baksidan, så hittar du vagnen."

  113. Och det gjorde jag.

  114. Du har slitit, mor. Lilla du...

  115. Gick du i trapporna?
    Du har sett många tidningar.

  116. 350 tidningar, faktiskt.

  117. -Klockan tre brukade jag vakna.
    -På morgonen?

  118. Och klockan sex
    skulle alla tidningar redan vara ute.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vägen in - Pari

Avsnitt 11 av 18

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Khazar samtalar med sin mor om första mötet med Sverige och om vägen in i samhället. Det handlar om det ansvar man har som förälder, men också om språket, jobbet och fördelen med att vara envis.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration, Svenska som andraspråk och sfi > Sfi - svenska för invandrare
Ämnesord:
Familjen, Immigration, Integration, Invandrare, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Språk och samhälle
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i Nyanlända föräldrar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Skolplikt

Avsnitt 1 av 18

Vad gör man om man inte har bott i Sverige så länge och inte klarar av alla ämnen i skolan? Vår knattereporter Kaylee, nio år, tar reda på allt du behöver veta om skolplikt. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Föräldraskap i det nya landet

Avsnitt 2 av 18

Abdullahi berättar om hur det är att vara förälder och komma till ett helt nytt land. Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Utvecklingssamtal

Avsnitt 3 av 18

Vad är ett utvecklingssamtal och varför har vi det? Och vad gör man om man inte kan hjälpa sitt barn med läxorna för att man inte förstår språket? Vår knattereporter Otis tar reda på allt du behöver veta om utvecklingssamtalen i skolan. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Föräldramöte

Avsnitt 4 av 18

Vad pratar man om på ett föräldramöte? Ska man gå på föräldramöte även om man inte hunnit lära sig svenska? Och kan ett äldre syskon vara tolk på mötet? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om föräldramöten. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Mobbning

Avsnitt 5 av 18

Mobbning gör många barn ledsna. Vad kan en förälder göra för att hjälpa sitt barn om barnet blir mobbat eller själv mobbar? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om mobbning i skolan. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Rätten till modersmålsundervisning

Avsnitt 6 av 18

Varför det är viktigt med modersmålsundervisning? Är det inte svenska man ska lära sig i skolan? Kaylee tar reda på allt du behöver veta om modersmålsundervisning. Tema: Fatta svensk skola.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Hemlängtan

Avsnitt 7 av 18

Hur kan man finna sig till ro i ett nytt land om man alltid längtar tillbaka? Arsilas hemlängtan höll på att splittra familjen. När hon blev gravid tvingades hon välja, antingen flytta eller satsa på en framtid i Sverige. Det här är Arsilas personliga berättelse om hemlängtan, men också om att våga stanna kvar. Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Vägen in - första mötet

Avsnitt 8 av 18

Hur gör man för att på bästa sätt skapa sig en plats i samhället? Khazar träffar familjen Mishikini i Tollarp i Skåne. Familjen kommer från Iran och bott i Sverige i ett och ett halvt år.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Vägen in - språket

Avsnitt 9 av 18

Språket är en av många utmaningarna för nyanlända familjer i Sverige. Khazar träffar familjen Ayyad som har bott i Sverige i fem år.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Vägen in - jobbet

Avsnitt 10 av 18

Hur viktigt är det med jobb för nyanlända föräldrar? Rasha har fått sitt drömjobb som gruppchef på Swedbank. Khazar träffar familjen Yousef Hanna för att prata om livet - och vägen till jobbet.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Vägen in - Pari

Avsnitt 11 av 18

Khazar samtalar med sin mor om första mötet med Sverige och om vägen in i samhället. Det handlar om det ansvar man har som förälder, men också om språket, jobbet och fördelen med att vara envis.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Att vara döv, flykting och leva i olika världar

Avsnitt 12 av 18

Hajans berättelse handlar om en hörselskadad familj som kämpar för sina drömmar i det nya landet. Hajan säger att hon lever i fyra olika världar: i den döva, i den hörande, i förorten och i den som folk anser är "svensk". Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Att vara en bra förälder trots rotlöshet

Avsnitt 13 av 18

Hibas berättelse handlar om rotlöshet, men också om att kunna stanna upp och skapa en trygg framtid för barnen. Hiba har alltid burit på en stark längtan efter att flytta någon annanstans. När hennes barn blir stora vill hon flytta tillbaka till sin bänk vid Medelhavet. Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Att vara annorlunda och lyckas

Avsnitt 14 av 18

Det här är en berättelse om mod, stolthet och att vara annorlunda - men aldrig tvivla på att kunna förverkliga sin dröm. Alexanders familj flyttar till Helsingborg och hyr ett stort och fint hus. De är de första mörkhyade personerna som slår sig ner i stadens allra finaste kvarter. Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanlända föräldrar

Psykisk ohälsa

Avsnitt 15 av 18

Vad händer när barn ser sina föräldrar ledsna och olyckliga? Jasmins berättelse handlar om att ärva sorg av sina föräldrar, att inte äga sin berättelse och att våga sätta ord på det som är jobbigt. Tema: En ny resa.

Produktionsår:
2019
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Döva barns språkutveckling

Språk föder språk

Emelie Cramér-Wolrath är fil.dr. i specialpedagogik och berättar om hur små barns hjärnor lätt lär sig språk. Hon säger att språk förstärker varandra och att det tecknade språket hos ett dövt barn blir en bro till talat språk. Det är viktigt att få igång den språkliga kommunikationen tidigt hos barn och den kan ske med ansiktet, kroppen och genom att vara synlig.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Rädslor

Berätta vad du inte vågar! Vad är det som gör att vi räds att göra eller säga saker? Morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.